Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانک مرکزی به عنوان نهاد مسئول برای حفظ ارزش پول ملی اقداماتی را انجام داده است و رئیس کل بانک مرکزی به تازگی از دستور مقام معظم رهبری برای تقویت هر چه بیشتر ارزش پول ملی خبر داده و اعلام کرده است که: «ایشان بر اهمیت استقلال بانک مرکزی تاکید کردند.»

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پول به خودی خود ارزش ذاتی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها تکه هایی از کاغذ یا اعدادی در یک دفتر است. در گذشته پول به شکل سکه بود و به طور کلی از فلزات گرانبها مانند طلا و نقره درست می شد. ارزش سکه ها تقریباً براساس ارزش فلزاتشان تعیین می شد چرا که همیشه امکان ذوب سکه ها و استفاده از فلز آنها برای مقاصد دیگر وجود داشت. تا چند دهه پیش هم ارزش پول کاغذی در کشورهای مختلف براساس پشتوانه استاندارد طلا و یا استاندارد نقره و یا ترکیبی از این دو تعیین می شد یعنی به عنوان مثال هر ریال معادل طلا داشت.

 

کنترل و حفظ ارزش پول ملی کشور یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی است. «حفظ ارزش پول ملی» و «بالا نگه داشتن ارزش پول ملی» هر دو از مقوله‌های مهم اقتصادی است که تاثیر زیادی بر توسعه اقتصادی کشور دارد. وقتی‏ که ارزش پول ملی یک کشور در مقابل ارزهای خارجی بالا نگه داشته شود کالاهای تولید داخل برای مصرف‌کنندگان خارجی گران‌تر می شوند.

 

در اواخر سال 90 ارزش پول ملي كشور با دلار 1500 توماني سقوط بي سابقه اي را تجربه كرد حالا هم ارزش پول ملی با بالا رفتن قیمت دلار در سراشیبی سقوط قرار دارد. تداوم تمايل بخشی از مردم به عدم نگهداري ريال و تلاش براي تبديل فوري ريال به ساير ارزها يا كالاها، يكي از نمودهاي بارز بي‌اعتمادي است كه به واسطه عملكرد نادرست در حفظ ارزش پول ملي ديده مي‌شود.

 

در نتیجه بروز این روند، قیمت کالاهای سرمایه‌ای و با دوام از جمله ارز و طلا و نیز سهام بالا می‌رود و بازار بیش از پیش حبابی می شود و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. در این میان حفظ و بازگرداندن ارزش پول ملی یکی از دغدغه های اصلی سیاسیون و اقتصادی هاست و در همین راستا ماجرای حذف صفر از پول ملی برای بالا بردن ارزش آن بیشتر شده بود.

 

یکی از پیشنهادهای دولت برای بالا بردن ارزش پول ملی، حذف چهار صفر از آن بود. اواخر سال 91 بود که مدیرکل اقتصادی وقت بانک مرکزی از نهایی شدن لایحه حذف چهار صفر در این بانک‌ و آغاز بررسی ‌های جدی در دولت خبر داده و گفته بود: احتمالاً سال آینده این لایحه به مجلس ارسال می شود.

 

در این میان اما هر چند شاید حذف صفر از پول ملی، ارزش پول کشور را بالا ببرد اما بنا بر آنچه که تجربه‌های جهانی نشان داده است، افزایش یا کاهش صفر‌ها به تنهایی عامل بی‌ارزشی پول ملی یا افزایش و کاهش قدرت خرید مردم نیست و این امر به تنهایی نمی‌تواند در نرخ تورم موثر باشد بلکه فرایند پیچیده اقتصاد کشور با رشد اقتصادی و ارزشمند شدن واحد پولی کشور، ارزشمند می‌شود و در این صورت نیازی به حذف صفر از پول ملی نیست.

 

راه های مشخصی برای افزایش ارزش پول ملی وجود دارد. بايد با سياست‌هاي مناسب ارزي و مالي ارزش پول ملي مان را حفظ کرد و بازگردانند. يك راه ديگر هم كنترل تورم و تقويت توليد است. زماني كه اقتصاد كشور به ثبات برسد، بار ديگر اعتماد به‌ جامعه و مردم باز مي‌گردد.

 

حالا بانک مرکزی به عنوان نهاد مسئول برای حفظ ارزش پول ملی اقداماتی را انجام داده است و رئیس کل بانک مرکزی از دستور مقام معظم رهبری برای تقویت هر چه بیشتر ارزش پول ملی خبر داده و اعلام کرده است که: «ایشان بر اهمیت استقلال بانک مرکزی تاکید کردند.»

 

 

«عبدالناصر همتی» در جلسه دوره‌ای بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی این جلسه که 17 آذرماه برگزار شد با اشاره به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری به دستور ایشان به بانک مرکزی برای تقویت هرچه بیشتر ارزش پول ملی و نیز اهمیت استقلال بانک مرکزی اشاره و اعلام کرد: «بانک مرکزی و نظام بانکی تمام توان مدیریتی و کارشناسی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری به‌کار خواهد برد.»

 

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به تاکیدات ریاست جمهوری در خصوص تامین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز تولید، از مدیران عامل بانک‌ها خواستند برنامه‌ریزی‌های لازم در این رابطه انجام دهند و اگر در مواردی نیاز به کمک و مساعدت بانک مرکزی باشند اعلام کنند.

 

این در حالی است که سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، تقویت ارزش پول ملی را تاکتیکی برای ارتقای معیشت افراد جامعه عنوان کرده است.

 

«رحیم زارع» درباره بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی به ایبنا گفته است: «قطعا حفظ و تقویت ارزش پول ملی یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی بوده که متاسفانه در این زمینه عملکردها مخصوصا در ماه های اخیر ضعیف بوده است.»

 

 

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «طبیعی است برای توسعه و رونق بخش تولید باید از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری شود چرا که سرمایه گذاران با این روند کاهش ارزش پول ملی تمایلی به سرمایه گذاری در تولید ندارند.»

 

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی افزود: «کاهش ارزش پول ملی زندگی و معیشت خانوارها را تحت تاثر قرار داده است چرا که حقوق کارگران و کارمندان هرساله به طور محدود رشد می کند که در مقایسه با کاهش ارزش پول ملی، می تواند گفت سطح درآمدی بسیاری از خانوارها بسیار ضیعفت از گذشته شده است.»

 

زارع تصریح کرد: «همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند باید از کاهش ارزش پول ملی ممانعت شود و طبیعی است بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت برای انجام این مهم باید برنامه ریزی عملیاتی انجام دهند. مدیریت صحیح منابع ارزی، رونق صادرات، کسب درآمدهای ارزی پایدار و جلوگیری از واردات کالاهای که مشابه داخلی دارد، از راهکارهای تقویت ارزش پول ملی است.»

 

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:« در برنامه ششم توسعه کشور روی ضرورت انعقاد پیمان های پولی ۲ و چند جانبه تاکید شده و در این راستا باید پیمان های پولی عملیاتی شود.»/

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشهد مقابله با تروریسم استان سمنان بجنورد خراسان شمالی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبي ارزش پول ملی پول ملی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۹۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است

رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها، خلاف قانون و منویات رهبری است.

به گزارش مهر، بابک نگاهداری با اشاره به انتشار آگهی واگذاری سهام ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال از سوی سازمان خصوصی سازی، از مکاتبه این مرکز با مسئولان کشور در این زمینه خبر داد و از صدور مجوز خرید برای شورای پول و اعتبار برای شرکت در این واگذاری، ابراز نگرانی کرد.

وی با اشاره به هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری درباره بنگاه داری بانک‌ها گفت: در این نامه اعلام شده است که حضور بانک‌ها در این مناقصه، مغایر منویات مقام معظم رهبری و در تضاد با مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: در این مکاتبه تاکید شده است که وظیفه اصلی بانک تأمین مالی تولید در اقتصاد کشور است و درگیر شدن منابع آن در شرکت‌های غیرمرتبط با موضوع فعالیت بانکداری به ضرر این وظیفه و در نهایت اقتصاد کشور است. این اقدام باعث خواهد شد که منابع در اختیار بانک برای اعطای تسهیلات به فعالیت‌های مولد کاهش یابد و لذا با شعار سال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز تناسبی ندارد.

وی افزود: مبتنی بر همین منطق در مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴، بانک‌ها مکلف به واگذاری سهام خود در بنگاه‌هایی که فعالیت غیربانکی دارند، شده‌اند و در صورت استنکاف با جریمه‌های مالیاتی مواجه خواهند شد.

نگاهداری خاطرنشان کرد: بر این اساس به‌طریق اولی بانک‌های کشور نمی‌توانند اقدام به خرید بنگاه‌هایی که فعالیت غیربانکی دارند، از جمله شرکت‌های فرهنگی یا ورزشی کنند که این موضوع در ماده ۲ دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار مصوب شورای پول و اعتبار نیز تصریح شده‌است.

وی افزود: در این مکاتبه به طرح اخباری در رسانه‌ها و فضای مجازی در خصوص صدور مجوز خرید سهام این بنگاه‌ها از سوی شورای پول و اعتبار اشاره شده و عنوان کرده‌ایم که باتوجه به مفاد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور این امر در صلاحیت شورای پول و اعتبار نیست. به‌عبارت دیگر شورای پول و اعتبار در ذیل و چارچوب قوانین می‌تواند مقرره صادر کند و لذا نمی‌تواند مقرره ای صادر کند که خلاف قانون باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: باتوجه به مباحث فوق به نظر می‌رسد فروش این باشگاه‌ها به بانک‌ها هم خلاف منویات مقام معظم رهبری است و هم با قوانین حاکم در تعارض است. از سوی دیگر مجموعه‌های اقتصادی فعال در کشور نیز وجود دارند که امکان خرید و اداره این بنگاه‌ها را دارند و امکان اجرای قواعد حرف‌های کنفدراسیون آسیا وجود خواهد داشت.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پرسپوليس قهرمان جام ولايت صالحي وفغاني داوران ديدار‌هاي سرخابي

دیگر خبرها

  • چاپ اسکناس‌های درشت‌ تورم‌زا است؟
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است
  • واگذاری پرسپولیس واستقلال به بانک ها،خلاف قانون ومنویات رهبری است
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم
  • واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها خلاف قانون است
  • واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها، خلاف قانون و منویات رهبری است
  • سقف تراکنش خرید افزایش یافت