Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- روز گذشته تشکل‌های دانشجویی میزبان چهره‌های سیاسی بودند تا به بهانه گرامیداشت روز دانشجو آخرین تحلیل‌های چهره‌های جریان‌های سیاسی را بشنوند. در این برنامه‌ها منتقدان، تندترین طعنه‌ها و نقدها را خطاب به دولت بیان کردند و تیتر روزنامه‌های اصلاح طلب و اصولگرا شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه ایرنا ، روزنامه «ایران» تیتر صفحه یک خود را به «تریبون آزاد برای رقبا» اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشاره این تیتر به سخنرانی رقبا و مخالفان دولت در دانشگاه‌های کشور است.
ایران نوشته است: « در روزهای اخیر و به بهانه روز دانشجو این تنها دانشجویان نبودند که نقدهای خود به دولت را شفاف و بدون لکنت‌زبان بیان کردند بلکه مشهورترین منتقدان روحانی و از جمله رقبای انتخاباتی او هم از تریبون دانشگاه دولت را آماج نقدهای خود کردند، در حقیقت ویژه‌ برنامه‌های گرامیداشت روز دانشجو در حکم تریبون آزادی برای منتقدان و رقبای دولت شده است. چنانکه سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی سه نامزد ناکام انتخابات‌ ریاست جمهوری در دو دوره گذشته، دیروز میهمان دانشگاه‌های تهران بودند تا به مناسبت «روز دانشجو» نقطه نظرات خود را درباره فضای دانشگاهی و شرایط کشور ایراد کنند؛ سخنانی که قطعاً بدون اشاره پیدا و پنهان به رقابت‌های انتخاباتی و آنچه در خلال آن گذشت، نبود. »

**همچنان دانشگاه مورد اطمینان جامعه است
«ایران» همچنین یادداشتی از غلامرضا ظریفیان با عنوان «دانشگاه فرصت گفت‌و گو» منتشر و در بخشی از آن آمده است: « بر پایه همه پیمایش‌های میدانی درباره میزان مقبولیت نظامات داخل کشور، همچنان دانشگاه در میان افکار عمومی به عنوان یک نهاد مورد اعتماد و وثوق جامعه مطرح است. » وی در این یادداشت اضافه کرده: « چنانچه دانشگاه از بطن تحولات سیاسی اجتماعی کشور، حذف شود، شاید بخش عظیمی از تحولات سیاسی اجتماعی هم به دنبال آن حذف شود.»
ظریفیان در این یادداشت در خصوص تلاش‌های دولت روحانی در خصوص احیاء فضای دانشگاه می‌نویسد: « دولت آقای روحانی کوشیده فضا را برای فعال کردن ظرفیت سیاسی و اجتماعی دانشگاه‌ها مهیا کند، فضای امنیتی دانشگاه‌ها را تعدیل و مدیریت‌های دانشگاهی را متناسب با فضای کنونی تغییر دهد اما عزم جدی دولت برای تغییر این فضا کافی نبوده است.»

**حکم دیوان محاسبات ابهام دارد
اما روزنامه «ایران» به واکنش مجتبی صدیقی در خصوص حکم دیوان محاسبات را منتشر کرده است. این روزنامه گفتگوی مدیر کل امور دانشجویی وزارت علوم با گروه دانشگاه ایرنا را یادآور شده که در آن گفته بود: «تناقض یا ابهام در رأی صادره دیده می‌شود چرا که در این رأی، مسئولان فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را موظف به دریافت هزینه تحصیل افرادی کرده که بورسیه آنها لغو شده است. این سؤال را که اگر لغو بورسیه افراد به دلیل عدم احراز شرایط بوده است، باید از افرادی پرسید که با وجود نداشتن شرایط، با بورس این افراد موافقت کردند که در این صورت، با قسمت اول رأی همخوانی ندارد. از این رو از نظر ما دریافت هزینه از دانشجویان ابهام دارد که باید دیوان محاسبات این موضوع را شفاف کند.»

** توجه روزنامه‌های اصلاح طلب به تشکل‌های اصولگرای دانشجویی
روزنامه «اعتماد» صفحه یک خود را به سخنان ابراهیم رئیسی مهمان بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی اختصاص داد. همچنین این روزنامه در صفحات داخلی گزارشی انتقادی از ساختار برنامه انجمن اسلامی دانشجویان تهران و علوم پزشکی تهران منتشر و نحوه اجرای برنامه این تشکل اصلاح‌طلب را به باد انتقاد گرفته است.

در همین رابطه روزنامه اصلاح طلب «شرق»و « آرمان» نیز سخنرانی‌های ضرغامی، رئیسی، قالیباف و جلیلی انعکاس داده‌اند و «شرق» تنها ستون‌های کناری خود را برای پوشش سخنرانان انجمن اسلامی دانشگاه تهران اختصاص داده است.

** بی‌توجه روزنامه‌های اصولگرا به برنامه تشکل‌های اصلاح طلب
روزنامه «جام جم» تنها ستونی به پوشش برنامه‌های سخنران اصولگرا در دانشگاه‌های کشور اختصاص داده است. اما در این میان روزنامه «فرهیختگان» در صفحات داخلی خود نشست‌ تشکل‌های اصولگرا و برخی از اصلاح طلب را پوشش داده است. روزنامه «کیهان» نیز بی‌تفاوت نسبت به نشست‌های تشکل‌های اصلاح طلب تنها به بازنشر سخنرانان اصولگرا پرداخته است.

«فرهیختگان» با انتشار یادداشتی نوشت: «حدود 46 درصد برنامه‌های روز دانشجو از سوی تشکل‌هایی چون بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و انجمن اسلامی مستقل برگزار شده است، 37 درصد برنامه‌های دانشگاه‌ها نیز از سوی تشکل‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان برگزار شده است. حدود 13 درصد برنامه‌ها درقالب تربیون آزاد بوده و درصد مشابهی نیز در قالب مناظره بوده است. جالب اینکه حدود 80 درصد مناظره‌ها از سوی تشکل‌هایی چون بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و انجمن اسلامی مستقل برگزار شده است. حدود 44 درصد برنامه‌های یک‌سویه در قالب سخنرانی سهم تشکل‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان بوده است و 33 درصد برنامه‌های سخنرانی را چهره‌های نزدیک به اصولگرایان شرکت کرده‌اند. »

محمد رضایتی در ادامه علت حضور سخنرانان- به زعم نویسنده یادداشت- «دست چندم» در تشکل‌های اصلاح طلب را اینگونه ارزیابی کرده: « این اتفاق را می‌توان در وضعیت نامطلوب دولت تحلیل کرد، چرا که پیش‌تر این جریان در همگرایی با دولت احیای سیاسی شده بود و اکنون با کاهش مقبولیت دولت در افکارعمومی به‌خصوص عملکرد دولت در حوزه‌های اقتصادی، بیشتر تلاش خود را در مرزبندی با دولت معطوف کرده است. حتی یک دعوای تاریخی نیز در قالب طرح‌های عبور و مرور از روحانی شکل گرفته است با این حال درصورت حضور این جریان در دانشگاه‌ها دو رویکرد قابل تصور است.»
ب.ل**1601*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمی آموزشی روز دانشجو تشکل های دانشجویی فعالیت دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۳۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ یکصد و پنجاه و هفتمین نشست مشترک نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با معاونین فرهنگی دانشجویی و مدیران فرهنگی واحد‌ها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا برگزار شد.

جت‌الاسلام حسن عارضی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در این نشست با توصیف طرح تدریس با جهت‌گیری الهی که هم‌اکنون در برخی واحدهای دانشگاهی در حال اجراست آن را روش مناسبی برای سوق دادن دانشجویان به‌عنوان قوای محرکه جامعه به سمت علوم مفید و مقید به اخلاق و در نهایت کسب رضا حق‌تعالی دانست.

این همایش یک‌روزه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان برگزار و به بررسی موضوعات مختلفی ازجمله بخشنامه‌های جدید در حوزه امور فرهنگی، اقدامات ویژه در مورد حجاب برتر، کتب جدید منتشر شده در حوزه معارف اسلامی و فعالیت‌های دبیرخانه مهدویت پرداخته شد.

در این همایش نحوه برگزاری طرح ضیافت اندیشه که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار می‌شود مطرح شد و مسئولان استان به سؤالات پاسخ دادند.مصوبات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت که می‌توان به تبیین طرح دانشجویی حامیم ۳، برگزاری طرح ضیافت اندیشه اساتید، برگزاری جشن ازدواج دانشجویی، بیان توصیه‌ها، طرح‌ها و ایده‌های فرهنگی و اجتماعی، مرور کارنامه فرهنگی واحد‌ها و تبیین ابلاغیه جدید معاونت فرهنگی دانشجویی درباره عفاف و حجاب اشاره کرد.

در پایان جلسه معاونان و مدیران فرهنگی واحد‌ها به همراه استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا در جوار مزار شهدای گمنام این واحد دانشگاهی در تجمع اعتراض به رفتار خشونت‌آمیز پلیس امریکا با استادان و دانشجویان شرکت کرده و با قرائت بیانی بسیج اساتید و کارکنان و دانشجویان واحد شهرضا با محکوم کردن این رفتار پلیس آمریکا بر حمایت از مردم مظلوم فلسطین تأکید کردند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است: رژیم غاصب صهیونیستی و همراهان و هم‌قطاران این رژیم منفور، در راستای اهداف پوچ و شوم خود همواره به سوی کفر و شرک سرازیر هستند. در روز‌های گذشته شاهد حمایت دانشجویان و مردم سراسر دنیا ازجمله آمریکا و... از مردم مظلوم فلسطین و واکنش زشت و بسیار ناشایست مأموران و پلیس‌های آمریکایی در برابر اعتراضات دانشجویان بودیم.

در این بیانیه مطرح شده:‌ آمریکا، کشوری که مدعی آزادی بیان و مفتخر به القاب دروغین سیاست‌های مردمی بوده؛ هم‌اکنون در مقابل ابراز نظر و همدردی جوانان و دانشجویان کشورش به این صورت در مقابل آنان می‌ایستد و به سرکوبشان می‌پردازد. آیا تعریف آزادی و آزادی بیان در این کشور با سایر کشور‌ها متفاوت است؟ یا آزادی باید فقط توسط دیگر کشور‌ها رعایت شود و خودش هر طور که خواست می‌تواند نقش بازی کند؟ اگر این اقدامات را کشور دیگری انجام دهد داد مدعیان حقوق آزادی در کل جهان به صدا در نخواهد آمد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد
  • وزیران صهیونیستی: اعتراضات دانشجویی تهدیدی وجودی است
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد
  • ادامه حمایت تشکل‌های دانشجویی از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • توسعه ورزش های همگانی با اجرای برنامه آزاد سازی اماکن ورزشی
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان