Web Analytics Made Easy - Statcounter

ايران يكي از كشورهاي با سابقه در صنعت آلومينيوم منطقه محسوب مي شود که های اخیر توانسته است به پیشرفت های قابل توجهی در این حوزه برسد تا جایی که امروز شاهد افزایش ۳.۲ درصدی تولید آلومینیوم طی ۸ ماهه نخست سال هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، آلومینیوم در صنعت برای تولید میلیونها محصول مختلف بکار می‌رود و در جهان اقتصاد، عنصر بسیار مهمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجزای سازه‌هایی که از آلومینیوم ساخته می‌شوند، در صنعت هوانوردی و سایر مراحل حمل و نقل بسیار مهم هستند.

 

همچنین در سازه‌هایی که در آنها وزن پایداری و مقاومت لازم هستند، وجود این عنصر اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر در حدود 10 درصد از ظرفيت توليد آلومينيوم در منطقه خاورميانه محقق شده است.

 

ايران يكي از كشورهاي با سابقه در صنعت آلومينيوم منطقه محسوب مي شود. عربستان سعودي طرح توسعه ظرفيت خود تا 10 ميليون تن در سال را در دست مطالعه و اجرا دارد. امارات متحده عربي نيز با توليد 8 .1 ميليون تن رتبه ششم جهاني را داشته و طرح توسعه برای افزايش ظرفيت به 4 و سپس به 10 ميليون تن را در دست اجرا دارد.

 

قطر نيز به سرعت به توسعه ظرفيت توليد مي افزايد، هم اكنون بيش از 600 هزار تن آلومينيوم توليد مي كند. بحرين با 890 هزار تن و عمان با 360 هزار تن توليد در سال از رقباي ايران هستند.

 

كشورهاي شمالي ايران از قبيل آذربايجان، قزاقستان، اكراين، روسيه و تاجيكستان نيز در باشگاه توليد كنندگان آلومينيوم جهان حضور دارند. روسيه به تنهايي 8 .3 ميليون تن در سال آلومينيوم توليد مي كند.

 

ساير كشورهاي حوزه C.I.S در مجموع حدود 700 هزار تن ظرفيت توليد آلومينيوم دارند. تركيه نيز با ظرفيت 60 هزار تني در توليد آلومينيوم فعال است كه البته بيشتر از طريق بازيافت عمل مي کند. پيش بيني مي شود تا 10 سال آينده به دليل مزيت گاز در حدود 40 درصد از توليد آلومينيوم جهان در كشورهاي حاشيه خليج فارس صورت پذيرد.

 

کشورمان در سال های اخیر توانسته است به پیشرفت های قابل توجهی در این حوزه برسد و در سالهای متمادی با برگزاری كنفرانس بين‌المللي آلومينيوم؛ توانمندی های خود در این عرصه را به نمایش گذاشته است. در راستای رونق تولید آلومینویم در کشور بر اساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تولید آلومینیوم در 8 ماهه سال 97 افزایش 302 درصدی داشته است.

 

تولید شرکت‌های بزرگ آلومینیوم کشور در ۸ ماهه ۹۷، حدود ۳.۲ درصد بیش از رقم مدت مشابه سال گذشته آلومینیوم تولید کردند. شرکت های ایرالکو، المهدی و هرمزال از ابتدای فروردین تا پایان آبان، 231 هزار و 31 تن آلومینیوم (خالص، بیلت، آلیاژ، ئی سی و براده) تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 223 هزار و 877 تن بود.

 

از این میزان، شرکت های «ایرالکو» 117 هزار و 667 تن، «هرمزال» 69 هزار و 74 تن و «المهدی» 44 هزار و 290 تن آلومینیوم تولید کردند. شرکت آلومینای ایران در ­8 ماهه امسال، 485 هزار و 559 تن «بوکسیت»، 159 هزار و 24 تن «پودر آلومینا»، 270 هزار و 649 تن «هیدرات آلومینیوم» و 88 هزار و 776 تن «آهک» تولید کرد.

