Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- دومین مناظره مرحله یک چهارم نهایی هفتمین دور مسابقات مناظره دانشجویی با پیروزی تیم جیم از تهران بر سر گزاره «کمی گرایی، اصلی ترین علت تضعیف اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها (اساتید و دانشجویان)» پایان یافت.

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه ایرنا، دومین مسابقه مرحله یک چهارم نهایی هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران بین دو تیم عدالت از دانشگاه شهید بهشتی به عنوان تیم موافق و تیم جیم از تهران به عنوان تیم مخالف بر سر گزاره کمی گرایی، اصلی ترین علت تضعیف اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها (اساتید و دانشجویان) است، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مناظره ابتدا تیم موافق به تعریف اخلاق حرفه ای و کمی گرایی پرداخت و عنوان کرد: در ایران جذب دانشجویان توسط کنکور که کاملاً کمی و از طریق مهارت های تست زنی و محفوظات صورت می گیرد، رخ می دهد. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی مصوبه سال 94 مسائل کمی از جمله تعداد کتاب، مقاله و شرکت در کارگاه ها و … را به عنوان راه های ارتقای اساتید اعلام کرده است.
این گروه ادامه داد: چرا باید شأن استاد توسط تعداد مقاله ها مشخص شود؟ مگر وظیفه استاد تربیت دانشجو و آورده علمی نیست؟ بررسی کمی تعداد دانشگاه ها، دانشجویان و اساتید ایران نشان می هد که کمیت در ایران بالا اما بررسی شاخص کمی از جمله ارجاع به مقاله ها و کتاب های ایرانی نشان می دهد که از نظر کیفی وضع مناسبی نداریم.
گروه مخالف گزاره(گروه جیم) نیز عنوان کرد: ما باید اصلی ترین عامل را در تضعیف اخلاق شناسایی کنیم. اخلاق حرفه ای مفهومی درونی است که بر پایه خود فهمی درونی شکل می گیرد.
این گروه در ادامه اخلاق حرفه ای دانشجویان را تعریف و شاخص های آن را از دیدگاه دکتر فراصت عنوان کرده و ادامه داد: احساس مسئولیت اجتماعی، پاسخگویی، شفافیت، پرهیز از جانبداری، صداقت و غیره از جمله شاخص های اخلاق حرفه ای هستند که احساس مسئولیت اجتماعی در رأس این شاخص ها قرار دارد. اگر دانشجویان و اساتید احساس مسئولیت کنند انگیزه کافی و لازم در ارتقای دانشگاه ها ایجاد خواهدشد. اکنون در شرایط بد اقتصادی قرار داریم اما آیا از استادان اقتصاد برای حل مشکلات اقتصادی مشورت گرفته می شود؟ خیر؛ هر کسی کار خود را انجام می دهد. حتی مقاله های خوب هم موردتوجه قرار نمی گیرد. اینکه مشکل را محدود به کمی گرایی کنیم، ما را از سایر راه کارها دور می کند. در ادامه این مناظره ها دو سؤال از تیم مقابل داریم: چرا سایر علل تضعیف اخلاق حرفه ای را مد نظر قرار نمی دهید؟ از دست رفتن پیوند دانشگاه و جامعه و اینکه دانشگاه رفع کننده مشکلات جامعه نیست چه تأثیری در تضعیف اخلاق حرفه ای دارد؟
گروه موافق پاسخ داد: بر اساس اعلام مسئولان شاخص اعتماد جامعه به دانشگاه و اساتید کاهش یافته در حالی که شاخص های کمی از قبیل تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی و مقاله ها افزایش داشته است.
این گروه از تیم مقابل به دلیل عدول و خروج از موضوع گزاره انتقاد کرد.
گروه مخالف نیز در ادامه با تأکید بر اینکه از گزاره (موضوع بحث) خارج نشده است، ادامه داد: به نظر ما کمی گرایی مشکل اصلی در تضعیف اخلاق حرفه ای نیست چرا که در دانشگاه ها ناگزیر از نوعی ارزیابی کمی هستیم.این مسئله برای پرهیز از ترجیهات سلیقه ای رخ می دهد. مشکل در بسیاری از مواقع کمی گرایی نیست بلکه مشکل این است که در بسیاری از موارد همین کمی گرایی نیز درست اجرا نمی شود و در آن نظرات شخصی دخالت داده می شود. البته نباید ملاک های ارزیابی را محدود کنیم بلکه باید وزن دهی مناسبی به ملاک های کمی و کیفی داشه باشیم و در نهایت تلقی ما این است که رسالت دانشگاه گم شده است.
گروه موافق استدلال کرد: ما در مناظره در رابطه با اصلی ترین واژه ها صحبت می کنیم. اما تیم رقیب جوابی در مورد دلیل کمی گرایی ارائه نداده است؟! ما اخلاق حرفه ای را مطرح کرده ایم و اینکه چرا کمی گرایی با آن در ارتباط است. عوامل تضعیف اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها زیاد است اما عامل اصلی کمی گرایی است و البته مشکل تقلیل کمی گرایی به ارزیابی کمی است ما حتی ارزیابی کیفی را در قالب کمی نمایش می دهیم.
گروه مخالف نیز از اینکه در چارچوب گزاره مناظره صورت نمی گیرد گلایه کرد و گفت: مقام بحث، پیدا کردن علت اصلی تضعیف اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها است. آیا اگر کمی گرایی را در دانشگاه ها حل کنیم مشکل کشور حل و دانشگاه ها به پیش می رود؟ شما (تیم رقیب) برای اثبات دیدگاه خود باید سایر عوامل را مطرح و اثبات کنید. مشکل اصلی کمی گرایی است.
در ادامه گروه مخالف دو سؤال مطرح کرد: چرا کمی گرایی را علت اصلی تضعیف اخلاق حرفه ای می دانید؟ رابطه پیوند دانشگاه و جامعه را در این مسئله چگونه ارزیابی می کنید؟
در بخش پایانی نیز گروه موافق در جمع بندی سخنان خود گفت: بین عدم مسئولیت و کاهش کیفیت دانشگاه ها چه علتی است؟ در تحقیقات مربوط به کمی گرایی در دانشگاه ها نیز بیشترین تحقیقات نشان دهنده تأثیر منفی کمی گرایی بر کیفیت دانشگاه ها است. دو عامل ارتباط دانشگاه و جامعه و مسئولیت اجتماعی نیز باید وجود داشته باشد اما در کشور ما تعداد دانشجویان 2 تا 15 برابر شده و طبق آئین نامه ها ارتقای اساتید 5 برابر شده است و اصلاً کیفیت در این زمینه مطرح نیست! در کشورهای مختلف دنیا نیز با کاهش کمی گرایی موفقیت علمی و کیفی حاصل شده است.
گروه مخالف نیز در جمع بندی خود گفت: وقتی می گوییم تعداد دانشجویان زیاد شده اما این مسئله چه ربطی به تضعیف اخلاق در دانشگاه ها دارد؟ از سوی دیگر اگر کمی گرایی را کنار بگذریم چه جایگزینی برای آن وجود دارد؟ واژه کیفی گرایی نیز واژه ای مبهم است. ما ملاکی برای جایگزینی با کمی گرایی نداریم و با کنار گذاشتن کیفی گرایی آیا اخلاق حرفه ای تضمین می شود؟
این گروه ادامه داد: دانشگاه ها در حال حل معضلات جامعه نیستند و کاری به جز مقاله سازی ندارند. دانشگاه ها از جایگاه خود خارج شده اند و اگر چه کمی گرایی محدودیت هایی ایجاد می کند اما باید باشد و مشکل اصلی جای دیگری است که باید حل شود.
در پایان این مناظره گروه جیم (گروه مخالف با گزاره) به عنوان گروه برنده اعلام شد.

