Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@14:09:04 GMT

تریبون آزاد برای رقبا

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۱۱۷۵

تریبون آزاد برای رقبا

تهران- ایرنا- روزهای اخیر و به بهانه روز دانشجو، تنها دانشجویان نبودند که نقدهای خود به دولت را شفاف و بدون لکنت‌ زبان بیان کردند بلکه رقبای انتخاباتی او هم از تریبون دانشگاه دولت را آماج انتقادهای خود قرار دادند.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «تریبون آزاد برای رقبا، حفظ حال و هوای 96 برای 1400؟، دشمنانمان بیشتر از دوستانمان نشوند، طالقانی پدر ملت بود و مصادره‌شدنی نیست، گُلی که جوانان را فریب می دهد، رقابت قیمتی در بازار ارز، یلدای نجومی، یک نفر علیه مجلس، ماهی‌گیران آب‌های گل آلود!، تشت رسوایی، کنار دیوار شیشه ای اینستاگرام، دورخیز برای افزایش نرخ ارز با اسم رمز ضعف سامانه نیما، تپش نبض جامعه در مراسم روز دانشجو، ترویج قومیت گرایی از تریبون مجلس و خلبانانی که کوچ نکرده اند بسیار وطن پرست هستند» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** تریبون آزاد برای رقبا
روزنامه ایران در گزارشی عنوان «تریبون آزاد برای رقبا» را برجسته کرد و نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهوری چند روز قبل از روز دانشجو این روز را در میان دانشجویان سمنان گرامی‌داشت و در بخشی از سخنانش گفته بود «چه زمانی ما چنین فضایی داشتیم که دانشجوی عزیز ما با آزادی کامل و با لحن دلخواه خود دولت را نقد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقد حتماً حق شماست و نقد دلسوزانه و درست به نفع آینده کشور خواهد بود.» در روزهای اخیر و به بهانه روز دانشجو این تنها دانشجویان نبودند که نقدهای خود به دولت را شفاف و بدون لکنت‌زبان بیان کردند بلکه مشهورترین منتقدان روحانی و از جمله رقبای انتخاباتی او هم از تریبون دانشگاه دولت را آماج نقدهای خود کردند، در حقیقت ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت روز دانشجو در حکم تریبون آزادی برای منتقدان و رقبای دولت شده است.

چنانکه سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی سه نامزد ناکام انتخابات‌ ریاست جمهوری در دو دوره گذشته، دیروز میهمان دانشگاه‌های تهران بودند تا به مناسبت «روز دانشجو» نقطه نظرات خود را درباره فضای دانشگاهی و شرایط کشور ایراد کنند؛ سخنانی که قطعاً بدون اشاره پیدا و پنهان به رقابت‌های انتخاباتی و آنچه در خلال آن گذشت، نبود.

سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی که میهمان دانشگاه شهید بهشتی بود، به طنز از اینکه رئیس جمهوری نشده است، ابراز خوشحالی کرد و در پاسخ به این پرسش که اگر شما رئیس جمهوری می‌شدید وضعیت کشور بهتر بود، گفت: خدا رحم کرد که رئیس جمهوری نشدم که دلار 5 هزار تومان شود!

** حفظ حال و هوای 96 برای 1400؟
روزنامه ابتکار در گزارشی تحت عنوان «حفظ حال و هوای 96 برای 1400؟» آورد: انتقادات از سوی رقیب انتخاباتی روحانی همچنان ادامه دارد. گویا سید ابراهیم رئیسی قرار نیست فضای انتخاباتی 96 را فراموش کند او چه در جلسات زودهنگام انتخاباتی خود و چه در دیدار با دانشجویان همیشه به دولت روحانی تاخته است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1396 و رقیب اصلی روحانی حالا که نزدیک یک سال است دوباره جلسات انتخاباتی خود را از سر گرفته است، می‌گوید «خدا رحم کرد که ما رئیس‌جمهوری نشدیم که دلار بشود پنج هزار تومان.»

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اگر برای برون‌رفت کشور از مشکلات کنونی راهکاری دارد چرا ارائه نمی‌دهد. کشور تا کی باید در فضای رقابتی انتخاباتی باشد که یک سال از آن گذشته است. اگر هر کدام از نامزدهای پیشین ریاست‌جمهوری برای برون‌رفت کشور از مشکلات کنونی راهکاری دارند ملت تشنه خدمت آنهاست. مگر فقط باید رئیس‌جمهوری بود تا قدمی برای مشکلات برداشته شود.

محسن غرویان، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «ابتکار»در رابطه با سخنان روز گذشته تولیت آستان قدس در مورد عملکرد دولت و انتقادات همیشگی وی به روحانی به جای ارائه راهکار، بیان داشت: «فضای کشور ما بیش از حد فضای رقابتی شده است. این جناح‌بندی‌های سیاسی و گروهی هدف اصلی خودش را فراموش کرده است. هدف اصلی فعالیت گروه و حزب سیاسی باید مصالح مردم باشد. اگر چیزی غیر از این باشد از دو حالت خارج نیست ما یا هدف اصلی را فراموش کرده‌ایم یا همچنان درگیر عنوان سیاسی و تحزب شده‌ایم. به نظر می‌رسد تحزب برای گروهی هدف شده است در حالی که تحزب وسیله است.»

** دشمنانمان بیشتر از دوستانمان نشوند
روزنامه آرمان با انتشار عنوان «دشمنانمان بیشتر از دوستانمان نشوند» نوشت: چرا سیاست خارجی ایران در طول چهار دهه گذشته دچار دگردیسی نشده است؟ این سوالی کلیدی است که در همه دولت‌ها مطرح شده اما هنوز بی جواب مانده است. سیاست‌ورزی دولت‌ها پس از انقلاب در عرصه بین‌المللی شکل متفاوتی داشته است. به عنوان مثال میزان تنش ایران با کشورهای منطقه و جهان در دولت اصلاحات در پایین‌ترین و در دولت احمدی‌نژاد در بالاترین میزان خود قرار داشت.

کار دولت احمدی‌نژاد در عرصه بین‌المللی به جایی رسید که پرونده ایران در آستانه ورود به ماده هفت سازمان ملل قرار گرفت. از سوی دیگر سیاست خارجی ایران در طول چهار دهه گذشته بیش از آنکه ایجابی باشد سلبی بوده است.

پیروز مجتهدزاده استاد دانشگاه و تئوریسین روابط بین‌الملل در این ارتباط به «آرمان» گفت: انقلاب‌های ایدئولوژیک که از بالا به پایین به مسائل نگاه می‌کند به سختی دچار دگردیسی می‌شوند. این در حالی است که متفکران و اندیشمندان زیادی در زمینه روابط بین‌المللی در ایران وجود دارد. با این وجود برخی گمان می‌کنند تنها با تقابل و تخاصم باید سیاست‌های خارجی کشور را قوام و دوام بخشید. نکته مهم اینکه دلسوزان و کسانی که نسبت به این رویکرد انتقاد می‌کنند گاه به آنها به‌مثابه بازیگران بیرونی در عرصه داخلی نگاه می‌شود. سیاست خارجی ما به دلیل اینکه استعداد تحول را بالفعل نکرده به سختی دچار دگردیسی می‌شود. سیاست خارجی ایران به شکل تحمیلی و از بالا به پایین شکل گرفته و به همین دلیل استعداد تغییر و تحول آن از بین رفته است. انقلاب روسیه زمانی روی تغییر و تحول به خود دید که جان روسیه از تن بیرون آمده بود و هیچ رمقی برای این کشور باقی نمانده بود.

** طالقانی پدر ملت بود و مصادره‌شدنی نیست
روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «طالقانی پدر ملت بود و مصادره‌شدنی نیست» نوشت: در اولین روز برگزاری دوازدهمین جشنواره فیلم مستند «سینما حقیقت» مستندی با نام «پدر طالقانی» به نمایش درآمد.

محمدعلی محمد‌دوست کارگردان این مستند در گفت ‌وگو با «جوان» در پاسخ به این پرسش که «پدر طالقانی» عنوانی است که اعضای گروهک تروریستی مجاهدین خلق برای آیت‌الله طالقانی استفاده می‌کردند، چرا همین اسم را انتخاب کردید، گفت: به همان دلیلی که ابتدا اشاره کردم، می‌خواستم بگویم این شخصیت برای ماست نه آنها، اتفاقاً امام خمینی (ره) درباره وفات آیت الله طالقانی می‌فرمایند: «من برادری را از دست دادم و ملت پدری را» و لفظ پدر ملت را برای آیت الله طالقانی استفاده می‌کنند که تأکیدی بر جایگاه طالقانی برای انقلاب اسلامی و مردم است. از طرفی هم این اسم از نظر ژورنالیستی جذابیت داشت. ما در این مستند با 50 چهره گفت و گو گرفتیم که هر کدام مشغله‌های کاری زیادی داشتند و هماهنگی با آن‌ها خیلی زمان می‌برد.

** گُلی که جوانان را فریب می دهد
روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «گُلی که جوانان را فریب می دهد» آورد: بر اساس اظهارات کارشناسان آسیب‌های اجتماعی زنگ خطر مصرف ماده مخدر «گَُل» در میان نوجوانان و جوانان به صدا درآمده است و تبلیغات صورت گرفته برای این ماده مخدر تصورات نادرستی را درباره عدم اعتیادآوری و بی‌خطر بودنش در جامعه جا انداخته است.ماریت قازاریان، رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» می‌گوید: گَُل که مصرف آن در میان نوجوانان و جوانان بسیار شایع شده، بر خلاف نام زیبایش یک ماده اعتیادآور فوق‌العاده خطرناک است، ولی متأسفانه این تصور اشتباه برای مردم شکل گرفته که گُل اعتیادآور نیست که همین امر مجوز خطرناکی برای گرایش افراد به سمت این ماده مخدر شده است.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور می‌افزاید: از علل گرایش نوجوانان و جوانان به سمت این ماده مخدر را می‌توان کنجکاوی، داشتن دوستان نامناسب، قرارگیری در فضاهای نادرست و کمبود آگاهی نسبت به نشانه‌ها و عوارض این ماده مخدر برشمرد، بویژه افرادی که از قدرت ریسک‌پذیری بالاتری برخوردار هستند بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

وی ادامه می‌دهد: افراد وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند بنابراین تبلیغات گسترده این ماده مخدر در فضاهای مجازی هم بی‌تأثیر نیست، گُل انرژی بالا و نشاط کاذبی به فرد مصرف‌کننده می‌دهد که برای فرد جذاب به نظر می‌رسد، بنابراین، این لذت واهی نوجوانان را وارد چرخه مصرف می‌کند، اما در واقع گُل در مغز و عملکرد شناختی تغییراتی ایجاد می‌کند که میل مصرف را افزایش می‌دهد.

** رقابت قیمتی در بازار ارز
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «رقابت قیمتی در بازار ارز» آورد: روز گذشته قیمت تابلوی صرافان با قیمت بازیگران غیررسمی یکی بود. معمولا در روزهای قبل این قیمت تفاوت اندکی داشت. اغلب در مواقع عادی قیمت عرضه ارز از سوی بازیگران غیررسمی کمتر از صرافان بود. در روزهای گذشته خریداران خرد با تکیه بر عنصر اطمینان تمایل به خرید از این بخش داشتند. دلالان در روز گذشته تلاش داشتند از طریق مذاکره با خریداران خرد این عنصر را کمرنگ کنند. شناسایی نشدن مشتریان در صورت خرید از دلالان و نبود ریسک مالیاتی مهم‌ترین ترفند این گروه از بازار برای رقابت با بخش رسمی بود.

در دومین روز هفته، بازار ارز و سکه در مسیر کاهشی حرکت کردند. روز یکشنبه، دلار 250 تومان از ارزش خود را از دست داد و حدود ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 11 هزار و 200 تومان قرار گرفت. این در حالی بود که دلار در ابتدای روز بیشتر در کانال 11هزار و 400 تومان معامله شده بود. سکه تمام بهار آزادی نیز دیروز تحت‌تاثیر افت قیمت دلار از مرز 3 میلیون و 800 هزار تومان پایین رفت و با 140 هزار تومان کاهش روی عدد 3 میلیون و 750 هزار تومان قرار گرفت.

