Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@00:57:28 GMT

روایت محله خطرناک مشهد با ترس از اعتیاد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۴۶۳۹

روایت محله خطرناک مشهد با ترس از اعتیاد

«چند نفر از ما» جدیدترین ساخته هادی معصوم دوست کارگردان سینمای مستند کشور است. این مستند راوی مشکلات و آسیب‌های منطقه «قلعه ساختمان» در مشهد است. ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

هادی معصوم دوست، کارگردان مستند «سربازخانه» است که در جشنواره یازدهم سینما حقیقت حضور داشت و مورد تقدیر نیز قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او امسال مستند جدیدی را روانه این جشنواره کرده است که امروز در جشنواره سینما حقیقت رونمایی می‌شود. مستند «چند نفر از ما» روایتی بی‌پرده از یکی از معروف‌ترین محله‌های شهر مشهد به نام «قلعه ساختمان» است. 

وقتی نام «قلعه ساختمان» را در شهر مشهد ببرید، احتمالا کوچک و بزرگ وحشت می‌کنند. جایی‌که می‌گویند کوچه‌هایش را در نقشه هم نمی‌شود پیدا کرد؛ یکی از فقیرترین محله‌های حاشیه‌نشین استان خراسان‌رضوی که انتهای کوچه‌هایش حالا تبدیل به پاتوق معتادان شده است. مستند «چند نفر از ما» روایتی متفاوت از این محله است. 

هادی معصوم دوست در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، درباره جدیدترین مستند خود گفت: مستند «چند نفر از ما» روایتی از یکی از محله‌های بسیار معروف در شهر مشهد است که بسیار جرم‌خیز بوده و به این نام در بین مردم و رسانه‌ها مشهور است. در این محله حاشیه‌ای شهر مشهد که «قلعه ساختمان» نام دارد، به صورت مشخص مواد مخدر بسیار متداول بوده و معتادان زیادی در آن‌جا رفت و آمد دارند. جالب است که در مقابل این محله، دیواری وجود دارد که در پشت آن، منطقه مسکونی قرار دارد و محل زندگی مردم است. یک طرف دیوار محل زندگی و رفت و آمد معتادان است و طرف دیگر آن، ساکنین عادی زندگی می‌کنند. مستند «چند نفر از ما» داستان این دو محله و تفاوت‌های دو طرف آن دیوار را روایت می‌کند.

دهه شصتی‌ها، هفتادی‌ها و هشتادی‌ها را در مستند «تاریخ صدور» بشناسیدمستند «حلب؛ سکوت جنگ» می‌تواند در هر شهری ساخته شود +فیلممستند مرگ، زندگی و باز فوتبال در بزرگترین ورزشگاه جنگ‌زده جهان عرب«نجات» عراق با مستندسازان حشدالشعبی در جشنواره حقیقتتغییر مسیر زندگی یک کشاورز در مستندسازی از «افعی دم عنکبوتی»صف سلام به فتحعلی‌شاه تا جشنواره حقیقت رسید

 

وی ادامه داد: در این فیلم مستند، به واسطه زندگی چند معتاد، به حال و هوا و فضای آن محله نزدیک می‌شویم و در عین حال، تمرکز اصلی خود را بر موضوع اعتیاد قرار می‌دهیم. راوی این فیلم، یکی از معتادان همین محله است که اکنون مراحل ترک اعتیاد خود را پشت سر می‌گذارد. جالب است که او با این که اعتیاد به مواد مخدر را به صورت کامل ترک کرده است، از این که دوباره وارد آن محله شود می‌ترسد چرا که با خود فکر می‌کند که اگر دوباره به آن‌جا برگردد، تحت تاثیر حال و هوای محله قرار گرفته و مجددا به مواد مخدر روی می‌آورد. علاوه بر این، در بخش‌های دیگری از فیلم، راوی از حالت اول شخص خارج شده و روایت عوض می‌شود.

معصوم دوست مستند «چند نفر از ما» را دومین حلقه از سه‌گانه مستند اجتماعی خود دانست و گفت: در فیلم‌های من، «انسان» بسیار مهم است. این انسان می‌تواند در هر موقعیتی قرار داشته باشد؛ می‌تواند فارغ‌التحصیل باشد، سرباز باشد یا حتی یک معتاد باشد. مساله اساسی برایم این است که علیرغم این تفاوت‌ها بین اشخاص، شخصیت انسانی آنان چگونه شده است. این مستند در قالب یک مجموعه 3 قسمتی که به معضلات اجتماعی می‌پردازد، قرار می‌گیرد. این مستند، اولین فیلمی است که راجع به معضلات اجتماعی شهر مشهد ساخته می‌شود. مستند دوم به مساله بیکاری در شهر مشهد می‌پردازد و مستند سوم نیز به ساخت و ساز‌های بی‌رویه اطراف بافت تاریخی مشهد می‌پردازد. «چند نفر از ما»، اولین قسمت از این مجموعه است که به مساله اعتیاد در شهر مشهد می‌پردازد. ‌

معصوم دوست در مورد روند ساخت این مستند 40 دقیقه‌ای گفت: تولید این فیلم مستند چیزی در حدود 8 ماه زمان برد. این مستند در جشنواره سینما حقیقت در بخش ملی حضور داشته و رونمایی خواهد شد.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از: کارگردان و نویسنده، هادی معصوم دوست، موسیقی صبا ندایی، صدابردار شهاب حمیدی و صداگذار هومن بیات.

انتهای پیام/

R1013149/P1013149/S4,34/CT1 واژه های کاربردی مرتبط جشنواره سینما حقیقت مستند ایران مستند خراسان رضوی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جشنواره سینما حقیقت مستند ایران مستند خراسان رضوی جشنواره سینما حقیقت مستند ایران مستند خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۴۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت مفاخر ایران زمین در مجموعه مستند «تازه نفس»

 

محمد جواد رئیسی تهیه کننده و کارگردان مجموعه مستند «تازه نفس» گفت: در هر قسمت از این مجموعه مستند با یک جوان متولد شده پس از انقلاب که در زمینه‌ای به موفقیت رسیده است آشنا می‌شویم. ما دو نیت داشتیم و در ابتدا به دنبال این بودیم که این فرد چگونه به موفقیت رسیده  و مسیر موفیقت را معرفی کنیم همچنین در پی آن هدف دیگر ما معرفی آن رشته و زمینه‌ای است که فرد در آن موفق شده است.

وی افزود: هدف ما برای نشان دادن موفقیت بود و اینکه این جوانان در فضای جمهوری اسلامی تربیت شده‌اند، این مستند را تهیه کردیم.

تهیه کننده مستند عنوان کرد: مجموعه مستند تازه نفس قصه جوانانی است که در رشته و تخصص خود از مفاخر ایران زمین محسوب می‌شوند. تمامی سوژه‌های این مستند از قشر جوان جامعه و تقریبا زیر ۳۷ الی ۳۸ سال هستند.این جوانان همگی متولدین پس از انقلاب اسلامی هستند و در فضای جمهوری اسلامی رشد کردند و در هر زمینه‌ای از جمله علمی، ورزشی، هنری و زمینه تخصصی خودشان به موفقیت رسیدند.

وی افزود: افرادی که سوژه این مستند قرار گرفته شدند، نیمی شناخته شده و نیم دیگر آنها افرادی هستند که شناخته شده نیستند. این امر باعث می‌شود که ما با گستره عظیمی از جوانانی که در فضای انقلاب زیست می‌کنند و با تلاش خود امید به آینده کشورشان دارند، آشنا شویم. متاسفانه همیشه در فضای مجازی تبلیغاتی سو بر مبنای ناامیدی جوانان منتشر می‌شود، اما این مجموعه مستند دقیقا نقض  اخبار است.

رئیسی اظهار کرد: این مجموعه ۵۰ قسمتی هر هفته چهارشنبه ها به روی آنتن شبکه افق می‌رود. هر قسمت از این مستند به یک سوژه خاص می‌پردازد و تولید قسمت‌ها از قبل انجام شده و بخش دیگر هم همزمان با پخش در حال تولید است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار
  • «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، نگاهی متفاوت به انقلاب فرهنگی!
  • گزارش تصویری | سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود
  • روایت رشادت های شهیدچمران در مستند رادیویی قهرمان ایرانی
  • ایران بیشترین کشفیات موادمخدر دنیا را دارد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در دنیا/ استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • روایت مفاخر ایران زمین در مجموعه مستند «تازه نفس»