Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به صدور حکم نهایی دیوان محاسبات کشور درباره بورسیه‌های دولت دهم مبنی بر اینکه تخلفی متوجه وزیر علوم وقت در زمان اعطای بورس نیست، گفت: لازمه اظهارنظر درباره این رای دسترسی‌داشتن به رای هیات مستشاری بدوی است

محمود صادقی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در واکنش به صدور حکم نهایی دیوان محاسبات کشور درباره بورسیه‌های دولت دهم مبنی بر اینکه تخلفی متوجه وزیر علوم وقت در زمان اعطای بورس نیست، گفت: لازمه اظهارنظر درباره این رای دسترسی‌داشتن به رای هیات مستشاری بدوی است، چون این رای برای محکمه تجدیدنظر دیوان محاسبات است که در واقع رای هیات مستشاری را نقض کرده است، البته حکم رای هیات مستشاری بدوی منتشر نشده‌است، ولی از متن این رای دیوان محاسبات پیداست که حکم به بخشی از بورسیه‌ها و نه کل آنها مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به حکم نهایی دیوان محاسبات کشور درباره بورسیه‌ها گفت: این حکم به هیچ وجه به معنای تائید و صحه‌گذاشتن بر روی اعطای بورس‎های بدون آزمون و بدون شرایط قانونی نیست.

وی در این باره توضیح داد: بنابر دادخواست اولیه رای بدوی، دیوان محاسبات روی تعدادی از این بورسیه‌ها دست گذاشت و گفت؛ چون این افراد شغل دولتی داشته‌اند، نباید به آنها بورس تحصیلی داده می‌شد و پولی که بابت بورس به آنها داده شده باید برگردانده شود. در این میان پول‎‌هایی که به این تعداد داده بودند، آنطوری که محاسبه شد؛ ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. و آن حکم وزیر علوم و تعداد دیگری از اعضای شورای بورس را محکوم کرد تا پول را برگردانند و چون کار غیرقانونی کرده‌اند به یک سال انفصال محکوم شدند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع آنها در حکم بدوی گفتند، پس این پول از بابت رد مال و بیت‌المال است و چون پول به صورت غیرقانونی پرداخت شده است، باید برگردانده شود، اما رای دادگاه تجدیدنظر این استدالال را نقض کرده و شورای مرکزی بورس را یک نهاد نظارتی قلمداد می‌کند نه یک نهاد اجرایی بنابراین مسئولیتی متوجه آن نبوده است و همچنین این استرداد اموال نباید از اعضای آن شورا مطالبه شود، بلکه استرداد اموال باید از محل تضمین‌های دانشجویانی که لغو بورس شدند، پرداخت شود. رای اخیر دیوان محاسبات هم به معنای صحه گذاشتن روی کل بورسیه‌ها نیست، آن هم برخلاف تبلیغاتی که برخی رسانه‌ها انجام می‌دهند.

صادقی اضافه کرد: براساس آنچه مطالعه کردم، در رای دادگاه تجدیدنظر، استدلال حکم بدوی نقض شده‌است، بنابراین حکم دیوان محاسبات به هیچ وجه نمی‌خواهد بگوید که بورسیه‌ها قانونی بوده، بلکه محکومیت اعضای شورای بورس در رای بدوی بدلیل رد مال در مورد بخشی از بورسیه‌ها را نقض می‌کند و می‌گوید اگر در این مورد تخلفی صورت گرفته، مسئول این تخلف اعضای شورای مرکزی بورس نیستند. پس این حکم به هیچ وجه به معنای صحه گذاشتن و تایید بر روی اعطای بورس‎های بدون آزمون و بدون شرایط قانونی نیست، بلکه مربوط به تعیین مسئول جبران خسارت است، آن هم نه کل بورس‌ها بلکه آنهایی که تحصیل و اشتغال هم زمان داشتند. البته ما به طور کامل به رای بدوی دسترسی نداریم، بنابراین اطلاعات‌مان کامل نیست، بنابراین من به هر آنچه که در این رای تجدیدنظر آمده اشاره کردم.

او در خصوص رد مال توضیح داد: البته این استدالال که شورای بورس یک نهاد نظارتی است، غلط است، زیرا شواری بورس خودش اعطای بورس می‌کند و بورسیه‌ها از سوی آن تایید می‌شوند، اما صرف‌نظر از این ایراد اساسا این رای به این معنا نیست که دیوان محاسبات ایرادهایی که به کل اعطای بورس بوده، قبول یا رد کرده است.

صادقی با بیان اینکه تفاسیر از حکم اخیر دیوان محاسبات یک سوءتفاهم است، گفت: جنگ رسانه‎ای راه انداخته‌ شده تا هم علیه دولت تبلیغات کنند و هم کار غیرقانونی که در پرونده بورسیه‌ها شده توجیه کنند، در حالی که به هیچ وجه حکم چنین دلالتی ندارد، هر چند خود رای در جای خودش قابل انتقاد است./ایلنا
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۳۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین کمیته اجرایی سکوهای فناوری و نوآوری و سومین کمیته اجرایی پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و گزارش آخرین وضعیت سکوهای فناوری و نوآوری ارائه شد.

در این جلسه، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن قدردانی از فعالیت‌های صورت گرفته در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و با اشاره به نحوه مطلوب اجرای ماموریت‌های محوله به موسسه ISC، نسبت به تقویت نیروی انسانی و زیر ساخت این موسسه تاکید کرد.

وی با اشاره به توسعه سکوهای فناوری و نوآوری کشور در موسسه ISC بر حمایت و پشتیبانی وزارت عتف از تکمیل و توسعه سخت افزاری، نرم افزاری و امنیت شبکه تاکید نمود.

وزیر علوم در ادامه بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها و نیازها و همچنین نقش آن در کاربردی کردن پارساهای دانشجویی (پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری) تاکید کرد.

وی افزود: از دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش و فناوری برتر در زمینه همکاری موثر با این سکوی علم و فناوری تجلیل شود.

زلفی گل ضمن استقبال از ایجاد درگاه سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری توسط موسسه ISC، آن را طرحی مناسب در راستای مرجعیت علم و فناوری و تقدیر از دانشمندان و محققین کشور دانست.

وی از همکاری موسسه ISC و دفتر استعدادهای درخشان وزارتخانه در ارتباط با طرح استادمحوری و تغییرات ایجاد شده در دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری بر اساس نام اساتید و موضوع پارساها تقدیرکرد و این را سرآغاز جدیدی در حرکت دانشگاه ها به حل مسائل کشور دانست.

در ادامه، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت عتف و دبیر کل شورای عالی عتف گفت: تعامل بسیار خوبی بین دبیرخانه شورای عالی عتف و موسسه ISC وجود دارد و شیوه نامه پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه بعدی کمیته مطرح و ان شاء الله تا ۳ ماه آینده در کمسیون دائمی شورای عالی عتف تصویب خواهد شد.

سجاد محمد علی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف ضمن قدردانی از توسعه و تحول خوب سکوهای علمی و فناوری توسط ISC گفت: درگاه جریان اقتصادی نوین (جان) به زودی رونمایی خواهد شد و به سامانه نان متصل می شود.

در ادامه این جلسه، سید احمد فاضل‌زاده گزارش کاملی از وضعیت پیشرفت سکوهای علم و فناوری در یک سال گذشته و برنامه های سال ۱۴۰۳ ارائه نمود.

وی همچنین قابلیت های درگاه سرآمدان علم، فناوری و نوآوری را ارائه کرد. سپس با اشاره به وضعیت شاخص های فناوری و نوآوری کشور بر توجه به فناوری‌های نوظهور و سبز تاکید نمود.

رییس موسسه ISC ضمن اشاره به مصوبات و الزامات قانونی مرتبط با نظام ایده‌ها و نیازها به عنوان پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات دولت، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، مجلس شورای اسلامی و ...)، دومین نسخه نظام ایده‌ها و نیازها (https://isc.ac) که به تازگی رونمایی شده است را ارائه داد. وی گفت که این این نسخه از سامانه کاربر پسند، انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر است.

کد خبر 6087880

دیگر خبرها

  • قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است
  • ظرفیت‌های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • اعلام حکم بی‌سابقه علیه توماج صالحی در دادگاه بدوی | جرم او دقیقا چیست؟
  • توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد
  • وکیل: دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد/ دادگاه بدوی حکم دیوان عالی کشور را «ارشادی» خواند و اجرایش نکرد/ به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد
  • توماج صالحی به اعدام محکوم شد +جزئیات
  • جزئیات حکم توماج صالحی/ دادگاه انقلاب اصفهان او را به اعدام محکوم کرد
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت