Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-29@10:12:44 GMT

حسابرسی نشدن ۶۰۰ شرکت دریافت کننده ارز دولتی

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۳۸۷۶

به گزارش اکوفارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید محمد علوی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: از حدود ۶۰۰ شرکت دریافت کننده ارز دولتی اطلاعاتی نداریم و آن‌ها حسابرسی نشده اند. این موضوع را به همه مراجع قانونی منعکس کردیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

وی به برخی از سازوکارهای مبارزه با فساد و پیشگیری از آن اشاره و اضافه کرد: اکنون ما فقط با مفسد مبارزه می کنیم در حالی که مفسدان در حال تکثیر هستند و باید با فساد مبارزه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علوی با اشاره به اینکه در زمینه شفافیت مالی قوانین زیادی داریم، گفت: متاسفانه کسی به این قوانین توجه نمی کند و قانون ها را بد می نویسیم و ضمانت اجرای لازم را هم ندارند.

دبیرکل جامعه­ حسابداران­ رسمی ایران­با بیان اینکه باید قانون های مبارزه با فساد و پولشویی داشته باشیم، تاکید کرد: قوانین باید مستحکم باشند و ضمانت اجرایی داشته باشند.

علوی با اشاره به تصویب آیین نامه افزایش راهکارهای تقویت حسابرسی و ضمانت اجرایی حسابرسی مصوب هیئت وزیران در اردیبهشت سال 1388 گفت: در این آیین نامه قید شده است که هر گونه تخصیص ارز و تسهیلات ریالی باید صورت های مالی حسابرسی شده داشته باشند.

وی با بیان اینکه گزارش­ حسابرسان در کشورمان قدرت بازدارندگی ندارد، افزود: ما تخلفات را کشف و اعلام می کنیم اما با آن برخورد نمی شود .

دبیرکل جامعه­ حسابداران­ رسمی ایران گفت: سیستم و سامانه های ما جزیره ای است و دستگاه ها، اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک نمی گذارند و با این روش به نتیجه نمی رسیم.

علوی افزود: در کشور ما حدود 650 هزار شخصیت حقوقی داریم که از دیدگاه مرجع ثبت شرکت ها، فعال هستند اما سازمان مالیاتی اظهار می کند حدود 300 هزار اظهار نامه مالیاتی دریافت می کند.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود 5 درصد آن یعنی حدود 15 هزار شرکت را حسابرسی می کنیم که شاخص فوق العاده پایینی برای شفافیت و پاسخگویی است.

علوی گفت: مبارزه با فساد نباید دست آویز تسویه حساب های سیاسی قرار گیرد زیرا در این صورت مبارزه به حاشیه رانده می شود.

وی در ابتدای سخنان خود با تبریک روز حسابداری و روز دانشجو گفت: بیش از 10 درصد دانشجویان کشور یعنی بیش از 500 هزار نفر، دانشجوی رشته حسابداری هستند.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نهاد ریاست جمهوری هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه تکثر و تعدد قوانین، ممکن است فسادزا باشند، افزود: تصمیم بر ارز 4 هزار و 200 تومانی با نیت ایجاد رانت و فساد نبود بلکه در آن شرایط، مجاسبات و پیش بینی‌هایی به این تصمیم منجر شد اما بعداً شرایطی در کشور به وجود آمد که رانت هایی ایجاد شد.

کاظم پالیزدار افزود: همه تلاش ما این است که نظام اعتبار و رتبه سنجی شرکت ها و افراد انجام شود و اعتبارات و تسهیلات را به افراد و شرکت های صلاحیت دار بدهیم.

وی ادامه داد: آیین نامه نظام پرداخت تسهیلات را تنظیم کردیم که پس از آن همه بانک ها باید بر اساس آن، تسهیلات را پرداخت کنند.

پالیزدار اضافه کرد: این آیین نامه تکمیل شده است و امیدواریم در آینده نزدیک آن را ابلاغ و اجرایی کنیم.
دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نهاد ریاست جمهوری گفت: بهترین راه حل مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت است و همه تلاش ما در این دولت برای همین منظور بود .

وی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در سال 1380 درباره لزوم مبارزه با فساد افزود: اگر از همان موقع با موضوع فساد، دقیق و علمی تر برخورد می کردیم امروز شرایط بهتری را در کشور داشتیم .

پالیزدار اضافه کرد: همیشه انتظار بر این بود که با مفسد برخورد شود نه با فساد اما فساد به قدری جذابیت دارد که همه آدم ها خطر و مجازات آن را می پذیرند و وارد آن می شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید زمینه بروز و ظهور فساد را کم کنیم، گفت: آن چه موجب جلوگیری از بروز فساد در کشورها می شود ایجاد شفافیت بیشتر است و زمانی که این کار را کردیم و اقتصادمان را در اتاق شیشه ای قرار دادیم خود به خود زمینه های فساد کم می شود.

پالیزدار افزود: منافع برخی از افراد و گروه ها به فساد گره خورده است بنابراین مقاومت می کنند حتی دستگاه هایی که خود متولی ایجاد ساز و کار شفافیت است خواهان استثنا شدن از این موضوع است.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نهاد ریاست جمهوری گفت: سامانه کارمند ایران کامل شده است اما برخی ها در برابر اجرای آن مقاومت می کنند.

