Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
نماز شب از نماز‌هاي مستحب در شريعت اسلام است که بسيار به خواندن آن تأکيد شده است
خواندن نماز شب از منظر قرآن مجيددر تفسير مجمع البيان از معاذ بن جبل چنين نقل شده که در غزوه تبوک در خدمت رسول خدا (ص) بودم، گرما همه را سخت ناراحت کرده بود. (تفسير نمونه ج: 17 ص: 156).
و هر کس به گوشه‌اى پناه مي‌برد، ناگهان ديدم که پيامبر (ص) از همه به من نزديکتر است، خدمتش رفتم عرض کردم: اى رسول خدا (ص) عملى به من بياموز که مرا وارد بهشت کند، و از آتش دوزخ دور سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرمود: سؤال بزرگى کردى، اما پاسخ آن براى کسى که خدا بر او آسان کرده است مشکل نيست سپس افزود: «تعبد الله و لا تشرک به شيئا و تقيم الصلوة المکتوبة و تؤدى الزکوة المفروضة و تصوم شهر رمضان».
خدا را پرستش کن و چيزى را شريک او قرار نده نمازهاى واجب را انجام ده و زکات واجب (حق مستمندان) را اداء کن و ماه رمضان را روزه بگير.
بعد فرمود: و اگر بخواهى از ابواب خيرات به تو خبر مي‌دهم عرض کردم اى پيامبر بفرمائيد فرمود: «الصوم جنة من النار و الصدقه تکفر الخطيئه و قيام الرجل فى جوف الليل يبتغى وجه الله ثم قرأ هذه الايه تتجافى جنوبهم عن المضاجع».
روزه سپرى است در برابر آتش و انفاق در راه خدا کفاره گناهان است، و قيام انسان در دل شب براى خشنودى خدا.
سپس آيه تتجافى جنوبهم را قرائت فرمود.
گرچه هيچ مانعى ندارد که آيه مفهوم وسيعى داشته باشد، هم بيدار ماندن در آغاز شب را براى نماز عشاء شامل شود، و هم برخاستن در سحرگاه را براى نماز شب، ولى دقت در مفهوم تتجافى معنى دوم را بيشتر در ذهن منعکس مى کند، زيرا ظاهر جمله اين است که قبلاً پهلوها در بستر آرام گرفته سپس از آن دور مى‌شود و اين مناسب قيام در آخر شب براى انجام نماز است، بنابر اين دسته اول از روايات از قبيل توسعه در مفهوم و الغاء خصوصيت است.
گرچه درباره اهميت اين نماز پر برکت همان چند روايت فوق کافى به نظر مي‌رسد، ولى اين نکته قابل ذکر است که در روايات اسلامى آن قدر اهميت به اين عبادت داده شده است که درباره کمتر عبادتى چنين سخن گفته شده است.
دوستان حق، و رهروان راه فضيلت به اين عبادت بىريا که قلب را روشنائى و دل را نور و صفا مي‌بخشد همواره اهميت بسيار مي‌دادند.
ممکن است بعضى هميشه توفيق بهره‌گيرى از اين عبادت پر برکت را نداشته باشند، ولى چه مانعى دارد که در بعضى از شبها که اين توفيق حاصل است بهره‌گيرند، و در آن‌ هنگام که خاموشى همه جا را فرا گرفته، و اشتغالات روزانه همه تعطيل است، کودکان در خواب، و محيط آماده حضور قلب و راز و نياز با خدا است، بر خيزند و به در خانه خدا روند و دل را بهش نور عشق دوست روشن سازند.
استاد شهيد، مي‌گويد:
ما يک سلسله لذّتهاى معنوى داريم که معنويّت ما را بالا مى‌برد. براى کسى که اهل تهجّد و نماز شب است جزو صادقين و صابرين و مستغفرين بالاسحار باشد، نماز شب لذّت و بهجت دارد، آن لذّتى که يک نفر نماز شب خوانِ حقيقى و واقعى از نماز شب خودش مى‌برد، از آن (استغفراللّه ربّى و اتوب و اليه) ها مي‌برد، از آن (العفو گفتنها) و ياد کردن و دعا کردنهاى حدّاقل چهار مؤمن مى‌برد، و آن لذّتى که از آن (يا ربّ يا ربّ) گفتن‌ها مى‌برد، هيچ وقت يک آدم عيّاش که در کاباره‌ها ميگردد، احساس نمي‌کند.
لذّت آن نماز شب خوان خيلى عميقتر، نيرومندتر و نشاط بخش تر است.
ولى اگر ما خودمان را غرق در لذّت مادّى دنيا کنيم مثلاً سر شب بنشينيم دور هم و شروع کنيم به گفتن و خنديدن و فرضاً غيبت هم نکنيم که حرام است، صرفاً شوخي‌هاى مباح هم بکنيم و بعد هم سفره را پهن کنيم و آنقدر بخوريم که نفس کشيدن برايمان دشوار شود، بعد مثل يک مرده در رختخواب بيفتيم. آيا در اين صورت توفيق پيدا مى‌کنيم که سحر از دو ساعت مانده به طلوع صبح بلند شويم و بعد، از عمق روح خودمان (يا ربّ يا ربّ) بگوييم؟ اساساً بيدار نمى‌شويم و اگر هم شويم مثل مستى که چند جام شراب خورده است، تلو تلو مى‌خوريم.
پس اگر انسان بخواهد لذّتهاى معنوى و الهى را در اين دنيا درک کند، چاره‌اى ندارد جز اين که از لذّتهاى مادّى کسر کند. به خدا قسم لذّتى که يک مرد با ايمان در آن وقت شب که بلند مى‌شود و چشمش مى‌افتد به آسمان پر ستاره و آيات آخر سوره آل عمران را که صداى هستى است و از قلب وجود برخاسته است، مى‌خواند و با هستى هم صدا مى‌شود، احساس مي‌کند برابر است با يک عمر لذّت مادّى در اين دنيا.
يک چنين آدمى، نمي‌تواند مثل ما زندگى کند نمي‌‌تواند سر سفره شام بنشيند در حالى که ظهر غذاهاى سنگين، انواع گوشت‌ها، روغنهاى حيوانى و نباتى، انواع شيريني‌ها و انواع محرّک اشتهاها را خورده است؛ تازه مقدارى سوپ بخورد تا اشتهايش تحريک شود اين روح خود به خود مي‌ميرد، اين آدم نمي‌تواند در نيمه‌هاى شب بلند شود و اگر هم بلند شود نمى‌تواند لذّت ببرد.
منبع: behdasht.news


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۸۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: با توجه به بحث کمبود آب و خشکسالی شهر مشهد، یکی از اولویت‌های سال جاری، استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر است.

حسین مختاری در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به بحث کمبود آب و خشکسالی شهر مشهد، یکی از اولویت‌های سال جاری، استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر است.

وی افزود: زری اسکیپ یا خشک منظر به هنر طراحی فضای سبز با استفاده از گیاهانی که نیاز بسیار کمی به آب دارند گفته می‌شود؛ طراحی خشک منظر، رویکردی متداول در سطح جهان است که در مواجهه با شرایط و اقلیم‌هایی گرم و خشک مطرح می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد اضافه کرد: گونه‌هایی چون رزماری، اسطوخودوس، اردی، نازیخی، بابونه، فیلا، برف در تابستان، گازانیا، استسپرموم، زرشک زینتی، ژونیپروس، طاووسی، اگاو، لیروپ، الوورا و… از گونه‌های کار شده در جشنواره خشک منظر امسال در لچکی تقی آباد و ابتدای آیلند کلاهدوز است.

مختاری افزود: در زری اسکیپ، یک طراح منظره بسیار جذاب و زیبایی را با استفاده از انواع گیاهان پوششی و گونه‌های متنوع کم نیاز به آب در ترکیب با انواع مصالح طبیعی مانند سنگ، مالچ‌ها، چوب، سنگ و صخره و … برای محیط پیرامون به وجود می‌آورد که ضمن کاهش چشمگیر و قابل ملاحظه هزینه‌های نگهداری، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود.

کد خبر 747680

دیگر خبرها

  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا
  • کنایه سید جواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی + ویدئو
  • ببینید | کنایه سید جواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی
  • راهنمای خواندن نماز والدین | بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • تصاویری از کلاس آموزش نماز و قرآن ویژه کودکان در مسجد روستای الیف
  • ببینید | از کجا بفهمیم نماز هایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟
  • رقابت‌های منطقه‌ای قرآن، عترت و نماز مدارس دلیجان
  • ببینید | اشک و بغض حمید محمدی هنگام خواندن یک خبر بد روی آنتن زنده