Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ؛ نامزد روزنامه نگار مقتول سعودی با اشاره به لزوم محاکمه عادلانه عوامل قتل او گفت با درخواست رئیس جمهور آمریکا برای رفتن به کاخ سفید مخالفت کرد.
خدیجه چنگیز نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار فقید سعودی، خواستار محاکمه فوری عوامل و مسئولان جنایت قتل وی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدیجه در برنامه "ما خفی اعظم" شبکه الجزیره خواستار افشای محل نگه داری جسد خاشقجی شد.
خدیجه چنگیز گفت: "می خواهم ابهامات این مسئله و به طور مشخص، مسئولان آن معلوم شود و عوامل اجرایی این جنایت و کسانی که دستور انجام آن را صادر کردند عادلانه محاکمه شوند تا به مجازاتی که سزاوار آن هستند برسند. ما به عنوان نزدیکان جمال باید بدانیم جسد کجاست. این حق انسانی ما است."
چنگیز به الجزیره گفت با درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای رفتن به کاخ سفید مخالفت کرد. وی افزود در حال حاضر تصمیمی برای سفر به واشنگتن ندارد و این موضوع به تحولات بستگی دارد.
خدیجه به الجزیره تصریح کرد هنوز در شوک به سر می برد و با وجود تایید قتل خاشقجی هنوز نتوانسته است با آن کنار بیاید.
وی گفت: "احساس می کردم او (جمال خاشقجی) زنده است و فکر نمی کردم چنین جنایتی در داخل کنسولگری روی دهد. انسان ساده و عاقل نمی تواند تصور کند آنجا چه روی داد. جمال مرتکب هیچ جنایت و گناهی نشده بود. او اشتباهی نکرده بود. او فقط برای تحویل گرفتن چند برگه وارد کنسولگری شد تا ازدواج به طور رسمی ثبت شود. ما در راه درستی بودیم. او می خواست زندگی جدیدی بسازد. می دانید که او در غربت زندگی می کرد و بسیار ناراحت بود. هرگز تصور نمی کردم در چنین شرایطی قرار بگیرم. من هنوز با این موضوع کنار نیامده ام. درست است که من درباره این رویدادها سخن می گویم. اما زبان از گفتن (وضعیت و احساس من) قاصر است."
خدیجه چنگیز در مصاحبه با الجزیره تصریح کرد با خاشقجی توافق کرده بود تا در همان هفته که وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده بود ازدواج کنند.
وی گفت: "ما برای ازدواج در همان هفته یعنی روز چهارشنبه یا پنجشنبه یا جمعه برنامه ریزی کرده بودیم. همه چیز به خوبی پیش می رفت. اما تقدیر خدا برای ما چیز دیگری بود."

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ترامپ عربستان سعودي خاشقجي قتل خديجه چنگيز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۲۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محاکمه استاد دانشگاه در اسراییل به جرم حمایت از حقوق فلسطینی ها

یک استاد حقوق فلسطینی تبار (عرب اسراییلی) دانشگاهی در اسراییل به دلیل اینکه در دفاع از حقوق فلسطینی ها اعلام کرده که ارتش اسراییل در حال ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینی ها در نوار غزه است، پنجشنبه گذشته در خانه اش دستگیر و روز جمعه برای محاکمه به دادگاهی در شهر قدس (اورشلیم) برده شد.

به گزارش عصرایران، دکتر " نادرا شلهوب-کورکیان" استاد حقوق عرب تبار دانشگاه عبری اورشلیم روز پنجشنبه در خانه اش در شهر قدس از سوی پلیس اسراییل به اتهام "تحریک به خشونت" بازداشت شد.

شلهوب-کورکیان، که هم تابعیت اسراییل و هم تابعیت آمریکا را دارد، ماه گذشته توسط دانشگاه عبری اورشلیم پس از اینکه در مصاحبه ای گفت اسراییل در حال نسل کشی در غزه است، تعلیق شد، هرچند دانشگاه بعدا در اثر فشارهای رسانه ای مجبور به بازگرداندن این استاد به کار خود شد.

او ماه گذشته در یک سخنرانی خواستار "الغای صهیونیسم" شد و اظهار داشت که گزارش‌های تجاوز جنسی در حملات 7 اکتبر حماس به اسراییل "دروغ" است. در پی این سخنان دانشگاه عبری اورشلیم او را اخراج کرد اما چندی بعد به دلیل فشارها مجبور به بازگرداندن این استاد دانشگاه به سر کار شد؛ با این شرط که شلهوب- کورکیان از اظهارات خود عذرخواهی کرد و ادعای تجاوز جنسی حماس در جریان حملات 7 اکتبر، درست است.

حضور " نادرا شلهوب-کورکیان" در جلسه دادگاهی در شهر قدس برای تفهیم اتهام/ آسوشیتدپرس

همزمان، در پی دستگیری و محاکمه این استاد دانشگاه، 120 چهره دانشگاهی سرشناس از سرتاسر جهان با امضای بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام، نوشتند:" او در حال حاضر تحت بازجویی های سخت و غیرانسانی قرار دارد و وکیل او گفته که اتهامات او جدی است."

امضاکنندگان این بیانیه می‌گویند: "حمله علیه پروفسور شلهوب کورکیان، حمله‌ای به تمام دانشمندان، دانشجویان و فعالان فلسطینی است که ماهیت خشونت‌آمیز و نسل‌کشی دولت اسراییل را آشکار می‌کنند."

"بنابراین ما این اقدام را به عنوان تلاشی برای خاموش کردن انتقاد از خشونت دولتی اسراییل در جامعه ای که با تحریک و گفتمان آشکار نسل کشی آغشته شده است، می شناسیم. در واقع، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسراییل از این دستگیری استقبال کرد و گفت که این "پیام مهمی را منتقل می کند - هر کسی که علیه دولت اسراییل تحریک کند، ما علیه آنها اقدام خواهیم کرد و آنها نمی توانند پشت موقعیت خود یا هر عنوان دیگری پنهان شوند."

آنها افزودند که این سکوت و سرکوب،"... زندگی و تحصیل دانشجویانی را که درس می خوانند، می نویسند و بخشی از جامعه فکری او در دانشگاه عبری و فراتر از آن هستند، به خطر می اندازد."

آنها گفتند که دانشگاه عبری اورشلیم را مسئول دستگیری شالهوب-کورکیان "به دلیل سرکوب مداوم و عمومی آزادی آکادمیک او" می دانند.
ادوارد سعید، استاد مطالعات عربی مدرن در دانشگاه کلمبیا، رشید خالدی، دانشیار مطالعات هولوکاست و نسل‌کشی در دانشگاه استاکتون، دکتر راز سگال، استاد زبان انگلیسی در UCLA و برنده جایزه کتاب فلسطین 2022 و دکتر سریع مکدیسی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند. 

شلهوب-کورکیان همچنین دارای یک کرسی حقوق جهانی در دانشگاه کوئین مری لندن در بریتانیا است.

موسسه "آدالا" یک گروه مدافع حقوق فلسطینیان در اسراییل درباه دستگیری این استاد دانشگاه گفته: "دستگیری پروفسور شلهوب کورکیان نقض فاحش حقوق وی است که انگیزه آن تحریک، آزار و اذیت سیاسی و نژادپرستی است."

این موسسه در بیانیه خود افزود:" عقاید و گفتار او تحت حق آزادی بیان و آزادی آکادمیک محافظت می شود. تصمیم دادستانی برای پیگیری تحقیقات علیه او آشکارا حق آزادی بیان او را نقض می کند، با حاکمیت قانون در تضاد است و به نظر می رسد که تحت تاثیر جناح راست رادیکال است."

از زمان آغاز جنگ غزه تعداد زیادی از شهروندان فلسطینی اسراییلی (عرب اسراییلی ها) در ارتباط با پست های خود در رسانه های اجتماعی در ابراز همبستگی با قربانیان بمباران اسراییل در غزه، دستگیر شده اند.

"میدل ایست آی" در ماه اکتبر گزارش داد که دانشجویان فلسطینی (عرب اسراییلی) در اسراییل که مظنون به ابراز همدردی با ساکنان غزه بوده یا نظرات انتقادی از سیاست دولت اسراییل داشته اند، به دانشکده های خود گزارش شده و در بسیاری از موارد به حالت تعلیق درآمده اند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فیلمسازهای فلسطینی و رویارویی با نسل‌کشی، کشتار و خشونت در غزه عفو بین‌ الملل: اسرائیل همچنان در مسیر نسل‌ کشی مردم غزه پیش می‌رود حکم دادگاه لاهه : دستور به اسرائیل برای جلوگیری از نسل کشی در غزه

دیگر خبرها

  • مسوولان قضایی ملارد با برپایی میز خدمت پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • قصیده بهاریه سعدی، جمال‌ستایی شیخ اجل
  • اطلاعات تازه الجزیره از حمله ایران به اسرائیل
  • مهاجران افغانستانی می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟
  • جشنواره حضرت خدیجه (س) در کردستان برگزار می‌شود
  • محاکمه استاد دانشگاه در اسراییل به جرم حمایت از حقوق فلسطینی ها
  • گزارش تصویری شبکه الجزیره از توانمندی سامانه‌های پدافندی ایران
  • فیلم| گزارش شبکه الجزیره از توانمندی سامانه‌های پدافندی ایران
  • (ویدئو) الجزیره: شرایط اسرائیل به قبل از حمله ایران باز نخواهد گشت
  • کناره‌گیری نویسندگان از جایزه ۷۵۰۰۰ دلاری آمریکا در حمایت از مردم غزه