Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-23@11:42:13 GMT

مبلغ عیدی کارگران برای عید 98 مشخص شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۸۹۲۳

در حالی که همه ساله پرداخت عیدی و پاداش کارگران در پایان سال پرداخت می شود، بخشی از کارگران به دلیل سخت شدن شرایط زندگی و ناتوانی در تامین هزینه‌های معیشتی، از کارفرمایان خواسته‌اند که عیدی پایان سال را برای تقویت قدرت خرید و جبران هزینه‌های زندگی خانوار زودتر دریافت کنند.

به گزارش صدای ایران از ایسنا، علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اظهار تاسف از شرایط سخت معیشتی بسیاری از خانوارهای کارگری گفت: از سبد کالای دولت برای کارگران که خبری نیست و چند سالی است که به مبلغ خواربار اضافه نشده و ترمیم مزد کارگران هم که منتفی شده است؛ بنابر این در چنین شرایطی جامعه کارگری تنها به امید یک اتفاق خوب به فعالیت ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: از طرفی بخش اعظمی از تولید داخلی را جامعه کارگری مصرف می‌کنند که با کاهش قدرت خرید آنها عملا محصولات تولیدی در انبارها تلنبار شده و به فروش نمی‌روند و تولید و کارگر هردو با هم در حال آسیب دیدن هستند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در پاسخ به سوال ایسنا که چرا کارگران خواستار پرداخت عیدی خود پیش از پایان سال شده‌اند؟ گفت:حقیقت این است که زندگی کارگران دیگر نمی‌چرخد و وقتی می‌بینند از هیچ جایی حمایت نمی‌شوند، انگیزه‌ای برای کار برایشان نمی‌ماند. اگر امروز کارگران از کارفرمایان عیدی خودشان را که حق قانونی آنها است مطالبه می‌کنند، گویای وضعیت اسفبار زندگی جامعه کارگری است تا با آن بتوانند چند صباحی اقلام و مایحتاج حیاتی و ضروری خود را تامین و زندگی کنند.

اصلانی به رقم عیدی امسال کارگران اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی کار در اسفند ماه سال گذشته، حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان تعیین شده و بر اساس قانون مصوب مجلس، کارفرمایان باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگرانشان بدهند.

این مقام مسئول کارگری متذکر شد: با در نظر گرفتن این قاعده، عیدی امسال کارگران حداقل دو میلیون و ۲۲۲ هزار تومان و حداکثر سه میلیون و ۳۳۷ هزار تومان خواهد بود که شایسته است کارفرمایان پرداخت آن را به شب عید یا بعد از آن موکول نکنند؛ هرچند بسیاری از کارفرمایان به دلیل ازدحام بانکها و اختلال در شبکه بانکی در روزهای پایانی سال، معمولا عیدی و پاداش را تا قبل از پایان سال به کارگران پرداخت کرده و یا با حقوق دی و بهمن ماه واریز می‌کنند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اضافه کرد: فارغ از خانوارهایی که با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در شرایط کنونی اقتصاد، نیازمند عیدی و پاداش پایان سال هستند، عده‌ای از کارگران تمایل دارند که این رقم را در پایان سال بگیرند تا زودتر خرج نشود و بتوانند با آن اقلام مورد نیاز و خرید شب عید را جبران کنند.

این مقام مسئول کارگری درعین حال با اشاره به بسته‌های حمایت غذایی دولت، گفت: علیرغم آن که توزیع این بسته‌ها از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی آغاز و اعلام شد که بازنشستگان هم آن را دریافت کردند، تاکنون به جامعه کارگری بسته‌ای تعلق نگرفته و کارگران همچنان به حمایت دولت چشم دوخته‌اند، اما ۲۰۰ هزار تومان بسته‌ غذایی کمک چندانی نمی‌کند و کارگران نهایتا بتوانند ۱۰ کیلو مرغ بخرند این در حالی است که در کنار مشکلات معیشتی و اجاره‌بها، با مشکل تازه‌تری مواجه شده‌اند و آن حذف ۲۸ قلم دارویی از دفترچه‌های تامین اجتماعی است.

به گفته اصلانی، ۲۸ قلم داروی ضروری کارگران تنها به این دلیل که این اقلام در مراکز ملکی تامین اجتماعی رایگان بود از دفترچه حذف شده است در صورتی که بهتر بود به جای حذف این اقلام دارویی، برای خریدشان فرانشیز گذاشته می‌شد تا کارگران از نظر درمانی دچار مشکل نشوند.

