Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@19:37:15 GMT

2 کانون بیابانی بحرانی در اصفهان وجود دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۷۷۰۶

2 کانون بیابانی بحرانی در اصفهان وجود دارد

اصفهان - ایرنا - رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: 2 کانون بیابانی بحرانی و انتشار ریزگرد در استان وجود دارد که دامنه وسیعی از مناطق مرکزی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

حسینعلی نریمانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: منطقه 'سِگزی' واقع در شرق کلانشهر اصفهان و محور شهرستان نایین به انارک در شرق استان به عنوان 2 کانون مهم ریزگردها در استان به شمار می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: منبع اصلی ریزگردهای منطقه سگزی اصفهان از معادن، زمین های کشاورزی رها شده، کوره ها و بیابان های طبیعی است و 'دره سرخ' در محور نایین به انارک نیز کانون اصلی انتشار ریزگردها در آن منطقه محسوب می شود.
به گفته او، اراضی بیابانی در هشت شهرستان استان قرار دارد که البته خاک و سطح نیمی از آنها در کاشان، اردستان، نظنز، خور و بیابانک تثبیت شده، اما سطح بیابان در بُرخوار، نایین، اصفهان و آران و بیدگل هنوز تثبیت نشده است.
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از افزایش شرایط بحرانی در این مناطق، طرح های بیابان زُدایی مشتمل بر کاشت نهال و افزایش پوشش گیاهی انجام می دهیم و این امر نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر بویژه اعتبارات ملی است.
نریمانی با بیان اینکه طرح بیابان زُدایی استان از سال 94 به مساحت 10 هزار هکتار در منطقه شرق اصفهان آغاز شد، گفت: این طرح تاکنون در حدود پنج هزار هکتار از بیابان های این منطقه با گونه های مختلف گیاهی از جمله تاغ و قره داغ اجرایی شده است.
رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به اینکه در سال جاری اعتبارات طرح های بیابان زُدایی فقط برای استان خوزستان تصویب شد، خاطرنشان کرد: اصفهان در سال 96 هیچگونه اعتبار ملی برای طرح های یاد شده نداشت، بنابراین از مجلس شورای اسلامی می خواهیم در تصویب بودجه سال 98، به طرح های بیابان زُدایی اصفهان نیز توجه کند.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده، ریزگردها سالانه بیش از 360 میلیارد ریال به استان ضرر وارد می کند، تصریح کرد: این زیان بیشتر به امکانات زیربنایی شامل پایگاه های نظامی همجوار، اراضی کشاورزی، راه های ارتباطی، شهرک های صنعتی، راه آهن و شهرهای اطراف وارد می شود، اما بدون شک این ضرر بیش از مبلغ یاد شده و در گستره ای وسیعتر بویژه برای سلامت مردم است.
10 درصد از مساحت جهان را بیابان تشکیل می دهد که این میزان در ایران 20 درصد و در استان اصفهان 30 درصد است.
معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشکل جدی صنایع و اقتصاد کشورمان و همچنین برای سلامت شهروندان تبدیل شده است، به نوعی که منشاء بسیاری از بیماری ها را می توان در این ذرات ریز جستجو کرد.
6027/6020

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي بيابان زدايي استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۷۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی

به گزارش خبرنگار مهر، علی بحرانی عصر سه‌شنبه در نشست با معاون امور دهیاری‌های وزارت کشور با تشریح اقدامات دولت در سطح روستاها اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت ایران قوی اقدامات ارزشمندی در همه بخش‌ها در سطح روستاها انجام شد که رضایت‌مندی خوبی بین مردم شاهد هستیم هر چند تا نقطه مطلوب فاصله است.

وی افزود: به حمدالله اتحاد و همدلی خوبی بین اعضا شوراها و دهیاران در سطح شهرستان شاهد هستیم که خروجی آن خدمت بی منت به مردم است.

فرماندار دشتی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی در سطح روستاها اجرای طرح‌های اشتغالزایی است که تاکنون توفیقات خوبی حاصل شد ولی هنوز باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: انتظار داریم تسهیلات لازم جهت اجرای طرح‌های اشتغال‌زا و درآمدزا به شهرستان تزریق شود.

بحرانی بیان کرد: با توجه به وسعت شهرستان نیاز است ماشین آلات لازم به دهیاران برای خدمات رسانی مطلوب‌تر به مردم اختصاص داده شود.

کد خبر 6086985

دیگر خبرها

  • عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • خدمات صادقانه و بی منت در منطقه سیدآباد مهاباد
  • معاون قوه قضاییه : با مشکلات و بحران هایی روبرو بوده و هستیم
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان
  • اعزام خادمان کاشانی ویژه خدمت در چایخانه حرم رضوی
  • برگزاری مرحله منطقه ای جشنواره سرود آوای مسجد ویژه کانون های شرق هرمزگان در میناب
  • برپایی ایستگاه‌های حال خوب سلامت در معابر پر تردد