Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 50درصد نانوایی های کشور به صورت غیرمجاز از جوهر قند و جوش شیرین برای پخت نان استفاده می کنند.

زهرا عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: افزودن جوش شیرین برای نان باعث اختلالات گوارشی، سوء هاضمه، فشارخون بالا و اختلال در جذب ریزمغذی ها می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: جوش‌شیرین می‌تواند اسید کلریدریک معده را خنثی کند و در نتیجه باعث اختلال در عمل هضم و جذب موادمعدنی به‌خصوص عناصر دو ظرفیتی مثل آهن، روی و کلسیم ‌شود.
عبداللهی ادامه داد: عوارض و اختلال‌های گوارشی، درد‌های ناحیه معده، هضم نشدن غذا و تأخیر در تخلیه معده از جمله عوارضی است که جوش شیرین استفاده شده در نان ایجاد می کند.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: جوش‌شیرین در ترکیب با اسید معده کلرید سدیم تولید می‌کند که مصرف آن در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، قلبی و فشارخون می‌تواند مضر باشد. مصرف این ماده می‌تواند در ایجاد یا تشدید تشنج در کودکان نقش داشته باشد.
عبداللهی با بیان اینکه افزودن جوهر قند سرطانزاست، گفت: خمیرهای نانی که به جوهر قند آغشته هستند به راحتی فرم می‌گیرند و رنگ نان پخته شده سفید و شفاف است اما برای سلامت بدن عوارض ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به هشدارهای مکرر وزارت بهداشت درباره مضرات استفاده از جوش شیرین و جوهر قند در نانوایی ها و ممنوع بودن استفاده از آنها، همچنان بسیاری از نانوایی های بربری، لواش، تافتون اقدام به مصرف این مواد می کنند.
به گزارش ایرنا، با توجه به اجرای طرح غنی سازی آرد نانوایی ها با آهن هم اکنون نان یکی از منابع تامین‌کننده آهن برای بدن است و در صورتی که آرد آن با آهن غنی شده باشد می‌تواند ۱۰ درصد آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند.
بر اساس آخرین مطالعاتی که برای بررسی مصرف غذایی خانوارهای ایرانی انجام شد، تا ۶۰درصد آهن دریافتی مردم از نان تامین می‌شود. اسید فیتیک، مهمترین ترکیب فسفردار در گندم است. این ماده به‌دلیل اینکه می‌تواند با مواد معدنی یک یا چند ظرفیتی (مثل کلسیم، روی و آهن) ترکیب شود و آنها را در دستگاه گوارش غیرقابل دسترس کند، از نظر تغذیه‌ای مهم است.
اجتمام *9022 * 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سواد سلامت نان بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۳۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلخ و شیرین ورزش قم در بهار ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، بررسی کارنامه ورزشی استان در بهار سال گذشته نشان می‌دهد در برخی زمینه‌ها موفقیت داشته ایم و در برخی زمینه‌ها دارای ضعف‌هایی هستیم. اتفاقات ریز و درشت ورزش قم در سه ماهه ابتدایی سال گذشته را در گزارش سید محمد سیدابراهیمی ببینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • تلاوت شیرین قرآن توسط دختر گیلانی در برنامه محفل
  • توزیع نان رایگان توسط ۱۳۰ نانوایی در شهر کرمانشاه
  • نظارت بر واحد‌های نانوایی قم تشدید شده‌است
  • نبود مشکل در تأمین آرد خبازی‌های خراسان جنوبی
  • تامین آرد خبازیهای خراسان جنوبی بدون هیچ محدودیتی
  • محدودیتی برای تأمین آرد در خراسان جنوبی نداریم
  • نذری نان؛ رسم زیبایی که هنوز در محلات قدیمی ادامه دارد
  • طعم شیرین افطار برای روزه اولی‌ها
  • ۱۰۰ هزار قرص نان صلواتی در شیراز توزیع شد
  • تلخ و شیرین ورزش قم در بهار ۱۴۰۲