Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- معاون اطلاعات و عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی (ناجا) گفت: جمع آوری معتادان متجاهر مطالبه مردم است و روزانه هزاران تماس داریم که درخواست دارند چهره شهر از حضور معتادان پاکسازی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ مجید کریمی روز دوشنبه در پنجمین جلسه کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده 16، با اشاره به صدور مجوز راه اندازی مراکز ماده 16 برای نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی موظف است همه پروتکل های قانونی در این زمینه را رعایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: بزرگترین مشکل در حوزه معتادان متجاهر، کمبود ظرفیت نگهداری آنان بود؛ بنابراین نیروی انتظامی مستغلات بلااستفاده خود را به این امر اختصاص داد که برای نگهداری حداقل 2 هزار نفر ظرفیت ایجاد خواهد کرد. ایجاد این ظرفیت ها، چهره پایتخت را تغییر می دهد و تعداد بیشتری از معتادان متجاهر نگهداری می شوند.
سرهنگ کریمی خاطرنشان کرد: پس از جمع آوری معتادان متجاهر گفته می شود که ظرفیت کافی برای نگهداری آنان نداریم و دوباره رها می شوند. ناجا در این زمینه وارد شده است و به تفاوت خرده فروش و معتاد متجاهر واقف است و ظرفیت نگهداری خرده فروشان از معتادان متجاهر، مجزا است.

* ابهامات معتاد متجاهر باید برطرف شود
حجت الاسلام رحیم باقری معاون قضایی در امور کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری نیز در این جلسه گفت: اگر در احراز هویت معتاد متجاهر، ابهاماتی وجود دارد، باید برطرف شود.
وی افزود: درحال حاضر در پارک های سطح شهر مانند پارک روبروی راه آهن یا در بالای شهر، معتادان متجاهر وجود دارند و بسیاری از آنان ابزار و آلات جرم در اختیار دارند؛ مساله این است که آیا آنان مشمول معتاد متجاهر می شوند یا نه.
حجت الاسلام باقری اظهار داشت: اینگونه معتادان عوامل دست قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر هستند؛ مکررا گفته می شود که معتاد بیمار است اما باید توجه داشت که معتاد، بیمار خاص و چندوجهی است. بسیاری از معتادانی که در مراکز نگهداری هستند، بر اساس شکایت شاکیان است در حالی که اولویت در مراکز ماده 16 با معتادان متجاهر سطح خیابان است و معتادانی که شاکی دارند، با کمک خانواده باید مراقبت شوند.
وی گفت: در اِعمال راه اندازی مراکز ماده 16 از سوی بسیج مستضعفین، ناجا و سازمان زندان ها، آیین نامه های مربوط باید نصب العین قرار گیرد و منافع شخصی و سازمانی را دخالت ندهیم.

* راه اندازی 10 اردوگاه برای معتادان متجاهر
سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین نیز در این جلسه از راه اندازی 10 اردوگاه ماده 16 در 10 استان کشور خبر داد و گفت: هر اردوگاه به طور متوسط ظرفیت پذیرش 400 نفر و در مجموع چهار هزار نفر را دارد.
وی افزود: این اردوگاه ها دو منظوره و برای نگهداری، درمان و ایجاد اشتغال برای معتادان متجاهر راه اندازی شده است.
سردار آزادی 10 استان را شامل استان های تهران (دو مرکز)، البرز، اصفهان، خوزستان، قم، کرمان، لرستان، مازندران، همدان و خراسان رضوی عنوان کرد و گفت: این اردوگاه پس از اصلاحات و بازسازی پذیرش خواهند داشت.

* سازمان زندان ها برای نظارت از مراکز ماده 16 مشکلی ندارد
تشکریان مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان ها نیز در این جلسه گفت: این سازمان برای نظارت بر مرکز ماده 16 (فشافویه) آمادگی دارد و از نظر نظارتی مشکل نداریم اما شاید بحث های امنیتی مطرح باشد که در حیطه مسئولیت این سازمان نیست.
مراکز ماده 16، مراکز ترک اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی هستند که به طور علنی در خیابان ها به مصرف مواد می پردازند.
مراکز تبصره 2 نیز که در کنار این مراکز ایجاد شده اند، مراکز صیانت و توانمندسازی از معتادان متجاهر بهبود یافته هستند.
اجتمام**9185*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهزيستي مراكز ماده 16

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۸۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام بیش از ۱۶۸۰ باند توزیع موادمخدر در سال ۱۴۰۲

آفتاب‌‌نیوز :

سردار ایرج کاکاوند درباره اقدامات پلیس در مبارزه با موادمخدر اظهارکرد: همکاران ما در انتظامی و سایر دستگاه‌های مسئول در مبارزه با مواد مخدر، همراهی، همدلی و اقدامات بسیار خوبی را در جمع‌آوری معتادان متجاهر و دستگیری خرده فروشان موادمخدر در سطح کشور  داشتند. چراکه اولین دغدغه مردم در حوزه مبارزه با مواد مخدر بحث حضور معتادان متجاهر در معابر، میادین، بوستان‌ها و محلات شهرها بوده و در این راستا  سردار فرمانده کل انتظامی قولی را به مردم دادند و صراحتا به مردم  اعلام کردند که  در این حوزه از ما مطالبه‌گری کنید. بنابراین برنامه‌ریزی مستمر و هدفمندی برای جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر و دستگیری خرده فروشان مواد مخدر آغاز شد.  

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با بیان اینکه قرارگاه مقابله با خرده فروشان موادمخدر و جمع آوری معتادان متجاهر در پلیس راه اندازی شد، گفت: این قرارگاه وظیفه هدایت ستادی، اطلاعاتی و عملیاتی استان‌ها را  در این ماموریت، عهده‌دار بود، البته یکی از اقدامات در این قرارگاه، بحث ایجاد ظرفیت توسط سایر دستگاه‌ها به منظور نگهداری معتادان متجاهر بود و خوشبختانه در این حوزه اتفاقات بسیار خوبی افتاد. در سطح  کشور نیز ظرفیت محل‌های نگهداری معتادان متجاهر افزایش یافت و هم افزایی و همدلی در این حوزه  میان دستگاه‌های متولی صورت گرفت و تقویت شد. راه‌اندازی قرارگاه مقابله با خرده‌فروشان موادمخدر و جمع آوری معتادان متجاهر در پلیس، دستاوردهای خوبی را برای مردم و جامعه در پی داشت.

وی ادامه داد: ما در نیمه دوم سال  ۱۴۰۲ و در راستای تشدید برخوردها، اجرای طرح سراسری  آرامش در شهر  را به منظور  جمع آوری هدفمندتر و تشدید دستگیری خرده فروشان متناسب با جغرافیا، جرم و نقاط آلوده به حضور معتادان متجاهر  را دنبال کردیم. اولین مرحله از اجرای این طرح همزمان با هفته فراجا در سال گذشته آغاز  و اجرای آن به شکل ماهانه و به صورت مستمر در کشور دنبال شد. همچنین از همه قابلیت‌های انتظامی و اطلاعاتی استفاده شد تا با استمرار اجرای این طرح، رضایت‌مندی مردم را جلب کنیم و افزایش دهیم. در مجموع شش مرحله از  طرح  آرامش در شهر در سال گذشته در کشور اجرایی و عملیاتی شد.

افزایش ۱۰۰ درصدی جمع‌آوری معتادان متجاهر در سال ۱۴۰۲
کاکاوند در تشریح دستاوردهای اجرای طرح سراسری آرامش در شهر نیز گفت:‌ با تلاش‌ها و مجاهدت‌های شبانه‌روزی  پلیس، توفیقات خوبی حاصل شده است. افزایش ۳۵ درصدی دستگیری خرده فروشان و افزایش ۱۰۰ درصدی  جمع آوری معتادان متجاهر  در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال  قبل از جمله این دستاوردهاست.   اما  آنچه در این فرایند یک دستاورد مهم تلقی می‌شود رضایت مردمی است که با شاخص‌های گوناگون قابل سنجش و ارزیابی است.

