Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگاه گلیم‌بافی روستای گلشن از توابع شهرستان نمین محل رفت و آمد و تلاش ایثارگرانه زنان روستایی است که روی کمبود امکانات را سیاه کردند. ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸ استانها اردیبل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، در ورودی دهلیز مانند کارگاهی که با مصالح بومی بنا شده می‌توان بوی شیرین و باصفای روستا را به مشام کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگاه در ابعاد 8 در 10 متر مامن زنان روستایی شده تا بتوانند با هنر دست خود لقمه ای حلال را نصیب سفره خانواده سازند.

هر چند باوجود کمبود امکانات، زنان روستایی از کارکردن و بافتن و بافتن دست نکشیده‌اند، این کارگاه توانسته به الگوی اشتغال، کار آفرینی، مشاغل خانگی و هر اسم و عنوانی که در لیست برنامه مدیران گنجانده می‌شود تبدیل شود.

20 دار گلیم‌بافی به همت اهالی روستا دایر شد

روستای گلشن در نقطه سفر مرزی شهرستان نمین واقع شده است. پشت کوه‌هایی که خانه‌های کوچک و با صفای روستا را در آغوش کشیده مرزهای کشور جمهوری آذربایجان است.زنان روستایی برای مقاوم کردن اقتصاد خانواده خود کارگاهی را دایر کردند که چشم انتظار دریافت مجوز است.

یکی از اهالی روستا تصریح کرد: با وجود کمبود امکانات و ضعف بنیه مالی خانواده‌ها، 20 دار گلیم بافی در این کارگاه دایر کردیم.

رحمتی گفت: در کنار بافت گلیم، پخت غذای محلی و آماده سازی گیاهان دارویی نیز در این کارگاه انجام می‌شود.

بازدید از موزه صنایع دستی اردبیل 218 درصد افزایش یافتموزه صنایع دستی اردبیل ساماندهی می‌شود200 فرصت شغلی در بخش صنایع دستی اردبیل ایجاد می‌شود

وی این کارگاه را برآیند تلاش تک تک زنان روستایی می‌داند و معتقد است هر فردی هر چه در توان داشته برای دایر کردن این کارگاه در اختیار شورای روستا قرار داده است.تولیدات زنان روستای گلشن که گاها بدون نقشه بوده و دلبافته‌هایی از سر ذوق و توانمندی سینه به سینه است، سرآمد خریداران و مشتریان گذری این روستا است.

نقشه‌های حک شده بر گلیم‌های بافته شده از تنوع کم نظیر برخوردار است و هر چند تهیه مصالح پشمی هزینه بر است اما در کنار مواد اولیه مصنوعی از الیاف پشمی نیز برای بافت گلیم استفاده می‌شود.

فروش به دست دلالانی که سود اندک دارند

این کارگاه با وجود همت والایی که ستون آن شده از دردهایی نیز رنج می‌برد. بانوان دسته دسته به کارگاه رفت و آمد دارند. مسن‌ترین بافنده 70 ساله و جوان ترین آن دختری 17 ساله است.

نه تنها بافت و فروش گلیم، بلکه آموزش استاد شاگردی نیز بدون کاغذ بازی‌های اداری در این کارگاه در جریان است؛ هر دخترکی می تواند از زنان باتجربه و گلیم باف آموزش ببیند و در ادامه در تولید گلیم سهمی برای خود تعریف کند.

 

اما در مقابل فروش تولیدات به دست دلالانی که به روستا می‌آیند انجام می‌شود. هر چند به همت اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل، گلیم نمین توانسته نشان ملی جغرافیایی را کسب کند و به عنوان برندی ملی و جهانی خود را معرفی کرده است، اما همچنان زنجیره تولید تا فروش نقطه عطف تاریکی به نام دلالان دارد.

سرپرست معاونت صنایع دستی استان اردبیل معتقد است راه حل این مشکل فروش از طریق نمایشگاه ها و بازارچه‌های فصلی و مناسبتی است.

ملکه گلمغانی زاده تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به برگزاری بازارچه های صنایع دستی اعلام آمادگی کرده تا فرصتی جهت معرفی و فروش تولیدات فراهم شود.

وی تاکید کرد: لازم است دهیاران و شوراهای روستا در خصوص برگزاری بازارچه اعلام نیاز کنند تا نسبت به انجام آن اقدام کنیم.

