Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:02:55 GMT

روحانی تهدید نکرد، هشدار داد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۷۴۲۴

روحانی تهدید نکرد، هشدار داد

تهران- ایرنا- سخنان اخیر رییس جمهوری به دولت های غربی درباره عواقب تحریم ها و تاثیر آن بر مبارزه ایران با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و هجوم پناهجویان به غرب شاید به مذاق برخی از سیاست پیشگان غربی خوش نیامد، اما این هشدار واقعیتی است که آثار سوء آن اقتصاد غرب را نیز در امان نخواهد گذاشت.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** روحانی تهدید نکرد، هشدار داد!
پایگاه خبری فرارو در گزارشی دیدگاه دو تحلیلگر سیاست خارجی درباره سخنان روحانی پیرامون آوار مواد مخدر، پناهجو و... در غرب را انعکاس داد و نوشت: علی خرم، کارشناس مسائل بین الملل به فرارو می‌گوید: صحبت‌های آقای روحانی واقعیت دارد. اگر ایران تحریم شود چنین خطراتی پیش روی جهان قرار می‌گیرد. همین الان 10 هزار ایرانی به امید زندگی در اروپا در صربستان مانده اند چه برسد به آنکه فشار اقتصادی به مردم افزایش پیدا کند. این موضوع می‌تواند به اروپا فشار بیاورد. ضمن آنکه در 40 سال گذشته ایران سابقه خوبی در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم از خود نشان داده است. برخی از گروه‌ها که می‌خواهند از افغانستان وارد ایران شوند قصد ندارند در خاک ایران بمانند بلکه می‌خواهند به سمت اروپا حرکت کنند. اما حتی جلوی حرکت این افراد به سوی اروپا گرفته می‌شود که بحران به سمت ترکیه و اروپا منتقل نشود.

این کارشناس سیاست خارجی می‌گوید: همکاری ایران با جهان در مبارزه با مواد مخدر یا تروریسم چیزی نیست که ایران لازم باشد آن را اثبات کند. خود اروپایی‌ها بر این نکته واقفند. خانم موگرینی در سفرهایش به ایران بابت این موضوع از تهران تشکر کرده است. در گزارش‌های سالانه سازمان ملل هم این موضوع بیان می‌شود. با همه این‌ها اروپایی‌ها به نوبه خود سعی می‌کنند سهم خود را بپردازند. اگر SPV (سامانه ویژه مالی) که وعده آن را می‌دهند راه بیفتد آن‌ها سهم خود را برای کمک به ایران انجام می‌دهند.

فریدون مجلسی دیگر تحلیل گر مسائل سیاسی نیز به فرارو می‌گوید: صحبت‌های آقای روحانی خطاب به غربی‌ها که با تحریم ایران آوار مواد مخدر، پناهجو و تروریسم در انتظارتان است به معنای تهدید نیست. این صحبت‌ها به آن معنا نبود که اگر ایران تحریم شود تروریسم و مواد مخدر را به جان غربی‌ها خواهیم انداخت. ایران نه مواد مخدر دارد و نه تروریسم. بلکه از افغانستان و پاکستان به سوی اروپا می‌رود. در ارتباط با پناهجو هم غربی‌ها از افغانستان ترس دارند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه می‌دهد: آقای روحانی می‌داند اگر می‌خواست تهدید کند عربستان از تهدید او بسیاری خوشحال می‌شود، آن را اعلام جنگ تفسیر کرده و سعی می‌کنند با نیروی نظامی در برابر آن بایستند. اما آقای روحانی به واسطه سال‌ها تجربه سیاست‌ورزی مرتکب چنین گافی نمی‌شود.

** منظور مؤتلفه از «ملت ایران» همان 1.16 درصد است؟!
تارنمای «عصر ایران» در گزارشی آورده است: حزب مؤتلفۀ اسلامی در بیانیۀ 55 سالگی خود برجام را «مرده» توصیف کرده و دفاع دولت از آن را موجب «وهن ملت ایران» دانسته اما آیا همه ملت به آنان نمایندگی داده‌اند؟

بیانیه پایانی حزب مؤتلفه اسلامی هم جای یک تأسف و یک تعجب، باقی می گذارد و هم یادآور نکته ای است. تأسف به این خاطر که در دوران دبیرکلی مرحوم عسگر اولادی بارها بین مؤتلفه و مشارکت مکاتبه صورت پذیرفت و نکات خوبی از تعامل و گفت و گوی سیاسی را در این نامه نگاری ها شاهد بودیم ولی حالا اخلاف او جز به حذف و اخراج رضایت نمی دهند. آیا به این خاطر است که مایل اند در مسابقات بی رقیب برنده شوند؟

یادآوری هم آن جمله مشهور از امام است که در انتقاد از منتقدان راست‌گرای دولت در دهۀ 60 گفته بودند «از ادارۀ یک نانوایی هم عاجزند». فراموش نکنیم نمی توان هم مدعی کلیت ساختار سیاسی بود و هم نقش اپوزیسیون گرفت.

اشتباه نشود. حق هر حزبی است که بیانیه صادر کند و موضع بگیرد. حتی می تواند با شعار لغو و برچیدن برجام وارد صحنۀ انتخابات شود اما این دولت با برجام شناخته می شود. انتظار گزافی نیست از یک حزب که نظر خود را بگوید و برای دیگران باید و نباید نکند و از طرف حزب و هواداران و پایگاه سیاسی و اجتماعی خود موضع گیری کند. نه از طرف کل ملت ایران.

تعجب هم این که چرا مؤتلفه اصرار دارد خاستگاه و پایگاه خود را که «بازار» بود ترک کند و مانند جبهۀ پایداری هویت خود را با نفی و طرد برجام تعریف یا باز‌تعریف کند در حالی که خود اصول‌گرایان‌ رادیکال و برجام‌کوبان هم علاقه‌ای ندارند شبیه مؤتلفه‌ای ها شناخته شوند و مدام مرزبندی می کنند.

** افشای جزئیات نوار ضبط‌ شده از قتل خاشقجی: «نمی‌توانم نفس بکشم»
سایت «انتخاب» در گزارشی با این عنوان آورده است: «نمی‌توانم نفس بکشم». این آخرین عبارتی است که از زبان جمال خاشقجی و بعدازآن که در کنسولگری سعودی در استانبول به دست گروه مأمور شده از سوی بن سلمان مورد شکنجه به‌قصد قتل قرار می‌گیرد، بیرون آمده. این مطلبی است که یک از مقامات آگاه از جریان بازرسی‌های پرونده جمال خاشقجی به خبرگزاری سی ان ان بیان کرده است.

به گزارش «تابناک» این منبع که متن پیاده شده نوار صوتی ضبط ‌شده از آخرین لحظات زندگی جمال خاشقجی را مشاهده کرده است بیان کرده که کاملاً مشخص است که قتل صورت گرفته در روز 2 اکتبر به‌هیچ‌وجه اشتباه و سهو نبوده است بلکه دقیقاً یک طرح از قبل هماهنگ شده بوده. این منبع بیان کرده است که خاشقجی در آخرین لحظات عمر خود با گروه مرگی که کمر به قتل او بسته بودند درگیر شده بوده و گفته است: «نمی‌توانم نفس بکشم... نمی‌توانم نفس بکشم... نمی‌توانم نفس بکشم...»

این منبع بیان کرده است که در این نوار در واکنش به صدای مخوف و وحشت‌آور بریده شدن استخوان‌ها و مثله شدن بدن خاشقجی، یکی از مرتکبین قتل به دوستان خود پیشنهاد می‌کند که به موسیقی گوش دهند تا این صدا آنها را آزار ندهد! همچنین در این نوار مشخص است که چندین تلفن صورت می‌گیرد و این افراد گزارش پیشرفت کار را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که به عقیده مقامات ترکیه، سران سعودی هستند. آنچه این منبع مطلع بیان کرده برخی از اطلاعات موجود در این متن پیاده شده از قبل توسط رسانه‌های خبری منتشرشده بود اما این برای اولین بار است که متن کامل این نوار صوتی پیاده می‌شود.

این مسئله می‌تواند فشار بر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را افزایش دهد. وی طی ماه‌های اخیر در پی تبرئه کردن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از جریان این قتل بود و اکنون تحت‌فشار سنا و کنگره در دوراهی انتخاب بین ادامه مسیر با سعودی‌ها یا رها کردن یکی از متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا قرار دارد. پیش‌ازاین ترامپ گزارش CIA مبنی بر دخالت مستقیم بن سلمان در ماجرای قتل را رد کرده بود

متن اصلی صدا توسط سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه تهیه شد. مقامات ترکیه هرگز نگفته‌اند که چگونه این نوار صوتی را به دست آورده‌اند. این متن قبل از آنکه با دیگر سرویس‌های اطلاعاتی به اشتراک گذاشته شود ترجمه شده است. منبع CNN یک نسخه ترجمه شده را خوانده است و در جریان تحقیقات در این خصوص قرارگرفته است. دفتر یکی از سناتورهای ایالات‌متحده که در مورد تحقیقات این قتل از سوی جینا هاسپل، مدیر سازمان سیا، قرارگرفته است، به CNN گفته است که محتویات این متن، با گزارش‌های خلاصه قبلی «سازگار» است.

** در تمام نظرسنجی‌های قبل از رای گیری، آراء هیچکس غیر از قالیباف نزدیک به روحانی نبود
پایگاه خبری «انتخاب» با اشاره به واکنش قربانزاده، در گزارشی با عنوان «در تمام نظرسنجی‌های قبل از رای گیری، آراء هیچکس غیر از قالیباف نزدیک به روحانی نبود / رئیسی می‌گوید قالیباف نمی‌خواست کاندیدا شود، خب پس چه شد که کاندیدا شد؟ این موضوع جعبه سیاه دارد/ با کنار رفتن رئیسی به نفع قالیباف، شوک بزرگتری رقم می‌خورد / اگر به جای رئیسی، قالیباف می‌ماند، انتخابات به دور دوم می‌رفت / این صحبت که می‌گویند قالیباف گفته «حاضرم در ستاد رئیسی باشم» را امروز شنیدم / در ‏مناظره اول معلوم بود که رئیسی با همه رقابت می‌کند» نوشت: حسین قربانزاده، مشاور محمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات حجت الاسلام رئیسی گفت: در زمان انتخابات یک تحلیل تکنیکال ‏سیاسی به ما می گفت با کنار رفتن آقای رئیسی به جای آقای قالیباف، شوک بزرگتر رقم می خورد؛ ولی در عمل آن چیزی که ‏اتفاق افتاد، دیدیم که ایشان حضور دارند و این شوک هم نیاز است و طبیعتا آقای قالیباف انصراف دادند ولی خوب این شوک ‏نتوانست تاثیر لازم را بگذارد.‏
قربانزاده در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، گفت: آقای رئیسی حرفی زده اند و گفته اند که آقای قالیباف نمی خواست کاندیدا ‏شود، بالاخره این، یک جعبه سیاهی دارد؛ پس چه شد که آقای قالیباف در انتخابات حضور پیدا کرد؟ ‏

او ادامه داد: نکته اول اینکه باید از آقای رئیسی سوال شود که ادامه این جمله چیست؟ چون جمله ایشان ادامه دارد و می گویند وقتی قرار شد ایشان ‏در انتخابات حضور پیدا کند، مثلا این اتفاق افتاد، باید تکلیف این موضوع روشن شود. ما هم تایید می کنیم که آقای قالیباف شخصا ‏نمی خواست در انتخابات حضور پیدا کند و در واقع اتفاقاتی افتاد. ‏

قربانزاده ادامه داد: نکته دوم درمورد این چیزی که درباره آرا گفته می شود و اینکه نظرسنجی ها باید تعیین کند، باید گفت افراد ‏در عین حالی که محکم می گویند تا پایان هستند، بالاخره همه ملاحظات سیاسی و اقبال مردمی را نیز در نظر می گیرند. ما که ‏مثل آمریکا دو کاندیدای حزبی نداریم که دو کاندیدا از ابتدا تا آخر با هم رقابت کنند. طبیعتا افراد بسته به انتساب شان به جریان ‏های سیاسی، همه تحولات را تا لحظه آخر رصد می کنند. ولی اینکه اراده شان بر این است که کاندیدا باشند و پوششی نباشند، ‏موضوع دیگری است.‏
او افزود: کاندیدای پوششی از ابتدا می داند که قطعا کنار می رود مانند آقای جهانگیری. اما کسی که اعلام می کند نظرسنجی ها را ‏هم تا لحظه آخر ببینم، این یعنی پای کار هست ولی باید همه تحولات سیاسی را دنبال کند تا ببینید چه اتفاقی می افتد یعنی تناقضی ‏با اینکه می گوید من تا لحظه آخر هستم، ندارد.‏

