Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@10:26:51 GMT

درمان اعتیاد به گُل کار راحتی نیست

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۲۵۲۱

«تبلیغات صورت گرفته درباره این که گُل اعتیادآور نیست، دروغی بسیار بزرگ است ؛چرا که این ماده مخدر وابستگی دارد و وابستگی‌های روانی و تخریب‌های مغزی آن بسیار قابل توجه است به همین علت درمان افراد معتاد کار آسان و راحتی نیست.»

به گزارش ایسنا، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران» عنوان کرد: «گُل سرشاخه گیاه ماری‌جواناست و این ماده اعتیاد‌آور در واقع ماده جدیدی نیست بلکه فقط میزان htc آن بالاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره شیوع این ماده مخدر در بین نوجوانان و جوانان می‌افزاید: «اطلاعات درباره شیوع آن در جمعیت عمومی کشور یعنی بین افراد ۱۵ تا ۶۴ سال موجود است اما اطلاعات دقیقی اختصاصاً درباره درصد شیوع آن میان نوجوانان و جوانان نداریم، زیرا تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته است.»

وی ادامه می‌دهد: «در سال ۹۰ دومین ماده مخدر مصرفی در کشور شیشه با شیوع ۲۶ درصد بود اما در سال ۹۴ بر اساس تحقیق صورت گرفته، گُل با شیوع ۱۱ تا ۱۲ درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده یعنی از هر ۱۰۰ معتاد در کشور حدود ۱۱ تا ۱۲ نفر به گُل اعتیاد دارند.»

افشار در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که کدام استان یا منطقه جغرافیایی بیشترین مصرف‌کننده را دارد، می‌گوید: «وقتی می‌گوییم گُل دومین ماده مخدر مصرفی در کشور است یعنی در جاهای مختلف کشور هم دومین ماده مصرفی معتادان گُل است و این‌جور نیست در یک استان بیشتر باشد و در استان دیگر کمتر باشد اما این که چرا گُل شیوع پیدا کرده است باید گفت کنترل جدی پیش‌سازهای شیشه و جلوگیری از  ورود شیشه به کشور موجب تغییر الگوی مصرفی شد و گرایش به سمت سایر مواد از جمله گُل افزایش یافت. دومین علت هم این است که مصرف گُل متأسفانه خیلی راحت است؛ چرا که ادوات مصرفی زیادی نمی‌خواهد، آن را لای کاغذ می‌ریزند و مانند سیگار استعمال می‌کنند. بنابراین اگر در فضاهای عمومی هم مصرف شود خیلی از افراد متوجه استعمال گُل نمی‌شوند.»

وی درباره علل دیگر گرایش به این ماده مخدر اذعان می‌دارد: «کاشت و برداشت آسان این ماده مخدر در محیط‌های ساده مثل باغچه و پاسیوها باعث می‌شود بسیاری از افراد با کاشت بذر و با استفاده از نور و فرکانس ویژه براحتی به این ماده مخدر دسترسی داشته باشند. علت دیگر را هم می‌توان به تبلیغات گسترده درباره نحوه کاشت و استفاده از این ماده مخدر در فضاهای مجازی و اینترنت مرتبط دانست و همین جا باید بگویم تبلیغات صورت گرفته درباره این که گُل اعتیادآور نیست، دروغی بسیار بزرگ است ؛چرا که این ماده مخدر وابستگی دارد و وابستگی‌های روانی و تخریب‌های مغزی آن بسیار قابل توجه است به همین علت درمان افراد معتاد کار آسان و راحتی نیست.»

افشار اظهار می‌کند: «ماده مخدر گُل در طبقات مختلف اجتماعی وجود دارد و متأسفانه سن شروع مصرف آن در جمعیت نوجوان و جوان کمی پایین آمده. این در حالی است که سن اعتیاد در کشور پایین نیامده و میانگین سن اعتیاد در کشور همان ۲۴ سال است.»

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آخرین قیمت گُل می‌گوید: «در حال حاضر از آخرین قیمت این ماده مخدر اطلاعی ندارم اما در مقایسه با بقیه مواد مخدر مانند هروئین و شیشه قیمتش پایین‌تر است. متأسفانه نوسانات نرخ ارز روی مواد مخدر تأثیر خیلی زیادی نداشته به دو علت یکی این که افغانستان امسال تولیداتش را در زمینه مواد سنتی و مواد جدید دو برابر کرده که با وجود این که تولید در کنار نرخ ارز هم افزایش یافته، اما قیمت مواد مخدر افزایش پیدا نکرده است. قاچاقچیان هم بصورت هوشمندانه در اقتصاد مواد مخدر سعی می‌کنند قیمت را پایین نگه دارند تا مشتریان خودشان را از دست ندهند. در این زمینه هم سعی دارند از راهکارهای مختلفی استفاده کنند مانند افزودن ناخالصی‌هایی به مواد مخدر که تلاش می‌کنند با تغییر ندادن وزن مواد در ظاهر قیمت آن را پایین نگه دارند که این ناخالصی‌ها نیز صدمات جدی به فرد مصرف‌کننده وارد می‌کند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ترك اعتياد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۲۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای متا به فروش مواد مخدر باز شد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آنها سال2023 میلادی به عنوان بخشی از تحقیق جنایی احضاریه هایی ارسال کردند و سوالاتی پرسیدند و همینطور خواستار سوابق مربوط به مواد مخدر یا فروش غیرقانونی آن در پلتفرم های متا شدند.

به نوشته نشریه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، سازمان غذا و دارو آمریکا نیز به این تحقیقات کمک می کند. البته این سازمان به نقل از سخنگوی متا نوشت: فروش غیرقانونی مواد مخدر برخلاف سیاست های ما است و ما همچنان مشغول فعالیت هستیم تا این محتوا را از سرویس هایمان حذف کنیم. متا به طور فعال با نیروهای مجری قانون همکاری می کند تا با فروش و توزیع مواد مخدر مقابله کند.

متا، سازمان غذا و دارو آمریکاو دفتر دادستان کل ایالت ویرجینیا به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخی نداده اند. نیک کلگ رییس امور جهانی متا در پلتفرم ایکس اعلام کرد متا با وزارت امور خارجه ایالات متحده، دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و اسنپ چت همکاری می کند تا فروش داروهای مخدر در فضای آنلاین را از بین ببرد و درباره ریسک های مرتبط با آن به کاربران آموزش دهد.

کد خبر 6057050

دیگر خبرها

  • سنتز ترکیبات آلی به روشی نوین/ تهیه ۵ ماده موثره دارویی برای درمان پارکینسون
  • قاچاق از منشاء افغانستان کاهش محسوسی نداشته است
  • ۴۰ معتاد متجاهر در مهاباد جمع‌آوری شدند
  • اتحادیه اروپا بر اساس اصل مسئولیت مشترک به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد
  • دنی اسوالدو: افسردگی باعث شده است که به الکل و مواد مخدر اعتیاد پیدا کنم
  • پای متا به فروش مواد مخدر باز شد!
  • کشف بیش از ۸۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر در قم
  • مدیرکل پیشین درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: سند سلامت روان ۱۰ سال در بند وزارت بهداشت
  • ۱۱۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری و به مراکز ترک اعتیاد منتقل شدند
  • سرماخوردگی شدید را با این گیاهان پرکاربرد، به راحتی درمان کنید