پالیزدار افزود: در زمینه حقوق های نجومی گزارشی از دستگاه های نظارتی نداشته ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر فرزند وزیر یا نماینده مجلس، پُست بگیرد مصداق رانت یا تخلف است؟ گفت: فرزندان این افراد هم مانند دیگر افراد عادی حق زندگی دارند اما اگر موضوع رانت باشد یعنی آنها توانایی و شایستگی لازم را نداشته باشند و فقط به­ علت اینکه فرزند یا خویشاوند و یا دوست وزیر یا نماینده مجلس هستند به آن ها پُست­ و مقام داده شود، رانت و فساد است.

پالیزدار درباره پرونده ثبت سفارش غیر قانونی واردات بیش از 6 هزار خودرو هم گفت:­ این پرونده، جاری و در حال پیگیری است و متهمان در اختیار مراجع قضایی و در مرحله تحقیق هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سامانه جامع مالیاتی باید زودتر راه اندازی می شد اما مقاومت های زیاد از دورن و بیرون این سازمان برای جلوگیری از ایجاد آن وجود داشته است.

پالیزدار افزود: گستردگی این سامانه بسیار زیاد است، پیمانکار­ خارجی که قرار بود کارهایی را در این زمینه انجام دهد به واسطه تحریم ها، کار را رها کرد.

وی اضافه کرد: وضعیت بهتر شده است اما هنوز فرار مالیاتی در کشور داریم.
دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نهاد ریاست جمهوری گفت: برخوردها و اقدامات پیشگیرانه باید انجام شود و باید فرهنگ مبارزه با فساد را تقویت کنیم.

محمد علی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اکنون شفافیت و مبارزه با فساد به شعار تبدیل شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه حتی برخی از نمایندگان مجلس هم خواهان شفافیت نیستند و حتی نمی خواهند دیگران از آرای آنها آگاه شوند به همین علت به لایحه شفافیت آراء ، رأی ندادند .
پورمختار با اشاره به اینکه برخی قوانین، ضمانت اجرای لازم را ندارند، ادامه داد: اجرا نکردن قوانین جرم است و می توانیم از این موضوع استفاده کنیم.

مهدی ثنایی کارشناس حوزه شفافیت و مبارزه با مفاسد اقتصادی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اخباری را می شنویم مبنی بر اینکه سامانه قاچاق، پیشرفت هایی داشته و جلوی برخی تخلفات را گرفته است، اما در برخی موارد این گونه نبوده است و این سامانه زمینه ساز بروز برخی از رانت ها شده است.

وی، ایجاد شفافیت در زمینه سامانه ها را مهم دانست و با طرح این پرسش که چه تعداد تکلیف­ قانونی نسبت به­ توسعه آن ها داریم و دستگاه های مجری آن ها کدام هستند؟ گفت: پیشنهاد می کنیم سایت مرجعی ایجاد و تکالیف قانونی، احصا و وضعیت سامانه ها روشن شود.
ثنایی افزود: برای اینکه اعتماد و مشارکت مردم را در نظارت به دست بیاوریم باید این سامانه ها را ایجاد کنیم و این موضوع به دولت هم کمک می‌کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۳۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع

دادستان انتظامی قضات امروز سه شنبه هفتم فروردین به مناسبت فرارسیدن سال جدید و ایام نوروز با دادستان کل کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا - به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی دادستان انتظامی قضات امروز سه شنبه هفتم فروردین به مناسبت فرارسیدن سال جدید و ایام نوروز با حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین با بیان اهمیت تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) تاکید کردند که دستگاه قضایی‌ همچون سالهای گذشته به پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ذیل برنامه‌های تعیینی ریاست معزز قوه قضاییه در کنار قوه مجریه و بنگاه‌های تولیدی است تا با همراهی و مشارکت مردم شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.

 همچنین در ادامه این دیدار طرفین با اشاره به اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد، در مورد شیوه‌های بازرسی، تمرکز بر پیشگیری و تعامل به منظور اثربخشی بیشتر بازرسی‌ها، بر اتقان آرا و کاهش زمان دادرسی و همچنین تکریم ارباب رجوع تاکید نمودند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • جریمه یک شرکت به دلیل عدم عمل به تعهد ارزی
  • آذر ۱۴۰۲؛ مبارزه با فساد با طعم چای دبش/ پروژه آخر: تطهیر ساواک جهنمی
  • راهکاری برای غافلگیر نشدن از حسابرسی روز قیامت
  • وصول بیش از۱۷۵۴ میلیارد ریال در حق صندوق دولت با پیگیری‌های دستگاه قضا
  • پیشنهاد ادغام مراجع نظارتی دولت
  • استرداد بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درحق مالباختگان و بیت‌المال 
  • استرداد بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درحق مالباختگان و بیت‌المال
  • افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم در گرو مبارزه با فساد
  • اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع
  • حکم رئیس سابق فدراسیون فوتبال چین: حبس ابد!