به گفته فعالان، در روزهای اخیر که تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد، بعضا مشاهده می‌شود که قیمت دلالان کنار خیابان با صرافی‌های مجاز یکسان می‌شود. این در حالی است که در گذشته همواره قیمت دلالان به‌واسطه تحریک خریدار برای تهیه ارز از آنها، پایین‌تر از صرافی‌ها بود. به گفته فعالان، در شرایط فعلی که مزیت قیمت پایین‌تر بعضا برای دلالان وجود ندارد، آنها سعی می‌کنند با روش‌های دیگری خریداران را ترغیب به تهیه ارز از خود کنند. جالب اینجاست که بازاریابی دلالان در روزهای اخیر بیشتر بر این پایه بنا شده است که به مشتری بقبولانند، شفافیت مالی به زیان آنهاست.

** یلدای نجومی
روزنامه قانون در گزارشی، عامل گرانی خشکبار در ماه‌های اخیر را صادرات و نوسان نرخ ارز دانست و با درج عنوان «یلدای نجومی» آورد: کمتر از دو هفته دیگر به اولین شب زمستان و طولانی‌ترین شب سال باقی مانده است اما یلدای امسال را می‌توان نسبت به سال گذشته متفاوت دانست؛ چراکه گرانی دلار و تغییر برخی سیاست‌گذاری‌ها در عرصه تجارت خارجی بر دیگر اقلام کالاهای خوراکی و مصرفی تاثیر گذاشته و افزایش قیمت‌ها نیز فرصت خرید را از خانواده‌های ایرانی گرفته است.

به گفته برخی فروشندگان به دلیل افزایش بیش از حدقیمت آجیل و شیرینی سبد یلدای امسال با میوه پُر می‌شود. اما زمانی که به بازار مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که قیمت میوه نیز چنگی به دل نمی‌زند و رغبت خرید را از مردم می‌گیرد. در بازار قیمت شیرینی از 22 هزار تومان تا 35 هزار تومان و قیمت آجیل نیز از 80 هزار تومان تا 220 تومان قیمت خورده است.

«هیچ قنادی اجازه افزایش قیمت در شب یلدا را ندارد»! هر سال این جمله از سوی مسئولان مربوطه مطرح می‌شود،‌ اما در بازار اثری از آثار آن به چشم نمی‌خورد. امسال مسئولان بازهم شعارهای کلیشه‌ای را مرور می‌کنند. چندی پیش رییس اتحادیه قنادان گفت که هیچ قنادی اجازه افزایش قیمت در شب یلدا را ندارد. علی بهره‌مند اظهار داشت: قدرت خرید مردم در خرید شیرینی به طور محسوسی کاهش داشته و ما در تمام نقاط شهر تهران شاهد این کاهش فروش بوده‌ایم وقتی شیرینی که سال قبل قیمت آن 18 هزار تومان بود ولی امسال 23 هزار تومان شده، طبیعی است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند. «هر سال دریغ از پارسال»، این درد دل مشتریانی است که به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند، اما قدرت خرید اجناس مورد نیاز خود را ندارند.

**یک نفر علیه مجلس
روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «یک نفر علیه مجلس» نوشت: پارلمان در هر کشوری نماد مردمسالاری و پایگاه مردمی است و قدمتی بیش از صد سال در تاریخ سیاسی معاصر ایران دارد. هرچند این رکن وزین و رکین دموکراسی در ایران همیشه مورد توجه جریان اقتدارگرا بوده اما در بیشتر دوره‌ها توانسته از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند و در این میان نمایندگانی داشته که با الزام و احترام به جایگاه انتخابی و قانونی از خود تنها، «خوشنامی» باقی گذاشته‌اند و البته ره‌ یافتگانی هم بوده‌اند که درست برعکس همکاران صدیق خود عمل کرده‌اند.

«داریوش قنبری» نماینده سابق مجلس شورای اسلام و فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «همدلی» در خصوص ادعای اخیر کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس، گفت: ‌«بدون شک در مجلس نگاهی افراطی و سیاسی وجود دارد و کسی نمی‌تواند نگاه جناحی و افراطی که در مجلس وجود دارد را انکار کند. اگر به سابقه اضهارات و موضع‌گیری‎های این تندروها در مجلس رجوع کنید به یک ادبیات مشترک و یک هدف مشترک دست پیدا خواهید کرد. یکی از وجوهات مشخص آنها تخریب‌دیگران است که از آن هم دست نمی‌کشند».

