Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ در روزهای گذشته برخی رسانه ها از اعتراض فعالان محیط زیست استانهای کهگیلویه وبویراحمد و خوزستان نسبت به ساخت طرح گردشگری در تنگ تکاب در منطقه حفاظت شده خائیز خبر داده بودند.

این موضوع در داخل و خارج از کشور با واکنش هایی روبه رو شد تا آنجا که بنگاه خبرپراکنی «بی بی سی» فارسی گزارشی انحرافی از اعتراض ها به این طرح منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز یکشنبه در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجوز سرمایه گذاری در منطقه خائیز و تنگ تکاب کاملا قانونی بوده و تمامی سلسله مراتب قانونی و اداری در آن رعایت شده است.

عیسی کلانتری افزود: بخشی ازجو سازی های مطرح شده در برخی رسانه ها درباره تنگ تکاب برای متهم کردن دولت به بی قانونی است و بنگاه های خبری بیگانه نیز مترصد سوء استفاده رسانه ای هستند.

وی ادامه داد: بخشی از جوسازی ها را نیز گروه هایی انجام می دهند که به دلیل شفاف سازی در محیط زیست رانت هایشان حذف شده و منافع خود را از دست داده اند.

معاون رئیس جمهوری گفت:در این موضوع مسئولان نیز مقصر بودند چرا که اطلاعات کامل طرح را به اطلاع مردم و رسانه ها نرساندند و در نتیجه شبکه های داخلی و خارجی به علت اطلاعات ناقصی که درباره تنگ تکاب داشتند واکنش هایی نشان دادند.

وی با اشاره به مصوبه سال 87 هیات وزیران که در آن اعلام شده بود در تنگه تکاب مستنثیاتی 32 هکتاری وجود دارد که طبق قانون صنایع رده یک از جمله توریسم را می توان در قالب زیستگاه ها در آن پیاده کرد.

کلانتری تاکید کرد که این مستنثیات متعلق به مردم است و در این چارچوب در آن مجوز سرمایه گذاری اکوتوریسم و توریسم زیست محیطی داده شده و سرمایه گذار هم در آن مشغول فعالیت است.

رئیس سازمان محیط زیست کشوربا بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن کوهپایه و دره ها مناسب سرمایه گذاری در زمینه اکوتوریسم است گفت دارایی ارزشمند این استان محیط زیست است و باید از آن استفاده اقتصادی شود.

وی گفت:بخش اکوتوریسم تاکنون در این استان نادیده گرفته شده و محیط زیست در اقتصاد استان سهیم نشده است.

کلانتری تاکید کرد: ایجاد زیرساختهای اکوتوریسم و توریسم محیط زیست حق منطقه است تا مردم داخل و خارج کشور با حفظ ضوابط و مقررات زیست محیطی از آن استفاده کنند.

وی یادآوری کرد: می توان هم محیط زیست استان را حفظ کرد و هم از طبیعت استان در توسعه صنعت توریسم استفاده کرد.

کلانتری گفت: توریسم زیست محیطی می تواند برای این استان درآمد زا باشد

منطقه کوه خیز و سرخ (خائیز) در سال 77 با مصوبه شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

این منطقه با مساحت32 هزار و 332 هکتار در غرب کهگیلویه و بویراحمد و مرز این استان با شهرستان بهبهان در استان خوزستان قرار دارد.

شاخص ترین گونه جانوری این منطقه کل و بز است که با جمعیت بسیار مناسبی در کوهستان های خائیز حضور دارند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست سرمایه قانون کهگیلویه و بویراحمد گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۵۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به همراه جمعی از معاونین و روسای ستادی اداره کل صبح امروز با حضور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان غربی و امام‌جمعه ارومیه با حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر سید مهدی قریشی دیدار کرد.

دکتر سعید شهند در ابتدای این دیدار ضمن تبریک سال جدید و آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان گفت : در راستای تحقق بخشیدن به شعار سال، عمل به منویات مقام معظم رهبری و همچنین عملیاتی نمودن برنامه های دولت مردمی سیزدهم ، همراهی با جهش تولید و توسعه پایدار و متوازن ، محوریت فعالیت های اداره کل حفاظت محیط زیست در سال 1403 خواهد بود و مردمی سازی حفاظت از محیط زیست را در سال جدید با جدیت پیگیری می کنیم .

 

وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در امر حفاظت از محیط زیست بیان کرد : در این راستا یک معاونت تخصصی با عنوان معاونت آموزش و مشارکت های مردمی در سازمان مرکزی وجود دارد که هدف آن ارتقا و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست و  مردمی سازی آن است .

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر قریشی نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان غربی و امام‌جمعه ارومیه نیز در این دیدار ضمن تبریک سال جدید با اشاره به فیوضات ماه مبارک رمضان گفت: بایستی تلاش کنیم تا از فیوضات و برکات این ماه استفاده کرده و انجام امورات اجرایی را با مسائل معنوی عجین کنیم، قطعاً کارها بابرکت و منشأ خیر خواهند بود.

 

وی ادامه داد: حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است که شرع ، قانون و عقل به آن حکم و تاکید می کند و اگر محیط زیست آسیب ببیند زندگی مردم دچار آسیب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت
  • حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است
  • مهمترین برنامه‌های سازمان محیط زیست در سال آینده
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز در منطقه شکارممنوع ریوند سبزوار
  • همکاری گردشگران نوروزی در حفاظت از محیط زیست