Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@04:52:11 GMT

یزد دومین منطقه کم بارش ایران در پاییز سال 97

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۰۶۴۶

یزد دومین منطقه کم بارش ایران در پاییز سال 97

یزد - ایرنا - در حالی به روزهای پایانی پاییز 1397 نزدیک می شویم که آمار بارندگی ها از صعود یک پله ای یزد و قرار گرفتن در رده دوم کم بارش ترین استان ایران در سه ماهه سوم سال جاری حکایت دارد.

به گزارش ایرنا ، بر اساس اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از مهرماه سال زراعی جاری تا 18 آذر میزان بارندگی در خراسان جنوبی 15.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیمتر، یزد 11.8 و سیستان و بلوچستان 4.5 میلیمتر گزارش شد.
میزان بارندگی های مدت مشابه سال قبل در سیستان و بلوچستان 2 میلیمتر ، یزد 1.3 میلیمتر و خراسان جنوبی نیم میلیمتر بوده که بر این اساس بارندگی های امسال یزد نسبت به سال قبل بیش از هشت برابر رشد دارد.
اما میزان بارندگی های بلندمدت یزد در این مدت 15.5 میلیمتر بوده که بارش های امسال با وجود رشد نسبت به سال قبل ، نسبت به بلندمدت 23.5 درصد کاهش را نشان می دهد.
بیشترین کاهش میزان بارندگی نسبت به بلندمدت به سیستان و بلوچستان با منفی 64.8 درصد تعلق دارد.
بارندگی ها در این مدت در برخی استانها نسبت به سال قبل افزایش داشت به گونه ای که خراسان جنوبی 30 برابر ، قم 17برابر ، اصفهان بیش از 16 برابر و استان مرکزی نیز حدود 12 برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.
امسال بیشترین بارندگی ها متعلق به گیلان با 378.8 میلیمتر، ایلام 335.4 میلیمتر و کهگیلویه و بویر احمد 321.3 میلیمتر بود.
بیشترین رشد بارندگی ها نسبت به بلندمدت به ترتیب مربوط به بوشهر با 214.2 درصد ، ایلام با 212.9 درصد ، خوزستان 212.4 درصد و کهگیلویه و بویر احمد با 184.3 درصد بود.
به نظر می رسد با وجودی که وزیر نیرو گفته « تا 16 آذر در کل کشور میانگین بارش 85 میلی متر بوده و در مقایسه با سال گذشته 220 درصد افزایش یافته است» ولی در زمستان ، بارشها چندان چشمگیر نباشد.
رضا اردکانیان در این خصوص هم گفته است : « البته سازمان هواشناسی در عین حال که پاییز خوبی را از نظر بارش ها پیش بینی کرده است اما اعلام کرده زمستان پربارش نخواهد بود .»
ضمن اینکه در این مدت میزان بارش های شهر یزد تنها 7.2 میلیمتر بود که جزو کم بارش ترین مناطق کشور بود.
گزارش از : محمودرضا رحمانی
1968/ 2047

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بارندگي يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۰۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین باران در جنوب بوشهر به میزان ۴۰ میلیمتر ثبت شد

کارشناس مسئول اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به اینکه بارش باران با شدت در مناطق جنوبی استان ادامه دارد، گفت: ایستگاه‌های هواشناسی تاکنون بیشترین بارش باران در جم به میزان ۴۰ میلیمتر ثبت شده است. - اخبار استانها -

علیرضا بهادری در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهربا اشاره به  اینکه سامانه بارشی در جنوب استان بوشهر فعال است، اظهار داشت: این سامانه با صبح فردا فعال است و بارش باران، رگبار پراکنده و افزایش سرعت وزش باد در پی دارد.

وی با بیان اینکه اکنون تمرکز سامانه بارشی استان بوشهر در جنوب این استان است، گفت: وزش باد، وقوع بارش باران، گاهی رگبار باران، رعد و برق و وزش تند باد لحظه‌ای و در مناطق مستعد با احتمال ریزش تگرگ در برخی نقاط استان به‌ویژه نواحی جنوبی و مرکزی مورد انتظار است.

کارشناس مسئول اداره کل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به میزان بارش باران در استان خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های هواشناسی استان بوشهر تا صبح امروز بیشترین بارش باران در شهرستان جم منطقه انارستان به میزان 40 میلیمتر ثبت کرده است.

بهادری ثبت 30 میلیمتر بارش باران در دشتی را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: بنادر دیر و کنگان 25 میلیمتر بارش باران ثبت شده که اکنون بارش باران همراه با تند باد لحظه‌ای در این شهرستان‌ها ادامه دارد.

وی از مواج و متلاطم شدن خلیج فارس در نوار ساحلی استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: از فردا به‌تدریج با کاهش ابر، وضعیت جوی و دریایی استان تا اوایل هفته آینده آرام می‌شود.

کارشناس مسئول اداره کل هواشناسی استان بوشهر با بیان اینکه آسمان استان بوشهر نیمه ابری تا ابری، گاهی وزش باد و تا اوایل وقت فردا در برخی نقاط بویژه نواحی مرکزی و جنوبی، بارش باران، گاهی رگبار پراکنده باران، رعد و برق و وزش تند باد پیش‌بینی شده است،گفت: جهت وزش باد در استان بوشهر متغیر غالباً جنوب شرقی تا شمال شرقی با سرعت 10 تا 36 کیلومتر در ساعت و تا اوایل وقت فردا در برخی ساعات در نیمه جنوبی گاهی بیش از 50 کیلومتر در ساعت است.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • اضافه شدن ۲۷ میلیمتر بارش به میانگین فارس در سال آبی جاری
  • اضافه شدن ۲۷ میلیمتر بارش به میانگین استان در سامانه بارشی اخیر در سال آبی جاری
  • میزان بارندگی ها در کرمان کاهش می یابد
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • نگرانی از بروز کم آبی در ۳ استان کشور
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • نگرانی از بروز کم‌ آبی برای سه استان در تابستان ۱۴۰۳
  • افزایش ۸۳ درصدی میزان بارش در نیشابور
  • بیشترین باران در جنوب بوشهر به میزان ۴۰ میلیمتر ثبت شد
  • نگرانی برای تامین آب استان ها؛ خالی ماندن سد‌ها