اما احمد شیرزاد استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب از موضعی دیگر ادعای کریمی قدوسی را بررسی می‌کند، او در گفت‌وگو با «همدلی» گفت: «متهم کردن برخی از نمایندگان به اینکه در پی فروپاشی نظام هستند، خود قابل پیگیری قضائی است. آنجایی که دستگاه قضا از وزیر امور خارجه که در مورد یکی از بدیهی ترین پدیده‎ها در کشور یعنی پولشویی سخن می‌گوید، طلب مستندات می‌کند، بهتر است دستگاه قضا در اینجا نیز و به احترام همه مردمانی که به نمایندگانی که قدوسی به آنها تهمت زده است، مستندات این سخنان را از این نماینده تندرو مجلس درخواست کند، و اگر مستندات ادعای کریمی قدوسی مستدل نباشد، باید مطابق قانون برخورد شود. متاسفانه کینه جناح تندروی مجلس همانطور که قبلا گفته‌ام یک جناح باخته است و از همه جالب‌تر این جناح باخته، اخلاق باخت ندارد. همیشه از این موضع یا به دولت یا به نمایندگان حامی دولت تاخته اند و هر روز به آنها یا وزرای انتخابی آنها انگ و برچسب زده اند».

** ماهی‌گیران آب‌های گل آلود!
روزنامه قانون در صفحه نخست خود تیتر «ماهی‌گیران آب‌های گل آلود!» را برجسته کرد و آورد: حواشی فراوانی در عالم سیاست ایران وجود دارد که اگر مسئولان آن‌ها را کنار بگذارند و توجه خود را جلب متن مسائل کنند، نتیجه بهتر و مناسبی‌تری به دست می‌آید. اینکه عده‌ای به مناسبت‌های مختلف به سمت جریان مقابل خود هجمه بیاورند ولی هیچ راهکار مشخصی برای برون رفت از وضعیت فعلی نداشته باشند به نوعی سیاسی‌گری بوده و در میان افکار عمومی این رویه منفور است. دولت دوم حسن‌ روحانی را می‌توان یکی از دولت‌های ناکارآمد بعد از انقلاب ولو بعد از کودتای 28 مرداد خواند ولی اینکه عده‌ای در این اوضاع قصد داشته ‌باشند از آب‌گل آلود ماهی بگیرند و فضا را به سمتی ببرند که گویی مردم اشتباه کرده‌اند، وقت خود را تلف نکنند و بدانند اگر میان آن‌ها و هرکس غیر آن‌ها( حتی احمدی‌نژاد) رقابتی باشد، مردم آن‌ها را قبول نخواهند کرد و به سمتی می‌روند که جای قدم آن‌ها نباشد.

در همین حال، ابراهیم‌رئیسی که روز گذشته برای سخنرانی در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز دانشجو به تهران آمده بود، در این مراسم ضمن زیر سوال بردن بحق تصمیمات اقتصادی این روزهای کشور، با سخن گفتن از ایجاد دوقطبی که به نوعی ساخته دست دوستداران او است، گفت که بسیاری از مشکلات محصول بی‌تدبیری‌هاست و در شرایط فعلی که فشار دشمن وجود دارد، راهکار این است که همه دست به دست هم بدهند و با کار و‌ تلاش همه به یک جهت نگاه کنیم. یقین داشته باشیم در این مسیر موفقیت وجود دارد. د‌و قطبی کردن جامعه و آدرس غلط دادن به نفع کشور نیست. مساله اصلی مردم اقتصادی است. بسیاری از تهدیدها و تحریم‌ها می‌تواند به فرصت تبدیل شود.

** تشت رسوایی، کنار دیوار شیشه ای اینستاگرام
روزنامه خراسان، عنوان «تشت رسوایی، کنار دیوار شیشه ای اینستاگرام» را در صفحه نخست خود برگزید و در این گزارش به چالش های اجتماعی پرداخت و آورد: چند روزی می شود که یک پیج اینستاگرامی با انتشار استوری های متعدد، دست به افشاگری اخلاقی علیه چند چهره معروف دنیای هنر و فوتبالیست ها زده است. هنوز اسکرین شات های این خانم نه تایید شده است و نه تکذیب. (حتی ممکن است یک مرد پشت پرده ماجرا باشد اما تاثیری در اصل ماجرا ندارد) نکته قابل توجه این است که چرا یک پیج با هویت نامشخص باید در مدت زمانی کوتاه مثل یک قارچ رشد کند و لحظه به لحظه، فالوئرهایش بیش تر شود و مورد استقبال قرار گیرد؟

البته حکایت همان بازار عرضه و تقاضا در دنیای واقعی است. حالا فالوئرها در دنیای مجازی با لایک و کامنت هایشان، بازار عرضه محتواهای افشاگرانه را داغ می کنند. نگاهی روان شناختی به این ماجرا، کلید حل دلایل استقبال از چنین اتفاق هایی و تلاش بعضی ها برای افشاگری است.

سال هاست فرهنگ «بگم، بگم؟!» از بین سیاستمداران به دنیای مردم هم راه یافته است. افشاگری هایی که دردی را دوا نمی کند. راستی این فرهنگ، چقدر کمک کرد که مسائل مان حل شوند؟ بارها مسئولانی را دیدیم که با پیغام و تهدید، خواستند بگویند اطلاعاتی محرمانه دارند، در حالی که می توانستند به شکل پنهانی اما درست، گره ها را باز کنند. حالا این مد مسموم، ابزاری شده است تا افراد ناشناسی، نگاه ها را به سمت خودشان برگردانند و فقط برای جلب توجه و جذب آگهی دست به این کار بزنند. به نظر شما افشاگری های این خانم در نهایت باعث بهبود شرایط فرهنگی و اخلاقی این چهره ها خواهد شد؟

**دورخیز برای افزایش نرخ ارز با اسم رمز ضعف سامانه نیما
روزنامه مردم سالاری در گزارشی با عنوان «دورخیز برای افزایش نرخ ارز با اسم رمز ضعف سامانه نیما» نوشت: صادرکنندگان غیرنفتی دورخیز جدیدی را برای افزایش نرخ ارز آغاز کرده‌اند. برخی از این صادرکنندگان بر این عقیده‌اند که دولت و بانک مرکزی نرخ ارز را در سامانه نیما «سرکوب» می‌کنند و به این دلیل عده زیادی از صادرکنندگان، رغبتی به ارائه ارز به این سامانه ندارند. در واقع، بخشی از صادرکنندگان در شرایط فعلی به دنبال آن هستند که ارز خود را با قیمت بالاتری (با قیمت‌های نزدیک به بازار آزاد) به فروش برسانند. اگر خواسته آنان محقق شود و قیمت‌ها در سامانه نیما افزایش یابد، یک موج تورمی جدید در اقتصاد ایران شکل خواهد گرفت.

بازگشت ارز به کشور وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و عده‌ای به دنبال افزایش بیشتر نرخ ارز هستند. رئیس کل بانک مرکزی صراحتاً اعلام کرده که از عملکرد صادرکنندگان راضی نیست؛ رئیس‌جمهور نیز در شهریور ماه، تأخیر در تحویل ارز صادراتی به سامانه نیما را «خیانت» توصیف کرد. علی‌رغم صراحتی که در گفتار مقامات دولتی وجود داشته است، آمارهایی که در خصوص بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور وجود دارد، کاملاً نگران‌کننده است و شاید دلیل این امر آن بوده صراحت گفتار با عملکردِ قاطع تکمیل نشده است.

به گفته مقامات بانک مرکزی از 21.4 میلیارد یورو صادرات غیرنفتی (کل ارزش صادرات غیرنفتی منهای میعانات گازی) در هشت ماه نخست سال جاری، تنها 5.7 میلیارد یورو به سامانه نیما بازگشته و 15.7 میلیارد یورو به چرخه اقتصاد کشور وارد نشده است. 82 درصد این 5.7 میلیارد یورو نیز (یعنی چیزی حدود 4.7 میلیارد یورو) از طرف پتروشیمی‌ها عرضه شده است.

** تپش نبض جامعه در مراسم روز دانشجو
روزنامه اعتماد در صفحه نخست خود را به عنوان «تپش نبض جامعه در مراسم روز دانشجو» اختصاص داد و نوشت: می‌گویند دانشگاه نبض جامعه است، پس برای سنجش سلامت جامعه کافی است شریان دانشگاه را لمس کنید و به کندی یا تندی ضربانش گوش بسپارید تا حساب کار جامعه دست‌تان بیاید و آرامش یا تلاطمش، یأس‌ها و امیدها، خواسته‌ها و دریافته‌ها و در یک کلام اوضاع و احوال جامعه را دریابید. با این تعبیر شاید بتوان آنچه دیروز در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران رقم خورد را «نوار قلب» دانشگاه دانست و نمایانگر حال و اوضاع این روزهای جامعه ایرانی. جامعه‌ای که انگار حالا مدتی است، کم‌تحمل‌تر از همیشه شده و صدای اعتراض‌هایش، نه فقط از میکروفن‌های مجلس و تریبون‌های رسمی و لابه‌لای سطور مطبوعات و رسانه‌ها و نیز، نه‌تنها از زبان نخبگان و روشنفکران دانشگاهی و غیردانشگاهی، بلکه گاه از گلوی خسته کارگران و معلمان و اقشار ضعیف‌تر و گاه حتی از در و دیوارِ کوچه پس‌کوچه‌های شهرها و شهرستان‌هایش به گوش می‌رسد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی روز گذشته به بهانه فرا رسیدن روز دانشجو مراسمی تدارک دیده و میزبان محسن صفایی‌فراهانی و محمد نعیمی‌پور دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب و البته حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری بود. دانشجویان درنظر داشتند ابتدا پای سخنرانی صفایی‌فراهانی و نعیمی‌پور بنشینند و سپس، رودرروی آشنا، برگزارکننده یک پرسش و پاسخ دانشجویی باشند. البته توالی برنامه‌ها در این مراسم دقیقا به همین نحو پیش نرفت. تا آنجا که نشست پرسش و پاسخ آشنا در فرصتی بین دو سخنرانی دو چهره اصلاح‌طلب قرار گرفت و از قضا، به چالش‌انگیزترین بخش‌های این مراسم نیز تبدیل شد. هرچند آنچه تا پیش از حضور آشنا مقابل دانشجویان مطالبه‌گر دانشگاه تهران نیز گذشت، آنچنان خالی از چالش و حاشیه نبود.

مراسم بچه‌های مهندسی دانشگاه تهران البته همچون اغلب مراسم مشابهی که در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های سراسر کشور طی سال‌های گذشته برگزار شده، در قالب و به اصطلاح «کنداکتوری» تکراری و دور از خلاقیت طراحی شده بود. آنچنان که شبیه به تمامی این قبیل مراسم، ابتدا یک نماهنگ پخش شد که البته باتوجه به زمان بیش از اندازه طولانی آن، همان بهتر که از آن با عنوان «فیلم بلند سینمایی» یاد کنیم. فیلم بلندی که با استفاده از تصاویر مستند، مروری نسبتا جزئی‌نگر به آنچه در

**ترویج قومیت گرایی از تریبون مجلس
روزنامه شرق با انتشار عنوان «ترویج قومیت گرایی از تریبون مجلس» آورد: اعتراض ها به اظهارات اخیر دو نماینده کرد و ترک مجلس تمامی ندارد. کاربران در شبکه های اجتماعی قومیت گرایی در مجلس را تاب نمی آورند. آنان از جلال محمودزاده نماینده مهاباد و حضرت پور نماینده ارومیه انتقاد می کنند و هر یک با لحن و ادبیات خود تذکر می دهند که ترویج نگاه ضد ملی نتیجه خوبی ندارد.

نام بردن از قاضی محمد(یکی از رهبران جدایی طلب) برای محمودزاده و استفاده از عبارت ملت آذربایجان برای حضرت پور دردسرساز شده است و انتظار می رود که این دو نماینده مجلس در مورد اظهارات خود توضیح دهند؛ فقط کاربران نیستند و برخی دیگر از مجلسی ها نیز همین انتظار را دارند.

احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در گفت و گویی با روزنامه شرق گفت: همه ما از جمله ترک و لر و شمالی و.... ایرانی هستیم و به نظر بنده نباید با بیان این اظهارات، بهانه به دست دشمنان کشور داد.

** خلبانانی که کوچ نکرده اند بسیار وطن پرست هستند
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «خلبانانی که کوچ نکرده اند بسیار وطن پرست هستند» نوشت: ایرلاین های ایرانی در این روزها شرایط ویژه ای را تجربه می کنند، بر اساس برجام قرار بود که تعداد قابل توجهی هواپیما وارد کشور شود، این مسئله به دلیل مشکلات مالی و پاره ای کارشکنی ها در سطح مورد انتظار اولیه انجام نگرفت و تعداد هواپیماهای وارد شده محدودتر از پیش بینی های اولیه بود. به دلیل افزایش نرخ ارز، استقبال ایرانیان از وسیله نقلیه هوایی کاهش پیدا کرده است.

