Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@10:48:31 GMT

40 میلیون متر مکعب از سد کلان ملایر آبگیری شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۸۴۲۸

40 میلیون متر مکعب از سد کلان ملایر آبگیری شد

جمشید نوروزی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه از ابتدای سال آبی 97- 98 حدود 2 میلیون متر مکعب آب وارد سد کلان ملایر شده است پیش بینی کرد با تداوم بارش ها، سد کلان ملایر امسال نیز سرریز کند.
مدیر امور منابع آب ملایر ادامه داد: ظرفیت آب سد کلان زمانیکه به 44.5 میلیون متر مکعب برسد، سر ریز می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نوروزی افزود: در صورت سر ریز شدن سد کلان، دریچه های پایینی سد باز می شود تا چنانچه رسوب یا آلودگی در سد وجود داشته باشد، از پایین سد خارج شود.
وی ادامه داد: در مسیر سد کلان 6 روستای رضوانکده، پیهان، آشمیزان، مهدویه، قلعه خلیفه و قلعه نو از حقابه این سد استفاده می کنند.
نوروزی با بیان اینکه هنور اقدامات تکمیلی سد کلان به اتمام نرسیده است گفت: مقرر شد برای تکمیل این اقدامات اعتبار مورد نیاز را تخصیص دهند که هنوز انجام نشده است.
وی یادآور شد: میزان بارش های این شهرستان امسال 140 میلی متر گزارش شده است که سد کلان از نظر ورود و ذخیره آب، وضعیت خوبی دارد.
به گزارش ایرنا، سد کلان ملایر اردیبهشت ماه امسال به علت شرایط خوب بارش های بهاری سر ریز شد.
سد کلان سال 1390 با هدف تامین سالانه 12 میلیون مترمکعب آب شرب مورد نیاز شهر ملایر و تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و مسایل زیست محیطی به بهره برداری رسید.
این سد در 30 کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده و دارای حجم مخزن 45 میلیون متر مکعب است.
7528/2087
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف بخش کشاورزی زیست محیطی ملایر سد کلان منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۸۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۹۳ درصدی تالاب شادگان در بارش های اخیر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، داود میرشکار با اشاره به بازدید اخیر از تالاب شادگان اظهار کرد: تالاب شادگان یکی از ارزشمندترین تالاب‌های کشور است که خدمات اکوسیستمی قابل توجهی به کره زمین به ویژه خوزستان ارائه می‌دهد. وسعت این تالاب ۴۲۲ هزار هکتار و شامل اکوسیستم آب شیرین، شور و لب‌شور استو تنوع زیستی زیاد و ماهیان و پرندگان ارزشمندی دارد.

وی افزود: در سال آبی گذشته وضعیت این تالاب بسیار مناسب بود و حدود ۱.۹ میلیون مترمکعب آبگیری داشت و بعد از بارندگی اخیر هم وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده است و در حال حاضر حدود ۹۳ درصد از مساحت این تالاب آب دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یکی از ویژگی‌های خوب تالاب شادگان این است که آب‌ها و زهاب‌هایی که وارد آن می‌شود در انتها به اکوسیستم لب‌شور، شور و دریا می‌رسد بنابراین تنوع زیستی قابل قبولی در این تالاب داریم و در امنیت غذایی در دریا‌ها و تولید مثل آبزیان اقتصادی نقش بسزایی دارد.

میرشکار عنوان کرد: با توجه به تبخیر زیاد آب در خوزستان، برای نگهداری آب بیشتر در تالاب، سازه‌هایی در مسیر تالاب به سمت دریا ایجاد کرده‌ایم تا میزان تبخیر آب در تالاب کمتر و در نتیجه آب بیشتری در تالاب نگهداری شود.

وی بیان کرد: شش تالاب در استان خوزستان وجود دارد و در حال حاضر تالاب هورالعظیم ۶۳ درصد، تالاب شادگان ۹۳ درصد، تالاب بامدژ ۸۴ درصد، تالاب میانگران ۸۵ درصد، تالاب شیمبار ۹۳ درصد و تالاب بندون ۶۹ درصد آبگیری شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در حفاظت از اکوسیستم تالاب، مشارکت مردم در امر حفاظت از تالاب است و این امر با اقتصادی شدن حفاظت، انجام‌شدنی است. در این راستا با دستور رئیس جمهور سند گردشگری تالاب شادگان تدوین شده و دستورات لازم برای اجرایی شدن آن نه تنها برای این تالاب بلکه برای سایر تالاب‌ها صادر شده است.

وی افزود: در حال حاضر نشست‌های تخصصی و کارشناسی در خصوص اجرایی شدن سند گردشگری تالاب شادگان برگزار شده و برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌ها و گردشگری بومی و محلی آن در حال انجام است. اعتبار بخشی از کار تامین شده و سند برای اصلاح به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده شده است و پس از اصلاح اعتبار تخصیص می‌یابد و اقدامات تکمیلی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان
  • قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • پایان مسابقات فوتسال جام رمضان ملایر
  • آبگیری بند سنگی ملاتی لاسرداب اردستان
  • آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • بازدید ۱۵۷ هزار نفری مسافران از موزه‌های همدان
  • امیدها برای آبگیری سد‌های قشلاق و کبوترلانه
  • تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
  • آبگیری ۹۳ درصدی تالاب شادگان در بارش های اخیر