Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-19@05:58:58 GMT

صف خرید پسته 200 هزار تومانی در بازار تهران!

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۳۸۳۵

صف خرید پسته 200 هزار تومانی در بازار تهران!

پول‌نیوز -مردم در حالی پشت در مغازه ای قدیمی در قسمت خشکبار فروشی های بازار تهران صف کشیده اند که قیمت پسته این مغازه ۲۰۰ هزار تومان است. آنان کیفیت بالا و قیمت مناسب را علت انتظار خود عنوان می کنند.

یکی از آقایانی که در صف خرید پسته ایستاده است درباره علت ایستادنش در این صف می گوید: قرار است برای تازه عروسم «شب چله ای» ببریم و اگر این هفته آجیل نخرم، حتما تا هفته دیگر گران تر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه می دهد: بالاخره باید آداب و رسوم را به جا آوریم. جوان های امروزی متوقع هستند. اینجا آمدم که با قیمت مناسب تر خرید کنم.

بر چسب قیمت پسته را می خوانم قیمت ها مختلف است، هر کیلو پسته از 160تا 270 هزار تومان عرضه می شود.

آقای دیگری که در انتهای صف قرار دارد چند بار به خبرنگار تذکر می دهد که نوبت را رعایت کند. نگران است که مبادا نظم صف به هم بخورد.

شخص دیگری می گوید: سالهاست که از این مغازه خرید می کنم. اجناسش با کیفیت است. در این اوضاع و احوال که پسته در مغازه های بیرون تا 300 هزار تومان هم فروخته می شود، اینجا قیمت مناسبی دارد.

خانم دیگری می گوید: «خانه از پای بست ویران است» باید از مبدا جلوی گرانی گرفته شود، نباید جلوی شادی و دلخوشی مردم را گرفت اگر همین شب یلدا را هم برگزار نکنیم که نمی شود.

یکی از باربران بازار جلوی مغازه آجیل فروشی توقف می کند مردم را می نگرد. نگاهی به اجناس می اندازد و زیر لب می گوید: «حیف که پول ندارم».

در مغازه دیگر، قیمت پسته کله قوچی اعلاء 270 هزار تومان است. قیمت آجیل مخلوط شب یلدا هم از 90 تا 110 هزار تومان عرضه می شود.

برای بررسی بیشتر به سبزه میدان در چهارراه گلوبندک می رویم. خشکبار فروشی ها، شلوغ و مردم در حال خرید هستند. قیمت پسته، برای همه جذابیت دارد و درباره آن صحبت می کنند. پسته در این واحدهای صنفی، 160 تا 250 هزار تومان برچسب قیمت دارد.

پس از آن خبرنگار به یکی از خشکبار فروشی های برند معروف در مرکز شهر می رود. در آنجا قیمت گرانترین پسته 262 هزار تومان و ارزان ترین آن 183 هزار تومان است.

از نرخ های بالا که بگذریم، مهم رفتار اجتماعی شهروندان است که با وجود قیمت های بالا همچنان مشغول خرید هستند. شاید درباره اقلام اساسی این ضرورت وجود داشته باشد اما پسته کالایی ضروری نیست. اینکه چرا مردم اکنون این ضرورت را احساس می کنند و مجبور به خرید چند برابر قیمت واقعی می شوند، جای تأمل دارد.

پیش از این «اسدالله عسگر اولادی»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، قیمت واقعی پسته در داخل کشور را بین 120 تا 130 هزار تومان عنوان کرد و گفته بود: قیمت پسته در بازارهای صادراتی بین 130 تا 140 هزار تومان است، در حالی که این محصول در بازار داخلی با مبالغی بیش از 200 هزار تومان عرضه می شود که گرانفروشی و اجحاف به مصرف کنندگان به شمار می رود.

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات استان تهران پسته 300 هزار تومانی را بازار گرمی و التهاب شب یلدا عنوان می کند و در پاسخ به خبرنگار مبنی بر اینکه آیا تعزیرات مانند سال های قبل طرح نظارت ویژه برای شب یلدا دارد یا خیر می گوید: بله امسال هم گشت ویژه برای یلدا خواهیم داشت.

اسفنانی می گوید: اگر به بازار تهران مراجعه داشتید، گزارش وضعیت قیمت ها را به تعزیرات ارائه دهید.

وی خاطرنشان می کند: مرجع نرخ گذاری آجیل و خشکبار سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و اتحادیه خشکبار است و تعزیرات مرجع رسیدگی به شکایات و تخلفات است.

سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز می گوید: تعزیرات نمی تواند به موضوع گرانی پسته و خشکبار ورود کند زیرا گزارش تخلف از اتحادیه و صنف دریافت نکرده است و اگر شهروندی از گرانی خشکبار به تعزیرات شکایت کند، پرونده تخلف تشکیل می دهد و برای رسیدگی باید به اتحادیه و صنف مراجعه کند.

رایگانی می گوید: این روند در قانون نظام صنفی مصوب سال 1392 مشخص شده است و در این خصوص دست تعزیرات بسته است.


منبع:اقتصادآنلاین

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: پسته شب یلدا پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۳۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید و فروش خودرو در بازار متوقف شد + جدول قیمت

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، با نزدیک شدن به روز پایانی سال، همچنان خرید و فروش خودرو در بازار راکد است و اکثر مردم ترجیح می‌دهند معاملات خود را به سال آینده موکول کنند. البته نکته مهم اینجاست که یک هفته اخیر به خاطر افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو روند صعودی داشته است که همین امر تعلل مردم را در خرید خودرو بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: قیمت روز محصولات ایران‌خودرو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۶ ماهه گذشته، قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی ۲۵ تا ۲۸ درصد افزایش داشته است و مشخص نیست در سال آینده قیمت خودرو به چه سمتی خواهد رفت.

البته کارشناسان خودرو معتقدند نوسانات قیمت در بازار خودرو متاثر از نرخ تورم و قیمت دلار است. اگر این موضوعات با تغییراتی همراه شود قیمت خودرو نیز افزایشی خواهد بود.

در حال حاضر خرید و فروش در بازار خودرو متوقف شده است و آن دسته از افرادی که نیازمند خرید خودرو بودند معاملات را انجام داده و مابقی افراد نگران از ضرر و زیان خرید و فروش خود را به سال آینده موکول کردند.

بررسی بازار نشان می‌دهد در قیمت‌های داخلی ثبات قیمت وجود داشته و در خودروهای مونتاژی نیز تغییرات قیمتی بسیار ناچیز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224992 برچسب‌ها خودرو

دیگر خبرها

  • خرید و فروش خودرو در بازار متوقف شد + جدول قیمت
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد؛ تارا رکورد زد
  • رشد حباب از قیمت سکه بیشتر شد/ نیم سکه ۲۳ میلیون شد
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ / رشد حباب از قیمت سکه بیشتر شد
  • عرضه گوشت ۲۰۰ تا ۳۷۰ هزار تومانی | چرا همچنان صف تشکیل می‌شود؟
  • عرضه گوشت ۲۰۰ تا ۳۷۰ هزار تومانی در میادین و فروشگاه‌ها/ چرا همچنان صف تشکیل می‌شود؟
  • قیمت آجیل نسبت به سال گذشته هیچ‌گونه افزایشی نداشته است
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / بازار طلا صعودی شد
  • پیش بینی قیمت دلار ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / بازار ارز فریز شد
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو