Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@02:18:26 GMT

۸۰۰ نمونه خون بند ناف در قزوین ذخیره شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۴۵۷۶

۸۰۰ نمونه خون بند ناف در قزوین ذخیره شد

مدیربانک خون بندناف جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: نزدیک به ۸۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان متولد شده در استان ذخیره شده است. ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ استانها نظرات - اخبار استانها -

فاطمه دولتخواه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از قزوین اظهار داشت: سه مرکز در واحد درمان جهاد دانشگاهی از جمله نخستین و تنها مرکز تخصصی تلی مدیسین درمان ناباروری کشور، آزمایشگاه تشخیص طبی با تجهیزات مناسب و ارائه خدمات دولتی و ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نمایندگی خون بند ناف رویان از بهمن سال 92 در استان قزوین افتتاح شده است و در این مدت، ذخیره سازی سلولهای بنیادی خون بند ناف دنبال می‌شود، افزود: بند ناف و خون دو پل ارتباطی بین مادر و جنین در دوران بارداری است که مواد دفعی، اکسیژن و مواد غذایی از طریق بند ناف به جفت میرسد و مواد دفعی نیز از این طریق دفع میشود.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: در گذشته بعد از زایمان جفت و خون به عنوان مشتقات و زباله بیولوژیک داخل موادعفونی بیمارستان‌ها دفع میشد اما در حال حاضر این مشتقات زایمانی کارایی دارد و در داخل آنها خونی به نام بند ناف و در داخل بندناف نیز سلولهای بنیادی وجود دارد.

دولتخواه بیان کرد: از سلول‌های بنیادی برای درمان بسیاری از بیماریها استفاده میشود و در کشور نیز دانش استفاده از این سلول‌ها برای بیماریهای خونی وجود دارد؛ سلولهای بنیادی خون ساز است و بیماریهای خونی طیف گسترده و وسیعی از بیماریهایی همچون بیماریهای سرطان خون، تالاسمی و نقص ایمنی را تشکیل میدهد.

وی اضافه کرد: سلولهای بنیادی قابلیت تبدیل شدن به سایر اجزا و سلولهای دیگر، توانایی تکثیر بالا و تمایز و تولید مشابه خود را دارد و از این ویژگی تمایز میتوان برای درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله بیماریهای عصبی و فلج مغزی دیابت و قطع نخاغ و آسیب‌های نخاعی استفاده کرد؛ سلول‌های بنیادی همچنین قابلیت پیوند برای بیماریهای خونی را به خود اختصاص میدهد.

مدیربانک خون بندناف جهاد دانشگاهی استان قزوین یادآور شد: فعالیتهای مختلفی در مرکز بانک خون‌بند ناف جهاد دانشگاهی استان از جمله فعالیت در حوزه بیماری اوتیسم و کودکان نیازمند درمان دنبال میشود.

دولتخواه یادآور شد: خونی که در داخل رگهای جنین تازه متولد شده وجود دارد سالمترین خونی است که یک انسان میتواند در طول زندگی خود داشته باشد و یکی از مزایای خون بند ناف نسبت به پیوند مغز استخوان، سالم بودن این خون و در دسترس و بیخطر و تعداد بالای آن است.

دولتخواه به آمار خون بند ناف در استان قزوین پرداخت و مطرح کرد: بانک خون بندناف رویان نخستین بار در کشور در سال 84 افتتاح شد و تا امروز، بیش از 100 هزار نمونه خون بند ناف در داخل کشور نگهداری شده و 25 پیوند موفق انجام شده است؛ نمایندگی بانک بندناف خون در استان قزوین نیز از بهمن ماه سال 92 افتتاح شده و تا امروز نزدیک به 800 نمونه خون بند ناف نوزادان متولد شده در استان ذخیره شده است.

انتهای پیام/ش

R41364/P1377/S6/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۴۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناظمی و بنیادی فر برای سرخابی‌ها سوت می‌زنند

به گزارش قدس آنلاین، رقابت های هفته بیست و ششم لیگ برتر فصل جاری ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در حالی یکشنبه و دوشنبه ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود که کمیته داوران اسامی داوران هر یک از دیدارها را به شرح زیر اعلام کرد:
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
 گل گهرسیرجان- شمس آذر قزوین 
داور: ایمان کهیش کمک ها: حسن ظهیری، حامد تازه پور و حامد سیری ناظر: ایرج نظری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صنعت نفت آبادان - مس رفسنجان
داور: پیام حیدری کمک ها: حسین مرادی، عباس پورحمیدی و امیر ایار ناظر: حسین خانبان
پیکان تهران - آلومینیوم اراک
داور: محمدحسین زاهدی فرد کمک ها: مهدی شفیعی، بهزاد پناهی و محمدعلی صلاحی ناظر: رسول فروغی
سپاهان اصفهان - استقلال خوزستان 
داور: حسن اکرمی کمک ها: مهدی سیفی، محسن بابایی و فرزاد منصوری ناظر: سعید بطحایی
نساجی مازندران - پرسپولیس
داور: موعود بنیادی فر کمک ها: علیرضا ایلدروم، حسن انتظاری و امیرسامان سلطانی ناظر:محسن قهرمانی
ملوان بندر انزلی - هوادار تهران
داور:میثم حیدری کمک ها: یعقوب حجتی،علیرضا طاهرخانی و پوریا افشاریان ناظر: فریدون اصفهانیان
فولاد خوزستان - تراکتور تبریز
داور:بیژن حیدری کمک ها: علی احمدی، یوسف مغروری و مسعود حقیقی ناظر: حسن کامرانی فر
استقلال - ذوب آهن اصفهان
داور:کوپال ناظمی کمک ها:امیرمحمد داودزاده، محمدعلی پورمتقی و شبیر بهروزی ناظر: محمدرضا ابوالفضلی

دیگر خبرها

  • ناظمی و بنیادی فر برای سرخابی‌ها سوت می‌زنند
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • جام جهانی از داوری ایران گرفته شد
  • استایل جذاب شبنم قربانی و الناز حبیبی در اکران مردمی تمساح خونی در مشهد + عکس
  • برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز ۱۴ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت
  • جذب محقق پسادکتری در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • جراحت وحشت لب شجاع خلیل زاده بعد از برخورد با مهرداد محمدی + عکس
  • میزان ذخیره خون استان اصفهان چند روز است؟
  • برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز ۱۳ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت