Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@16:11:00 GMT

750 هزار تن سيب در سردخانه ها ذخيره شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۹۶۲۲

750 هزار تن سيب در سردخانه ها ذخيره شد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرکل دفتر امور ميوه هاي سردسيري و خشک وزارت جهادکشاورزي از ذخيره سازي 750 هزار تن سيب در سردخانه هاي کشور براي تامين نياز هموطنان خبر داد و گفت: پيش بيني لازم براي تامين بازار شب يلدا و عيد نوروز انجام شده است.

«شکرالله حاجي وند» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي امسال را «سال ناآور سيب» توصيف کرد و افزود: امسال 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 ميليون تن سيب درختي در سطح 252 هزار هکتار توليد شد که از اين ميزان از ابتداي سال تاکنون 220 هزارتن به کشورهاي هدف صادر شده است.
وي تاکييد کرد: حجم صادرات سيب از ايران مشخص بوده و تاثير چنداني در قيمت سيب درختي در بازار داخلي ندارد.
وي تصريح کرد: سيب درختي در سال 95 به ميزان 3.4 ميليون تن در سطح 249 هزار هکتار توليد شد که اين ميزان پارسال به 3.7 ميليون ن در 2525 هزار هکتار افزايش يافت اما بررسي ها نشان مي دهد امسال نسبت به سال گذشته با کاهش اندک توليد مواجه هستيم.
حاجي وند درباره صادرات اين محصول نيز گفت: در سال 94 نزديک 321 هزار تن و در سال 95 نزديک 354 هزار تن از کشور صادر شد که اين رقم در سال 96 جهش چشمگيري داشت و به 605 هزار تن رسيد.
به گفته وي، سالانه 90 هزارتن سيب درختي در سطح زيرکشت پنج ميليون و 300 هزار هکتار در اقصي نقاط جهان کشت مي شود که ايران از لحاظ توليد پس از چين، آمريکا و هلند رتبه چهارم توليد قرار دارد و پس از چين و هندوستان رتبه سوم سطح زيرکشت را داراست.
مديرکل دفتر امور ميوه هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي با بيان اين که عرضه سيب درختي به بازار داخلي و حفظ بازار صادراتي از برنامه هاي اين وزارتخانه است، گفت: اکنون 750 هزارتن سيب درختي در سردخانه هاي کشور موجود است و در برخي استان ها با ذخيره بالا مواجه هستيم بنابراين مشکل و کمبودي براي تامين بازار داخلي نداريم.
حاجي وند گفت: سال گذشته 20 هزار تن براي شب عيد سيب درختي تامين شد و امسال نيز به همان ميزان امکان تامين داريم اين درحاليست که تامين بازار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام خواهد شد.
وي علت صادرات موفق سيب درختي در سال گذشته را توسعه روابط سياسي با کشورهاي هدف، تهاتر سيب و موز و تسهيل برخي قوانين براي صادرکنندگان دانست.
وي تصريح کرد: اکنون قيمت سيب درختي درجه يک از باغ تا بارانداز بين سه هزار تومان تا سه هزار و 500 تومان است درحالي که پس از خروج محصول از بارانداز و سردخانه با قيمت هاي گزافي به فروش مي رسد که بايد مورد کنترل دستگاه هاي نظارتي قرار بگيرد.
حاجي وند بر اين باور است که نوسان نرخ ارز پس از برداشت سيب درختي رخ داده و بنابراين صادرات اين محصول تاثيري در افزايش نرخ داخلي اين محصول نداشته است.
** تغيير ارقام و اصلاح باغ هاي سنتي در دست اجراست
مديرکل دفتر امور ميوه هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي افزود: تغيير ارقام و اصلاح باغ هاي سنتي به مدرن از برنامه هاي اولويت دار معاونت امور باغباني است به طوري که امسال براي نخستين بار نهال گواهي شده دانه دارها و هسته دار فجر اصفهان رونمايي و در اختيار باغداران قرار گرفت.
وي اضافه کرد: در اين روش با استفاده از پيوندک، سرشاخه و اندام تکثيري از باغ هاي مادري موجود در اصفهان و خراسان و ساير مناطق ارقام تجاري برداشته و در باغات درجه سه پيوند داده مي شود که همچنان اين اقدام در دستور کار است.
حاجي وند افزود: در بحث افزايش توليد و توسعه باغ هاي سيب درختي عواملي همچون کنترل آفات و بيماري ها، روند تامين نهاده هاي مورد نياز سموم و کودشيميايي در حال انجام است و مشکلي در اين خصوص نداريم.
وي به تشکيل ميز سيب در اروميه و دماوند و همچنين ايجاد زنجيره توليد سيب در سالجاري با محوريت توليد کنندگان و صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: اين فرايند مي تواند در روند توليد و صادرات سيب درختي کشور موثر باشد.
حاجي وند با تاکيد بر اين که سيب درختي مورد نياز کشور تامين و کافي است و هيچ مشکلي در اين خصوص نداريم ادامه داد: براي بازار شب عيد آمادگي عرضه بيش از 20 هزارتن سيب درختي وجود دارد.
به گزارش ايرنا، امسال قيمت هر کيلوگرم سيب درختي در سطح عمده فروشي ها بين 3 هزار تا 9 هزار تومان است و در سطح خرده فروشي ها بين 8 هزار تا 13 هزار تومان عرضه مي شود.
بر اساس آمارهاي موجود، امسال بيش از 120 ميليون تن انواع محصولات کشاورزي و نزديک 22 ميليون تن انواع محصولات باغي در کشور توليد شده است.
اقتصام**9186*2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۹۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، علیرضامهاجر امروز دربازدید از موسسات تحقیقات گاودشت بابل گفت. بر اساس کاری که محققان کشورمثل دکتر فضایلی وهمکاران درموسسه چغندرقند و نیز موسسه اصلاح بذرونهال ومجموعه کارشناسان دامپروری در وزارت جهادکشاورزی انجام دادند باید نوید دادکه بدون اینکه حتی یک متر غیر از اب باران استفاده شود دراستان‌های گیلان مازندران وگلستان می‌توان صد‌ها هزارتن نیازکشور درباره علوفه را درداخل تولید وتامین کرد.

وی تصریح کرد: چغندر علوفه‌ای بدون نیازبه هیچگونه آبیاری قابل تولید است و بعد از برداشت برنج از زمین‌های کشاورزی می‌توان چغندر غلوفه‌ای کشت کرد

مهاجر تاکید کرد:با کشت این محصول بیشتر از ۱۰۰ تن درهکتار محصول تولید می‌شود وبرای خوراک دام‌ها قابل استفاده است واین نوع چغندر  بیشتر از ۸ درصد قند داردومی تواند جایگزین جو زرت. یونجه وکنجاله سویا وخیلی از محصولاتی که مجبور به واردات آن از خارج هستیم جایگزین بشود ومی تواند بهتر از خوراک های دیگر، تغذیه دام سنگین وسبک راتامین کرد.

دیگر خبرها

  • روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب اعلام شد
  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • ذخیره روزانه بیش از ۱۰۰۰ تن مرغ گرم/ صادرات مرغ بلامانع است
  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • اثر نامطلوب قطعی برق صنایع بر معیشت مردم
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • کمک به تسهیل تامین مالی تولید با برات الکترونیکی