Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیرمحمد ملازهی، کارشناس اقتصادسیاسی و تحلیلگر مسائل شبه‌قاره در گفت‌وگو با ایلنا در مورد مناسبات اقتصادی ایران و دو کشور هند و پاکستان گفت: با توجه به اینکه بندر چابهار از تحریم‌ها معاف شده و  همچنین جزء کشورهای است که تا 6 ماه می‌تواند به خرید نفت ایران ادامه دهد، این یک فرصت ویژه بوجود می‌آورد تا روابط اقتصادی ایران و هند در شرایط تحریم نیز تداوم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بویژه استثنا کردن چابهار این امکان را به هند می‌دهد تا از طریق آن به افغانستان و آسیای مرکزی مرتبط شود.

معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها فرصت ویژه برای هند است

وی ادامه داد: اما در برابر رابطه ایران و هند یک مشکل اساسی وجود دارد و آن بحث انتقال پول نفت ایران است که این به نوعی ریشه در تحریم‌های اقتصادی آمریکا دارد، بنابراین هند اعلام کرده بخشی از پول نفت ایران را به صورت کالا و بخشی دیگر را به صورت روپیه پرداخت خواهد کرد پس شرکت‌های هندی ریسک انتقال پول به ایران را قبول نمی‌کنند و به نوعی ایران و هند باید به دنبال فرمولی باشند که این کانال را تسهیل کنند.

ملازهی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها به وعده‌های خود عمل کنند و یورو را جایگزین دلار کنند در آن صورت می‌توان تصور کرد که بخشی از درآمدهای نفتی ایران به روپیه و بخشی دیگر به یورو باشد تا در بانک‌های اروپایی نیز مورد استفاده باشند. اما هند نیر به دنبال راهکارهایی برای تداوم این رابطه است و این هند بود که ابتکار به خرج داد و آمریکا را قانع کرد تا بندر چابهار را از تحریم‌ها مستثنی کند.

کالاهای تولید ایران و پاکستان تقریبا یکسان است

این کارشناس شبه قاره با اشاره به رابطه ایران و پاکستان گفت:  اما رابطه ایران با پاکستان کمی متفاوت است چون پاکستان و ایران دارای مرز مشترک هستند و اگر ظرفیت های موجود جدی گرفته شود می‌توان از امکاناتی مانند ایجاد بازارچه‌های مرزی این روابط را تقویت کرد و این یک فرصت مناسب برای افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان است. این جغرافیای مشترک و مرز مشترک فرصتی را فراهم می‌کند تا خارج از فشارهای آمریکا  بتوانند روابط خود را حفظ کنند.

وی افزود: این پیوستگی امکان تامین کالاهای مورد نیاز دو طرف را نیز فراهم می‌کند هر چند در این راه مشکلاتی نیز وجود دارد چون پاکستان به لحاظ تجاری با محدودیت روبه‌رو است و امکانات زیادی بر برطرف کردن نیازهای ایران ندارد، بویژه کالاهای تولیدی دو کشور به نوعی شبیه هم است و نیازهای تکنولوژیکی ایران تنها از مسیر کشورهای غربی یا ژاپن تامین می‌شود. بنابراین استفاده از پتانسیل جغرافیایی بین دو کشور تا حدود زیادی به عزم دو کشور نیاز دارد.

اکو به اهداف خود نرسیده است/ تجار ایرانی با غربی‌ها راحت‌تر هستند

ملازهی عملکرد سازمان اکو را ناموفق دانست و افزود: متاسفانه سازمان اکو که ایران و پاکستان نیز عضو آن هستند، با توجه به سابقه دیرین خود نتوانست به اهداف و انتظارات دست یابد که یکی از دلایل آن مسائل ذهنی است مثلا تجار ایران راحت‌تر با طرف‌های آلمانی به مبادله می‌پردازند تا طرف‌های پاکستانی و فراهم کردن این زیرساخت‌ها و اصلاح اینگونه موراد به سادگی صورت نمی‌گیرد. مشکل دیگر در بسط روابط اقتصادی در سامان اکو تشابه کم و بیش یکسان اقتصاد کشورها است و اینکه تنها کشورهای غربی توان تامین نیازهای این کشورها را دارند و به نوعی تولید کالاهای یکسان خود محدودیت‌زا است.

 وی ادامه داد: همچنین نبود زیرساخت‌های مانند بنادر، راه، قوانین گمرکی مانع این شده که روابط در داخل سازمان اکو افزایش یابد. هرچند ایران به لحاظ جغرافیایی در مرکز 10 عضو این سازمان قرار دارد و به نوعی سایر کشورها را به هم مرتبط می کند اما امروزه شاهد هستیم که روابط اقتصادی خارج از سازمان اکو بیشتر از داخل آن است.

