Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@07:27:08 GMT

یلدای نجومی

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۸۸۷۶

یلدای نجومی

در این مطلب می خوانیم: کمتر از دو هفته دیگر به اولین شب زمستان و طولانی‌ترین شب سال باقی مانده است اما یلدای امسال را می‌توان نسبت به سال گذشته متفاوت دانست؛ چراکه گرانی دلار و تغییر برخی سیاست‌گذاری‌ها در عرصه تجارت خارجی بر دیگر اقلام کالاهای خوراکی و مصرفی تاثیر گذاشته و افزایش قیمت‌ها نیز فرصت خرید را از خانواده‌های ایرانی گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته برخی فروشندگان به دلیل افزایش بیش از حدقیمت آجیل و شیرینی سبد یلدای امسال با میوه پُر می‌شود.
اما زمانی که به بازار مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که قیمت میوه نیز چنگی به دل نمی‌زند و رغبت خرید را از مردم می‌گیرد. در بازار قیمت شیرینی از 22 هزار تومان تا 35 هزار تومان و قیمت آجیل نیز از 80 هزار تومان تا 220 تومان قیمت خورده است. با این وجود لیست قیمت میوه‌ها نیز شگفت‌آور به نظر می‌رسد.
قیمت هر کیلو انار 11 هزار تومان،‌سیب قرمز 12 هزار تومان،‌ هندوانه سه هزار تومان،‌نارنگی 8 تا 10 هزار تومان،‌پرتقال پنج هزار و 500 تومان، ‌ازگیل 13 هزار تومان، ‌خرمالو 13 هزار تومان و انگور 11 هزار تومان در میوه‌فروشی‌های سطح شهر قیمت خورده است. قیمت میوه،‌ شیرینی و آجیل شب یلدا سر به فلک می‌کشد و هرساله ضعف در نظارت و عدم پیگیری دستگاه‌های مسئول برای چند و چون این نوع گرانی‌ها شرایطی را برای ورود فرصت طلبان در این ایام فراهم می‌کند.

*هر سال دریغ از پارسال
«هیچ قنادی اجازه افزایش قیمت در شب یلدا را ندارد»! هر سال این جمله از سوی مسئولان مربوطه مطرح می‌شود،‌ اما در بازار اثری از آثار آن به چشم نمی‌خورد. امسال مسئولان بازهم شعارهای کلیشه‌ای را مرور می‌کنند. چندی پیش رییس اتحادیه قنادان گفت که هیچ قنادی اجازه افزایش قیمت در شب یلدا را ندارد.
علی بهره‌مند اظهار داشت: قدرت خرید مردم در خرید شیرینی به طور محسوسی کاهش داشته و ما در تمام نقاط شهر تهران شاهد این کاهش فروش بوده‌ایم وقتی شیرینی که سال قبل قیمت آن 18 هزار تومان بود ولی امسال 23 هزار تومان شده، طبیعی است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند. «هر سال دریغ از پارسال»، این درد دل مشتریانی است که به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند، اما قدرت خرید اجناس مورد نیاز خود را ندارند.

*جای خالی آجیل در سفره شب یلدا
از سوی دیگر افزایش قیمت ارز بر بازار آجیل و خشکبار نیز تاثیر گذاشته و باعث شده تا مردم در آستانه شب یلدا توان خرید خشکبار برای گرامیداشت سنت قدیمی خود را نداشته باشند.
در این میان انتظار می‌رفت بازار خرید آجیل و خشکبار داغ شود، اما کاهش قدرت خرید مردم و افزایش چند برابری قیمت آجیل بر بازار سایه افکنده و به نظر می‌رسد محافل بسیاری امسال در بلندترین شب سال بدون آجیل برگزار خواهد شد.
با این حال اگرچه بخشی از آجیل مورد نیاز مردم توسط کشاورزان داخلی تامین می‌شود و تغییرات نرخ ارز نمی‌تواند این بخش را با نوسان زیاد مواجه کند، اما وضعیت حاکم بر بازار چیزی جدا از این موضوع را نشان می‌دهد؛ به صورتی که قیمت بسیاری از خشکبار با افزایش سه برابر به نسبت سال گذشته مواجه و بسیاری از فعالان این صنف با کاهش فروش روبه‌رو شده‌اند.

