Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@22:54:33 GMT

بررسی 390 سند قانونی در دفتر رئیس‌جمهور افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۶۴۷۷

بررسی 390 سند قانونی در دفتر رئیس‌جمهور افغانستان

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «هشدار» افغانستان؛ سرور دانش، معاون دوم ر‌ئیس‌جمهور افغانستان گفت: ارزیابی ما از اقدامات حکومت «وحدت ملی» برای مبارزه با فساد اداری مثبت است، اما هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که ریشه‌های فساد به کلی از میان رفته است.

دانش اظهار کرد: نهادهای ناظر بر عملکرد حکومت افغانستان نباید فقط مشکلات را در نظر بگیرند، بلکه باید دستاوردها و اصلاحاتی را که در زمینه مبارزه با فساد به میان آمده است را نیز مورد ارزیابی قرار بدهند، زیرا نشر گزارش و انتقاد به تنهایی نمی‌تواند به بهبود روند مبارزه با این پدیده اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: در عرصه حقوقی و مبارزه با فساد گام‌های جدی برداشته شده است. همچنین در حوزه قوانین نیز اصلاحات بسیاری انجام شده که از جمله آنها می‌توان از قوانین خاص برای مبارزه با فساد یاد کرد.

دانش یادآور شد: طی چهار سال گذشته، 390 سند قانونی در دفتر رئیس‌جمهور و توسط کمیته قوانین مورد بررسی قرار گرفت. قوانین جزایی افغانستان در جهان کم‌نظیر است. بسیاری از کشورها بر این اعتقاد هستند که باید از این قوانین الگو گرفت. همچنین در سال جاری 4 قانون که شامل دسترسی به اطلاعات، مبارزه با فساد اداری، اطلاع‌رسانی از فساد اداری و ثبت دارایی‌ها است به تصویب رسید.

وی افزود: در حوزه مکانیزم‌های اجرایی قوانین نیز از دو سال پیش تاکنون اقدامات بسیاری انجام شده است. برخی از آنها عبارتند از تصویب استراتژی ملی مبارزه با فساد، ایجاد شورای عالی حاکمیت قانون،‌ تأسیس مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، اصلاحات سیستم تدارکات و شفافیت در استخدام کارمندان دولتی.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: هنوز مشکلاتی در بخش تطبیق این قوانین وجود دارد. مشکلات مالی، پایین بودن سطح آگاهی جامعه و نبود فرهنگ عمومی مبارزه با فساد از مشکلات عمده‌ای به شمار می‌آید که مانع از تطبیق قوانین شده است.

جان بس، سفیر آمریکا در کابل در این باره گفته بود که تأسیس مرکز قضایی برای مبارزه با فساد و تصویب قوانین ثبت دارایی از نمونه‌های تلاش دولت افغانستان برای مبارزه با فساد اداری است. با این حال، هنوز مشکلات بسیاری در بخش مبارزه با فساد وجود دارد و باید برای اجرایی کردن قوانین تصویب شده تلاش کرد.

وی معتقد است که دو دستگی در اجرایی شدن قوانین، تأثیرگذاری آنها را از میان می‌برد، چرا که این قانون‌ها باید برای همه مردم به صورت یکسان اجرا شود. فعالیت‌های حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد باید گسترش پیدا کند.

گاریت بیلی، نماینده بریتانیا در افغانستان نیز در این باره گفت: فساد، محرک منازعات و یکی از راهکارهای مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد و سپردن کار به اهل آن در یک شبانه‌روز انجام نمی‌شود. در بخش تطبیق قوانین نباید استثنا قائل شد و همه قانون‌ها باید به گونه یکسان برای همه اجرا شود.

گفتنی است، قانون مبارزه با فساد اداری و حمایت از اطلاع‌دهندگان جرایم این حوزه به تازگی در افغانستان تصویب شده است و از جمله قوانین مهم در امر مبارزه با فساد اداری به شمار می‌آید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا بین الملل قرآن ایکنا افغانستان بررسی سند مبارزه فساد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۶۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور

تدوین سند ملی مبارزه با فساد پس از ۱۵ سال، علت بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور و عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن» از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، تدوین سند ملی مبارزه با فساد پس از 15 سال، علت بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور و عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن» از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه برخی از اخبار منتشر شده در رسانه‌های کشور را مرور می‌کنیم.

برخورد با فعالیت اتباع فاقد مدارک هویتی وغیرمجاز به عنوان پاکبان

رضا محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: فعالیت اتباع فاقد مدارک هویتی و غیرمجاز به عنوان پاکبان در سطح شهر جرم محسوب می شود.

عوارض نامشخص «قلیان اکسیژن»/ هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد باشد

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق پزشکی در انجام طرح‌های تحقیقاتی، درباره طرح مطالعاتی «قلیان اکسیژن» گفت: با توجه به اینکه عوارض استفاده از این نوع قلیان نامشخص است، اجرای آزمایشی این طرح نیز در 10 استان کاری اشتباه است. هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد انجام شود و در وهله نخست روی نمونه حیوانی استفاده شده باشد. پس از اینکه مطالعات روی نمونه حیوانی انجام شد و مضر نبودن مورد آزمایش شده به اثبات رسید، می‌تواند طرح مطالعاتی روی نمونه انسانی انجام شود. انجام یک کار تحقیقاتی به طور مستقیم روی نمونه انسانی از منظر اخلاقی درست نیست.

شایعات در مورد بارش‌های سنگین اخیر مناطق جنوبی کشور صحت ندارد 

مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اظهار داشت: شایعاتی که پیرامون بارش‌های شدید اخیر مناطق جنوبی و شرقی کشور در فضای مجازی و در بین مردم می‌شنویم، مبنای علمی ندارد و بیشتر شبه علم هستند. رصد منابع خارجی و داخلی در خصوص بارش‌ها در حاشیه جنوبی خلیج فارس حاکی است که اکثر محققین و متخصصین آب و هوا این بارش‌ها را ناشی از مساله تغییر اقلیم می‌دانند. همچنین کشور امارات هم به طور رسمی اعلام کرده است که هیچ‌گونه عملیات بارورسازی در زمان این بارش‌ها انجام نداده است.

سند ملی مبارزه با فساد پس از 15 سال تدوین می‌شود

سید علی کاظمی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد، همزمان با سالروز ابلاغ فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب در زمینه مبارزه همه‌جانبه و سازمان‌یافته با مفاسد مالی و اقتصادی از تدوین سند ملی مبارزه با فساد که بیش از 15 سال است به تعویق افتاده بود، خبر داد و گفت: این سند با تعامل و همکاری 20 نهاد متولی در این حوزه در دست تهیه است و نسخه نهایی آن تا شهریور امسال رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تغییر نام باشگاه استقلال از مسیر قانونی ممکن است/ تجلیل از مدال‌آوران ایرانی با حضور رئیس جمهور
  • توصیه دادستان کرمان به مقامات قضائی استان‌ برای مبارزه جدی با فساد 
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران به شرقی و غربی در دست بررسی است
  • وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • شکایت از جرایم اداری به کمک وکیل کیفری
  • گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور: گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور