Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-18@10:00:04 GMT

​عطر آگين کردن «حجرالاسود» در رکن شرقی خانه خدا

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۰۶۹۷

​عطر آگين کردن «حجرالاسود» در رکن شرقی خانه خدا

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، «حجر الاسود» سنگ شکسته‌ای است که در رکن شرقی کعبه در ارتفاع یک متر و نیم از زمین و به قطر حدود ۵۰ سانتیمتر در خانه خدا قرار دارد.

حجرالاسود، یاقوت سفید از یاقوت‌هاى بهشت بوده است که خداوند آن را در کوه «ابوقبیس» قرار داد و به حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) وحى کرد تا آن را از کوه ابوقبیس، استخراج و به همین شکل که اکنون وجود دارد، در کعبه جاسازى کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

از حضرت على(ع) نقل شده است که پیش از حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) خداوند این سنگ را از بهشت همراه حضرت آدم (ع) به زمین فرستاد و آن حضرت سنگ را در همین مکان کنونى قرار داد، ولى پس از طوفان نوح، حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) از طریق وحى، آن را از کوه ابوقبیس استخراج کردند.

 

این سنگ سیاه رنگ چندین بار در ادوار مختلف مورد حمله قرار گرفته و شکسته شده است، به همین دلیل امروزه تکه‌های آن را با ملاطی از چسب با یک بست نقره‌ای به هم نگه داشته‌اند که تنها تکه‌های کوچکی از آن قابل رویت است. دلیل سیاه بودن دان نیز آتش‌سوزی کعبه در دوران جاهلیت و در زمان حکومت یزید بن معاویه عنوان شده است.

 

 

حجرالاسود، صیقلی و به شکل بیضی نامنظم است. رنگ آن سیاه مایل به سرخ است و لکه‌های قرمز و رگه‌های زردرنگی بر روی آن دیده می‌شود.

 

 

سنت عطر آگین ساختن این سنگ مقدس در طول تاریخ برقرار بوده وهم‌اکنون همه روزه پیش از هر نماز، در فاصله زمانى اذان تا اقامه نماز، افرادى مخصوص موظف به آغشته کردن این سنگ به عطر عود هستند که خود از گرانترین عطرهاى عود جهان به شمار آمده و به عطر عود کعبه مشهور است.


انتهای پیام

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۰۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، این جسم آسمانی عظیم با کمک «گایا»، تلسکوپ فضایی اروپا، ردیابی شده که حرکات میلیاردها ستاره در کهکشان محل سکونت انسان را ردیابی می کند.

ابرسیاه چاله های بزرگ هنگامی به وجود می آیند که سوخت یک ستاره بزرگ تمام می شود و جسم آسمانی از هم فرو می پاشد. کشف جدید نیز اهمیت زیادی دارد زیرا نشان دهنده نخستین باری است که یک سیاهچاله عظیم با چنین پیشینه ای در نزدیکی زمین وجود دارد.

سیاهچاله مذکور که Gaia-BH۳ نام گرفته ۳۳ بار بزرگتر از خورشید است. بزرگترین سیاه چاله رصد شده قبلی در کهکشان راه شیری در این دسته بندی در یک سیستم دوتایی اشعه ایکس در صورت فلکی ماکیان(Cyg X-۱) قرار داست و تخمین زده می شد ۲۰ برابر خورشید باشد. به طور متوسط حجم سیاهچاله در کهکشان راه شیری ۱۰ برابر خورشید است.

Gaia-BH۳ در فاصله ۲ هزار سال نوری از زمین قرار دارد و به این ترتیب دومین سیاهچاله کشف شده در نزدیکی زمین است. نزدیک ترین سیاهچاله به زمین Gaia-BH۱ است که در فاصله ۱۵۶۰ سال نوری سیاره خاکی قرار دارد. این سیاهچاله ۹.۶ بار حجیم تر از خورشید است و به همین دلیل بسیار کوچک تر از سیاه چاله تازه کشف شده است.

البته باید در نظر داشت Gaia-BH۳ در مقایسه با Sagittarius A*، ابر سیاه چاله ای که در قلب کهکشان راه شیری بسیار کوچک است. حجم Sagittarius A* در حقیقت ۴.۲ میلیون برابر خورشید است. ابرسیاهچاله هایی مانند این مورد در نتیجه مرگ ستارگان بزرگ به وجود نیامده و بلکه در نتیجه ادغام مداوم با سیاهچاله های دیگر بزرگتر و بزرگتر شده اند.

کد خبر 6080592 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه (فیلم)
  • سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه + فیلم
  • کشف ۲ میلیارد ریال کالای قاچاق در دورود
  • سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • پاری سن ژرمن، گربه‌سیاه بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا
  • تفاوت ورق‌های st۳۷ و st۵۲
  • تایتل: تفاوت ورق‌های st۳۷ و st۵۲
  • اولین مرد سیاه‌پوستی که اسکار گرفت
  • ‌کپک سیاه چیست و چرا خطرناک است؟