Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-19@04:18:16 GMT

برخورد با پرداخت سود سپرده بالای ۲۰ درصد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۳۱۲۲

فارس: در جلسه اخیر رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها موضوع نرخ سود بانکی مطرح شد که در اخبار رسمی به آن اشاره‌ای نشده بود.

همتی در این جلسه تاکید کرده است از امروز به بعد بانک مرکزی با بانک‌هایی که بالاتر از 20 درصد سود سپرده پرداخت کنند، به شدت برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرده است از نظر ما نرخ سود همانی است که شورای پول و اعتبار تصویب کرده است (15 درصد نرخ سود سپرده یک‌ساله) اما چون تعداد تخلفات از مصوبه شورای زیاد است به صورت گام به گام به سمت مصوبه شورا حرکت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که برای کاهش نرخ ارز گام به گام حرکت کردیم برای نرخ سود بانکی هم از این روش استفاده می‌کنیم.

برخورد با پرداخت سود سپرده بالای ۲۰ درصد

همتی بر التزام بانک مرکزی بر نرخ سود سپرده مصوب شورای پول و اعتبار تاکید کرده و گفته است در گام اول از امروز نرخ سود بالای 20 درصد نباید داشته باشیم و اگر بانکی بالاتر از این نرخ سود سپرده تعیین کرد، به طور جدی و به سرعت با آن بانک برخورد می‌کنیم.

به گزارش فارس، براساس پیگیری‌های خبرنگار ما از وضعیت نرخ سود سپرده در شبکه بانکی، نرخ سود در چندین بانک خصوصی بالاتر از 20 درصد بوده است.

بانک‌های خصوصی به دلیل پرداخت نرخ سود بالا و سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک در ۵ سال اخیر بیش از ۷۶ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته‌اند که این رقم به تنهایی حدود یک سوم پایه پولی کشور را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس ۸۵ درصد کل سپرده‌های سیستم بانکی متعلق به ۲.۵ درصد افراد جامعه است. بنابراین بانک مرکزی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی برای بازپرداخت سود سپرده به ۲.۵ درصد از ثروتمندترین افراد جامعه خلق کرده است.

دلیل اصلی اضافه برداشت بانک‌های خصوصی ناترازی منابع و مصارف این بانک‌ها در چند سال اخیر بوده است. صورت های مالی نشان می‌دهد نرخ بالای سود سپرده از دلایل اصلی شکل‌گیری این ناترازی است.

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۳۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه جوجه یکروزه بالاتر از ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است

محمدرضا صدیق پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرقطعه جوجه یکروزه ۱۱ تا ۲۷ هزار تومان است و این دامنه قیمت قبل از عید به طور متوسط ۲۰ هزار تومان به انضمام مثبت و منفی ۲۰ درصد بسته به تنوع نژاد و سن مرغ مادر است.

به گفته او، سودجویی عوامل واسطه و دلال ناشی از ازدیاد تقاضا موجب شده تا قیمت جوجه بالای ۳۰ هزار تومان عرضه شود که از بازرسی وزارت جهاد تقاضای معرفی گرانفروشی جوجه با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان را داشتیم تا برخورد لازم صورت بگیرد.

صدیق پور ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی فروردین به ۱۳۵ تا ۱۳۸ میلیون قطعه برسد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه افزود: یکی از مشکلات فعلی بحث پایین بودن قیمت مرغ زنده است که اعتراضات مرغداران را به همراه داشته است، لذا در راستای کاهش زیان مرغداران، تامین ذخایر استراتژیک از سوی پشتیبانی امور دام امری ضروری است‌.

او با بیان اینکه ماه گذشته ۵ درصد جوجه یکروزه مربوط به جوجه ریزی های وارداتی بوده است، گفت: براساس فشاری که برای واردات است، ۸ تا ۱۰ درصد جوجه یکروزه وارداتی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • عرضه جوجه یکروزه بالاتر از ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است
  • ۳۲۱ نفر از فرزندان شهدا و جانبازان زنجانی در آزمون استخدامی ثبت نام کردند
  • پرداخت ۷۳ درصد تسهیلات اشتغالزایی مددجویان در اردبیل
  • جزئیاتی از سود ۳۰ درصدی سپرده بانکی و درآمد‌ثابت
  • بانک‌هایی که بیشترین سود سپرده را می‌دهند
  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • سهم بالای خانوار از هزینه‌های سلامت، مانع تحقق سیاست‌گذاری‌ها
  • سقف مهربانی در بانک ملی ایران بلند است
  • متقاضیان وام ۳۰۰ میلیونی بخوانند
  • قیمت نفت بالای ۹۰ دلار ایستاد