Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@05:31:27 GMT

بهداشت و درمان لرستان در مسیر توسعه قرار گرفته است

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۸۸۵۲

بهداشت و درمان لرستان در مسیر توسعه قرار گرفته است

پایگاه خبری تحلیلی سنگ نوشته در مطلبی با عنوان ' بهداشت و درمان لرستان ر مسیر توسعه نوشت: اصل سلامت در کنار امنیت مهم ترین شاخص های توسعه ی پایدار هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: زمانی که نام استانی در زمره مناطق محروم قرار گیرد بدین معناست که از تمام جوانب محروم است.
محرومیت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، آموزش، بهداشت و درمان هر کدام خصوصیات و شرایط خاص خود را دارد، که سخت ترین و بدترین حالت آن محرومیت از نعمت سلامت است!
سلامت برای هر اجتماع نه تنها یک نیاز بلکه یک اصل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصول ریشه های یک جامعه هستند که سایر نیازها بعد از آن یا از خود آن اصل شکل می گیرند.
اصل سلامت در کنار امنیت مهم ترین شاخص های توسعه ی پایدار هستند و اصولا حفظ سلامت خود نوعی امنیت محسوب می شود. امنیتی که نه مردم و نه هیچ سازمان مردم نهاد بلکه دولت مسئول ایجاد آن به طور عادلانه برای آحاد جامعه است.
اما در نسبت این تفاسیر به استانی که در آن زندگی می کنیم، تنها جنبه ای که با توسعه های زیر ساختی چند سال اخیر خود، لرستان را از یوغ محرومیت رهایی بخشیده، مقوله ی سلامت است.
بهداشت و درمان استان لرستان طی چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیری به ویژه در توسعه ی زیرساختها بوده است.
در واقع توسعه ی زیرساختی مقدمه و شروع محرومیت زدایی است و مادامی که زیرساختهای لازم ایجاد نشوند با ماهرترین و متخصص ترین نیروهای انسانی نیز راه به جایی نخواهیم برد.
به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی لرستان این مسیر را به خوبی آغاز کرده و یقینا در شرایطی به سرانجام خواهد رسید که سیاست های حاکم بر این دانشگاه که متولی سلامت جامعه ی استان است، تداوم داشته باشند.
از مهم ترین برنامه های توسعه محور این دانشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد: شروع ساخت 184 پروژه با دامنه ی دربرگیری خانه های بهداشت،پایگاه ها و مراکز جامع سلامت شهری و روستایی به انضمام ساختمان های اداری که تا به امروز 88پروژه ی آن به بهره برداری رسیده است و مابقی به زودی تکمیل می شوند.
برنامه ساخت یک مرکز آموزشی درمانی و دو بیمارستان با زیربنای جمعا نزدیک به 110 هزار متر مربع که تا کنون رشد فیزیکی چشمگیری داشته اند.
تجهیز مراکز درمانی به مدرن ترین امکانات تا حدی که نه تنها نیاز مردم استان بلکه نیاز بیماران استانهای هم جوار را برآورده می کند از جمله راه اندازی مراکز شیمی درمانی، رادیوتراپی، اندوسونوگرافی و تشخیصی بیماریهای ریه.
جلب نظر خیرین سلامت برای ورود به رفع مشکلات بهداشت و درمان مردم که با تکمیل بیمارستان های دلفان و رومشکان به اعتباراتی بالغ بر 6000میلیارد ریال خواهد رسید
این که دیگر در صعب العبورترین مناطق استان برای حل مشکلات درمانی مردم با وجود بالگردهای اورژانس هوایی جای هیچ نگرانی باقی نمانده است و دهها مورد دیگر…
علاوه بر این موارد نباید فراموش کنیم مادامی که امکانات تخصصی و زیرساخت های لازم فراهم نباشد آمار پزشکان متخصصی که پس از گذراندن دوره ی طرح خدمتی لرستان را ترک می کنند قابل توجه خواهد بود.
و اما بعد بهترین دیدگاه مدیریتی دیدگاه توسعه محور یا به تعبیری آینده نگر است. نگاهی که در آن رشد و تعالی جامعه غایت نهایی است. پس وقتی این نوع از دیدگاه در دانشگاه علوم پزشکی لرستان به وجود آمده است چه بهتر که از تداوم آن حمایت کرده و حتی به سایر دستگاه های اجرایی استان بسط داده شود.
منبع: پایگاه خبری تحلیلی سنگ نوشته
7269/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي رسانه سنگ نوشته بهداشت و درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۸۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت مردم قربانی هیچ توسعه ای در استان نخواهد شد

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، نشست مجمع سلامت استان یزد به ریاست استاندار به منظور ارایه گزارش سیمای سلامت استان و بررسی برنامه های این حوزه برگزار شد.
 
استاندار یزد در این نشست، امنیت و سلامت را دو مقوله بسیار مهم برای جوامع بشری دانست و گفت: سلامت مردم، خط قرمز و اولویت نخست ما در استان بوده و این مهم، قربانی هیچ توسعه و موضوعی نخواهد شد.
 
فاطمی در ادامه به گزارش ارائه شده در خصوص تاثیر عوامل مختلف از جمله آلودگی هوا در بروز بیماری ها اشاره و خاطرنشان کرد: مجمع سلامت استان جهت تنویر افکار عمومی، درصد هر یک از عوامل مخل سلامت را مشخص کند تا مداخلات لازم در حوزه پیشگیری انجام شود.
 