مشاور قالیباف ادامه داد: نکته سوم اینکه بالاخره همان طور که همه کارشناسان این را تحلیل می کنند و در نتیجه هم همین ‏موضوع رقم خورد که لزوما با انصراف آقای قالیباف، آرای ایشان به سبد آقای رئیسی ریخته نمی شود. در واقع بخش عمده ای از ‏سبد آقای قالیباف به سمت آقای روحانی رفت؛ و این نشان می دهد برای تصمیم گیری در مورد این که چه کسی باید کنار برود، ‏عوامل مختلفی را باید ارزیابی کنیم و این اتفاق باعث شد که آقای روحانی بیشترین بهره را از کنار رفتن آقای قالیباف ببرد.‏

قربانزاده تصریح کرد: نکته چهارم در مورد اینکه چرا آقای قالیباف کنار رفت و این موضوع چه معادله ای داشت، باید گفت آن ‏معادله این است که جریان اصولگرایی در هفته پایانی به دلیل فاصله ای که در نظرسنجی ها با آقای روحانی داشت، به یک شوک ‏نیاز داشت. یعنی اگر با دست فرمان همان نظرسنجی ها جلو می رفت، معلوم بود که آقای روحانی رییس جمهور می شود. بنابراین ‏قاعدتا باید شوکی وارد می شد و ما معتقد بودیم که با کنار رفتن آقای رئیسی به نفع آقای قالیباف، شوک بزرگتری رقم می خورد؛ ‏زیرا این اتفاق همان سبد رای را حفظ می کند ضمنا قریب به اتفاق سبد آرای آقای رئیسی به سبد آرای آقای قالیباف می آمد و به ‏سمت سبد آقای روحانی نمی رود.‏

** موسویان: هدف بولتون و پمپئو براندازی است اما ترامپ به دنبال حمله به ایران نیست/ترامپ حتی برای معامله با ایران هم آماده است
تارنمای «تدبیر و امید» در گزارشی نوشت: سید حسین موسویان پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا در نشست بنیاد «فریدریش ابرت» آلمان گفت: جان بولتون و مایک پمپئو به دنبال براندازی حکومت در ایران هستند و اروپا حتی اگر اراده سیاسی داشته باشد، فاقد ظرفیت لازم برای مذاکرات جامع با تهران است.

موسویان که در یک نشست با حضور «کورنلیوس آدنبار» نویسنده کتاب «ایران جدید: کشورکهن وقدرت نوظهور» و «ناتیلا امیری» نماینده شبکه تلویزیونی آ. آر. د. آلمان در تهران صحبت می‌کرد، ادامه داد: توافق هسته‌ای بنا نبود کل اختلافات ایران و غرب را حل کند؛ بلکه توافقی صرفاً در مورد موضوع هسته‌ای بود که جامعترین توافق تاریخ هسته‌ای هم هست.

وی افزود: در دوره آقای احمدی نژاد مذاکره کنندگان هسته‌ای پیشنهاد دادند علاوه بر موضوع هسته ای، راجع به سایر مسائل منطقه‌ای و مورد اختلاف نیز گفت و گو شود؛ اما آمریکا و اروپا آن را رد کردند.

عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: در دوره آقای روحانی هم ایران در عالیترین سطوح اعلام کرد که اگر توافقی حاصل شود و آمریکا به آن متعهد باشد و درست عمل کند، می‌توان در مورد سایر موضوعات هم صحبت کرد. لکن این آمریکا بود که توافق را نقض کرد؛ در حالی که ایران به تمام تعهداتش کامل عمل کرد. وی خاطرنشان ساخت که مقام رهبری ایران از ابتدا مرتب هشدار داد که نباید به آمریکا اعتماد کرد و رفتار واشنگتن نشان داد که هشدار تهران مشروعیت داشت.

موسویان گفت: من معتقدم ترامپ شخصاً به دنبال حمله به ایران نیست، اما بولتون و پمپئو به دنبال براندازی حکومت در ایران هستند. ترامپ می‌خواهد از موضوع ایران برای دوشیدن چند تریلیون دلار از کشور‌های نفتی ثروتمند عرب استفاده کند؛ ضمن آنکه برای معامله با ایران هم آماده است.

** اصلاح طلبان از ریاست جمهوری سردار سلیمانی حمایت می کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گزارشی با انعکاس عنوان «اصلاح طلبان از ریاست جمهوری سردار سلیمانی حمایت می کنند؟» نوشت: اصلاح طلبان تحت لوای بهترین فرمانده نظامی که بتواند بقای این سرزمین را حفظ کند، خواهند رفت. این را سعید حجاریان تحلیل گر اصلاح طلب می گوید. آن هم درست وقتی که ایده رئیس جمهور نظامی از ذهن اصولگرایان خارج شده و مدتی است که از ضرورت این امر سخن نمی گویند.

گمانه رئیس جمهور نظامی چند ماه قبل و اول بار از سوی محمدعلی پورمختار نماینده اصولگرای مجلس طرح شد. دیگر چهره های اصولگرا نیز از این ایده استقبال کرده و فهرستی از سیاسیون با سابقه نظامی مورد توجه رسانه های قرار گرفت. از محمد باقر قالیباف گرفته محسن رضایی. تامل روی هیچ کدام از این نام ها اما به اندازه سردار قاسم سلیمانی نبود. او قبلا پیشنهاد اصولگرایان برای ورود به عرصه انتخابات و سیاست داخلی را رد کرده و گفته بود که ترجیح می دهد سرباز انقلاب باشد اما اکنون هم شرایط کشور تفاوت کرده و هم شرایط منطقه و دنیا.

با وجود این تغییر شرایط اما مدتی است که اصولگرایان موفقیت در انتخابات 1400 از مسیر رئیس جمهور نظامی را رها کرده و سرگرم فعالیت های سیاسی و تهیه فهرست برای انتخابات 98 شده اند. همین موضوع هم اظهارات اخیر سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح طلب را قابل توجه تر می کند. او در گفت وگویی بیان داشته است: «پراگماتیسم یعنی عمل به مقتضیات زمان و سیاست‌ورزی در دایره ممکنات. من درباره سال 1400 فکر نمی‌کنم زیرا در ایران، برنامه بلندمدت شش‌ماهه است! لذا معتقدم تا 1400 راه درازی در پیش داریم. فرض کنیم، طی این مدت ائتلافی علیه ایران شکل بگیرد و خدای ناکرده به ما حمله نظامی بشود. آنگاه قاعدتاً اصلاح‌طلبان مانند هر فرد میهن‌دوست دیگری تحت لوای بهترین فرمانده نظامی –که بتواند بقای این سرزمین را حفظ کند- خواهند رفت.»

این چهره شاخص اصلاح طلبی که اخیرا با مصاحبه های خود مدام ساز شرکت نکردن اصلاح طلبان در انتخابات و عبور از اصلاح طلبی را زده بود، اکنون طوری صحبت می کند که گویی اساسا کار به انتخابات 1400 نخواهد کشید!

تنها حجاریان نیست که احتمال حمله نظامی به ایران را می دهد و برخی دیگر از اصلاح طلبان نیز همین تحلیل را دارند. به عنوان مثال الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «نامه نیوز» گفت: «آقای حجاریان به درستی به یکی از تهدیدهای جدی علیه کشورمان اشاره کرده اند. تهدیدی که در طول چهل سال گذشته و برخی اوقات با شدت و گاه تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی با ضعف مطرح بوده است».

وی افزود: «این تهدید امروز بیش از هر زمان دیگری مطرح است. تحولاتی که در سال های اخیر از یک سو در امریکا و از سوی دیگر در سطح منطقه رخ داده و به ویژه در روابط رو به گسترش اسرائیل و عربستان قابل مشاهد است، از جمله دلایل جدی بودن این تهدید است. همچنین می توان شکل گیری این ائتلاف در سطح منطقه را به آثار برجام و احتمال دگرگونی موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران مربوط کرد».