وی ادامه داد: پلیس وظیفه جمع‌آوری معتادان متجاهر را عهده‌دار است اما آنچه که ما به عنوان متولی امر در راستای پاسخگویی به دغدغه مردم و تحقق وعده فرمانده کل انتظامی باید دنبال کنیم، هم افزایی سایر دستگاه ها درباره هدفمند کردن جمع آوری معتادان و افزایش بازه زمانی نگهداری این معتادان  به منظور تکمیل چرخه بهبود بود، که این اتفاق صورت گرفت.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا ادامه داد: جلسات متعددی را با دستگاه‌های متولی در این امر برگزار کردیم؛ موضوعات و دغدغه‌ها مطرح شد و امروز شاهدیم که همه دستگاه‌های مسئول در این حوزه، پای کار هستند. جا دارد از این همکاری‌ها به‌ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری که بستر این هم افزایی و همکاری را ایجاد و تقویت کردند، تشکر کنم. انصافا پشتیبانی خوبی از سازمان‌های مسئول در مبارزه با مواد مخدر داشتند به طوری که  دغدغه مردم در این حوزه کمتر شده است. مطابق رصد و ارزیابی‌های صورت گرفته به منظور بررسی اثربخشی اقدامات، باید گفت شاهد کاهش ۱۵ درصدی تماس‌های مردمی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در اعتراض به وجود معتادان متجاهر و جولان خرده فروشان مواد مخد در طول ۱۲ ماه سال گذشته بودیم.

 وی ادامه داد: از طرفی، پیگیری برای ایجاد ظرفیت محل نگهداری معتادان متجاهر از سایر دستگاه‌ها منجر به افزایش بیش از  ۲۰ هزار نفر ظرفیت در سال ۱۴۰۲  شده است، البته این ظرفیت ها در حال افزایش و  طی روند تدریجی در تکمیل است.

کشف ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا در بخش دیگری از  سخنان، از کشف بیش از ۵۸۰ تن انواع مواد مخدر در طول  سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: تریاک همچنان در صدر این کشفیات است، اما در این میان، شاهد افزایش ۲۰ درصدی کشفیات موادمخدر صنعتی از نوع شیشه هستیم. از طرفی  ۷۵ درصد کشفیات موادمخدر پلیس در شرق و حاشیه شرق کشور صورت گرفته است.  

کاکاوند خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۶۸۰ باند توزیع موادمخدر نیز متلاشی شد که به نسبت سال قبلش افزایش ۱۳ درصدی ضربه به باندهای توزیع مواد مخدر را داشتیم. بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان ضربه به بنیان‌های مالی این باندها وارد شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • انهدام بیش از ۱۶۸۰ باند توزیع موادمخدر در سال ۱۴۰۲
  • کشف ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲/ تریاک همچنان پیشتاز
  • جمع‌آوری و دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • ارجاع ۲۳ معتاد متجاهر به مراکز ترک اعتیاد در شوش
  • جمع‌آوری و دستگیری ۴۴ نفر از معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • جمع‌آوری و دستگیری ۴۴ معتاد و سوداگر مرگ در لنگرود
  • جمع‌آوری بیش از ۲۶۰۰ معتاد متجاهر در غرب تهران/ بازداشت ۱۸۳۹ موادفروش
  • جمع‌آوری بیش از ۲۶۰۰ معتاد متجاهر در غرب تهران
  • ۶۷ معتاد متجاهر و کارتن‌خواب در شهریار راهی کمپ شدند
  • زاکانی: ظرفیت پذیرش در مراکز ماده ۱۶ بیشتر شده است | امیدواریم مشکل معتادان متجاهر را با مشارکت مردم حل کنیم