 

همچنین، در ماه آبان 97، افزون بر 22 هزار و 398 تن «آلومینیوم» (خالص، بیلت، آلیاژ، ئی سی و براده)، 43 هزار و 760 تن «بوکسیت»، 19 هزار و 509 تن «پودر آلومینا»، 33 هزار و 166 تن«هیدرات آلومینیوم» و 7 هزار و 778 تن «آهک» تولید شد.

 

بنابراین گزارش، آلومينيوم در ايران از سال 1351 با ايجاد كارخانه آلومينيوم اراك آغاز شد. سپس كارخانه آلومينيوم المهدي با ظرفيت 110 هزار تن و هرمزال با ظرفيت 147 هزار تن در سال به مدار توليد آلومينيوم ايران پيوستند. ظرفيت توليد كشور در سال 95 با احتساب خطوط 1 و 2 كارخانه ايرالكو، 487 هزار تن در سال بود و توليد كشور در سال 1391 بيش از 337 هزار تن و در 11 ماهه اول سال 1392 در حدود 322 هزار تن بوده است.

 

ايران در رتبه بندي سال 2011 در تولید آلومینیوم مقام 22 جهاني را به خود اختصاص داده بود. اين رتبه در سال 2012 به 20 و در آخرين رتبه بندي با پشت سر گذاشتن فرانسه به رتبه 19 جهاني ارتقاع يافته است.

 

طرح آلومينيومي ديگر کشورمان عبارتند از طرح آلومينيوم جاجرم با ظرفيت 36 هزار تن درسال، آلومينيوم جنوب به ظرفيت 276 هزار تن در سال ، آلومينيوم مسجد سليمان با ظرفيت 175 هزار تن در سال . در مجموع ظرفيت توليد آلومينيوم ايران تا سال 1396 برابر با 975 هزار تن در سال بود. طبق سند چشم انداز ايران بايد تا سال 1404 حداقل 1.5 ميليون تن ظرفيت توليد آلومينيوم ايجاد كند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشهد مقابله با تروریسم استان سمنان بجنورد خراسان شمالی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبي صنعت آلومینیوم توسعه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۹۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری فاز توسعه یک شرکت شیمیایی/۳ بازدید انجام شد

یادگار احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه با حضور وزیر صمت فاز توسعه شرکت صنایع شیمیایی در شهرک صنعتی سمنان به بهره برداری رسید، ابراز داشت: برای این طرح هشت هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی ضمن بیان اینکه این واحد ظرفیت تولید ۲۳۲ هزار تن انواع محصولات شیمیایی را دارد، افزود: طرح توسعه برای ۶۰ نفر اشتغال ایجاد کرد و این شرکت به صورت کلی ۸۶۰ نفر را شاغل کرده است.

رئیس سازمان صمت استان سمنان بابیان اینکه رئیس جمهور از شرکت تولید کاشی با حضور وزیر صمت بازدید کرده است، ابراز داشت: این واحد پس از ۱۴ سال تعطیلی به چرخه تولید بازگشت و با اشتغال ۱۰۰ نفره ظرفیت تولید پنج میلیون متر مربع کاشی دیواری را دارد.

احمدی ضمن بیان اینکه با حضور وزیر صمت مسائل شرکت قطعات کنترل حرارتی و الکتریکی نیز بررسی شدند، تصریح کرد: این واحد ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون قطعه کنترل حرارتی و الکتریکی با اشتغال ۱۹۰ را دارد.

وی ضمن بیان اینکه دیگر بازدید ضمن از شرکت تولید هواکش برقی با ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار موتور برقی تک فاز القایی دیگر برنامه امروز بود، افزود: برای این شرکت یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شد و ۱۱۰ نفر را شاغل کرده است.

کد خبر 6081710

دیگر خبرها

  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • بهره برداری فاز توسعه یک شرکت شیمیایی/۳ بازدید انجام شد
  • رئیس‌جمهور طرح توسعه واحدهای گازی نیروگاه شهید باکری سمنان را افتتاح کرد
  • افزایش ۳ درصدی ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • سهم ۲۵ درصدی تجدیدپذیر‌ها از ظرفیت صادراتی برق کشور
  • تولید نخستین آنتن ۶۰ گیگاهرتزی جهان/ مسیر توسعه «سیکس جی» هموار شد
  • روسیه تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس را غیرقانونی خواند
  • افزایش ۱۸۴ درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