وی در پاسخ به اینکه آیا اظهارات سعید حجاریان را می توان نوعی حمایت از گمانه رئیس جمهور نظامی و گزینه اصلی آن یعنی سردار سلیمانی دانست، گفت: «به هر حال ایشان (سردار سلیمانی ) شایستگی خود را در امر دفاع اثبات کرده است.»

** به فکر واگن‌های مترو باش
سایت «جهان نیوز» در گزارشی با عنوان «به فکر واگن‌های مترو باش/ حمله اصلاح طلبان به منتقدین اصلاح طلب! حناچی!» آورده است: اصلاح‌طلبان خود به خوبی به توانایی و کارآمدی مدیران‌شان آشنا هستند و می‌دانند در میان مدیران ارشد این طیف هیچ کدام توانایی و کارایی مدیریت جهادی و خستگی ناپذیر را ندارند و مدیریت لیبرالی و برآمده از رویکردهای قدیمی و تمرکزگرا نیز نمی‌تواند با مشکلات و معضلات مختلف شهر تهران دست و پنجه نرم کند لذا به تغییر مفهوم مدیریت پرداخته و مدیر مطلوب را کسی می‌دانند که روند آبادانی و توسعه شهری را متوقف کند.

غلامحسین کرباسچی، شهردار سال‌های دور شهر تهران و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی پس از انتخاب حناچی به‌عنوان شهردار تهران و دوچرخه‌سواری‌اش در شهر به انتقاد از او پرداخت و گفت:‌ «ای کاش آقای حناچی به جای دوچرخه صبح زود بدون‌ترافیک با ماشین می‌رفت در دفتر کارش و پیگیری و تلاش می‌کرد که زودتر صدها واگن معطل‌مانده مترو به خطوط مترو ملحق شوند تا صدهاهزار مسافر مترو راحت‌تر و سریع‌تر برسند و ده‌هاهزار اتومبیل کمتر بیرون بیایند.»

صادق خرازی، دیپلمات پیشین ایران و دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم نسبت به اقدامات حناچی در همین روزهای آغازین مسئولیتش و دوچرخه‌سواری در شهر تهران واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خودش نوشت: «خدا کند عوام‌فریبی‌های هیجانی پایان بگیرد. روزی نخست‌وزیر یک کشور اروپایی دیر به پارلمان رسید و در اعتراض نمایندگان گفت که نخست‌وزیر شما مشغول واکس‌زدن کفش‌ها‌یش بود به این نخست‌وزیر باید افتخار کنید.

البته کرباسچی و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان و کارگزارانی‌ها علاوه‌بر نقد حناچی پیش از او نیز به نقد محمدعلی افشانی هم پرداخته بودند. کرباسچی بعد از انتخاب افشانی گفته بود: «بنده قطعا موافق نیستم که شهردار انتخاب‌شده بهترین گزینه انتخابی است. اگر می‌خواستم به تنهایی برای اداره شهر تهران فردی را انتخاب کنم، ممکن بود انتخابم متفاوت باشد اما اکنون افشانی با وجود حاشیه‌ها و حرف‌ها به‌عنوان شهردار انتخاب شده و ما باید وی را به‌عنوان سکاندار شهرداری تهران بپذیریم.»

** اما و اگرهای طرح افزایش 20 درصدی حقوق‌ها
پایگاه خبری «ایران اکونومیست» در گزارشی با عنوان «اما و اگرهای طرح افزایش 20 درصدی حقوق‌ها» آورده است: افزایش 20 درصدی حقوق‌ها طرح حمایتی دولت از حقوق‌بگیران است، طرحی که با وجود ضروری بودن اجرای آن ابعاد و پیامدهای دیگری هم دارد که یکی از آنها می‌تواند افزایش تورم باشد.

وجود شرایط تورمی در اقتصاد باعث شده است تا بسیاری از حقوق‌بگیرانی که حقوق ثابتی می‌گیرند و امکان افزایش درآمد خود را ندارند از این وضعیت متضرر شوند چرا که در شرایط تورمی این قدرت خرید است که روز به روز کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است که «در بررسی بودجه سال 98 تا اینجا بر اساس افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم».

