Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:54:29 GMT

دانشگاه، تاثیرگذار بر معادلات سیاسی

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۵۶۷۲

دانشگاه، تاثیرگذار بر معادلات سیاسی

استان ها - ایرنا - امروز اهمیت ارتباط مستقیم دولت و دانشگاه ها اجتناب ناپذیر است و دانشگاه باید به مبدا تحولات در همه حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، برخی صاحب نظران معتقدند که دانشگاه مبدا تحولات و کارخانه انسان سازی است و مسوولان ارشد کشور هم در دیدارهای متعددی که با دانشجویان دارند و نقطه نظرات آنها در حوزه های مختلف را جویا می شوند، بیانگر اهمیت این سرمایه اجتماعی است که باید جدی گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنان بر این عقیده اند که در حال حاضر دانش ابزاری، انتقادی و ارتباطی سه دانشی است که باید در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد چرا که دانشجویان هیچ گاه خود را محصور نمی کنند و در تمام معادلات سیاسی کشور نقش پر رنگی ایفا می کنند.
به عقیده آنان بسیاری از فعالیت های اجتماعی و سیاسی بر دوش دانشگاه ها و دانشجویان قرار دارد و این قشر متفکر جامعه همیشه سعی دارند با کتمان نکردن حقیقت، مطالبات خود و جامعه پیرامون را بازگو کنند. بنابراین دانشگاه در ایران نمی تواند غیرسیاسی باشد.
روز دانشجو در ایران به 16 آذر اطلاق می‌شود، در این روز به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ 16 آذر 1332 (حدود چهار ماه پس از کودتای 28 مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.
هر سال 16 آذر دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی بیشتر از هر زمان دیگری به تکاپو درمی آید و با حضور شخصیت های حقیقی و حقوقی سیاسی، فرهنگی، علمی و نخبگان حوزه های گوناگون محیط دانشگاه میزبان افراد مختلف از طیف ها و جناح های سیاسی است.
در این آیین ها سخنرانان به تبیین دیدگاه های خود در حوزه سیاست داخلی و خارجی و وادی فرهنگ و اقتصاد می پردازند و دانشجویان نیز در قالب نشست پرسش و پاسخ، سووال های خود را از مهمانان مطرح می کنند.
در چند روز گذشته دانشگاه های شهرها و استان های کشور به مناسبت 16 آذر میزبان چندین شخصیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بود که چکیده گزارش و برنامه سخنرانی آنها در پی می آید:

** بوشهر
16 آذر آغاز حرکت های ضد استبداد و استعماری است
دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: روز 16 آذر آغازی برای حرکت های ضد استبدادی و استعماری، مردمی و جنبش دانشجویی بود.
مصطفی کواکبیان به مناسبت 16 آذر روز دانشجو در دانشگاه پیام نور استان بوشهر افزود: امروز نیز جامعه دانشجویی باید در کنار مردم انجام حرکت های ضد استبدادی و استعماری را تثبیت کند.
وی با تاکید بر اهمیت مردم سالاری اضافه کرد: ایجاد حکومت مردمی از آرمان های بلند جنبش مردم سالاری است و نباید از بین برود.
کواکبیان اظهار داشت: هر اعتقادی که داشته باشیم تجربه نشان داده هر حکومت ضد مردم سالاری روبه پیشرفت نمی رود و تنها نظام برخاسته از مردم می تواند حکومت کند.
وی تاکید کرد: عدالت خواهی، ظلم ستیزی، مردم سالاری و آزادی خواهی باید از آرمان های جامعه دانشجویی باشد و هرآنچه مخالف این اصول است دانشجویان باید با آن مخالف باشند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دانشجویان نباید از مردم در بینش و مرجعیت فکری عقب بمانند به این معنی که دانشگاه ها نباید از مسائل سیاسی و آگاهی اجتماعی دور باشند.

** مسئولان باید صدای دانشجویان را بشنوند
قائم‌مقام پیشین حزب اعتماد ملی گفت: همه مسئولان کشور و سه قوه باید بدانند دانشگاه پادگان نیست و صدای دانشجویان که از قلب هایی صاف و پاک برمی خیزد را بشنوند.
حجت لاسلام رسول منتجب نیا در آئین بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بوشهر افزود: رئیس جمهوری به وعده خود در زمینه فراهم کردن محلی امن برای طرح مسائل و برگزاری برنامه های دانشجویان و استادان دانشگاه ها عمل کند.
وی اضافه کرد: مسئولان ذیربط باید اجازه دهند تا دانشجو روز خود را جشن بگیرد، روسای هیات های سه نفره که نمی گذارند بزرگان در دانشگاه ها سخنرانی کنند و حرف دل دانشجویان را بشنوند و کسانی که در رابطه با دانشگاه ها مسئولیت دارند پنبه را از گوش خود بیرون کرده و فریاد دانشجویان را بشنوند.
عضو پیشین مجمع روحانیون مبارز اظهارداشت: آحاد جامعه باید با نظر تکریم و تجلیل به دانشجو بنگرند و پدران و مادران نیز باید به قلب پاک و نظریه جوانان توجه کنند و بگذارند تا آنها میدان داری کنند.
وی تاکید کرد: دانشجو را نباید با فشار و تهدید به معنویت نزدیک و دین را به آن القا کرد بلکه باید خوب تربیت شوند تا در کنار مواد درسی با عمل و رفتار مطلوب نسل آینده نسلی پاک، سالم، وارسته و دلسوز تر برای جامعه باشد.

** زنجان
زیباکلام: دانشگاه در ایران نمی تواند غیرسیاسی بماند
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: به دلیل نبود احزاب و تشکل ها، مطبوعات و سازمان های مردم نهاد موثر، فعالیت های اجتماعی و سیاسی بر دوش دانشگاه و دانشجویان قرار گرفته است، بنابراین دانشگاه در ایران نمی تواند غیرسیاسی بماند.
صادق زیباکلام در جمع دانشجویان دانشگاه زنجان به لغو برنامه ها و ممانعت از حضور وی برای سخنرانی در اجتماعات گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه های امیرکبیر، مازندران و کرج اشاره کرد و افزود: برای لغو چنین برنامه هایی هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد و منشا اصلی آن بیش از آنکه یک سیاست کلی باشد به عملکرد مسئولان محلی بستگی دارد و حضور من در دانشگاه زنجان و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل موید این است که به هیچ وجه یک سیاست کلی در این رابطه وجود ندارد.
وی در ادامه با طرح این سوال که جایگاه جنبش دانشجویی در جامعه امروز ایران چیست و چه باید باشد؟ گفت: دانشجویان در جوامع توسعه یافته خیلی کار به مسائل سیاسی و اجتماعی ندارند و کار اصلی شان همان مباحث تخصصی علمی است ولی در ایران باید ببینیم چرا از دیرباز دانشگاه ها در کنار درس، نقش ثانویه اجتماعی نیز پیدا کردند؟
زیبا کلام افزود: در اینکه کدام روش و نقش آفرینی دانشجویی درست است؟ من معتقدم که آنچه در دیگر کشورها همچون ژاپن، هند و کره جنوبی وجود دارد درست است، هر چند دوران زندگی دانشجویی خودم بدون فعالیت سیاسی و اجتماعی نبوده است.

**اصفهان
مطهری:رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است
نائب رئیس مجلس گفت: رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و لازمه آن نقد واقعی است که تخصص می خواهد و باید از یک سو مراقب باشد نقاط مثبت و منفی را را هم بازگو کند.
علی مطهری در آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود : دانشجو رسالت ویژه دارد چون میل و اراده مبارزه با ظلم دارد و از هوش نسبی برخوردار است.
وی ادامه داد: این ویژگی آسیب هایی را متوجه دانشجو می کند که از جمله آن خشم و شهوت، جهل مرکب، استفاده ابزاری است و لذا لازم است دانشجو در برخی مسایل به متخصص مراجعه کند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که نقد ویژگی هایی دارد که از جمله آنها تخصص، عقلانیت، انصاف و خیرخواهی برای جامعه است، خاطرنشان کرد: دانشجو می تواند مصلح اجتماعی باشد ولی کسی که می خواهد مصلح باشد قبل از آن باید صالح باشد و یک روح پاک می تواند ادعای اصلاح طلبی و اصلاح گری کند‌ که با خودسازی محقق می شود.
مطهری تصریح کرد : خودسازی در جایی محقق می شود که فرد اهل ملاحظه کاری نباشد، نقاط ضعفی که در جامعه است در او نباشد، بنده جاه و مقام، پول و شهوت نباشد.

**بندرعباس
احساسات بر جنبش دانشجویی غلبه دارد
مستند ساز و فعال رسانه ای گفت: در حدود 80 سالی که از جنبش دانش آموزی و دانشجویی ایران می گذرد، وجه احساسات آن بر سایر وجوه غلبه دارد.
حسین دهباشی به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه هرمزگان اظهار داشت: این انتظار که رفتارهای سیاسی در دانشگاه ها همراه با دور اندیشی باشد و پخته شود محقق نشده است.
وی ادامه داد: نهایت عمر جریان دانشجویی در دانشگاه چهار سال است و پس از آن دانشجویان دانش آموخته می شوند و آن گونه که باید فرصت انتقال تجربه به دانشجوهای بعدی ایجاد نمی شود.
مستند ساز و فعال رسانه ای خاطر نشان کرد: اگر جنبش دانشجویی بار فعالیت های عقلانی را بر دوش نگیرد، جای دیگری هم آن را بر عهده نخواهد گرفت.
دهباشی تصریح کرد: اگر امروز در دانشگاه ها از مراسم 16 آذر استقبال کمتری می شود باید آن را به حساب هوشمندی دانشجویان گذاشت که نمی خواهند به جریان های سیاسی اجازه سوء استفاده بدهند.
این فعال رسانه ای یاد آور شد: امروز بیش از هر موقع دیگری به انجام فعالیت های علمی اجتماعی و اقتصادی نیاز داریم لذا باید اندیشید که آیا تنها حق خواهی و نیت های پاک برای انجام هر حرکت سیاسی کافی است و دانشگاه باید به زیر ساخت های اتفاق هایی که در سال های اخیر و گذشته رخ داده توجه کند.

**تبریز
فریاد دانشجو باید بر سر استکبار باشد
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه فریاد دانشجو باید بر سر استکبار باشد، گفت: دانشجویان باید هجمه های خود را به دلیل بدعهدی غرب و آمریکا، به سمت آنها وارد کنند.
حجت الاسلام امیر ابراهیم‌ زاده در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مرند اظهار داشت: نقش دانشجویان در زمان بعد از انقلاب بارز بوده و این را با حضور در صحنه های مختلف ثابت کردند.
وی اضافه کرد: دانشجویان اکنون علاوه بر اینکه در عرصه علم، پیشتاز هستند در جبهه های نبرد حق علیه باطل نیز حضور دارند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: آینده کشور و نظام ما در دست دانشجویان است لذا باید بصورت قوی در صحنه حضور داشته باشند.

**ارومیه
فعال سیاسی: دانشگاه و دانشجو باید آزاد باشد
فعال سیاسی گفت: برای حفظ جنبش دانشجویی در دانشگاه ها باید تلاش شود و مراکز دانشگاهی و دانشجویان باید آزاد باشند.
مهدی کوچک زاده در آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با اشاره به لغو سخنرانی دیگر وی در یکی از دانشگاه های این شهر، بیان کرد: مسوولان نباید فضای دانشگاه را محدود کنند.
وی تصریح کرد: بدنه و راس جنبش دانشجویی همواره در حال تغییر است و مسوولان نباید نگاه حزبی به آن داشته باشند.
وی تمامی دانشجویان را عدالت خواه و آزادی طلب عنوان کرد و گفت: این موضوع ربطی به چپ و راست بودن دانشجویان ندارد.
کوچک زاده با بیان اینکه اختلاف در فهم اطلاعات ما را به سمت گرایش های مختلف سوق می دهد، افزود: همه آزادی خواه هستیم و آنانی که خلاف این امر هستند، اطلاعات کافی در این رابطه ندارند.

**البرز
فعال دانشجویی: نقش دانشجویان در مقابل دشمنان روشنگری است
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی البرز گفت: نقش دانشجویان در مقابل دشمنان روشنگری و تبیین مواضع انقلاب اسلامی است.
علی محمد خان در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته کرج افزود: بسیج دانشجویی با فرمان امام راحل (ره) برای دفاع از انقلاب و جلوگیری از نفوذ غرب و شرق در کشور تشکیل شد.
وی ادامه داد: امروز همان جنگ ها و توطئه های دشمنان به شکل دیگری در جامعه سربرآورده و نه دشمنی آمریکا علیه ایران اسلامی کاهش یافته و نه ملت ایران اسلامی از آرمان های خود دست برداشته است.
وی اضافه کرد: عرصه جنگ امروز فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بوده که دانشجویان با نقش روشنگرانه خود باید وارد عمل شوند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی البرز گفت: امروز شاهد آن هستیم که دانشجویان بسیجی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی موفقیت های چشمگیری بدست آورده اند.

**مشهد
یک فعال دانشجویی:جریانهای دانشجویی برای حل ریشه ای مشکلات تلاش کند
دبیر اسبق جنبش عدالت خواه دانشجویی گفت: جریانهای دانشجویی باید عزم خود را برای حل ریشه ای مشکلات کشور جزم کنند و درگیر مسایل حاشیه ای نشوند.
محمد صادق شهبازی به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در اینکه مشکلات مختلفی از جمله مشکل اقتصادی در کشور داریم شکی نیست اما هیچکس جواب درستی برای حل این مشکلات ندارد.
وی اظهار داشت: به رغم مشکلاتی که دشمنان خارجی برای ما پدید آورده اند، ایران کشوری نیست که به دلیل فقر منابع به زانو درآید، ما منابع مختلف در کشور داریم که به دلیل سوء مدیریت و بی تدبیری از آنها استفاده نمی کنیم.
وی گفت: صنعت خودرو سازی ما با همین نقایص موجود شانزدهمین صنعت خودرو سازی دنیاست، در زمینه فراورده های نانو رتبه ششم و در سلولهای بنیادی رتبه دوم جهان را داریم، زمینهای جلگه ای وسیعی در جنوب کشور بدون کشت رها هستند.

**قم
رئیس دانشگاه قم:دانشجویان پیشران و پیشگام جامعه هستند
رئیس دانشگاه قم، دانشجو و فعالیت دانشجویی را جریانی پویا، مطالبه گر، پیشران و پیشگام دانست و گفت: صراحت در گفتار، شجاعت در بیان، حساسیت بر امور مختلف، آرمان خواهی و عدالت طلبی از جمله ویژگی های جوانان دانشجو و طلبه است.
حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز ،تحقق عدالت اجتماعی را یکی از آرمان های جوانان دانشجو و طلبه دانست و افزود: این قشر نسبت به اشرافی گری بی تفاوت نیستند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند.
رئیس دانشگاه قم از دیگر موضوع های مورد توجه و حساسیت دانشجویان را تضعیف استقلال و نفوذ بیگانگان در کشور دانست و تاکید کرد: جوانان جامعه به عنوان فرزندان این ملت در حوزه و دانشگاه همانگونه که نسبت به مسائل داخل کشور بی تفاوت نیستند نسبت به مسائل جهانی و منطقه ای نیز حساسیت دارند.
دیرباز اظهار داشت: دانشجویان در کنار تحقیقات علمی و پژوهشی در دانشگاه، به فکر آینده کشور نیز هستند، چراکه اداره و پیشرفت و انقلابی ماندن کشور را در گرو تربیت مدیران انقلابی می دانند و به همین دلیل نسبت به مسائل مختلف ملی و بین المللی حساس هستند.

**زاهدان
جنبش دانشجویی یک جریان آرمان گرا و هوشیار است
مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: جنبش دانشجویی یک جریان آرمانگرا، هوشیار و فعال است و همه تشکلات دانشجویی انقلابی و مدافع آرمانهای انقلاب هستند.
علیرضا کیخا در نشستی که با محوریت آسیب شناسی جنبش های دانشجویی به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو برگزار شد افزود: هر چند فرا رسیدن روز دانشجو به خاطر شهادت سه تن از عزیزان انقلاب است اما در مکتب انقلاب شهادت تسلیت ندارد و این روز را پیشاپیش به دانشجویان عزیز تبریک می گوییم.
وی ادامه داد: سالروز این مناسبت ها در تقویم فقط به برگزاری جشن ها و نشست ها محدود می شود و متاسفانه در مورد تبیین و توضیح این ایام مطالبی عرضه نمی شود.
مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بهتر است در چنین روز هایی به جای برگزاری مجالس جشن که در حال مرسوم شدن است کار گفتمانی صورت گیرد و برای دانشجو از فلسفه وجودی این روزها گفته شود.
وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی واژه ایست که سال هاست در دایره واژگانی سیاسی قرار گرفته و در 20سال اخیر نمود بیشتر داشته است.
کیخا بیان کرد: جنبش های دانشجویی باید فارغ از حزب گرایی و تعصب بوده و کارشان جریان سازی باشد.
وی اظهار داشت: دانشجو باید درک درستی از شرایط زمانی خود داشته باشد و حرکات و جنبش های آنان به صورت کنشی باشد نه واکنشی؛ 13 آبان یکی از این جنبش های حرکتی است.
مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان افزود: دانشجو باید نقش جدی در مسائل کشور داشته و پویا،فعال و مطالبه گر باشد.

**یزد
عضو شورای انقلاب فرهنگی:جنبش دانشجویی بدون مرزبندی سیاسی تقویت شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر نقش‌آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف انقلاب گفت: جنبش دانشجویی باید به‌دوراز مرزبندی‌های جناحی و سیاسی تقویت شود.
عزت‌الله ضرغامی در آستانه روز دانشجو (16 آذر) در نشستی با دانشجویان دانشگاه یزد افزود: جنبش دانشجویی به دلیل سیاست زدگی و سوءاستفاده جریان‌های سیاسی نسبت به گذشته ضعیف‌تر و از رسالت اصلی خود فاصله گرفته است.
وی ادامه داد: این در حالی است، دانشجویان درگذشته نقش‌های برجسته‌ای در تسخیر لانه جاسوسی، استکبارستیزی و تأسیس نهادهای انقلابی داشتند.
1484

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي دانشگاه دولت ارتباط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۵۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل از اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ دبیر ونماینده مجمع بین المللی اساتید مسلمان گفت : با راه اندازی سایتی از همه استادان و دانشجویان و نخبگان داخل و خارج از کشور دعوت شده که در حوزه های علمی و پژوهشی رژیم اشغالگر قدس را تحریم کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


دکتر هاشمی فر افزود: اطلاعات تمام استادان و دانشجویان در این سامانه به صورت محرمانه محفوظ خواهد ماند.

دیگر خبرها

  • نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه
  • دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند
  • المپیاد ورزش‌های فناورانه زمینه‌ساز شکوفایی استعداد‌های برتر دانشجویی
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل از اصفهان
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت