Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@07:57:07 GMT

برگزاری شب چله (یلدا) با رویکرد زیست محیطی

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۸۱۱۷

برگزاری شب چله (یلدا) با رویکرد زیست محیطی

پول‌نیوز - دوستان تعدادی از فعالان محیط زیست چند سالی هستش که پیگیری فرهنگسازی ، آگاهسازی و یاجایگزین کردن آیین ها و مراسمهای شب چله با رویکرد زیست محیطی" هستند.

هدف از این پیگیری برای آگاهسازی و فرهنگسازی  در برگزاری مراسم آیینی شب چله این است که هموطنان عزیزمان در هنگام  برگزاری شب چله حتما به مراعات نکات زیست محیطی و سلامتی این شب دقت ویژه ای داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شاید دوستان برایشان این سوال پیش بیاد که چرا این موضوع برگزاری "شب چله با رویکرد زیست محیطی" را حدود ده روز مانده به برگزاری شب چله مطرح می کنم؟ دلیلش این است که راهکارهای "برگزاری شب چله با رویکرد زیست محیطی" اگر چند روز پیش از برگزاری این شب را به اطلاع هموطنان عزیز برسد و هموطنان که هر ساله شب چله را جشن می گیرند می توانند با آمادگی قبلی از رویکردهای زیست محیطی و سلامتی برگزاری این شب مطلع شوند و انشاءالله امسال برگزاری مراسم ویژه شب بلند سالشان با سلامتی و تندرستی همراه با حفاظت محیط زیست خواهد بود.

مواردی که باید برای برگزاری" شب چله با رویکرد زیست محیطی" توصیه می شود.

1-معرفی شب یلدا به عنوان "یک میراث ناملموس فرهنگی" کشورمان که هزاران سال است در حال برگزار است.

2- از مردم در خواست می شود که در شب چله ازمحصولات غذائی و میوه های ارگانیک و سالم استفاده کنند.

3-از مردم در خواست می شود که در شب چله  از خوردن غذاهای غیر ایرانی مانند پیتزا ، غذاهای حاضری فست فود وساندویچ ... خودداری کنند و از خوراکهای ایرانی مانند انواع خورشتهای ایرانی استفاده کنند. 

4- در شب چله کودکان و بزرگسالان از خوردن هله ،هولهای همچون انواع چیپس ها و پفکها که جزء مواد خوارکی ایرانیان قدیم نمی باشد جدا" خود داری کنند و از آجیل و خشکبار ایرانی استفاده شود .

5-ما ایرانیان در جشن شب چله می توانیم با مراعات نکات زیست محیطی از جمله استفاده نکردند از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و جایگزین آن  ظروف چینی و هم ظروف کریستالی که در طول سال در ویترینها منزل و یا در قفسه های کابینت خاک می خورند را جایگزین ظروف پلاستیکی کنیم و در این شب بیاد ماندنی به سلامتی مردم ، طبیعت و محیط زیست خود آسیب نرسانیم .

طبق اسناد و روایات تاریخی به جا مانده و از زمانهای خیلی قدیم هر ساله مردم ایران زمین که برای برگزاری مراسم جشن شب چله (یلدا) احترام خاصی قائل هستند  از قدیمی و از ایران باستان تا کنون طبق  آداب و رسوم موجود درسراسر کشورعزیزمان ایران،یکی از اصلی ترین آیین مراسم برگزاری شب چله، خوردن تنقلات طبیعی مانند آجیل( یا همان میوه های خشکبار) ، شیرینی های طبیعی ، میوه های همچون هندوانه ، انار، سیب ، پرتقال و غیره  می باشد که همه این خوراکی ها حتی آجیل از مواد طبیعی تهیه شده اند پس شاید بتوان گفت شب چله نه فقط یک شب بلند سال هستش بلکه  یک  شب پاک نیز در میان ایرانیان خواهد بود

پس ما می توانیم "شب چله که بلندترین شب سال هستش را به پاکترین شب سال ایرانیان تبدیل کنیم"

امیدوارم خانواده ها با مراعات نکات سلامتی و محیط زیست در شب چله و در کلیه ایام سال برای سلامتی خود و نسلهای آینده تلاش کنند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: شب چله زیست محیطی محیط زیست شب چله شب یلدا مراسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۸۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: شیوه شهرسازی موجود و فروش تراکم بی‌ضابطه، با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم در تضاد بوده و آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای محیط زیست به همراه دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محمد منان‌رئیسی در دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به مناسبت «هفته زمین پاک» اظهار داشت: این سازمان، از مظلوم‌ترین دستگاه‌های اجرایی در کشور است، زیرا برخی از مسئولان نسبت به اثرات مخرب و عمیق معضلات زیست محیطی که به تدریج نمایان می‌شوند، توجه و آگاهی ندارند. 

وی با انتقاد از غفلت‌های گذشته در حوزه محیط زیست، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به ویژه در شهر تهران را مورد توجه قرار داد و افزود: برخی سیاست‌های اشتباه در عرصه‌های مختلف بدون توجه به مسائل زیست محیطی، بروز این وضعیت را در پی داشته است. 

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نوع شهرسازی در کلانشهرها، بیان کرد: این شیوه شهرسازی و فروش تراکم بی‌ضابطه، با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم در تضاد بوده و آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای محیط زیست به همراه دارد. 

وی در پایان بر ضرورت توجه و اهتمام مردم و مسئولان نسبت به مسأله محیط زیست تأکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید قاطعانه و با اقتدار مدافع حقوق مردم باشد و در برابر هرگونه اقدامی که طبیعت و محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد، ایستادگی نماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)