**9283**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي مسابقات مناظره دانشجويي دانشجويان ايران اخلاق حرفه اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام ملت‌های فوتسال آسیا| ویتنام، ازبکستان و عراق صعود کردند

نیمی از تیم‌های راه‌یافته به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا مشخص شدند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دور سوم و پایانی از مرحله گروهی مسابقات جام ملت‌های فوتسال آسیا 2024 امروز (یکشنبه) با برگزاری دیدارهای گروه‌های A و B آغاز شد.

تیم ملی تایلند که امتیازات کامل بازی‌های قبلی را گرفته بود، با نتیجه 2 بر یک بر ویتنام هم غلبه کرد. میانمار هم با نتیجه 3 بر یک موفق به شکست چین شد. تایلند با 9 امتیاز به‌عنوان صدرنشین گروه A به یک‌چهارم نهایی راه یافت. ویتنام و میانمار نیز دور گروهی را با چهار امتیاز به پایان رساندند، اما با توجه به تساوی دو تیم در بازی رودررو و تفاضل گل بهتر ویتنام، این تیم به‌عنوان تیم دوم به جمع هشت تیم نهایی صعود کرد.

سفال‌منش: تقابل با ژاپن در یک‌چهارم نهایی؟ تشنه این بازی هستیم

در گروه B نیز ازبکستان توانست با نتیجه 3 بر یک از سد عربستان بگذرد تا همانند تایلند، با کسب هر 9 امتیاز ممکن به یک‌چهارم نهایی برسد. عراق نیز استرالیا را با شکست 6 بر 2 بدرقه کرد تا با شش امتیاز، به‌عنوان تیم دوم جدول صعود کند. عربستان و استرالیا هم به ترتیب با سه و صفر امتیاز حذف شدند.

با توجه به نتایج دو گروه نخست جام، تایلند از ساعت 14:30 روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت (به وقت ایران) مقابل عراق صف‌آرایی می‌کند و ازبکستان از ساعت 17:30 همین روز مقابل ویتنام به میدان می‌رود.

دروازه‌بان تیم ملی فوتسال ژاپن: ایران قوی‌ترین تیم آسیاست

پرونده مرحله گروهی جام ملت‌های فوتسال آسیا 2024 تایلند فردا بسته می‌شود که تیم ملی کشورمان به مصاف کویت می‌رود. برنامه بازی‌های فردا در زیر آمده است:

دوشنبه 3 اردیبهشت
کره جنوبی - قرقیزستان، ساعت 14:30
ژاپن - تاجیکستان، ساعت 14:30
ایران - کویت، ساعت 17:30
بحرین - افغانستان، ساعت 17:30

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • حریف ایران در مرحله یک چهارم نهایی مشخص شد | برنامه ادامه مسابقات
  • حریف ایران در مرحله یک چهارم نهایی مشخص شد/ برنامه ادامه مسابقات
  • صعود شرقی‌های قاره‌کهن به مرحله یک‌چهارم نهایی
  • ایران- کویت، امروز ۱۷:۳۰؛ امید افغانستان به تیم ملی ایران
  • ایران- کویت ، امروز 17:30؛ امید افغانستان به تیم ملی ایران
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ صعود ازبکستان و عراق و حذف عربستان و استرالیا
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا| ویتنام، ازبکستان و عراق صعود کردند
  • تایلند و ویتنام به یک چهارم نهایی جام ملت های فوتسال رسیدند
  • تایلند و ویتنام به یک چهارم نهایی صعود کردند/ حذف چین و میانمار
  • تایلند و ویتنام به یک چهارم‌نهایی جام ملت‌های فوتسال رسیدند