استاندار یزد ادامه داد: باید اطلاعات درست و کارشناسی در اختیار مردم و رسانه ها قرار گیرد تا نگرانی های موجود برطرف شود.
 
استاندار یزد با بیان اینکه نظام رسانه ای و دستگاه های فرهنگی باید در این حوزه کار کنند، اضافه کرد: برنامه ریزی های لازم به منظور ترویج سبک زندگی سالم و تامین سلامت پایدار در استان انجام شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه عده ای از افراد به اشتباه، فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی را منشاء آلودگی هوا می دانند، اظهارداشت: براساس گزارش ها، در روزهایی که به دلیل آسیب به خط گاز، واحدهای استان تعطیل بودند نیز همچنان هوای برخی از شهرستان ها دارای آلایندگی بالا بود.
 
فاطمی با تاکید بر تعیین دلایل اصلی آلودگی محیط زیست و آلودگی هوا، گفت: در این صورت درصد تاثیر صنایع، گرد و غبار، ماشین آلات فرسوده، ترددهای زیاد و ... مشخص و در برنامه ریزی ها لحاظ خواهد شد.
 
استاندار یزد با بیان اینکه سلامت مردم و صیانت از محیط زیست از اولویت های تیم مدیریتی استان است، افزود: یکی از اقدامات انجام شده در این راستا، تصویب ممنوعیت بارگذاری و توسعه صنایع آلاینده و پرآبخواه در محور مهریز - عقدا است.
 
وی با اشاره به صدور سالانه 3 هزار مجوز در محور مهریز_عقدا؛ بدون هیچ قید و شرط و در کوتاه ترین زمان ممکن، اظهارداشت: با تصویب مصوبه مذکور، تعداد مجوزهای صادره در این محور به 1200 مورد رسید.
 
فاطمی ادامه داد: بر این اساس به جز واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی، به صنایع آلاینده مجوزی داده نشده و بارگذاری جدید منوط به ارزیابی های زیست محیطی شده است.
 
وی با اشاره به مباحث رایج در فضای مجازی در خصوص آلودگی هوا در برخی شهرستان ها، گفت:  آلودگی‌های امروز محصول ۴ دهه سیاستگذاری و توسعه نامتوازن است و نباید دولت سیزدهم را مقصر آن دانست.
 
استاندار یزد تصریح کرد: ساخت یک واحد تولید «حداقل» نیازمند 3 سال زمان است لذا در صورتیکه عملیات اجرایی پروژه ای از ابتدای استقرار دولت آغاز شده، هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.
 
فاطمی با بیان اینکه متاسفانه مکان یابی واحدها در محور مهریز_عقدا درست نبوده است، افزود: مؤید این موضوع، ایجاد شهرک های صنعتی در کنار سکونتگاه ها و در مسیر باد غالب است که این موضوع موجب گلایه های مردم شده است.
 
وی با اشاره به ممنوعیت بارگذاری صنایع آلاینده و پرآبخواه در محور مهریز - عقدا در دولت سیزدهم و تاکید ویژه بر رعایت ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی توسط صنایع و معادن، خاطرنشان کرد: با این تفاسیر، انگشت اشاره خطای 4 دهه گذشته به سمت دولت سیزدهم بی‌انصافی است.  

استاندار یزد در ادامه با اشاره به اراده جدی استان جهت حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان، اظهارداشت: برنامه ریزی های لازم برای حرکت جدی استان به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنایع فناور پایه و سبز انجام شده و در حال پیگیری است.
 
فاطمی با بیان اینکه سند یزد نوین نقشه راه استان در حوزه های مختلف است، اطمینان داد: روح حاکم بر این سند و سیاست های اقتصادی استان، حرکت به سمت محیط زیست و هوای پاک و سبک زندگی سالم است.  
 
وی ادامه داد: «صنعت پاک، دانش بنیان و پیش رو» و «کارآفرینان» از مزیت های استان هستند.
 
استاندار یزد در ادامه با تاکید بر اینکه سلامت و هوای پاک جز اولویت های اساسی استان است، اظهارداشت: اولویت اول  ما در حوزه سلامت «پیشگیری و بهداشت» و در مرحله بعدی «درمان» است زیرا هزینه در حوزه پیشگیری و بهداشت، سبب کاهش هزینه های درمان و تبعات ناشی از آن می شود.

 

دیگر خبرها

  • تاثیرگذاری ایران در پیشرفت سلامت کشور‌های دیگر
  • دکتر مرندی، چهره مؤثر در حوزه بهداشت و درمان کشور
  • بیش از ۲۷ میلیون نفر ، زیر پوشش برنامه ملی سلامت خانواده
  • ۲۷ میلیون نفر زیر پوشش برنامه ملی سلامت خانواده
  • ۲۵ درصد سهم سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت است
  • تسریع درمان‌های پزشکی با فناوری‌های جدید حوزه سلامت
  • سلامت مردم قربانی هیچ توسعه ای در استان نخواهد شد
  • اهدای دستگاه الکتروکاردیوگراف به مرکز بهداشت تایباد
  • تکمیل طرح‌های حوزه درمان و سلامت در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد
  • پای لنگ وزارت بهداشت در تامین پزشک!