Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@10:14:25 GMT

قاسمی: ایرانی‌ها از سفر به گرجستان خودداری کنند

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۵۱۵۴

قاسمی: ایرانی‌ها از سفر به گرجستان خودداری کنند

خبرگزاری تسنیم: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اعتراضات ضددولتی هفته‌های اخیر در فرانسه و مقابله شدید نیرو‌های امنیتی فرانسه با معترضان به سیاست‌های اقتصادی مقامات پاریس گفت: مسائلی که در فرانسه طی هفته‌های اخیر در جریان است، جریانی موسوم به جلیقه زرد‌ها است. این موضوع یک بحث داخلی کشور فرانسه است و ما کمتر علاقه‌مند هستیم درباره مسائل داخلی کشور‌ها صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین علاقه‌مند هستیم که این کشور‌ها یاد بگیرند که در مسائل داخلی سایر کشور‌ها ورود نکنند. بگذارند مسائل میان مردم و دولت‌ها در حوزه مسائل داخلی دنبال شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد:، اما به هر حال ما در هفته‌های گذشته شاهد خشونت‌های سنگین در پاریس و شهر‌های دیگر فرانسه بودیم. تصاویری که در سطح جهان منتشر شد تصاویر نامطلوبی بود که حکایت از خشونت داشت و منجر به مجروح شدن تعدادی از شهروندان فرانسوی شد که به نظر می‌رسد، دولت فرانسه باید بیشتر خویشتن‌داری کند و از اعمال زور و برخورد خشن با مردمی که برای خواسته‌هایشان اعتراض کرده‌اند، خوددداری کند.

قاسمی که با رادیو تهران گفتگو می‌کرد، افزود: با توجه به اینکه فرانسه مدعی این است که مهد دموکراسی است، در مورد چنین مسائلی باید بیشتر توجه داشته باشد و امیدواریم مسائل با گفتگو و مسالمت آمیز حل شود و شاهد خشونت از سوی پلیس نباشیم.

وی در پاسخ به این سوال که در ناآرامی‌های تهران در سال ۸۸، کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه سفیر‌های ایران را احضار می‌کردند و اعتراض می‌کردند و اخبار آن را نشر می‌دادند، آیا جمهوری اسلامی ایران چنین رفتار متقابلی دیپلماتیک را در برنامه دارد گفت: با دولت‌ها در تماس هستیم و مواضع خود را اعلام می‌کنیم. ما همواره منتقد رفتار‌ها برخی از دولت‌های اروپایی بودیم و به خاطر رفتار‌های دوگانه و استاندار‌های دوگانه و سیاسی‌دیدن همه چیز و استفاده ابزاری در مسائل سیاسی در مورد سایر کشور‌ها این نقد را داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اگر در گذشته هم دولت‌هایی مثل فرانسه، در مورد مسائل ایران (که البته مسائلی مانند فرانسه را در ایران نداشتیم) اظهارنظر‌هایی داشتند ما آن‌ها را دخالت تلقی کردیم.

قاسمی افزود: امروز می‌گوییم دخالت در مسائل داخلی کشور‌ها نمی‌کنیم، اما باید دولت‌ها بیاموزند این شرایط در کشور‌ها می‌تواند در نوسان باشد و کشور‌ها باید از نُرم، بین‌المللی پیروی و مسائل را سیاسی نکنند و مسائل دوگانه خود را دنبال نکنند و توصیه ما به فرانسه این است که مسائل را با درایت و هوشمندی و عدم زور جلو ببرند.

قاسمی درباره برنامه وزارت امور خارجه برای پناهجویان ایرانی همچنین برخورد گرجستان با یک خانم ایرانی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره همه ایرانیان در همه نقاط جهان سیاست مشخص و روشن است. حمایت از حقوق مسلم ایرانیان در قبال سایر کشور‌ها و سایر دولت‌ها است. تا جایی که ممکن است، وزارت امور خارجه از طریق سفارتخانه‌ها در کشور‌های مختلف جهان حقوق شهروندان ایرانی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: با حساسیت ویژه‌ای برای بعضی از مشکلاتی که در مرز‌های هوایی و زمینی گرجستان برای برخی از ایرانیان به وجود آمده است در تهران و تفلیس دنبال می‌کنیم. طی چند روز گذشته سفیر گرجستان به وزارت امور خارجه احضار شد و برنامه‌های دیگری هم را در دستور کار داریم. موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم برای ما این مسائل بسیار حساس است. درباره خانمی که اخبار ش. در رسانه‌ها پخش شد از دیروز با جدیت در حال بررسی هستیم. در تفلیس سفارت ما ماموریت گرفته که به طور مشخص این موضوع را پیگیری کند. مسائل را دنبال خواهد کرد. طی هفته‌های گذشته تعدادی از شهروندان از این مرز‌های هوایی و زمینی گرجستان دیپورت شدند که من رفتار و سیاست دولت گرجستان را مورد انتقاد قرار می‌دهم. هنگامی که سفیر گرجستان را احضار کردیم، نارضایتی خود را اعلام کردیم و برنامه‌های دیگری در دستور کار داریم که طی دو روز آینده اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به تمام شهروندان برای رفتن به گرجستان گفت: در صورت عدم نیاز و عدم اجبار در شرایط فعلی از رفتن به گرجستان خودداری کنید، تا ما بتوانیم در سازوکاری مشخصی علت و چرایی اینکه دولت گرجستان برای اتباع ایرانی فراهم کرده است را بررسی و حل کنیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: سخنگوی وزارت خارجه گرجستان شهروندان ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۵۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک هزینه ۱۰۰میلیون یورویی به دانشگاه‌ها تعلق گرفت

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با دستور مقام معظم رهبری و درخواست وزارت علوم سال گذشته ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات به دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم اختصاص داده شد که ۱۰ درصد این مبلغ برای خرید هزینه اشتراک در پایگاه های اطلاعاتی و ۹۰ درصد این مبلغ نیز برای خرید تجهیزات اختصاص می یابد.

وی افزود: تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ به دانشگاه ها پرداخت شده است و تا اوایل سال جدید مابقی این مبلغ به دانشگاه ها پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: اختصاص این میزان پول برای حوزه تحقیقات و فناوری، حمایت خیلی بزرگی بود ولی اگر تداوم پیدا نکند ممکن است دوباره دچار مشکل شویم.

صالحی گفت: بر اساس سیاست هایی که وزارت علوم دارد همواره به بحث تولید علم و جایگاه علمی توجه ویژه ای شده است، دغدغه ای که در این زمینه وجود دارد این است که آیا تحقیقات دانشگاهی پاسخگوی مسائل و نیازهایی که در کشور داریم است یا خیر؟ اما بحث تولید علم جایگاه خاص خود را دارد، اگر به ابلاغیه های مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه توجه کنیم متوجه می شویم که تاکید بسیار زیادی بر رشد شیب علمی داشته اند و فرموده اند که شیب رشد علمی کشور باید حفظ شود. البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که در بعضی از رشته ها پیشرفت های ویژه ای داشته ایم.

وی با اشاره به بحث نظام مسائل در تحقیقات، گفت: باید بدانیم که چطور می‌شود بیش از ۶۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و بیش از ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری که در کشور در حال تحصیل هستند را به سمت نظام مسائل سوق دهیم. وزارت علوم در این زمینه ایده جدیدی برای نظام مسائل به نام «سامانه نان» تدوین کرده است. این سامانه اکنون وارد مرحله اجرا شده است و در بسیاری از آیین نامه ها، قانون بودجه امسال و بودجه سال آینده و همچنین قانون برنامه هفتم توسعه به این سامانه توجه ویژه ای صورت گرفته است.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: سامانه «نان» به گونه ای تنظیم شده است که تمامی دستگاه ها، سازمان ها و بازار نیاز و مسائل خودشان را در این سامانه اعلام می کنند و پایان نامه ها و رساله های دانشجویان به منظور حل این موضوعات نوشته خواهند شد.

وی افزود:کسانی که از طریق سامانه «نان»، رساله و پژوهش خود را انتخاب کنند پژوهانه بیشتری می گیرند. از این رو این سامانه برای تبدیل وضعیت و ترفیع افراد در آینده موثر خواهد بود.

کد خبر 6057360

دیگر خبرها

  • پیام تشکر کنعانی از نیروی دریایی پاکستان
  • آمریکا: اوکراین اخبار جنگ را سانسور می‌کند
  • احضار معاون سفیر آمریکا به وزارت خارجه هند
  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست /۲۰ برابر فرانسه، قانون وضع کرده ایم
  • یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل استعفا کرد
  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست/ 20برابر فرانسه، قانون وضع کرده ایم
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • بلینکن هفته آینده به اروپا می‌رود/ دیدار با مکرون درباره اوکراین در دستور کار
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • کمک هزینه ۱۰۰میلیون یورویی به دانشگاه‌ها تعلق گرفت