Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@22:05:00 GMT

بهترین زمان خواندن نماز شب

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۸۵۹۷

بهترین زمان خواندن نماز شب

 نماز شب را دقیقا چه زمانی باید خواند؟ سحرخیزی در اسلام بسیار توصیه شده است و زمان خواندن نماز شب نیز در نیمه‌های شب است. متن پیش رو درباره زمان دقیق خواندن نماز شب و مسائل مربوط به آن است.

درباره نماز شب
خواندن نماز شب سنت رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) است و در ادامه راه پر سعادت این بزرگواران، علمای اسلام نیز در دوره‌های مختلف زمانی، نماز شب را به عنوان یکی از اعمال لازم می‌دانستند و در توصیه‌هایشان بسیار دیده شده است که به خواندن نماز شب اشاره کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام صادق (ع) به یکی از پیروانشان فرمودند: «شب زنده داری را فرو مگذار، زیرا بازَنده کسی است که شب زنده داری را ببازد».

اما نماز شب نیز مانند بسیاری از اعمال عبادی اسلام شرایط خاص خودش را دارد، یکی از این شرایط مربوط به نماز شب، زمان به جا آوردن آن است. همانطور که از اسم نماز شب مشخص است، زمان اقامه این نماز، شب است، اما ساعات خاصی از شب. طبق فرموده ائمه (ع) و بنابر روایات به جا مانده از پیشوایان دین، وقت نماز شب از نیمه شب شرعی تا اذان صبح است.

بهترین زمان خواندن نماز شب
طبق گفته‌های مراجع عظام تقلید، که البته همگی برگرفته از آیات و روایات معتبر و موثق به جای مانده از ائمه (ع) هستند، زمان خواندن نماز شب از نیمه شب شرعی شروع می‌شود و تا اذان صبح ادامه پیدا می‌کند.
شیوه احتساب نیمه شب شرعی
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به یکی از مقلدینشان که درباره شیوه صحیح احتساب نیمه شب شرعی پرسیده بود اینگونه پاسخ دادند که:
"احتیاط واجب آن است که شب را از اوّل غروب آفتاب تا اذان صبح حساب کند و در نیمه اوّل سال تقریباً ساعت دوازده و پانزده دقیقه بعد از ظهر آخر وقت نماز مغرب و عشا است و در نیمه دوم سال ساعت یازده و پانزده دقیقه بعد از ظهر آخر وقت نماز مغرب و عشا است، هر چند در ایام سال کمی تفاوت دارد. " (برگرفته از سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی)
تبصره‌های زمان خواندن نماز شب
خواندن نماز شب در فاصله نیمه شب شرعی تا اذان صبح اشکالی ندارد، اما ائمه اطهار (ع) فرموده‌اند هرقدر نماز شب را نزدیک به نماز صبح بخوانید بهتر است. البته از آنجایی که نماز شب مستحب است سخت گیری چندانی در این موارد نیست، حتی در روایاتی ذکر شده است که جوان‌ها و افرادی که می‌ترسند خواب بمانند و توفیق نماز شب را از دست بدهند می‌توانند اوایل شب را به خواندن نماز شب مشغول شوند و از ثواب نماز شب بهره‌مند شوند.
نحوه خواندن آن نیز هم به صورت نشسته و هم به صورت ایستاده صحیح است.
در بعضی موارد شخصی که قصد خواندن نماز شب را دارد به موقع از خواب بیدار نمی‌شود و ممکن است وقت کافی برای خواندن نماز شب را نداشته باشد. در این مورد که نمازگزار موفق به بیدار شدن در زمان نماز شب نمی‌شود، می‌تواند در تنگی وقت فقط نماز شفع و وتر را بخواند و با همین سه رکعت ثواب نماز شب را ببرد.
تخفیف و آسان گیری در رابطه با نماز شب بسیار مشهود است؛ به گونه‌ای که حتی فرموده‌اند اگر بیدار شدید بخوانید، اما اگر بیدار نشدید می‌توانید بعد از خواندن نماز صبح قضای نماز شب را به جا بیاورید تا از ثواب آن بی بهره نمانید.

قضای نماز شب
نوع زمان بندی در عصر کنونی تفاوت‌های زیادی با زمان قدیم دارد. بیدار شدن در نیمه‌های شب برای گذشتگان امر عادی و آسانی بود. اما امروزه حتی افرادی که دغدغه‌های دینی و مذهبی دارند نیز همراه با برنامه ریزی همگانی جامعه، گاهی مجبور می‌شوند تا نیمه‌های شب بیدار بمانند. استفاده از شب، جای سحرخیزی را گرفته و این باعث می‌شود مؤمنین و کسانی که نماز شب می‌خوانند، در بعضی از روز‌ها توفیق نماز شب را از دست بدهند. اسلام برای این افراد راهکاری ارائه کرده است.

از امام صادق (ع) نقل می‌کنند: شخصی به آن حضرت عرض کرد: فدایت شوم چه بسا که اتفاق می‌افتد که یک ماه و دو ماه و سه ماه نماز شب از من فوت می‌شود و من آن را به روز قضا می‌کنم، آیا این کار جایز است؟ فرمود: به خدا قسم این کار مایه روشنی چشم تو است و این جمله را سه بار تکرار کرد.

قضا کردن نماز شب راهکاری برای بهره مندی از توفیقات الهی است   منبع: مجله ستاره

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نماز نماز شب خواندن نماز شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۸۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش نماز به کودکان نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در جلسه شورای اقامه نماز و شورای سیاستگذاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان گفت: ستاد اقامه نماز ۲ مسئولیت بسیار مهم اسلامی را برعهده دارد که یکی مسئولیت نماز و برکات و آثار زیادی که در جامعه و امت اسلامی دارد و دیگری مسئله امام زمان (عج) و بنیاد مهدویت که عامل مهمی در اتحاد امت اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه نماز از سوی مسئولان استان، افزود: طبق آیات شریفه قرآن کریم نماز یک تابلوی بسیار مهمی است و اگر عمیق به این آیه نگاه شود متوجه می شویم که نماز ناهی از فحشا و منکر است و می تواند برای ما راهنما باشد.

وی ادامه داد: آیات شریفه قرآن را همه ما می شنویم اما اینکه تلقی ما از آیات شریفه قرآن و اینکه آیه ای که خداوند  فرموده را چگونه در جامعه پیاده کنیم.

فلسفه اصلی نماز «ذکر الله» است

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه فلسفه اصلی نماز «ذکر الله» است، گفت: جامعه و مردم باید همیشه به یاد خدا باشند و برای عملی کردن آن باید علاقه به نماز ایجاد شود تا مردم و جامعه به نماز علاقمند شوند و برای مردم جاذبه داشته باشد.

وی افزود: باید مساجدی که افراد برای نماز خواندن به آن مراجعه می کنند در بهترین مکان ها ساخته شود و از خادمان، عوامل و ابزار و وسایل بسیار خوبی برخوردار باشد تا سبب جذب مردم شود.

امام جمعه گرگان گفت: حتی نمازخانه های مدارس نیز باید در فضای مناسبی قرار داشته باشند تا سبب جذب دانش آموزان به نمازخانه و خواندن نماز شود.

وی با تاکید بر اینکه برای ساخت مساجد باید شرایط و ضوابطی گذاشته شود، افزود: اگر بخواهیم در حوزه نماز کار زیربنایی و اساسی انجام شود باید راه و روش آن را بلد باشیم.

نباید بدون برنامه ریزی آموزش نماز را انجام داد

آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: باید بچه ها را از کودکی به نماز علاقمند کرد و نباید بدون هیچ برنامه ریزی درست و حساب شده نسبت به آموزش نماز اقدام نمود.

وی گفت: طلابی که برای آموزش به مدارس فرستاده می شوند نیز باید از قبل آموزش های لازم را فرا گرفته باشند تا بتوانند به خوبی با نوجوانان ارتباط برقرار کنند.

نماینده ولی فقیه در گلستان اظهارداشت: اگر رئیس و مدیرکل یک اداره انگیزه برای شرکت در نماز را داشته باشد، کارمندش نیز خود به خود علاقمند شده و به سمت نماز کشیده می شود نه اینکه مجبور به شرکت در نماز باشد.

آرمان های امام زمان(عج) به خوبی معرفی شود

وی با اشاره به مسئله مهدویت نیز گفت: امام زمان(عج) موعودی است که همه فرق و مذاهب اسلامی به آن معتقد و منتظر آن منجی هستند.

آیت الله نورمفیدی در خصوص چگونگی معرفی امام زمان(عج)، افزود: هدف امام زمان (عج) ایجاد وحدت امت اسلامی است و باید آرمان های این امام به خوبی معرفی و اجرا شود.

وی گفت: اگر ما با توجه به آرمان های اسلام و اهداف نبی مکرم اسلام بیاییم هدف و قیام امام زمان(عج) را در قالب آیات قرآن و اهداف امت اسلامی و اسلام قرار دهیم و بر آن پایه با دنیا حرف بزنیم کدام مسلمان می تواند مخالفت کند.

امام زمان (عج) عامل وحدت برای کل بشریت است

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان اینکه همه مذاهب منتظر منجی هستند، افزود: امام زمان (عج) نه فقط برای امت اسلامی بلکه برای کل بشریت می تواند عامل وحدت باشد.

وی ادامه داد: شخصیت بزرگ جهانی امام زمان (عج) باید به خوبی معرفی شود و نباید این امام را نسبت به اهدافش کوچک کرد.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به عملیات «وعده صادق» از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراهی نیروهای مسلح و ارتش، این اقدام را از جهات مختلف بسیار مهم خواند و گفت: زمانی که اسرائیلی ها به کنسولگری ایران در سوریه حمله کردند بسیاری در داخل می گفتند ایران نمی تواند پاسخ دهد که این باعث تاسف بود.

وی افزود: برخی مشکلات باعث شده بود که آنها پیشرفت این کشور را نبینند و نادیده باشند. باید در حرف زدن هایتان منصف باشید.

عملیات «وعده صادق» باعث تعجب دنیا شد
نماینده ولی فقیه در گلستان خاطرنشان کرد: عده ای که می گفتند ایران در برابر اسرائیل نمی تواند بایستد ولی دیدند می تواند و دنیا انگشت تعجب گرفته است.

وی گفت: ایران از لحاظ موقعیت، زمانی را انتخاب کرد که حقوق و سیاست بین الملل این حق را به ایران می دهد که بتواند در برابر تجاوز به خاکش در کنسولگری و سفارت در دمشق، این عملیات را انجام دهد.

آیت الله نورمفیدی افزود: این عملیات زمانی که خشم ملت ها و خود آمریکا علیه اسرائیل عمومی شده بود، انجام شد و ملت ها در تمام کشورهای دنیا با ما موافق بودند.

وی با بیان اینکه ایران از نظر سیاسی در این عملیات بسیار برد کرده است، گفت: کسانی که در داخل کشور دائما با بی اعتنایی به نظام مقدس جمهوری اسلامی نگاه می کنند، بدانند ایران به جایگاهی رسیده که می تواند حتی آمریکا را اگر بخواهد از هر پایگاهی در این منطقه دست از پا خطا کند، بکوبد.

نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به جایگاه بالای ایران در قدرت نظامی منطقه ای و بین المللی، اظهارامیدواری کرد: با این قدرت نمایی ایران اسرائیل و اربابانش سرعقل بیایند و شعور پیدا کنند و موجب ترس آنها شود و سرجایشان بنشینند.

دیگر خبرها

  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز
  • چه کسانی باید لوزه‌های خودشان را جراحی کنند؟ | بهترین زمان جراحی لوزه چه سنی است؟
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه
  • سوخو۲۴‌های ارتش در بهترین زمان خودشان هستند
  • امیر واحدی: سوخو۲۴‌های ارتش در بهترین زمان خودشان هستند
  • امیر واحدی: سوخو۲۴های ارتش در بهترین زمان خودشان هستند
  • ◄ غفلت بزرگ موسسه های آموزشی و دانشگاه های دریایی
  • آموزش نماز به کودکان نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است