Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@06:28:48 GMT

سازگاری با کم آبی باید به فرهنگ تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۵۴۶۳

سازگاری با کم آبی باید به فرهنگ تبدیل شود

به گزارش خبرنگارمهر، محمد علایی ظهر دوشنبه در جشنواره ملی فناوری های آب در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: خراسان رضوی سرزمین قنات قصبه ۲۵۰۰ ساله و مظهر تمدن کاریزی و سازگاری با خشکسالی است.

وی افزود: در طول سالیان گذشته دولتمردان با اتکا به درآمدهای نفتی بدون حد و مرز از منابع آبی بهره برداری کردند و این باعث شد تمدنی ناپایدار رقم بخورد و در حال حاضر ۷۶ درصد از مساحت استان خشک و ۲۴ درصد نیمه خشک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: میانگین بارندگی استان در طول پنجاه سال گذشته ۲۲۱ میلی متر بوده است و این در حالی است که این میانگین در دنیا ۷۰۰ میلی متر است و در عین حال دمای هوا نیز هر ساله افزایش پیدا می کند و تبخیر و تعرق در استان افزایش دارد.

وی بیان کرد: در طول سالیان گذشته دولت ها با افزایش درآمدهای نفتی و با اتکا به این درآمدها تشکل های مردمی را از مدیریت آب خارج کردند و نبود گروه های مردمی ضررهای جبران ناپذیری را به بار آورده است.

علایی تاکید کرد: برای حل مشکل کم آبی باید ابتدا موضوع آب به مسئله هر خراسانی تبدیل شود و در کنار آن با استفاده از تجربیات نیاکان خود سازگاری با کم آبی را نهادینه کنیم و در این راستا برای ۲۸ دشت استان سند سازگاری با کم آبی در طی ۷ ماه  تهیه و تصویب شده است.

وی تصریح کرد: براساس این سند تا سال ۱۴۰۵ باید میزان کسری مخزن در استان به صفر رسیده و معادل آنچه که هر ساله طبیعت در اختیار ما می گذارد از آن برداشت کنیم و در این راستا نیازمند رسیدن به درک واحدی از مدیریت منابع آبی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در کنار سازگاری با کم آبی باید طرح های انتقال آب و شیرین سازی آن نیز پیگیری و آینده پژوهی و مطالعات کاملی در این حوزه انجام شود.

کد خبر 4481318

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۵۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تند ستاره برزیلی به روبینیو و آلوز

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از رسانه‌های اسپانیایی؛ فلیپه ملو بازیکن برزیلی در مورد روبینیو و دنی آلوز گفت: من یک دختر ۱۵ ساله دارم و فکر می‌کنم اگر این اتفاقات برای دختر من رخ می‌داد من الان اینجا نبودم تا با شما در مورد این اقدام مصاحبه کنم.   وی ادامه داد: ما باید به زنان احترام بگذاریم دنی آلوز و روبینیو برای این اقداماتشان باید تاوان بدهند زندان یا جریمه نقدی هر چه باشد باید انجام شود تا درس عبرتی برای دیگر افراد باشد. دنی آلوز و روبینیو به تفکیک و با جُرم‌های مشابه در روز‌های اخیر به سرخط خبر‌های رسانه‌های جهان تبدیل شدند و پرونده تعرض اخلاقی آنها ­به یک موضوع ملی در برزیل تبدیل شده است.

دیگر خبرها

  • فعالیت دانش‌بنیان در استان بوشهر به‌ یک فرهنگ تبدیل شده است
  • نظارت پلیس در جاده‌های استان ایلام افزایش می یابد
  • حمله تند ستاره برزیلی به روبینیو و آلوز
  • جایگاه نخست لرستان در افزایش کانون‌ فرهنگی هنری مساجد در کشور
  • خانۀ سپنتا را به موزۀ سینمای اصفهان تبدیل کنید
  • بازدید از موزه‌های آذربایجان‌شرقی ۱۷ درصد افزایش یافت
  • ابتکار توکیو برای افزایش فضاهای مردم‌محور در شهر
  • چگونه سرمایه داری به تهدیدی برای دموکراسی تبدیل شد؟
  • تبدیل چرخ خیاطی قدیمی به دستگاه برش زنی + فیلم
  • خسروپناه: حکمرانی را به مشارکت حداکثری مردمی تبدیل کنیم