Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@22:59:56 GMT

پژوهش های حوزه علمیه در وضع قوانین موثر بوده است

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۴۹۱۶

پژوهش های حوزه علمیه در وضع قوانین موثر بوده است

قم - ایرنا - معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور گفت: تعداد زیادی از پژوهش های صورت گرفته در حوزه های علمیه بر مبنای نیاز امروز جامعه انجام شده و این پژوهش ها در تدوین و تبیین قوانین مختلف موثر بوده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با وجود اقدام های گسترده انجام شده، تاکنون پژوهش های صورت گرفته پاسخگوی همه نیازهای کشور در حوزه اسلامی نیست و جهت گیری بیشتر حوزه ها برای پاسخگویی به نیازهای نظام و کشور در این زمینه ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه تحقیقات بنیادین، پایه و اساس تحقیقات کاربردی است اظهار داشت: از حوزه علمیه این انتظار وجود دارد که برای تمام مشکلات موجود کشور راه حل اسلامی ارائه کند و به دلیل اینکه مطالعات در این زمینه پیشینه چندانی ندارد، تحقق این انتظار نیاز به زمان بلند مدتی دارد.
وی ادامه داد: همه نوشته های موثر در تبیین و نقد بانکداری اسلامی مربوط به پژوهش های حوزه علمیه بوده است.
معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: سه هزار تحصیل کرده حوزه و دانشگاه در رشته های علوم انسانی متخصص و در راستای زمینه های تخصصی خود در حال تولید فکر هستند.

** علوم انسانی - اسلامی نرم افزار ساخت تمدن اسلامی است
وی در ادامه گفت: هفته پژوهش، فرصتی مناسب برای تقدیر از پژوهشگران، بازخوانی پژوهش های انجام شده در سال گذشته، معرفی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران و مراکز پژوهشی، آسب شناسی پژوهش ها و نظام پژوهشی در کشور است.
میرمعزی، شعار محوری هفته پژوهش را «پژوهش و علوم انسانی - اسلامی» اعلام کرد و افزود: تولید علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی از مطالبات اساسی رهبر معظم انقلاب و از جمله اهداف حوزه علمیه است، چراکه علوم انسانی - اسلامی نرم افزار ساخت تمدن اسلامی است.
وی دیدار با مراجع عظام تقلید، نشست های علمی و هم اندیشی در موسسه های پژوهشی و برگزای نمایشگاه مشکات به منظور معرفی دستاوردهای پژوهشی حوزه های علمیه، برگزاری نمایشگاه های استانی و نشست های علمی را از جمله برنامه های این هفته اعلام کرد.
وی اظهار داشت: برگزاری ساعت پژوهش در مراکز استانی به منظور ارتقای پژوهش در مدرسه برای نخستین بار در هفته پژوهش امسال اجرا می شود.

** چهار هزار اثر برگزیده در نمایشگاه مشکات نمایش داده می شود
وی در ادامه سخنان خود، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مراکز پژوهشی با عنوان نمایشگاه مشکات را از جمله مهمترین برنامه های هفته پژوهش برشمرد و افزود: 85 مرکز پژوهشی برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شده اند که تا کنون حضور 65 موسسه در این نمایشگاه قطعی شده است.
میرمعزی با بیان اینکه نمایشگاه مشکات طی روزهای 24 تا 29 آذرماه از ساعت 9 تا 19 در مجتمع امام خمینی(ره) قم برپا می شود اظهار داشت: این نمایشگاه در سه بخش موضوعی، موسساتی و ویژه انقلاب اسلامی است و برگزاری بیش از 15 نشست علمی از جمله برنامه های حاشیه ای این نمایشگاه به شمار می آید.
به گفته وی، آثار پژوهشی تولیدی پژوهشگران حوزه علمیه در 15 رشته و چهار هزار اثر برگزیده در این نمایشگاه به صورت موضوعی به نمایش گذاشته می شود.
وی با بیان اینکه بیش از 180 مرکز پژوهشی در قم فعالیت دارند اظهار داشت: این مراکز پژوهشی به صورت هماهنگ پژوهش هایی را در طول سال انجام می دهند که دستاوردهای زیادی به همراه داشته اند.
24 تا 29 آذر به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.

** نظام علمی کشور باید به سمت اسلامی سازی پیش برود
میرمعزی، ماموریت و رسالت انقلاب و جمهوری اسلامی را پیاده کردن اسلام و برپایی حکومتی بر مبنای این دین الهی دانست و گفت: پیاده کردن چنین نظامی تنها برعهده حوزه علمیه نیست بلکه نظام علمی کشور باید به سمت اسلامی سازی پیش برود.
معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور، افزود: هزاران دانشگاه با میلیارد ها تومان بودجه در رابطه با علوم انسانی در کشور وجود دارد که اکثر تولیدات این دانشگاه ها مبتنی بر مبانی اسلامی نیست.
وی ادامه داد: حوزه علمیه در راستای تولید مبانی علوم انسانی - اسلامی بعد از انقلاب اسلامی جهادی اقدام کرده و حرکت های بزرگی انجام شده است ولی حجم نیازها به قدری زیاد است که این اقدام ها پاسخگوی این نیازها نیست.
میرمعزی بیان داشت: رسالت نهادهای علمی نظام جمهوری اسلامی این است که در راستای تولید علوم انسانی مبتنی بر اسلام حرکت کنند ولی دانشگاه ها با وجود امکانات و بودجه های سنگین در این مسیر گام برنداشته اند.

** بررسی دقیق سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در دستور کار حوزه علمیه است
وی با اشاره به ابلاغیه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: ستادی در حوزه علمیه برای بررسی، نقد و ارائه راهکارها برای سند ایرانی اسلامی پیشرفت تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از سال 1400 در سطح کشور اجرایی می شود، اظهار داشت: با برنامه ریزی انجام شده نقدها و پیشنهادهای حوزه علمیه پیرامون این سند تا 9 ماه آینده تکمیل و به مسئولان ارائه می شود.

** محور اساسی وحدت حوزه و دانشگاه باید مبانی اسلامی باشد
معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور همچنین گفت: نمی شود دانشگاه ها، علومی مبتنی بر مبانی غربی تولید کنند و به فکر اسلامی کردن این علوم نباشند و مبنای تولید علم در حوزه علمیه مبنای اسلام باشد و شعار وحدت سر داد.
میرمعزی با تاکید بر اینکه استفاده حوزه و دانشگاه از دستاوردهای یکدیگر و پاسخگویی به نیازهای جامعه در گرو وحدت میان این دو نهاد علمی است گفت: وحدتِ اساسی وقتی رخ می دهد که تولید دانش در حوزه و دانشگاه بر مبنای واحد و همان ارزش اسلامی باشد.
7404/ 1175

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي هفته پژوهش حوزه علميه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۴۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام نویسی دانش آموزان برای تحصیل در حوزه‌های علمیه هرمزگان

مدیر حوزه‌های علمیه هرمزگان گفت: دانش آموزانی که پایه هشتم خود را به اتمام رسانده باشند می‌توانند در حوزه‌های علمیه بلند مدت شهرستان‌های جاسک، بشاگرد، میناب، بندرعباس، رودان، پارسیان و حاجی آباد نام نویسی کنند.

حجت الاسلام نادر حقیقی افزود: نام نویسی در این حوزه‌های علمیه تا شهریور ادامه دارد و تابستان برای افراد کلاس‌هایی برگزار می‌شود و افراد پذیرفته شده در کلاس می‌توانند وارد حوزه‌های علمیه شوند.

وی گفت: دو حوزه علمیه قشم و بندرلنگه به عنوان سفیران هدایت برای افراد دیپلم به بالا است.

مدیر حوزه‌های علمیه هرمزگان گفت: در ۱۰ حوزه علمیه هرمزگان با بیش از هزار طلبه مشغول به تحصیل هستند.

حجت الاسلام نادر حقیقی افزود: در حوزه‌های علمیه استان بیش از ۴۰۰ رشته در حوزه‌های دانش قرآنی، حدیث در علوم انسانی، اقتصاد اسلامی، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، عرفان، کلام، منطق و فلسفه آموزش داده می‌شود.

وی گفت: طلاب در استان هرمزگان تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند ادامه تحصیل دهند و در کنار حوزه در دانشگاه‌های دیگر هم می‌توانند مشغول به تحصیل شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه هرمزگان افزود: در سال تحصیلی آینده هم در مقطع دکتری رشته‌های کلام با گرایش مهدویت و سطح سه کارشناسی ارشد مدیریت اسلامی، مشاوره اسلامی، کلام و تفسیر در استان طلبه پذیرش می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • باید در اخذ مالیات مراقب نارضایتی مردم بود
  • نام نویسی دانش آموزان برای تحصیل در حوزه‌های علمیه هرمزگان
  • نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس
  • فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه اعلام شد
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • ضرورت حمایت از کارآفرینان و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار
  • اعلام فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه
  • حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است
  • طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند
  • طلاب به بحث تولید علم ورود کنند