خبر اختصاص سبد حمایت غذایی دولت به کارگران در اولین جلسه شورای عالی کار و توسط وزیر کار اعلام شد.این خبر در حالی استقبال گروههای کارگری و مستمری بگیران و تاکید کارشناسان برای توزیع چند مرحله‌ای بسته‌ها تا پایان سال را به دنبال داشت که تاکنون بسته‌های حمایت غذایی به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی تعلق نگرفته و با تشدید مشکلات معیشتی بازنشستگان و کارگران، انتقاداتی به آن وارد آمده است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: عیدی کارگران حقوق دستمزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۸۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه هایی که بسیج کارگری دارند تعطیل نشده اند

مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور گفت: بسیج کارگران و کارخانجات کشور طی سالیان گذشته نهایت تلاش خود را در راستای جلوگیری از تعطیلی و نیمه تعطیل شدن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به کار گرفته و در این عرصه، دستاوردهای زیادی به دست آورده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،حمیدرضا اله‌بداشتی، مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور در نشست خبری با  اصحاب رسانه با اشاره به در پیش بودن هفته کار و کارگر، بیان داشت: برنامه‌های هفته کار و کارگر امسال از روز 4اردیبهشت با تجدید میثاق کارگران، کارفرماها، تشکل‌های کارگری و مسئولان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام راحل آغاز خواهد شد. دیدار جامعه کارگری با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کار و کارگر خواهد بود.

مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات با اشاره به پیش بینی برنامه‌های مختلف در هفته کار و کارگر با موضوعات فرهنگی، رفع موانع تولید، گفت: در سال 1403، شهید ابراهیمی به عنوان شهید شاخص جامعه کار و تولید مشخص شده است.

وی با اشاره به پیش بینی برنامه‌هایی در هفته کار و کارگر با حضور جامعه کارگران و کارفرمایان، گفت: تلاش ما این است که از این فرصت پیش آمده برای افزایش تعامل میان کارگران و کارفرمایان، طرح مسائل و مشکلات جامعه کارگری و پیدا کردن راهکار برای حل مشکلات موجود، نهایت بهره را ببریم‌.

اله‌بداشتی  از خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی بسیج کارگران و کارخانجات با هدف رفع موانع تولید و رفع مشکلات کارگران نیز خبر داد و گفت: میزهای خدمت بسیج کارگران و کارخانجات نیز طی روزهای آینده در دو حوزه رفع موانع تولید و رفع مسائل و مشکلات کارگران برپا خواهند شد.

وی تصریح کرد: بسیج کارگران و کارخانجات کشور به عنوان یک قشر تخصصی دارای به صورت مستمر و هفتگی با تشکل‌های مختلف در ارتباط بوده و ضمن استماع مشکلات و مسائل آنها، تدابیر لازم را برای این مسائل اتخاذ می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های پیشرفت بسیج کارگران و کارخانجات در استان‌ها، گفت: این نمایشگاه‌ها یک‌ یا دو بار در طول سال و در مناسبت‌هایی همچون دهه فجر و هفته بسیج برگزار می‌شود.

اله‌بداشتی با بیان اینکه دشمن طی مدت اخیر تمام تلاش خود را کرد که با اعمال تحریم‌های ظالمانه، چرخه‌های تکنولوژی و تولید را در کشور ما را محدود کند، گفت: به فضل الهی و با تلاش‌ها و مجاهدت‌های خالصانه و هوشمندانه فعالان عرصه تولید و کارگران کشور عزیزمان، شاهد هستیم که تحریم‌های دشمن در این عرصه ناکام ماند.

وی‌ افزود: بسیج کارگران و کارخانجات کشور طی سالیان گذشته نهایت تلاش خود را در راستای جلوگیری از تعطیلی و نیمه تعطیل شدن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به کار گرفته و در این عرصه، دستاوردهای زیادی به دست آورده است.

اله‌بداشتی با بیان اینکه هیچکدام از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که بسیج کارگران در آنجا حضور دارد و فعال است، به تعطیلی کشیده نشده‌اند، گفت: یکی از اهداف امسال بسیج کارگران و کارخانجات، این است که تمامی فعالیت‌ها و اقدامات موفقیت‌آمیز سال گذشته را با ظرفیت‌های بیشتری برگزار کنیم.

وی همچنین از تهیه و‌ توزیع 830جهیزیه به همت بسیج کارگران و 780هزار ساعت شیفت ایثار بسیج کارگران در سال گذشته خبر داد و گفت: گروه‌های جهادی بسیج کارگران و کارخانجات، در روز درختکاری اخیر (15اسفند 1403) نزدیک به 10میلیون نهال کاشتند و در روز اربعین سال گذشته نیز 82موکب برپا کردند.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • برگزاری ۳۱ عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • ۴۰ کارگر از سیستان و بلوچستان به دیدار رهبر انقلاب می‌روند
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها
  • کارخانه هایی که بسیج کارگری دارند تعطیل نشده اند
  • مبلغ حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد
  • افزایش مبلغ حق مسکن؛ عیدی کارگران در هفته کارگر
  • تحقق ۱۰۰ درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی
  • خبر جدید در مورد حق مسکن کارگران