Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:10:37 GMT

شورای همکاری ؛ پر تناقض با آوار خاشقچی

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۴۹۱۳

شورای همکاری ؛ پر تناقض با آوار خاشقچی

تهران-ایرنا- همانطور که پیش بینی می شد، نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، حتی با ریاست بزرگ قبیله یعنی ملک سلمان هم نتیجه چندانی نداشت و حالا سعودی ها مانده اند با تناقض های فراوان و فشار سنگین بین المللی آوار خاشقچی !

اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس یکشنبه شب در حالی با یک بیانیه به کار خود پایان داد که محصولی جز انبوهی از اتهامات علیه ایران و تناقض های فراوان در بیانیه پایانی نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اولین تناقض در بیانیه پایانی نشست آنجاست که می گوید 'شورا دست خود را با هدف برقراری صلح، ثبات، امنیت و رفاه اقتصادی، به سوی شهروندان یمنی و دیگر کشورهای عربی دراز می کنند'. ملک سلمان نیز در جریان این نشست گفته بود که کشورش به همراه ائتلاف عربی برای نجات مردم یمن تلاش می کند.
سعودی ها و متحدانش از 4 و نیم ساله گذشته بمباران خانه ها و مدارس یمن را متوقف نکرده اند و برای نجات یمنی ها تمامی راه های امداد رسانی هوایی و دریایی و زمینی را بسته اند و تمامی زیرساخت های این کشور فقیر را نابود کرده اند.
در بخش دیگر بیانیه به موضوع فلسطین پرداخته شده است و جالب اینکه ملک سلمان پادشاه عربستان نیز درسخنرانی اش در اجلاس سران شورا در ریاض ، گفته بود که 'برای رسیدن به حقوق مشروع فلسطینی ها جهت تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس تلاش می کنیم'.
آن اظهارات و این بیانیه ، در حالی در رسانه های عرب زبان منطقه با آب و تاب پرداخته شده است که سران سعودی و امارات لابی ها و ارتباطات پنهانی خود را با سران رژیم صهیونیستی شدت بخشیده اند و حتی در پی علنی کردن این روابط هستند.
سعودی ها زمانی که ترامپ سفارت آمریکا را به قدس برد، کمترین واکنش را داشتند که این امر تعجب اگر نگوییم جهانی، بلکه بهت منطقه ای را همراه داشت.
در روز یکشنبه همزمان با نشست شورای همکاری خلیج فارس و اظهارات ملک سلمان درباره فلسطین و آرمان فلسطینی ها تلویزیون اسرائیل فاش ساخت که نتانیاهو در صدد تبدیل روابط محرمانه و رسمی با عربستان، پیش از آغاز انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی است.
البته دونالد ترامپ بهترین تعبیر را در هفته های اخیر از روابط ریاض – تل آویو داشته است که گفته 'اسرائیل بدون عربستان در تنگنای خطرناکی قرار می گیرد.
با اینحال ، شاید عجیب ترین بخش بیانیه آنجا باشد که ادعا شده 'ما با شرکای بین المللی خود برای نابودی تروریسم و خشکاندن ریشه های آن تلاش می کنیم'.
عربستان کانون فتاوای خشونت ، افراط گرایی و تکفیر و نیز تجمیع سربازان خارجی داعش و القاعده از سراسر جهان در سوریه و عراق است و تنها حامی و اسپانسر مالی این گروه ها نیز سعودی ها و اماراتی ها بوده اند.
سعودی ها ، از ماجرای 11 سپتامبر که براساس اسناد منتشره از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا ، 14 تن از 16 عامل حملات به برج های دوقلو و پنتاگون از اتباع سعودی بوده اند، تا قتل بی رحمانه جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی که حالا نقش بن سلمان در آن ثابت شده است ، پرونده سفیدی در منطقه از خود بجا نگذاشته اند.
حافظه افکار عمومی تا آنجا که به یاد دارد، مخوف ترین گروه های تروریستی حاضر در منطقه عمدتا به سبک سعودی ها سر می برند و مانند عاملان بن سلمان، مثله می کنند مانند خاشقچی، با اینحال حالا مشخص نیست، منظور شورای همکاری خلیج فارس از مبارزه با تروریسم و خشکاندن ریشه های آن چیست؟
نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در سالجاری هم برگزار شد؛ در سایه اختلافات گسترده که برخی آن را به آستانه فروپاشی شورا هم تعبیر کرده اند، اما با اینحال اوضاع برای شورای همکاری چندان مناسب نیست.
سنای آمریکا قرار است امروز دوشنبه برای قطع حمایت از ائتلاف سعودی رای گیری کند؛ آیا تلاش های مشترک و جدید جمهوری خواهان و دمکرات ها در واکنش به تراژدی خاشقچی به یک آوار برای شیوخ تبدیل خواهد شد؟ ، ضمن آنکه نباید فراموش کرد، بسیاری از آمریکایی ها در ارتباط با معلق شدن پرونده جاستا (مربوط به حملات 11 سپتامبر و دست داشتن سعودی ها در آن) احساس تحقیر می کنند.
خاورم**1770**1586

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شوراي همكاري خاشقچي آوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۴۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ

همزمان با رسیدن سریال نون خ ۵ به قسمت‌های پایانی، سکانسی از پشت صحنه خواستگاری سلمان از شیرین مورد توجه کاربران قرار گرفت. فصل پنجم سریال نون خ به کارگردانی سعید آقاخانی از ۱۵ فروردین روی آنتن شبکه یک سیما رفت و بر اساس آخرین خبر‌ها تا ۵ اردیبهشت ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: همشهری آنلاین

tags # نون خ سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ ۵ (فیلم)
  • چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد
  • (ویدئو) پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ
  • پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ ۵ | ببینید
  • سعیدی: روش برخورد با دختران سرزمینم با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد
  • ریزش آوار در جنوب تهران موجب مرگ یک کارگر شد
  • پزشک مصری بازگشته؛ از وضعیت اسفناک غزه گفت
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟
  • نجات زن جوان یزدی از زیر آوار خانه قدیمی