Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا زمردیان، رئیس بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی در گفت و گو با خبرنگار مهر، برنامه ها و رویکردهای این جشنواره را تشریح کرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه گفت: قصه گویی در کانون پرورش فکری نه یک جشنواره که فرآیندی محتوایی و شکلی است که در جای جای فعالیت‌هاییکانون نقش پررنگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مربیان زحمتکش کانون در اقصی نقاط کشور چه به عنوان مربیان فرهنگی و چه در قالب مربیان مراکز سیار از قصه گویی به عنوان یک ابزار پرورش فکر و خلاقیت بهره می‌برند و بیش از دو دهه است که هنرمندی خود را در این حوزه در قالب جشنواره قصه گویی به نقد و نمایش می‌گذارند.

زمردیان در ادامه یادآور شد: با آغاز دهه سوم عمر جشنواره قصه‌گویی به نظر میرسد زمان آن رسیده جغرافیای قصهگویی از مرزهای کانون فراتر رود و مربیان و قصهگویان کانون به عنوان مهمترین و شاید تنها مرجع ترویج قصهگویی در کشور به دنبال احیا این سنت مهم ایرانی در میان اقشار مختلف باشند.

رئیس بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی افزود: قصهگویی و روایتگری ارتباط مستقیم با قوه تخیل و تفکر مخاطب دارد، زیرا در قصهگویی بخشی از حواس درگیر قصه و قصه گو شده و سایر اجزا را باید ذهن مخاطب بسازد. قصهگویی ابزار مهمی است که نه تنها در پرورش فکری کودکان که زمینه ساز مهم انتقال عناصر فرهنگ و ارتباط دهنده نسل امروز با گذشته خویش است. با تجربه و دستاوردهایی که کانون پرورش در امر قصهگویی و آثار تربیتی آن دارد این مدل میتواند قابل تسری به سایر سازمان ها و دستگاههای علاقه‌مند باشد.

زمردیان افزود: با استقبال گستردهای که از جشنواره امسال شد شاهد تسری امر قصه‌گویی از کانون به سایر حوزه ها هستیم و امروز نهاد کتابخانهها و حتی بخش فرهنگی قوه قضائیه هم درصدد برگزاری جشنواره‌های قصهگویی و قصه ۹۰ ثانیه هستند که این امر نتیجه تلاش‌های کانون پرورش فکری برای احیا و زنده نگه داشتن فرهنگ قصه‌گویی است که رفته رفته به ثمر مینشیند.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به جشنواره امسال گفت: با تلاش همکاران عزیز در سراسر کشور جشن‌های قصهگویی در شهرهای مختلف، ۳۱ جشنواره استانی و ۵ جشنواره منطقهای برگزار شد و قصهگویان برتر پس از رقابت با یکدیگر برای جشنواره بینالمللی برگزیده شدند.

وی گفت: امسال برای نخستین بار تمامی جشنوارههای استانی با حضور ناظران ستادی انجام شد و به لطف خدا و تلاش همکاران کانون کمترین اعتراضات را شاهد بودیم. ضمن آن که میزان مشارکت قصه گویان آزاد نیز قابل توجه بود.

رئیس بیست و یکمین جشنواره قصهگویی گفت: در بخش بین الملل نیز ۲۵۰ اثر داخلی و ۱۸۰ اثر خارجی به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی هیات داوران مجموعا ۷ اثر به مرحله نهایی راه یافت در میان نفرات برتر بخش بین الملل نمایندگانی از فرانسه، استرالیا، کره، ترکیه، اسپانیا، لبنان و افغانستان به همراه چهرههای برتر قصهگویی سالهای گذشته جشنواره و برخی قصهگویان سیما به رقابت با یکدیگر میپردازند.

زمردیان همچنین یادآور شد: مرحله نهایی جشنواره امسال از ۲۶ تا ۲۹ آذرماه در مرکز آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود و در هر روز شاهد یک اتفاق فرهنگی از جمله مراسم نکوداشت پیشکسوتان قصهگویی کشور و رونمایی از کتاب قصه زندگی من و کتاب یلدا خواهیم بود. در جشنواره امسال از زحمات بهرام شاه محمدلو، احترام برومند و مصطفی رحماندوست طی مراسم جداگانهای تجلیل خواهد شد.

وی افزود: در زمینه انتخاب داوران جشنواره تلاش شد تا در چهار حوزه ادبیات، قصه گویی، هنر اجرا و سابقه کانونی، داورانی حضور داشته باشند. از همین رو در میان هیات داوران قصه گویانیکه سابقه چند دهه قصهگویی دارند و یا سابقه طولانی در اجرای قصهها در رسانههای مختلف داشته اند و یا به نوعی با هنر اجرا و ادبیات کشور مرتبط بودهاند مورد توجه قرار گرفتند.

معاون فرهنگی کانون اضافه کرد: در تلاش هستیم تا همزمان با شب یلدا، فرهنگ قصهگویی را رونق دهیم از همین رو باید توجه کنیم که سبک و شیوه قصهگویی باید با نیاز و علاقه مخاطبان همسویی داشته باشد. امروزه در جهان پر سرعت و عجین شده با تکنولوژی باید قواعد و شرایط قصه گویی نیز تغییر کند و پاسخگوی نیاز نسل امروز و سلیقه مخاطبان باشد.

کد خبر 4481201

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات جشنواره قصه گویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۳۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی قزوین رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ محمدرضا باقری، معاون ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور روز گذشته در نشست کمیته اقتصادی فرهنگی استان که در سالن جلسات سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تمامی استان های کشور موظف به تهیه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی شدند.

وی افزود: ۱۴ استان در عرض ۲ سال گذشته از این برش رونمایی کردند و انتظار داریم قزوین هم بتواند به عنوان استان پانزدهم در این ترکیب قرار بگیرد که در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد.

باقری در مورد این طرح، توضیح داد: چشم اندازهای فرهنگی، هنری و حتی اجتماعی قزوین در یک افق پنج ساله در برش استانی دیده می شود.

معاون ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ادامه داد: در واقع برش استانی، برنامه و طرح دستگاه ها و بخش مردمی استان است که ذیل مسایل اولویت دار تصویب شده در هر استان طراحی می شود و با یک مدیریت پنج ساله، فارغ از آمد و رفت مدیران و دولت ها باید در ۲ شورای مهم فرهنگ عمومی و شورای برنامه ریزی استان پیگیری شود.

گفتنی است، طرح برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی از ابتدای سال ۱۴۰۰ در کشور آغاز و امسال شاهد سومین سال تدوین و اجرایی شدن آن در برخی استان ها هستیم و قزوین نیز در مرحله تدوین این برش قرار دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896250

دیگر خبرها

  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • تمدید ثبت‌نام اینترنتی کارگاه‌های برخط ملی و استانی فصل بهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • تمدید ثبت‌نام اینترنتی کارگاه‌های برخط ملی و استانی فصل بهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 
  • پرورش نیروهای انقلابی در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار بگیرد
  • راهیابی اعضا کانون استان بوشهر به جشنواره سرود بسیج
  • نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی
  • داوری ۲۱۰ اثر در جشنواره نیایش درختان
  • برگزاری جشنواره نیایش درختان در خراسان جنوبی
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد
  • برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی قزوین رونمایی می‌شود