Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش فیلم کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که اوج دگرآزاری را می‌رساند؛ جوانی در پارک‌ها می‌گشت و برخی افراد را از پشت سر آتش می‌زد و فرار می‌کرد و یک نفر دیگر نیز از او فیلمبرداری می‌کرد و شاید یک نفر هم با وسیله نقلیه آنان را فراری می‌داده است. البته افرادی که در این فیلم آتش می‌گرفتند، ظاهرا می‌توانستند با قدری کوشش آتش را خاموش کنند و شاید دچار سوختگی‌های سطحی شده باشند، شاید هم سوختگی‌ها بیشتر بوده باشد؛ ولی ترس و وحشت آنان به خوبی مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی پیش نیز تصاویر دیگری از تعرض یک مجرم به کودکی در شوشتر منتشر شد که آن نیز به وسیله فرد ثالثی تصویربرداری و پخش شده بود. به نظر می‌رسد که فضای مجازی و امکان دیده‌شدن موجب برخی تغییرات رفتاری شده است. کسانی که به لحاظ روحی و روانی علاقه‌ به دیده‌شدن دارند، بیش از سایرین به این فضا علاقه نشان می‌دهند. تعداد فالوور‌ها و لایک‌ها معیار پرستیز یا شخصیت افراد و مهم‌بودنشان شده است؛ این افراد هر کدام کاری می‌کنند که بیشتر دیده شوند.

اتخاذ مواضع تندتر و یا غیرمتعارف‌تر، استفاده از کلمات زشت و رکیک و بی‌ادبانه پدیده‌ای معمول در این فضا شده است.  البته آنان اشتباه فکر نمی‌کنند؛ زیرا این رفتار‌ها و سخنان بهتر دیده و شنیده می‌شود و هدف آنان را برآورد می‌کند. اگر کسی ١٠ یادداشت بامحتوا، عمیق و منطقی بنویسد، بازتاب آن کمتر از یک جمله‌ای است که درباره موضوعی با چاشنی فحش و جمله رکیک همراه می‌شود؛ در واقع ما نیز به نحوی در فرآیند دیده‌شدن این افراد شریک هستیم.

بیشتر بخوانید:اعترافات عجیب جوان شرور که مردم را در پارک‌های تهران به آتش می‌کشید/ پول که نداشتم برای فخرفروشی، باید اینطور جلب توجه می‌کردم!

ولی یک پرسش مهم وجود دارد و این‌که چرا اقدامی را می‌کنند که نهایت آن معلوم است؟ یعنی دستگیری و مجازات سخت. در همین موردِ دیگرآزاری از طریق آتش‌زدن افراد پلیس اعلام کرد که عمل‌کنندگان به‌سرعت شناسایی و دستگیر شدند، یا در مورد افراد متجاوز شوشتر نیز خیلی سریع بازداشت شدند و در هر دو مورد با مجازات‌های سنگینی روبه‌رو خواهند شد. آیا این افراد نمی‌دانند به‌سرعت بازداشت و مجازات می‌شوند؟ یا آن‌که اقدام به این جنایت می‌کنند در حالی که منتظر چنین نتیجه‌ای نیز هستند؟ ما نمی‌دانیم که کدام‌یک از این دو حالت درست است. شاید برخی بدانند و برخی نیز تبعات آن را پیش‌بینی نکنند.

اگر پیش‌بینی نکنند، معلوم می‌شود که یک جای کار آموزش اجتماعی اشکال دارد. چگونه کسانی از فناوری جدید استفاده می‌کنند ولی از الزامات و امکانات و مشکلات آن تا این حد بی‌اطلاع هستند؟ به علاوه چهره این افراد به خوبی یا تا حدودی در تصاویر منتشرشده دیده می‌شود، پس چگونه دست به چنین اقدامی می‌زنند و انتظار دارند که دستگیر نشوند؟ این اتفاق به نسبت جدید است. جنایت همیشه بوده و هست و خواهد بود ولی این‌که کسانی برای دیده‌شدن جنایت کنند، آن هم دیده شدنی گسترده که به طور طبیعی با مجازات سختی نیز مواجه خواهد شد، پدیده‌ای جدید است.

منبع:شهروند

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوادث روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۴۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای باردار شدن ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون

آفتاب‌‌نیوز :

ژیلا صادقی، مجری تلویزیون در برنامه «برمودا» در پاسخ به این سوال که شما از اعتماد به دیگران ضربه خوردید؟ آیا آن‌ها را بخشیدید؟ گفت: بی‌نهایت از اعتماد و حمایت دیگران ضربه خوردم. بله، برای آرامش حال خوبه خودم آن‌ها را بخشیدم. یکبار به حرم امام رضا (ع) رفتم و آنجا آن‌ها را بخشیدم. دلم می‌خواهد مردم بدانند من اگر در «دورهمی» خیلی شاد بودم، واقعاً شاد نبودم. چون مردم در دوران کرونا در شرایط بد بودند، دلم نمی‌خواست از غصّه‌هایم بگویم. آن زمان شروع تلخ اتفاقات زندگی‌ام بود.

صادقی ادامه داد: من پروسه سخت مادری را طی می‌کردم، ولی این قصه ناکام ماند و بسیار اذّیت شدم. اما در برنامه شاد صحبت کردم و خندیدم. دلم می‌خواهد مردم بدانند برنامه‌های تولیدی دو تا سه ساعت ضبط می‌شود، بعد از آن ۶۰ دقیقه درمی‌آورند. من سخت مورد قضاوت واقع شدم. هیچ سکویی هم نداشتم، تا از خودم دفاع کنم. اگرچه اطرافیانم در جریان بودند، ولی عوام نمی‌دانستند. الان هم که یکسری اتفاقات می‌افتد، باز نبش قبر می‌کنند. مثلاً می‌گویند او همان دختر پررویی است، که در «دورهمی» دور برداشته بود و اجازه صحبت نمی‌داد. مردم فکر می‌کردند من غمی ندارم و سرخوش و خوشحال هستم.

این مجری افزود: مخاطب هم گناهی ندارد. او آن چیزی را که می‌بیند، قضاوت می‌کند. اینکه یک سوالی پرسیده می‌شود و شما جوابی را می‌دهید، اما ابتدای آن را حذف می‌کنند، وسط گفتگو را منتشر می‌کنند. به همین دلیل، از مردم خواهش می‌کنم قبل اینکه قضاوت کنیم، از شعورمان وام بگیریم، اگر شعورمان به ما اجازه قضاوت را نداد، سکوت کنیم. اگر علاقه‌مند هستید درباره آن فرد بیشتر بدانید، خودتان تحقیق کنید.

وی با بیان اینکه من بعد از برنامه خیلی آسیب دیدم، توضیح داد: آسیبی که در دل یک آسیب بودم. با وجود اینکه مردم از قضیه باخبر شدند، تعداد خیلی کمی از من درخواست حلالیت داشتند. با خودم گفتم من هیچ سالی دعوت کسی را قبول نمی‌کردم، چرا قبول کردم مهمان این برنامه باشم؟

به گفته صادقی، چون ایام کرونا حرم امام رضا (ع) تعطیل بود، من پشت حرم حضرت ایستادم و چند روزی مهمان امام رضا (ع) بودم. من ساعت‌ها به صحن حرم نگاه می‌کردم و گفتم تو کمکم کن!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • ماجرای پای چپ بی‌قرار ستاره جوان پیکان!
  • محموله‌های بسته غذایی بنیاد مستضعفان به مناطق سیل‌زده کرمان اعزام شد
  • ماجرای ورود پارک علوم و فناوری به فیلمنامه‌نویسی
  • ماجرای باردار شدن ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون
  • بزرگترین مزیت جمهوری اسلامی وجود نیروی جوان و نخبه است
  • ماجرای سیم کارت میلیاردی جوان گل‌فروش
  • توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی/ ماجرای قرص‌های داخل گچ پا چیست؟
  • جزئیات تازه درباره فوت متهم ؛ این شرور قرص‌ها را در کجا پنهان کرده بود؟ | کاربری جدید مقر پلیس در خیابان وزرا چیست؟
  • تشدید باران در استان/پایه برق‌های آسیب‌دیده وارد مدار شدند
  • قتل جوان ۲۰ساله به‌خاطر جای پارک خودرو