Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مسابقات مناظره دانشجویان ایران با پیروزی تیم سردار جنگل به عنوان گروه مخالف گزاره «استقلال مالی دانشگاه ها لازمه توسعه علمی آنها است» وارد مرحله نیمه نهایی شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه ایرنا، نخستین مناظره مرحله یک چهارم نهایی هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران با برگزاری مناظره بین گروه ساتراپ به عنوان گروه موافق از استان خراسان رضوی و تیم سردار جنگل به عنوان تیم مخالف از استان گیلان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دو گروه بر سر گزاره «استقلال مالی دانشگاه‌ ها لازمه توسعه علمی آنها است» مناظره خود را آغاز کردند و گروه موافق گزاره ضمن تعریف واژه‌های گزاره، گفت: دو رویکرد سلبی و ایجابی برای موافقت با این گزاره مطرح می‌ کنیم. در رویکرد سلبی پیامدهای منفی استقلال مالی دانشگاه‌ها را بیان می‌کنیم و در رویکرد ایجابی تجربه موفق جهانی را تشریح می‌کنیم.
این گروه ادامه داد: دولتی و بازاری شدن دانشگاه‌ها هر دو آسیب زا است. در دولتی بودن دانشگاه‌ها تمرکز دولتی و قوائد مداخله جویانه دولتی موجب می‌شود سایر نهادها علاقه‌ای به کمک به دانشگاه‌ها نداشته باشند و دانشگاه‌ها تبدیل می‌شوند به ابزاری برای پیش برد ایدئولوژی دولت‌ها. در مدل بازاری نیز دانشگاه‌ها به ابزاری برای پول سازی تبدیل می‌شوند.
گروه موافق ادامه داد: تجربه جهانی استقلال مالی دانشگاه‌ها توسعه علمی آنها را نشان می‌دهد. دانشگاه هاروارد سالیانه بیش از 30 هزار میلیارد دلار از موقوفات درآمد دارد از سوی دیگر جدا شدن از دیوانسالاری دولتی موجب مشارکت راحت تر هزینه‌ها توسط سایر مراکز می‌شود.
گروه مخالف استدلال کرد: توسعه علمی با رشد علمی متفاوت است. توسعه امری کیفی ولی رشد امری کمی است. از سوی دیگر استقلال مالی در مقابل وابستگی مالی قرار داد. ما دو دلیل برای مخالفت با این گزاره مطرح می کنیم. اول اینکه استقلال مالی و توسعه علمی لازم و ملزوم یکدیگر نیستند. یعنی ما مخالف این هستیم که هرجا توسه علمی وجود دارد لزوماً استقلال مالی نیز وجود داشته است. مسلماً وظیفه دانشگاه ها توسعه علم است ولی می توان بدون استقلال مالی نیز به توسعه علمی رسید. هشت مانع از سوی محققان برای عدم توسعه علمی دانشگاه های ایران مطرح شده از جمله ضعف پژوهشی، مدیریت بی برنامه، ضعف اطلاع رسانی و … اگر این هشت دلیل با استقلال مالی حل شود، می توان ادعا کرد که استقلال مالی موجب توسعه علمی می شود.
گروه موافق نیز استدلال کرد: ما هم با وجود سایر شروط برای توسعه علمی موافق هستیم اما ما شرط لازم را مطرح می کنیم نه شرط کافی را. منظور ما قطع کمک مالی از سوی دولت و سایر نهادها به دانشگاه ها نیست اما کمک ها باید به صورت غیر مستقیم به دانشگاه ها رائه شود. نظام آموزشی دنیا بر اساس وقف می چرخد و دانشگاه ها می توانند از سایر منابع نیز درآمد داشته باشند.
گروه مخالف اظهار کرد: یکی از نکات تأکید ما استقلال مالی است و منظور از آن عدم وابستگی است. طبق پژوهش های صورت گرفته در مورد دانشگاه های موفق جهان تمام دانشگاه های اروپایی 73 درصد منابع خود را از بودجه عمومی و دولتی دریافت می کنند و 9 درصد تأمین بودجه از دانشجویان است. منبع غالب بودجه همه دانشگاهای مطرح به جز دانشگاه های انگلیس دولت است و آنها دو سوم بودجه خود را از دولت می گیرند. دانشگاه های انگلیسی نیز 35 درصد درآمد خود را از دولت دارند. دانشگاه های ایران نیز که بالاترین رتبه های علمی را دارند نیز دولتی هستند.
گروه موافق نیز گفت: وقتی دولت منابع مالی را تأمین می کند سایر نهادها تمایلی به مشارکت نشان نمی دهند. ما به دلیل بروکراسی شدید دولتی موافق استقلال مالی دانشگاه ها هستیم. خود دانشگاه ها بهتر از هر نهاد دیگری می توانند تشخیص دهند که منابع مالی خود را کجا هزینه کنند. تخصیص مالی برای دانشگاه ها هم باید به تصمیم خود دانشگاه ها صورت گیرد.
گروه مخالف استدلال کرد: بودجه دولتی کفاف دانشگاه ها را نمی دهد. ما نمی گوییم سایر مراکز به دانشگاه ها کمک نکنند اما دانشگاه های زیادی بدون اسقلال مالی توسعه علمی داشته اند. شما(تیم حریف) نمونه بیاورید از دانشگاه های ایران که با استقلال مالی موفق شده اند؟ از سوی دیگر استقلال تصمیم گیری در جزئیات برنامه های دانشگاه ها مغایرتی با تأمین مالی دانشگاه ها توسط دولت ندارد. در ایران نیز دانشگاه های مستقل زیادی داریم که به جای توسعه علمی به کالایی سازی اقدام کرده اند.
در پایان و پس از ارائه جمع بندی توسط گروه ها، گروه سردار جنگل به عنوان گروه مخالف برنده مسابقه اعلام شد.

**9283**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي مسابقات مناظره دانشجويان ايران توسعه علمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۱۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسطوره استقلال، خوشحال‌ترین ایرانی از شکست الهلال!

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال العین امارات با وجود شکست ۱-۲ برابر الهلال در دیدار برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، به واسطه برتری ۲-۴ در دیدار رفت، راهی فینال این مسابقات شد.

العینی‌ها که تنها قهرمانی خود در این تورنمنت را در سال ۲۰۰۳ به دست آوردند، از آن مسابقات یک فوق ستاره ایرانی را به خاطر دارند که محبوبیت بی‌نظیری در استقلال دارد؛ فرهاد مجیدی!

فرهاد که پیش از بازی هم با انتشار ویدیو گلزنی خود در نیمه‌نهایی آن مسابقات برای العین و شاگردان کرسپو آرزوی موفقیت کرده بود، حالا با انتشار تصویری از عکس تیمی العینِ قهرمان آسیا با حضور خودش، صعوا به فینال را به اعضای تیم سابق خود، تبریک گفت.

دیگر خبرها

  • مظفری راهی مرحله نهایی مسابقات شد
  • عیدیان راهی فینال شد
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • اسطوره استقلال، خوشحال‌ترین ایرانی از شکست الهلال!
  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات
  • حریف ایران در مرحله یک چهارم نهایی مشخص شد | برنامه ادامه مسابقات
  • حریف ایران در مرحله یک چهارم نهایی مشخص شد/ برنامه ادامه مسابقات