Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@03:54:43 GMT

پالایش روان با موسیقی درمانی

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۸۰۱۵

پالایش روان با موسیقی درمانی

خیلی‌ها برای رهایی از تنش‌های زندگی امروز آهنگ‌هایی با ریتم تند گوش می‌دهند و تعدادی هم به سبک و سیاق سنتی ذهن خود را آرام می‌کنند. یوسف حیدری خبرنگار    در این میان البته روانشناسان و متخصصانی هستند که از موسیقی و موسیقی‌تراپی به‌عنوان شکلی از درمان برای رهایی از استرس و اضطراب حرف می‌زنند. مهرداد محمدپور آهنگساز، گوینده و نویسنده با ساخت آلبوم «مینای مهتاب» که شامل30 قطعه از سروده‌های سهراب سپهری به‌صورت موسیقی گفتار است به گفته کارشناسان گام مهمی در جهت ایجاد فضای ذهنی امن و آرام برای جوانان علاقه‌مند به شعر و موسیقی برداشته که در همین حوزه تعریف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با او درباره تفاوت نوع موسیقی که جوانان گوش می‌دهند و موسیقی درمانی گفت‌و‌گو کردیم که می‌خوانید.  چرا جوانان بیشتر به سمت آهنگ‌هایی با ریتم تند گرایش دارند و چطور می‌توان آنها را به شنیدن موسیقی‌های آرامش بخش سوق داد؟ جوان‌ها در سن 18 تا 35 سالگی در اوج هیجان هستند و طبیعی است که هر چیزی که بتواند انرژی درونی آنها را تخلیه کند به سوی آن گرایش پیدا کنند. اما اگر این مسأله به‌صورت یک عادت دربیاید دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد. باید توجه کنیم همان‌طور که بدن هم به سرما و هم به گرما احتیاج دارد، ذهن هم همین نیاز را دارد. وقتی صبح از خواب برمی‌خیزیم ریتم بدن تند است و از ساعت 9 به بعد ریتم آرام می‌شود، از ساعت 2 ظهر به بعد هم افت می‌کند. یک جوان که نیاز به تخلیه هیجان دارد می‌تواند موسیقی ریتم تند و هیجانی را در ساعت‌هایی که ریتم بدن تند است گوش کند ولی باید توجه داشته باشد که ذهن در کنار هیجان به آرامش هم نیاز دارد. علاوه بر آن جوانان ما بسیار به میراث فرهنگی و معنوی سرزمین‌شان علاقه‌مند هستند و چه بهتر که از موسیقی‌هایی که ریشه در این میراث فرهنگی دارد برای آرام شدن استفاده کنند. به‌عنوان مثال شنیدن دکلمه‌هایی از اشعار سهراب سپهری که با آهنگ‌های ملایم و آرام همراه است می‌تواند به آرام شدن ذهن کمک کند.  مینای مهتاب چطور می‌تواند به آرامش ذهنی جوانان کمک کند؟ آلبوم مینای مهتاب که شامل 40 قطعه از اشعار سهراب سپهری در 2 لوح فشرده است به‌صورت موسیقی گفتار منتشر شده و هدف من این است که ذهن مخاطب را از تنش‌هایی که مانع تمرکز می‌شوند آرام آرام پالایش کنم. استرس و تنش‌ها هر روز به ما هجوم می‌آورند و روان ما را تخریب می‌کنند. شنیدن این اشعار و موسیقی باعث می‌شود به فضاهایی که به آنها تعلق داریم و با روزمرگی از آنها دور شده‌ایم، بازگردیم و دوباره به سوی فطرت و نوعدوستی برویم. شعرهای سهراب سپهری که بسیار هم مورد توجه جوانان است، علاوه بر لطیف بودن ویژگی خاصی دارد و آن هم تکیه شعر بر اخلاق و انسان بودن است. «سبزه‌ای را بکنم خواهد مرد» این شعر احترام به طبیعت است و سهراب علاوه بر شاعری نقاش هم بود و حس تصویرسازی و تخیل ذهنی در شعرهای او موج می‌زند. موسیقی تراپی با گرایش به شعر و ادبیات و موسیقی می‌تواند جایگزین داروهای شیمیایی شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جو آرام و پایدار برای آسمان لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، کارشناس هواشناسی لرستان گفت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی آسمان لرستان فردا شرایط پایداری را سپری می‌کند.
 زینب اکبری گفت: از روز جمعه تا یکشنبه شاهد افزایش پوشش ابر و افزایش سرعت وزش باد خواهیم بود.
 به گفته وی این شرایط موجب بارش‌های پراکنده در اغلب نقاط استان خواهد شد.
 اکبری افزود: اختلال در تردد، آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب از جمله اختلالات این سامانه بارشی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • جو آرام و پایدار برای آسمان لرستان
  • اعلام رای دیدار سپاهان اصفهان و پالایش گاز ایلام
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • اجرای طرح کیفیت بخشی محصولات سنگین، اولویت پالایشگاه بندرعباس است
  • آیا موسیقی درمانی برای همه مردم مناسب است؟
  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان
  • قانون جدید سازمان لیگ؛پالایش فضای مسموم به شرط شجاعت وشفافیت
  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال
  • ناکامی پالایش نفت آبادان برابر طبیعت تهران