مشکل چندین ساله بیمه بافندگان

حاصل دسترنج ساعت‌ها نشستن بر پشت دار و بافتن یک گلیم دستمزدی اندک است. دلالان برای سودبردن از قبل فروش صنایع دستی و به دلیل ناتوانی تولیدکننده در فروش اجناس خود نسبت به خرید محصولات به قیمت ناچیز اقدام می کنند.

اما این همه ماجرا نیست. بافندگان از نبود پشتوانه نیز در عذاب هستند. تا جایی هیچ پوشش بیمه ای نصیب حال آن ها نشده و درخواست چندین ساله نیز روی زمین مانده است.

 

به گفته سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل مشکل بیمه بافندگان کشوری بوده و از سال 92 پوشش بیمه قطع شده است.

گلمغانی زاده پوشش بیمه را یکی از مطالبات جدی ادارات میراث فرهنگی استان‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد این مشکل رفع شود تا بتوان بافندگان را تحت پوشش بیمه درآورد.

زنان روستای گلشن توانسته‌اند هرچند محدود اما اقتصاد روستا را مقاوم سازند. به تعبیر بافندگان تنها حمایت جزئی می‌تواند فرصت شکوفایی اقتصادی این روستای محروم را فراهم سازد.

حمایت صنعتگران روستایی با هدف تحقق شعار اقتصاد مقاومتی

در پاسخ به مطالبه صنعتگران استان اردبیل که به گفته مسئولان متجاوز از 17هزار نفر است،  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به تدوین چند استراتژی حمایتی از تولید صنایع دستی اشاره کرد.

نادر فلاحی با بیان اینکه مشکل اصلی تولیدکنندگان معرفی و فروش محصولات است گفت: به همین منظور احداث نخستین نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع دستی در استان برنامه ریزی شده و در کنار آن نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های فصلی در شهرها و روستاها در صورت اعلام آمادگی فرمانداران دائر می‌شود.

وی رویکرد متمایز امسال  اداره کل را تحقق ماموریت زمستان بیدار عنوان کرد و افزود: بخشی از برنامه های تعریف شده در قالب جشنواره زمستانی با محوریت معرفی و عرضه صنایع دستی تولیدی استان ویژه فصول سرد سال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین به اعطای تسهیلات با نرخ بهره پایین از محل تسهیلات مشاغل خانگی و اشتغال پایدار روستایی و فراگیر اشاره و تصریح کرد: تمامی امکانات اداره کل در راستای حمایت از صنعتگران از مرحله تولید تا فروش محصولاتشان به کار گرفته می‌شود.

گزارش از ونوس بهنود و بهرام آدشیرین پور

انتهای پیام/ش

R41374/P1377/S6,49/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۹۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شهربازی خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی، علی مستوفیان به خبرگزاری صدا و سیما گفت: این نمایشگاه به همت بخش خصوصی با شرکت صنعتگرانی از استان‌های خراسان شمالی، کرمان، خراسان رضوی و سمنان در ۲۲ غرفه محصولات خود را از دوم اردیبهشت به مدت ۲۰ روز به نمایش می‌گذارند.
وی افزود: علاقمندان از ساعت ۱۷ تا ۲۲ می‌توانند از این نمایشگاه در محل پارک شهربازی بجنورد دیدن کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: ۱۰ روز بعد این نمایشگاه، نمایشگاه ملی صنایع دستی در بوستان بش قارداش برپا می‌شود.

دیگر خبرها

  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم
  • ببینید | درخواست انسیه خزعلی از زنان فلسطینی: می‌خواهم همچنان مقاوم باشند
  • کمبود امکانات رفاهی ساکنان خیابان مطهری رودهن را به دردسر انداخت + فیلم
  • خرید بتن آماده در تهران | با مقاوم‌ترین بتن پروژه‌های خود را اجرا کنید
  • مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند
  • نجات ۲۱ روستای در معرض خطر رانش سنگ و سیلاب شهرستان کلات در گرو احداث دیوار ساحلی
  • توزیع ناعادلانه پزشکان متخصص
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شهربازی خراسان شمالی
  • بیله‌سوار نقطه آغاز منطقه آزاد تجاری اردبیل شد