Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- کارشناس مسئول مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بروز خشکسالی و کاهش بارندگی ها در سال جاری، 257 میلیارد ریال به مراتع استان خسارت وارد کرده است.

محمد نوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال میزان تولید علوفه در مراتع استان در مقایسه با سال گذشته 36 هزار تن کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در سال های با بارندگی نرمال، 240 هزار تن علوفه در مراتع استان تولید می شود که نیمی از این میزان قابل برداشت و استحصال است اما امسال میزان علوفه قابل برداشت 30 درصد کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: سطح مراتع استان یک میلیون و 414 هزار و 850 هکتار است که از این سطح، 112 هزار و 615 هکتار معادل 7 درصد از سطح مراتع، با تراکم خوب و 627 هزار و 244 هکتار معادل 44 درصد، مراتع با تراکم متوسط است.
کارشناس مسئول مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه 48 درصد از مراتع استان فقیر است اظهار داشت: 674 هزار و 991 هکتار فقیر و کم تراکم است.
نوری در بخش دیگر سخنان خود در باره حضور غیرمجاز دام در مراتع گفت: در سال های اخیر جمعیت دام سبک در استان کاهش یافته است و بر این اساس حضور دام در مراتع هم کاهش می یابد اما بر اساس آمار پرونده های ممیزی مراتع، 2 میلیون واحد دامی موجود در زمان ممیزی بوده که تنها یک میلیون و 200 هزار واحد دامی از این جمعیت به عنوان دام مجاز شناسایی شده و مابقی غیرمجاز بوده است.
کارشناس مسئول مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به وضعیت آب و هوایی در مناطق قشلاقی و ییلاقی و سرمای دیر هنگام تا اواسط خرداد ماه، عشایر کوچ رو برای ورود به مراتع با مشکل روبرو شده و با تاخیر وارد مناطق ییلاقی شده اند.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7185/6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي مراتع خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۶۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ طبق آیین‌نامه عملیاتی شرکت‌های آب و فاضلاب، استفاده از آب شرب برای مصارف غیر شرب مانند آبیاری باغات، باغچه‌ها، صیفی‌جات، تأمین آب دام‌ها، پر نمودن استخر‌ها، استفاده از آب شرب برای ساخت و ساز‌ها و ... خلاف مقررات بوده و در صورت مشاهده با متخلفین برخورد شدید قانونی خواهد شد که از مهم‌ترین عواقب آن قطع انشعاب آب، سلب امتیاز و معرفی افراد خاطی به مراجع ذی صلاح خواهد بود بدین وسیله از همه مشترکان محترم تقاضا می‌شود ضمن پرهیز از اسراف و عدم استفاده از آب شرب برای مصارف غیر شرب با مدیریت مصرف آب، همچون سالیان گذشته خادمان خود را در شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی برای ارائه خدمات بهتر و پایدارتر به کلیه هم‌استانی‌های عزیز در اقصی نقاط استان یاری کنند.

دیگر خبرها

  • شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند
  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • سیلاب به ۵ هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم
  • خسارت بارش‌های بهاره به ۶ هزار هکتار از مزارع استان
  • رقابت ۲۷۰ چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان
  • سیل ۱۸ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است
  • بارندگی اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی کنارک خسارت زد
  • بارندگی، سه میلیارد ریال به شهرستان دیّر خسارت وارد کرد
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت