Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران گفت: قابليت صادرات 9 تا 10 ميليون تن فولاد تا پايان سال به شرط محقق شدن برنامه ها و تسهيل شرايط صادرات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «بهرام سبحاني» روز دوشنبه در نشست خبري در محل انجمن توليدکنندگان فولاد ايران افزود: امروز تحريم ها و محدوديت هاي بيروني صادرات انواع محصولات فولادي را دشوار کرده است؛ در اين شرايط انتظار مي رود سيستم بانک مرکزي، تامين ارز، گمرک و ساير دستگاه ها دست به دست هم بدهند تا صادرات فولاد انجام شود و در غير اين صورت مازاد محصول را بايد انبار کرد يا توليد را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سبحاني خاطرنشان کرد: تا پايان امسال امکان توليد 25 ميليون تن فولاد وجود دارد که 15 تا 16 ميليون تن آن به مصرف داخل خواهد رسيد.
وي بيان داشت: با افزايش توليد، واردات به شدت کاهش يافته و مي توان 15 تا 16 ميليون تن مصرف داخلي را افزايش داد؛ به اين ترتيب مي‌توان واردات را با توليد داخل جايگزين کرد.
سبحاني خاطرنشان کرد: در هشت ماهه امسال 14 ميليون و 232 هزار تن انواع محصولات نوردي از جمله ميلگرد و تيرآهن توليد شد که در همسنجي با پارسال 10 درصد رشد داشته است.
وي ادامه داد: در اين ميان ميلگرد با 22 درصد افزايش بيشتر رشد را داشت، همچنين ورق هاي نورد گرم 9 درصد و ورق هاي نورد سرد پنج درصد رشد توليد داشتند.
رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران ادامه داد: در محصولات ميانه فولاد 9 ميليون و 258 هزار تن بيلت و بلوم توليد شد که در همسنجي با پارسال 23 درصد رشد داشت، همچنين توليد اسلب با 11 درصد رشد به هفت ميليون و 382 هزار تن رسيد.
وي گفت: در اين مدت 17 ميليون و 363 هزار تن آهن اسفنجي توليد شد که در مقايسه با مدت مشابه پارسال 19 درصد رشد نشان مي‌دهد.
وي تاکيد کرد: ايران بزرگترين توليدکننده فولاد در منطقه است که با 25 ميليون تن توليد ساليانه رتبه دوازدهم جهان را دارد.
سبحاني يادآور شد: در هشت ماهه امسال که هنوز تحريم‌ها عملياتي نشده و محدوديت‌هاي صادراتي نبود، پنج ميليون و 373 هزار تن محصول اعم از ميلگرد، شمس، تيرآهن، بيلت و اسلب صادر شد و در خوشبينانه ترين حالت در چهار ماهه باقي مانده امسال اين صادرات به هفت ميليون و 800 هزار تن خواهد رسيد.
وي گفت: با احتساب نرخ متوسط صادرات 450 دلاري، مجموع ارز صادراتي سه ميليارد و 500 ميليون دلار خواهد شد؛ اين در حاليست که متوسط هزينه‌هاي ارزي براي توليد فولاد ساليانه سه ميليارد دلار است.
اين مقام صنفي گفت: متاسفانه ذهنيتي در مسئولان کشور شکل گرفته که فولادي‌ها ارز حاصل از صادرات را وارد سامانه نيما نمي کنند، در حالي که تا پيش از ابلاغ دستورالعمل مربوطه واحدهاي توليدکننده فولاد ابتدا به خريد نيازهاي ارزي خود مي پرداختند و اينطور نيست که ارز حاصل از صادرات را جاي ديگر برده باشند.
سبحاني بيان داشت: هرگونه مشکل در خصوص نقل و انتقالات مالي و بانکي براي صادرات محصول به خارج راهکار دارد و توليد کنندگان راه‌حل آن را يافته اند يا در نهايت به تهاتر نيازهاي خود خواهند پرداخت.
وي ادامه داد: ممکن است برخي شرکت‌هاي خارجي که سهام دار آمريکايي دارند يا توليد کننده برخي محصولات مورد نياز آمريکايي ها هستند، محدوديت ‌هايي در واردات محصولات فولادي از ايران ايجاد کرده باشند.
** محدوديت هاي صادراتي برداشته شود
در ادامه، بهادر احراميان نايب رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران افزود: در ماه هاي گذشته شاهد بوديم دولت مداخلاتي در بازار انجام داد که بيشتر از نياز بود.
وي ادامه داد: در بازار داخل قيمت محصولات داخلي هيچگاه از کيلويي هفت تا هشت هزار تومان بالاتر نرفت، در حالي که نرخ دلاري محصولات بيشتر بود، اما هيچ مشکلي براي تامين بازار داخلي نداشتيم و محصولات به وفور وجود داشته و دارد.
احراميان يادآور شد: در دوره گذشته تحريم ها ايران دومين يا سومين واردکننده فولاد در جهان بود و بطور متوسط ساليانه 11 ميليون تن فولاد به ارزش هفت تا هشت ميليارد دلار وارد کشور مي‌شد، اما امروز به جايگاهي رسيده ايم که به فکر صادرات فولاد هستيم و وضعيت برعکس شده است.
وي تاکيد کرد: امروز انتظار مي‌رود دولت اجازه دهد صادرات با رواني بيشتري انجام شود؛ به طوري که در پنج ماهه امسال صادرات کشور روند صعودي داشت اما پس از آن با ابهامات مختلفي که بويژه در بخشنامه هاي داخلي از جمله بازگشت ارز صادراتي به وجود آمد صادرات روند نزولي يافت.
نائب رئيس انجمن فولاد بيان داشت: مشتريان اصلي صادراتي ما از جمله عراق و افغانستان از محدوديت تحريم ها سوء استفاده مي کنند و در هفته هاي گذشته عوارض صادراتي سنگيني روي محصولات فولادي ايران قرار داده‌اند که مي‌تواند عرصه را بر صادرات فولاد تنگ‌تر کند.
** نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي فولاد ايران
رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران در اين جلسه به برگزاري نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي فولاد ايران در 17 تا 20 دي ماه در برج ميلاد تهران اشاره کرد و گفت: امروز جمهوري اسلامي ايران از يک کشور واردکننده فولاد به جايگاهي رسيده که مي تواند ساخت انواع تجهيزات فولادي را انجام داده و فناوري‌هاي مربوطه را بومي‌سازي کند.
وي تاکيد کرد: صفر تا 100 يک کارخانه فولاد ايران را مي‌توان در داخل کشور طراحي و احداث کرد.
سبحاني اظهار داشت: به دلايلي امروز اين توان داخلي مغفول مانده، زيرا در گذشته بيشتر از طريق فاينانس پروژه ها را تامين مالي مي کرديم .
وي گفت: امروز محدوديت هاي بين المللي سبب شده تا تامين مالي از طريق فاينانس به قوت گذشته نباشد و سرمايه‌گذاران به ناچار به توليد داخل روي بياورند.
سبحاني بيان داشت: برگزاري اين نمايشگاه در سال مزين به حمايت از توليد ملي مي تواند زمينه را فراهم کند تا شرکت هاي توسعه و پشتيباني صنعت فولاد و تامين کنندگان مواد مصرفي و لوازم يدکي (از سنگ آهن تا محصول نهايي) توانمندي‌هاي خود را به منصه ظهور برساند.
اقتصام 3065*2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۸۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت واحد تولیدی در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه ملی و بین المللی شدند

هاشم علایی امروز در بازدید از شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل گفت: واحدهای صنعتی با نگاه ویژه می‌توانند مسیر تولید و زمینه صادرات را تسهیل کنند که اخذ استانداردها و گواهینامه‌های ملی و بین المللی، یکی از الزامات ورود محصولات تولیدی به بازارهای داخلی و صادراتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل افزود: رعایت استانداردها در بخش تولید و افزایش محصولات صادراتی، از مولفه‌های لازم در دستیابی به تحقق شعار سال با مشارکت کارآفرینان و تولیدکنندگان است.

به گفته او، با حمایت از واحدهای تولیدی و ترغیب آنان به دریافت استانداردهای لازم به حضور آنان در بازارهای داخلی و بین المللی کمک می‌کنیم.

علایی با اشاره به حمایت شهرک‌های صنعتی از واحدهای تولیدی در قالب بسته‌های حمایتی افزود: این نوع مشوق‌ها باعث ارتقای محصولات تولیدی و افزایش صادرات کشور خواهد شد و تولید کنندگان می‌توانند از این ظرفیت مهم برای افزایش تولید و صادرات استفاده کنند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • وزیر جهاد کشاورزی: برای مشتاقان تولید فرش قرمز پهن می‌کنیم‌
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • اخذ استاندارد و گواهینامه‌های ملی ۷ واحد تولیدی در استان اردبیل
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل امری ضروری است
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • هفت واحد تولیدی در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه ملی و بین المللی شدند
  • خودکفایی تولید مواداولیه مکمل‌ها در ۱۴۰۳/رشد ۲۵ درصدی صادرات
  • ضرورت تسهیل فرایند صادرات برای جهش تولید