آمریکا می‌خواهد ایران را از مسیر انرژی دور بزند

این کارشناس اقتصادسیاسی نقش انرژی در ایجاد پیوند ایران با هند و پاکستان را مهم ارزیابی کرد و افزود: شرایط پاکستان در تابستان گذشته نشان می‌دهد که برخی از شهرهای پاکستان مانند کراچی مثلا در 18 ساعت در روز برق نداشتند و این به نوعی نشان دهنده نیاز انرژی پاکستان به ایران است. اما در این مسیر مشکلی که وجود دارد این است که آمریکا می‌خواهد ایران را از مسیر انرژی دور بزند و نگاه ویژه‌ای به مسائل انرژی در منطقه دارد.

وی ادامه داد: البته هند نیز این نگرانی را دارد که از نظر انرژی به پاکستان وابستگی نداشته باشد چون این امکان وجود دارد که در شرایط خاص پاکستان اقدام به انسداد آن کند. در همین راستا هندوستان دو پیشنهاد  را ارایه کرد؛ نخست آنکه این انتقال از مسیر دریا صورت بگیرد، هرچند این روش دارای مشکلاتی است اما با سرمایه گذاری هندی‌ها می‌توان آن را برطرف کرد. پیشنهاد دوم این بود که ایران تضمین دهد و در قرارداد بگنجاند که اگر در هر شرایطی کشوری اقدام به مسدود کردن جریان گاز کند، خود آن کشور نیز از آن محروم شود و اگر ما هوشیاری به خرج می‌دادیم قطعا در این مورد به نتایج مطلوب می‌رسیدیم.

ایران در پروژه‌های شبه‌قاره با چین همکاری کند

ملازهی با پیشنهاد استفاده از نقش چین و شرکت‌های این کشور در بخش انرژی و گسترش منطقه چابهار گفت: در شرایط کنونی باز هم ایران می‌تواند تاثیرگذار باشد، چینی‌ها بارها ابراز تمایل کرده‌اند که در پروژه‌ انتقال گاز ورود کنند و حتی یک شرکت چینی پذیرفته بود که 80 درصد هزینه این پروژه را بپذیرد، مشروط بر اینکه این گاز از طریق یک خط لوله از گوادر پاکستان به کاشغر در غرب چین انتقال یابد. این گزینه مهم و حتی فرصت استثنایی برای ایران است تا چین را وارد این پروژه کند و حتی از این پتانسیل می‌تواند در توسعه بندر چابهار نیز استفاده کند که متاسفانه ما نسبت به آن کند عمل می‌کنیم.

وی متذکر شد: اگر چین وارد این پروژه ها شود به دلیل فرصت‌های محدود هند و موضوع رقابت میان دو کشور، قطعا هند نیز حضور خود را تسریع خواهد بخشید و این بهترین سیاست براساس منافع ملی ایران است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: انرژی ایران ایران و پاکستان پول چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۰۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از منطقه شش عملیات تجلیل شد


به گزارش روابط عمومی منطقه شش عملیات انتقال گاز، شرکت گهر انرژی سیرجان در راستای تعامل و همکاری جهت انتقال گاز و تامین خوراک و سوخت پاک به شرکت گل گهر سیرجان که یکی بزرگترین شرکت های صنعتی خاورمیانه می باشد، از منطقه شش عملیات تقدیر و تجلیل به عمل آورد.


به گزارش روابط عمومی منطقه شش عملیات انتقال گاز، به پاس خدمات جهادی و ارزنده منطقه شش عملیات انتقال گاز، شرکت گهر انرژی سیرجان که یکی از شرکت های زیر مجموعه گل گهر و تامین کننده انرژی آب و برق این مجموعه بزرگ می باشد، با حضور در منطقه شش عملیات انتقال گاز مراتب تشکر و قدردانی را انجام داده و لوح سپاسی را به مدیر منطقه شش عملیات تقدیم کردند.

دیگر خبرها

  • خط لوله گاز ، مهم‌ترین طرح ایران و پاکستان در حوزه انرژی
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد
  • راه بی بازگشت پاکستان در تکمیل خط لوله گاز | سفر رئیسی صادرات انرژی ایران را تسهیل می کند؟
  • رئیس‌ جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • رئیس‌جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • شریف از همکاری با ایران در حوزه انرژی خبر داد
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • از منطقه شش عملیات تجلیل شد