کاپیتان هوشنگ شهبازی مشاور ارشد چند شرکت هواپیمایی و خلبان بازنشسته درباره مشکلات خلبانان ایرانی به آفتاب یزد گفت: یک ایرلاین در کشورهای همسایه مانند امارات متحده عربی در ماه بیش از 12 هزار دلار حقوق به خلبانان پرداخت می کند، این در حالی است که مثلا حقوق یک خلبان در داخل کشور در حدود 10 تا 15 میلیون تومان است.

پژوهشم**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل رسانه ها 19 آذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هونگچی H ۵؛ سدان چینی ۵میلیاردی در بازار!

قیمت هونگچی H ۵، سدان لوکس و وارداتی گروه بهمن، توسط این مجموعه در فروردین ۱۴۰۳ افزایش یافت. بهای این خودرو اکنون به بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. البته برای خرید این سدان لوکس از بازار آزاد، به بیش از پنج میلیارد تومان بودجه نیاز دارید!

جدول تغییرات قیمت هونگچی H ۵، فروردین ۱۴۰۳:

خودرو                  قیمت قبل                        قیمت جدید                            میزان افزایش

هونگچی            ۲،۶۲۰،۰۰۰،۰۰۰            تومان ۲،۷۶۲،۰۰۰،۰۰۰                تومان ۱۴۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

انتظار داریم افزایش ۱۴۲ میلیون تومانی قیمت هونگچی H ۵، موجب افزایش قیمت این خودرو در بازار آزاد شود. میزان عرضه گروه بهمن همواره از تقاضای آن کمتر است و همین مسئله باعث می‌شود تا قیمت خودرو‌های گروه بهمن در بازار آزاد، اختلاف قابل‌توجهی با نرخ رسمی کارخانه داشته باشند. هونگچی H ۵ درحال‌حاضر یکی از گران‌ترین خودرو‌های چینی در بازار ایران است و حتی می‌توان آن را گران‌ترین خودرو چینی بازار نیز لقب داد.

نگاهی به هونگچی اچ ۵

هونگچی H ۵ محصولی میان‌رده در سبد محصولات برند چینی به شمار می‌رود. نسل نخست این خودرو در سال ۲۰۱۷ معرفی شد تا به‌عنوان سدان کوچک‌تری از هونگچی H ۷ شناخته شود. نسل دوم هونگچی H ۵ نیز در سال ۲۰۲۲ معرفی شد که مدل‌های وارداتی بازار ایران متعلق به همین نسل هستند. هونگچی H ۵ براساس پلتفرم مزدا ۶ توسعه یافته است. این خودرو از نظر ساختار فنی با خودرو‌هایی همچون بستیون B ۷۰ و هونگچی HS ۵ اشتراکاتی دارد.

هونگچی H ۵ به‌عنوان یک سدان لوکس و وارداتی، با پیشرانه دولیتری توربوشارژر به بازار ایران آمده است. این پیشرانه حداکثر ۲۲۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده خواهد داشت. شتاب صفر تا صد هونگچی H ۵ به‌صورت رسمی ۷.۸ ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۳۰ کیلومتربرساعت خواهد بود.

آپشن‌های استاندارد این خودرو عبارتند از: سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر، پنل ابزار دیجیتال، کروز کنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز کمکی، سانروف، سنسور نور و سنسور باران.

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۳۰ فروردین ماه
  • پیشنهاد کاربران خبرگزاری خبرآنلاین به کاظم صدیقی؛ لطفا استعفا دهید
  • هونگچی H ۵؛ سدان چینی ۵میلیاردی در بازار!
  • آخرین قیمت سکه و طلا در بازار آزاد
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۸ فروردین ماه
  • حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت
  • پیروزی و تساوی نمایندگان فوتبال فارس مقابل رقبا
  • تاکید رسانه‌های پاکستان بر اهمیت سفر آتی رئیس جمهور ایران به اسلام آباد