افزایش حقوق‌ها برای حجم عظیمی از کارمندان و کارگران حقوق‌بگیر اما می‌تواند مسائلی را به همراه داشته باشد. اولین آنها احتمالا افزایش فشار بر منابع مالی دولت خواهد بود؛ مساله‌ای که می‌توان آن را تبعات پدیده تورم برای دولت ارزیابی کرد. جدای از افزایش حقوق‌ها، دولت در پرداخت سایر هزینه‌های خود هم به ناچار متحمل فشارهای تورمی خواهد شد. با این همه پرداخت حقوق‌ها به دلیل اینکه با مساله پرداخت ریالی مستقیم سروکار دارد می‌تواند تبعاتی را به دنبال داشته باشد که در این رابطه با چند تن از اقتصاددانان گفتگوهایی داشته‌ایم.

- افزایش حقوق‌ها روی بخش خصوصی هم اثر می‌گذارد
در همین رابطه علی مزیکی، اقتصاددان و مدرس دانشگاه، ، با چند بعدی توصیف کردن مساله‌ی افزایش 20 درصدی حقوق‌ها در سال آینده، اظهار کرد: افزایش حقوق‌ها روی بخش خصوصی هم اثر می‌گذارد و باعث افزایش انتظار برای افزایش حقوق در آن بخش هم می‌شود. وی با بیان این‌که عدم افزایش حقوق‌ها می‌تواند باعث دلسردی برخی از نیروهای کار متخصص و مهاجرت آنها از کشور شود، اضافه کرد: واقعیت این است که هرچقدر که به نیروهای متخصص توجه بیشتری کنیم، باعث افزایش نابرابری در بین مجموع نیروهای کار خواهیم شد.

- تنها در دولت روحانی افزایش حقوق‌ها بیشتر از تورم بود
لطفعلی بخشی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: برمبنای قوانین کار ما هرساله موظف هستیم میزان دستمزدها را متناسب با نرخ تورم افزایش دهیم. در بین دولت‌های گذشته تنها در دوران دولت روحانی است که حقوق‌ها بیشتر از میزان تورم افزایش پیدا می‌کند. این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین بر ضرورت هدایت یارانه‌ها به سمت ایجاد فعالیت‌های مولد، اظهار کرد: به جای این‌که سعی کنیم یارانه‌ها را افزایش دهیم باید سعی کنیم تا آن یارانه‌ها را در جهت رفع رکود و ایجاد اشتغال بیشتر به کار بگیریم.


پژوهشم**1699**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي پايگاه هاي خبري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۷۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف درگذشت پرویز داوودی را تسلیت گفت

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت پرویز داوودی معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.   متن پیام تسلیت رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:   بسم الله الرحمن الرحیم   اناللّه و اناالیه راجعون   درگذشت خدمتگزار صدیق و متعهد و چهره پرتلاش علمی و دانشگاهی، جناب آقای دکتر پرویز داوودی موجب تاسف و تاثر گردید.   ایشان از مدیران توانمند کشور در حوزه‌های سیاسی و اجرایی بودند که سال‌ها در مسئولیت‌های متعدد و اثربخش ازجمله معاونت اول ریاست‌جمهوری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین به‌عنوان یک شخصیت فرهیخته در جایگاه تدریس و پژوهش در مراکز دانشگاهی، خدمات ماندگاری را عرضه داشتند.   ضمن عرض تسلیت به جامعه علمی و دانشگاهی کشور، شاگردان و همکاران و خانواده محترم، برای آن فقید خدوم، رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.   محمدباقر قالیباف‌ رئیس مجلس شورای اسلامی   انتهای پیام/

​​​​​

دیگر خبرها

  • ماجرای تهدید به انفجار در سفارت ایران در فرانسه چه بود؟
  • قالیباف درگذشت پرویز داوودی را تسلیت گفت
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • هشدار ایران به گروه ۷؛ تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • احمدی نژاد از اسراییل به عنوان «کشور» یاد کرد
  • علیزاده طباطبایی: امام می‌خواستند ارتش حفظ شود/ آقای روحانی نقش موثری در تصفیه‌ ارتش نداشت/ داخل ارتش سال ۵۸ کاملا به هم ریخته بود
  • قالیباف قهرمانی تیم کشتی آزاد و فرنگی را تبریک گفت
  • پیام حسن روحانی درپی درگذشت همسر محسن مهرعلیزاده
  • پیام قالیباف در پی قهرمانی تیم کشتی آزاد و فرنگی در مسابقات آسیایی