Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-19@04:36:22 GMT

برخورد با سود سپرده بالای ۲۰ درصد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۱۸۰۱

برخورد با سود سپرده بالای ۲۰ درصد

در جلسه اخیر رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها موضوع نرخ سود بانکی مطرح شد که در اخبار رسمی به آن اشاره‌ای نشده بود. همتی در این جلسه تاکید کرده است از امروز به بعد بانک مرکزی با بانک‌هایی که بالاتر از 20 درصد سود سپرده پرداخت کنند، به شدت برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرده است از نظر ما نرخ سود همانی است که شورای پول و اعتبار تصویب کرده است (15 درصد نرخ سود سپرده یک‌ساله) اما چون تعداد تخلفات از مصوبه شورای زیاد است به صورت گام به گام به سمت مصوبه شورا حرکت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که برای کاهش نرخ ارز گام به گام حرکت کردیم برای نرخ سود بانکی هم از این روش استفاده می‌کنیم.

همتی بر التزام بانک مرکزی بر نرخ سود سپرده مصوب شورای پول و اعتبار تاکید کرده و گفته است در گام اول از امروز نرخ سود بالای 20 درصد نباید داشته باشیم و اگر بانکی بالاتر از این نرخ سود سپرده تعیین کرد، به طور جدی و به سرعت با آن بانک برخورد می‌کنیم.

براساس پیگیری‌های خبرنگار ما از وضعیت نرخ سود سپرده در شبکه بانکی، نرخ سود در چندین بانک خصوصی بالاتر از 20 درصد بوده است.

بانک‌های خصوصی به دلیل پرداخت نرخ سود بالا و سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک در ۵ سال اخیر بیش از ۷۶ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته‌اند که این رقم به تنهایی حدود یک سوم پایه پولی کشور را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس ۸۵ درصد کل سپرده‌های سیستم بانکی متعلق به ۲.۵ درصد افراد جامعه است. بنابراین بانک مرکزی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی برای بازپرداخت سود سپرده به ۲.۵ درصد از ثروتمندترین افراد جامعه خلق کرده است.

دلیل اصلی اضافه برداشت بانک‌های خصوصی ناترازی منابع و مصارف این بانک‌ها در چند سال اخیر بوده است. صورت های مالی نشان می‌دهد نرخ بالای سود سپرده از دلایل اصلی شکل‌گیری این ناترازی است./فارس

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۱۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم سال آینده چقدر می‌شود؟

به گزارش همشهری، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: بر اساس محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه ۲۲ واحد کاهش پیدا کرده است.

برآوردهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه ایران در ۱۱ ماهه نخست امسال ۱۹.۷ واحد درصد پایین آمده و به ۳۵.۸ درصد رسیده و باید دید که نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان بهمن امسال براساس حساب و کتاب بانک مرکزی چه میزان بوده است؟ حرکت نرخ تورم در کانال ۲۰ درصد در سال آینده شدنی است اما مهم این است که این شاخص دستکم به زیر ۲۵ درصد برسد و روند نزولی نرخ تورم در سال آینده هم تداوم یابد که در این صورت پیش‌بینی می‌شود شهروندان در سال آینده فشار تورمی کمتری را تجربه کنند و پس از ۵ سال دوباره نرخ تورم به زیر ۴۰ درصد برسد.

اما رسیدن به این نرخ تورم هدف‌گذاری شده بستگی به سیاست‌های پولی بانک مرکزی و مالی دولت و البته کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی دارد چه اینکه رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: نرخ رشد نقدینگی در سال آینده با دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصدی در محدوده ۲۳ درصد هدف‌گذاری شده که با این حساب پیش‌بینی این است که نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند سال آینده در کانال ۲۰ درصد قرار گیرد. فرزین امیدوار است با مهار نرخ رشد نقدینگی مانع حرکت پرشتاب تورم شود و به گفته خودش رسیدن به این هدف به معنای عبور و پشت سر گذاشتن یک دوره پرفشار نقدینگی ۴ ساله و رسیدن به شرایطی باثبات براساس متغیرهای اقتصاد کلان است.

البته سیاست‌گذار پولی برای کنترل نرخ تورم و رسیدن به هدف باید مراقب بازار ارز و نوسان ارزش ریال هم باشد. رئیس کل بانک مرکزی می گوید: مادامی که نقدینگی و انتظارات تورمی کنترل شود، نرخ ارز افزایش شدیدی نخواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: در مجموع باید گفت که با توجه به نسبی بودن متغیرها در اقتصاد، اهداف تعیین شده در ابتدای سال در حوزه متغیرهای واقعی اقتصاد و همچنین در خصوص متغیرهای پولی اقتصاد به تحقق نزدیک بوده است.

وی افزود: بانک مرکزی همچنان تلاش خواهد نمود تا با اعمال سیاست های ارزی، نوسانات نرخ ارز را به حداقل برساند و حضور بانک مرکزی در بازارهایی مانند طلا و ارز تداوم خواهد داشت.

کد خبر 839307 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم بانک مرکزی مرکز آمار

دیگر خبرها

  • اتمام حجت بانک مرکزی با متخلفان نقض نرخ سود سپرده‌های بانکی
  • اشتباه بزرگ دولت در افزایش سود بانکی به ۳۰ درصد
  • دست بالای سود بانکی
  • بانک ملی؛ پرداخت ۲۵ درصد تسهیلات از سپرده های قرض الحسنه
  • تحلیل عبدی از سود بالایِ تورم
  • تحلیل عباس عبدی از سود بالایِ تورم
  • بانک صادرات ؛ جذب ۴۱درصدی سپرده قرض الحسنه/ تسهیلات تنها ۱۱ درصد
  • نرخ رشد اقتصادی پاییز به روایت بانک مرکزی
  • تورم سال آینده چقدر می‌شود؟
  • پرداخت تسهیلات در بانک دی فقط ۳۰ درصد سپرده ها