Web Analytics Made Easy - Statcounter

الهام معروفی کارگردان مستند «۳۳۰ سی‌سی خاطره» عنوان کرد که این اثر به سیری که شیشه نوشابه در تاریخ ایران طی کرده، پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الهام معروفی کارگردان عرصه مستند درباره مستند کوتاه «۳۳۰ سی‌سی خاطره» که به بخش مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» راه یافته است، گفت: این مستند ۴۰ دقیقه‌ای سیری در تاریخ ایران داشته اما این مساله به بهانه شیشه نوشابه انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین‌رو این مستند به روایت سیر تاریخی بطری نوشابه از زمانی که وارد ایران شده یعنی از سال ۱۹۱۰ تا به امروز می‌پردازد اما در همین بین به بهانه همین موضوع تاریخ ایران را هم مرور می‌کند و یک سری اطلاعات به مخاطب می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲ سال تحقیق و پژوهش این اثر به طول انجامیده است، افزود: از همان اول که فیلمنامه «۳۳۰ سی‌سی خاطره» را نوشتم می‌دانستم که برای ساخت این اثر باید از تصاویر آرشیوی استفاده کنم و اصلا باید مبنای «۳۳۰ سی‌سی خاطره» بر تصاویر آرشیوی باشد به همین دلیل به یک سری منابع آرشیو و عکس سر زدم و تصاویر خوبی پیدا کردم به طوری که مخاطبان برخی از این تصاویر را برای اولین بار می‌بینند.

معروفی عنوان کرد: من متولد آبادان هستم و خاطره ای از زمان جنگ در این شهر دارم که بین اکثر آبادانی‌ها مشترک است به طوری که حتی در برخی از کتاب‌ها هم این خاطره را خوانده ام؛ وقتی جنگ آغاز شد با توجه به اینکه عراق شهر را بمباران کم کرده بود، افراد دسترسی بسیار کمی به بنزین پیدا کرده بودند به یاد دارم در همان روزها ما قصد خروج از شهر را داشتیم که پدرم در تهیه بنزین به مشکل خورده بود از همین رو با شیشه نوشابه‌ای بنزین تهیه کرد و ما به همین وسیله توانستیم از بنزین استفاده کنیم. این خاطره‌ای است که اکثر آبادانی‌ها به یاد دارند.

این کارگردان با بیان اینکه فیلم‌های چندانی از زمان آغاز جنگ در ایران وجود ندارد، اظهار کرد: در قسمتی از این اثر که دوران جنگ را نشان می‌دهد ما سعی کردیم به گونه‌ای آن را روایت کنیم که عامه با آن ارتباط برقرار کنند.

وی توضیح داد: «۳۳۰ سی‌سی خاطره» با کابوس من آغاز می‌شود و در ادامه به ورود نوشابه به ایران می‌پردازد سپس ما می‌بینیم که در زمان انقلاب از شیشه نوشابه به عنوان کوکتل مولوتف و در زمان جنگ به‌عنوان یکی از ابزارآلات جنگی استفاده می‌کرده‌اند به همین ترتیب این موضوع تا به امروز ادامه پیدا می‌کند برای مثال امروزه حتی ضرب‌المثلی در این باره وجود دارد به نحوی که وقتی کسی زیاد برای خودش احترام قائل می‌شود می‌گوییم او برای خود نوشابه باز کرده است.

معروفی در پایان بیان کرد: ساخت این فیلم حدود ۳ سال طول کشید البته همانطور که گفتم ۲ سال هم صرف پژوهش این امر شد.

 

منبع:مهر

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۱۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه ها (فیلم)



منبع:پیج iamjonathanpeter

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خاطره خنده دار یک موذن (فیلم) خاطره خنده‌دار امیرحسین رستمی از سریال دودکش (فیلم) سکانسی خنده‌دار با حضور جواد رضویان و مهران غفوریان (فیلم)

دیگر خبرها

  • کل‌کل حامد آهنگی با خانم بازیگر با چاشنی نوشابه (فیلم)
  • مرور فعالیت های بنیاد بازی های رایانه ای در سال ۱۴۰۲
  • راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
  • «مستندفرهنگ» راوی پدر بیماران جذامی
  • (ویدئو) خاطره مهران غفوریان از اولین تست بازیگری خودش
  • فرودگر قمری «اودیسیوس» برای همیشه از کار افتاد
  • خاطره مهران غفوریان از اولین تست بازیگری خودش (فیلم)
  • مرور مهم‌ترین بازی‌های تاریخ تیم ملی در عید
  • مرور مهم‌ترین بازی‌های تاریخ تیم ملی فوتبال در نوروز
  • لحظه ها (فیلم)