Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- دومین فصل کاوش و گمانه زنی در قلعه بمپور ایرانشهر از توابع استان سیستان و بلوچستان به منظور کشف و خواناسازی بخش‌هایی از این اثر تاریخی آغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نوذر حیدری سرپرست هیات باستان‌شناسی قلعه بمپور گفت: فصل دوم کاوش های باستان شناسی این قلعه هم اکنون در قالب چهار کارگاه و به دستیاری چهار کارشناس ارشد باستان‌شناسی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این فصل به خواناسازی تعدادی از اتاق های بخش سربازخانه که 80 تا 90 درصد دچار تخریب و فرسایش شده اند، خواناسازی و آواربرداری دروازه ورودی صحن دوم، سربازخانه (صحن میانی) و همچنین پی‌گردی برای آگاهی از کارکرد برخی عناصر معماری که به واسطه شکاف‌های ایجاد شده از جریان آب باران داخل صحن سربازخانه آشکار شده‌اند، اختصاص دارد.
به گفته وی فصل نخست برنامه کاوش‌های هدفمند در قلعه بمپور به منظور آگاهی از جزئیات باستان شناختی و شناخت دوره‌های استقراری در آن و همچنین خواناسازی عناصر معماری در بخش‌های مختلف قلعه از سال 1396 آغاز شد.
وی افزود: در منابع تاریخی و از جمله دوره قاجاری عنوان کرده اند که قلعه بر روی تپه‌ای دست ساز ساخته شده که این موضوع تا حدود زیادی درست است.
حیدری اظهار داشت: با این وجود در کاوش های باستان شناسی که توسط سید منصور سیدسجادی در سال 1382 در حصار بیرونی (ضلع شمالی تپه بخش حاکم نشین قلعه) صورت گرفته، مشخص شده که قلعه بر روی آثار کهن‌تری قرار گرفته که تا دوره تاریخی ساسانی را شامل می‌شود.
وی افزود: در کاوش‌های فصل نخست این قلعه در سال 96 مشخص شد که دامنه استقراری آن تا دوره مفرغ نیز ادامه دارد و ممکن است این تاریخ در کاوش‌های بعدی به دوره‌های کهن‌تر هم بازگردد.
این پژوهشگر مستقل افزود: با توجه به ساختار خشت و گلی قلعه و نامرغوب بودن خاک آن که در منابع تاریخی نیز به آن اشاره شده، بخش‌های مختلف قلعه آسیب‌های جدی در اثر نزولات جوی دیده است.
به گفته این باستان شناس، عدم حفاظت اصولی از این قلعه در سالیان گذشته باعث شده که عوامل انسانی نیز در کنار عوامل طبیعی آسیب‌هایی را بر پیکره این اثر وارد سازند.
قلعه بمپور که برای مدتی طولانی به ویژه در دوره قاجار، ضابط نشین و مرکز حکمرانی بلوچستان بوده به شکل مستطیل و در محور شمالی-جنوبی ساخته شده است، این قلعه از سه بخش اصلی صحن جنوبی، صحن میانی و بخش حاکم نشین تشکیل شده است که صحن جنوبی(سربازخانه) وسیع ترین بخش قلعه است.
دروازه ورودی قلعه به این بخش باز شده و بقایای اتاق های متعددی (25 تا 30 اتاق) در مرکز و پیرامون آن وجود دارند و بر اساس مدارک مکتوب تاریخی، محل استقرار سربازان بوده است.
برخی از این اتاق ها امروزه از بین رفته و فقط پی آنها باقی مانده است و تعدادی از آنها نیز در سالیان گذشته مرمت و بازسازی شده اند.
صحن میانی نیز فضایی است مستطیل شکل که با دیواری خشت و گلی از سایر بخش‌ها جدا شده و به وسیله دو دروازه به بخش های سرباز خانه و حاکم نشین متصل می شود و به نظر می رسد فضایی برای اجتماع نیروها (سان دیدن) بوده و بخشی از سربازخانه محسوب می شود که میانه غربی قلعه را تشکیل داده است.
صحن حاکم نشین نیز که مرتفع ترین بخش قلعه بوده و نیمه شمالی آن را تشکیل داده، از فضاهای متعددی تشکیل شده که شاخص‌ترین آنها یک برج مدور به ارتفاع تقریبی 5 متر و قطری در حدود 12 متر است که محل دیده‌بانی و انبار سلاح بخش حاکم‌نشین بوده است.
قلعه بمپور در تاریخ 1/2/1342 به شماره 559 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در تاریخ 10/4/1396 به عنوان «پایگاه ملی میراث فرهنگی بمپور» در شمار پایگاه های ملی میراث فرهنگی کشور درآمده است.
فراهنگ**1085**3009

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۳۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد ۲۹ محور شریانی و غیر شریانی در بیست و نهمین روز فروردین

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، طبق اعلام مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه، در محور‌های چالوس، هراز، فیروزکوه و آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت (رفت و برگشت) تردد روان است و ضمنا محور‌های شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی هستند.

همچنین ترافیک سنگین در آزادراه قزوین – کرج حدفاصل محمدشهر تا پل کلاک و محدوده گرمدره، ترافیک سنگین در آزادراه ساوه – تهران محدوده‌های دهشاد و فیروزبهرام رافیک نیمه سنگین در محور شهریار – تهران در اکثر مقاطع در جریان است.

در برخی از محور‌های استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، سیستان بلوچستان جنوب، کرمان، کرمان جنوب، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، یزد و فارس با بارش باران همراه هستند.

محور‌های مسدود شریانی؛ محور خرم آباد – پلدختر «تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از محور جایگزین خرم آباد – کوهدشت و آزادراه خرم آباد – پل زال انجام می‌شود»، محور گشت - سراوان، بندر خمیر – بندرلنگه، جاسک – سیرک، نیکشهر - چابهار، و محور‌های مسدود غیرشریانی؛ محور هشتگرد – طالقان، محور چاهان – زرآباد، جکدان – جاسک، محور بشاگرد – گوهران، فنوج – کتیج – رمشک، دلگان – بمپور، قصرقند – نیکشهر، بمپور – فیروزآباد، دلگان- زهکلوت، ایرانشهر - دلگان، ایرانشهر – خیرآباد، نیکشهر – بنت، جلگه - چاه اسحاق، کنارک – زرآباد، فنوج - اسپکه، فاریاب - زهمکان، ایرانشهر – مهرستان، بمپور – جلگه، سه راهی نگور – نگور، سوران – مهرستان، سوران – پسکوه، مهرستان – ایرانشهر، گلشن – سراوان، مهریز – کنج کوه اعلام شدند.

محور‌های دارای انسداد فصلی؛ سروآباد - پاوه، سی سخت-پادنا، گنجنامه–تویسرکان، وازک–بلده، پونل–خلخال معرفی شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • ۲۱ راه ارتباطی در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • انسداد ۲۹ محور شریانی و غیر شریانی کشور
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • انسداد ۲۰ محور در جنوب سیستان و بلوچستان
  • انسداد ۲۹ محور شریانی و غیر شریانی در بیست و نهمین روز فروردین
  • انسداد ۲۹ محور شریانی و غیر شریانی در کشور
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل