Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، طرح ملی تلاوت از جمله طرح‌های موفق در تربیت قاریان نوجوان قرآن کریم است که طی سال‌های اخیر توانسته استعداد‌های درخشانی را شناسایی و پرورش دهد. این طرح کار خود را از سال ۱۳۹۱ با همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه قرآنی صراط آغاز کرد و پس از اجرای آن برخی دیگر‌ نهاد‌ها هم وارد گود شده و برنامه‌های مشابهی در زمینه شناسایی و پرورش استعداد‌های تلاوت را اجرا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مشکلات مالی طرح و قول مساعدت معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد

حسین مقدم‌کیا دبیر طرح ملی تلاوت در گفت‌وگو با فارس درخصوص برنامه‌های طرح در سال ۹۷ گفت: طرح امسال به دلیل نرسیدن بودجه فقط در حوزه آموزش جلو می‌رود و دیگر برنامه‌های ما از جمله برگزاری مسابقات و از همه مهم‌تر جذب قرآن‌آموزان جدید به دلیل مشکلات مالی فعلاً اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: البته چند روز قبل دیداری با معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد داشتم که قول کمک و پرداخت مبلغی تا پایان ماه جاری دادند.

اجرای طرح در ۱۷ استان و پوشش ۲ هزار قرآن‌آموز

دبیر طرح ملی تلاوت از اجرای طرح در ۲۳ مؤسسه خبر داد و گفت: این طرح در ۱۷ استان و ۲۳ مؤسسه درحال اجرا است و برنامه‌های آموزشی و ارتباط اساتید با قرآن‌آموزان با قوت در حال پی‌گیری است و حدود ۲ هزار قرآن‌آموز در حال آموزش در طرح هستند.

طرح ملی تلاوت ویژه خواهران اجرا می‌شود

مقدم‌کیا از طراحی برنامه آموزشی برای خواهران خبر داد و گفت: طبق وعده‌ای که داده بودیم طرحی برای آموزش به خواهران هم آماده شده و در صورت رسیدن بودجه امسال آن را هم اجرایی خواهیم کرد. همچنین اجرای طرح ملی تلاوت ویژه خواهران در فاز نخست در چند استان آغاز و در سال‌های بعد در همه مؤسسات مجری طرح اجرایی می‌شود.

جذب قرآن‌آموزان جدید مهم‌ترین اولویت ما است

وی نام‌نویسی از قرآن‌آموزان جدید را مهم‌ترین اولویت طرح ملی تلاوت دانست و گفت: برنامه‌های مختلفی داریم که به دلیل نرسیدن اعتبارات اجرایی نشده اما از همه برنامه‌ها مهم‌تر جذب قرآن آموزان جدید است زیرا برنامه‌ریزی ما این است که هر سال با جذب افراد جدید‌الورود پویایی طرح را حفظ کنیم و طی برنامه‌ای ۶ ساله بچه‌ها را مورد آموزش قرار دهیم.

کسب افتخار توسط قرآن‌آموزان طرح در همه عرصه‌ها

دبیر طرح ملی تلاوت با اشاره به افتخارات قرآن‌آموزان طرح گفت: خوشبختانه قرآن‌آموزان طرح خصوصاً ورودی‌های سال‌های نخست امروز به قاریان خوشخوانی تبدیل شده‌اند و برخی از آنها امروز خودشان جلسه آموزشی برپا کرده و به نوجوانان آموزش می‌دهند. همچنین در مسابقات تلویزیونی اسراء قرآن‌اموزان ما در همه سبک‌ها مقام اول داشته‌اند و در مسابقات دانش‌آموزی هم در همه سطوح مقام نخست را کسب کرده‌‌اند.

انتهای پیام/ 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۱۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.

به گزارش ایلنا، شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آوازهای بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.

شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستان‌های مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.

اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش می‌خواست نام «شجریان‌ها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامه‌های رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.

شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.

شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگ‌فر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.

سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دوره‌های خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.

شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آن‌ها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایران‌ای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899158

دیگر خبرها

  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • ۲۷ سال برنامه‌های «راه شب» را اجرا کردم
  • تأثیر زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در بخشش گناهان