*رکود حاکم بر بازار آجیل و خشکبار
این اواخرنیز رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفته است: با توجه به افزایش قیمت اقلام آجیل و خشکبار و کاهش تقاضا نمی توان بازار خوبی را برای شب یلدا متصور بود.مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و‌خشکبار تهران ، درباره آخرین وضعیت بازار آجیل در آستانه شب یلدا اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت اقلام آجیل و خشکبار و کاهش تقاضا نمی توان بازار خوبی را برای شب یلدا متصور بود.متوسط قیمت اقلام آجیل و خشکبار 80 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
این در حالی است که قیمت پسته، تخمه ژاپنی و تخمه کدو 100 درصد افزایش داشته است. مقدار تولید، نوسان نرخ ارز، صادرات و عرضه و تقاضا دلیل اصلی افزایش قیمت آجیل و خشکبار در سال جاری است. کاهش تولید و افزایش قیمت اقلام آجیل و خشکبار ناشی از سرمازدگی و خشکسالی موجب شد تا 20 درصد افراد از دریافت پروانه کسب انصراف دهند. قیمت اقلام مختلف آجیل در میادین میوه‌و تره‌بار شهرداری تهران به این شرح است:‌ بادام هندی 150000، بادام منقا یک پوست‌کاغذی 92000 ، بادام منقا دو پوست 70000،بادام زمینی 21000، ‌پسته فندقی155000، پسته اکبری185000،‌تخمه‌کدوی درشت46000، فندق با پوست خام58000،‌کشمش طلایی285000،‌ کشمش سبز معمولی30000،‌گردو با پوست کاغذی63000،‌ مغز بادام117000،‌مغز پسته خام و بوداده250000،‌ مغز فندق خام112000،‌ نخودچی دوآتشه17500 و‌ مویز بدون هسته52000 تومان قیمت خورده است.

*کاهش قیمت زیرپوستی آجیل
یک مقام مسئول این اواخر از کاهش قیمت آجیل خبر داده است. محمد ارزانی ممقانی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار از کاهش 25 درصدی اقلام آجیل و خشکبار در بازار خبر داد و گفت: با توجه به کاهش نرخ ارز در روز‌های اخیر، قیمت آجیل و خشکبار تحت تاثیر این موضوع حداقل 25 درصد در بازار کاهش یافته است. باوجود محدودیت واردات بادام زمینی و آفتابگردان، کمبودی در توزیع این اقلام برای شب یلدا نیست و در صورت ادامه روند محدودیت واردات برای شب عید دچار چالش خواهیم شد.
با استمرار روند کاهش نرخ دلار، قیمت آجیل و خشکبار با روند نزولی در بازار روبه‌رو خواهد شد؛ چراکه یکی از عوامل گرانی اقلام خشکبار در ماه‌های اخیر موضوع صادرات و نوسان نرخ ارز بوده است. این درحالی است که این کاهش قیمت در بازار احساس نمی‌شود و قیمت آجیل به شکلی افزایش داشته که برخی خانوارها آن را از سفره شب یلدای امسال خود حذف می‌کنند.

*میوه‌های یلدا با طعم گرانی
ناصر اطرج، رییس اتحادیه میدان میوه و تره بار استان اصفهان گفته است:‌ ذخیره بعضی از اقلام مانند سیب درختی، کیوی، هندوانه و...امسال نسبت به گذشته کمتر است. به گفته او افزایش صادرات و کاهش ذخیره اقلام مختلف میوه موجب افزایش قیمت میوه شده است. تا زمانی که صادرات این میوه‌ها کاهش نیابد یا متوقف نشود، نباید انتظار کاهش یا حتی ثبات قیمت میوه را داشته باشیم. ذخیره سیب درختی به میزان 60 درصد کاهش یافته است.
قیمت هر کیلوی این میوه در بازار بین سه تا هشت هزار تومان است که تا پایان ماه و شب یلدا تغییر می‌کند. قیمت هر کیلو انار سه تا هفت هزار تومان، پرتقال تامسون شمال هر کیلو1500 تا سه هزار تومان و پرتقال تامسون جنوب هر کیلو 2500 تا 4500 تومان است. هر کیلو هندوانه بین 1500 تا 3500 تومان به فروش می‌رود.
این میوه‌ها به دلیل وارداتی بودن و وابسته بودن به دلار، با افزایش قیمت در شب یلدا مواجه‌اند. هم‌اکنون در بازار قیمت نارگیل بین 6000 تا 16800 تومان و قیمت آناناس بین 13 تا 20 هزار تومان است. البته گفتنی است که این میوه‌ها در نقاط مختلف تهران و شهرستان‌‌ها با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند.

*نرخ میوه از سوی اتحادیه میوه و سبزی
در حال حاضر نرخ هر کیلو انار، سه هزار و 500 تا 9 هزار تومان از سوی رییس اتحادیه میوه و سبزی اعلام شده است. قیمت هر کیلو انگور بی‌دانه زرد سه‌ هزار و 500 تا هفت هزار ، انگور بی دانه قرمز 5 تا 11 هزار، پرتقال جنوب 4 تا 9 هزار، پرتقال شمال یک هزار و 500 تا سه هزار و 500 تومان، خرمالو شمال 2 تا 5 هزار، خرمالو کن 4 تا 9 هزار، بِه 3 تا 8 هزار، هندوانه 8000 تا یک هزار و 600، خربزه 2 تا 5 هزار،خیار‌بوته‌ای 2 هزار و 500 تا 5 هزار و 500 و خیار گلخانه 3 تا 5 هزار و 500 تومان است.
هم اکنون هر کیلو موز با نرخ 9 تا 12 هزار، سیب گلاب پاییزه 4 تا 7 هزار، سیب لبنانی زرد 4 تا 7 هزار، سیب لبنانی قرمز 3 تا 9 هزار، کیوی 4 تا 8 هزار، گریپ‌فروت تو سرخ 3 تا 5 هزار و 500، لیموشیرین از 2 هزار و 500 تا 4 هزار ، نارنگی انشو 3 تا 5 هزار و‌500 و نارنگی یافا از 2 هزار و 500 تا 5 هزارتومان در میدان عرضه می شود. اسدا... کارگر رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران می‌گوید: برای عرضه میوه در شب یلدا کمبودی در عرضه نداریم.

روزنامه قانون
9353
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف دلار رییس اتحادیه میوه و سبزی مغز میادین میوه و تره میوه و تره بار منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۸۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت میوه شب عید اعلام شد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران ضمن تشریح قیمت انواع میوه شب عید از عرضه بیش از تقاضای انواع میوه در تهران خبر داد.

به گزارش مشرق، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران از کاهش تقاضا برای انواع میوه در شب عید امسال خبر داد و دلیل این کاهش را همزمانی نوروز و ماه رمضان عنوان کرد و گفت: به دلیل این تقارن بازار میوه امسال مانند هر سال نیست و البته پیش‌بینی می‌شد که این اتفاق بیفتد.

وی در ادامه اظهار کرد: بازار میوه شب عید بازار آرامی است؛ انواع میوه شب عید در سراسر تهران توزیع شده و مردم تهران هر میزان میوه برای نوروز نیاز داشته باشند موجود است. در واقع عرضه امسال از تقاضای بیشتر است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در تشریح انواع قیمت میوه‌های شب عید به ایلنا گفت: براساس آخرین قیمت‌های کشف شده در میدان مرکزی عمده‌فروشان میوه و تره بار تهران قیمت پرتقال شمال بر حسب کیفیت ۸۰۰۰ تومان، ۱۶۰۰۰ تومان و ۲۵۰۰۰ تومان محاسبه شده است.

پرتقال تامسون ۸۰۰۰ تومان، ۱۶۰۰۰ تومان و ۲۳۰۰۰ تومان و پرتقال رسمی ۸۰۰۰ تومان، ۱۲۰۰۰ تومان و ۲۰۰۰۰ تومان قیمت دارند.

خیار به این دلیل که امکان انبار شدن آن وجود ندارد و باید به روز مصرف شود نسبت به دیگر میوه‌ها گران‌تر است و قیمت‌های ۱۵۰۰۰ تومان، ۲۵۰۰۰ تومان و ۳۰۰۰۰ تومان برای آن تعیین شده است.

سیب زرد لبنانی ۲۰۰۰۰ تومان، ۳۵۰۰۰ تومان و ۵۰۰۰۰ تومان قیمت دارد.

قیمت کیوی ۲۵۰۰۰ تومان، ۳۵۰۰۰ تومان و ۵۵۰۰۰ تومان است.

موز فیلیپینی ۵۵۰۰۰ تومان، ۶۵۰۰۰ تومان و ۷۲۰۰۰ تومان و موز هندی ۵۰۰۰۰ تومان، ۵۵۰۰۰ تومان و ۶۵۰۰۰ تومان قیمت دارند.

هر کارتن آناناسنیز از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت خورده و در هر کارتن ۶ تا ۷ آناناس قرار می‌گیرد.

منبع:ایلنا

دیگر خبرها

  • ۳۳ تن سیب و ۵۵ تن پرتقال در استان بوشهر عرضه می‌شود
  • دستگیری سارقان آجیل و خشکبار
  • سارقان آجیل و خشکبار و اماکن در آذربایجان شرقی دستگیر شدند
  • جزئیات توزیع میوه شب عید در شهرستان گچساران
  • حال و هوای بازار بجنورد در چند قدمی سال نو
  • سیب تنظیم بازار ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد
  • قیمت آجیل نسبت به سال گذشته هیچ‌گونه افزایشی نداشته است
  • قیمت میوه شب عید اعلام شد
  • توزیع میوه شب عید در استان اردبیل
  • آغاز توزیع میوه شب عید در استان قزوین