Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@13:54:35 GMT

ظرفیت مطلوب ایران برای تولید و صادرات جلبک

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۹۰۴۶

ظرفیت مطلوب ایران برای تولید و صادرات جلبک

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: ایران از نظر نوری بسیارغنی بوده و مکان مناسبی برای رشد جلبک است به همین دلیل با ایجاد یک بستر ساده کشت در دریای جنوب و دریاچه ارومیه می‌توانیم اقدام به تولید و صادرات جلبک به سایر کشورها کنیم.

به گزارش ایسنا، مریم عامری صبح امروز(دوشنبه ۱۹ آذر) در نشست تخصصی "کشت جلبک‌ها و آب‌های نامتعارف و کاربرد آنها در باز چرخانی آب‌ها" که درسازمان مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور می‌توانیم به صادر کننده این مکمل‌ها در منطقه تبدیل شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران از نظر نوری بسیارغنی ومکانی مناسب برای رشد جلبک است. از نظر تامین آب نیز نیازمند آب شورهستیم مانند دریای جنوب و دریاچه ارومیه که نمونه بارز تامین آب این جلبک‌ها هستند. با ایجاد یک بستر ساده کشت در دریای جنوب و دریاچه ارومیه می‌توانیم اقدام به تولید و صادرات جلبک کنیم.

عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: کشورهایی نظیر بلژیک، پرتقال و هلند در حال تولید این نوع جلبک‌ها به مقدار فراوان هستند.

عامری بیان کرد: جلبک‌ها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایر گیاهان متمایز کرده است جلبک‌ها ساختارهای زایشی متفاوتی دارند و فاقد اندام تخصصی ریشه، ساقه، برگ هستند.

عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۳۰ هزار گونه از جلبک‌ها شناسایی شده است، افزود: جلبک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل درشت جلبک‌ها و ریزجلبک‌ها هستند و ازلحاظ تنوع اندازه ازمیکرون تا چند صد مترهستند.  

عامری بیان کرد: جلبک‌ها تنوع زیادی دارند و در آب‌ها شیرین و شور، پساب‌ها، خاک‌ها، برف و روی بدن موجودات زنده دیگر می‌توانند زندگی کنند.  

وی عنوان کرد: ما بر روی ریز جلبک‌ها و جلبک‌های سبز و آبی کار می‌کنیم تا بتوانیم از پتانسیل آن‌ها در تولید و بهره برداری آب‌ها استفاده کنیم.

عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: جلبک برای این‌که بتواند بیمکس تولید کند نیازمند نور، کربن دی اکسید و بسترآبی همراه با تغذیه هستند. اگر ما این سه عنصر را در اختیار جلبک‌ها قرار دهیم ۵۰ درصد بیمکس جلبک را تامین کرده‌ایم.

عامری گفت: از این جلبک‌ها می‌توانیم درپالایش آب‌های آلوده، استفاده ازآب‌های شور، آلودگی‌های محیط زیستی، تولید سوخت‌ها و کود استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین ریزجلبک‌ها توانایی تولید کودهای زیستی را دارند و در بهره‌ور شدن خاک‌ها، ساخت لوازم آرایش، تغذیه ماهی‌ها و طیور و به‌عنوان مکمل غذایی، دارویی و رژیمی قابل استفاده هستند.

عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: جلبک‌ها را می‌توان در پساب‌های کشاورزی تولید کرد زیرا در این آب‌ها منابع لازم برای رشد وجود دارد. در این آب‌ها جلبک بیمکس تولید می‌شود که از آن در کارها و تولیدات خود استفاده می‌کنیم.

عامری بیان کرد: پساب شهری، صنعتی و کشاورزی  که منبع نیتروژن و فسفات بوده، برای رشد جلبک بسیار مناسب است.

حذف فلزات سنگین به کمک جلبک‌ها

وی افزود: از دیگر عملکردهای جلبک‌ها حذف فلزات سنگین است و حدود ۵ سال است که روی آن مشغول به کارهستیم. هم‌چنین جلبک‌ها ‌می‌توانند آلاینده سنگین را  جذب کنند.

عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اشتغال‌زایی بالا در زمینه کشت و فرآوری جلبک در کشور، گفت: مهم‌ترین بحث در استفاده از جلبک‌ها، فراوری آن‌ها است و با توجه به هزینه بالا در این زمینه، قطعا باید دولت و همچنین بخش خصوصی حمایت‌های لازم را در این خصوص داشته باشند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جلبک جهاد دانشگاهي صادرات منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۹۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، منصور امیریان گفت: این همایش با هدف ارتقای شاخص سلامت، پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت، در زنجیره مواد غذایی با منشا گیاهی و لزوم و اهمیت تولید و عرضه محصولات تولیدی شناسه دار با حضور تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و مسئولین شهرستانی و استانی در سالن اجتماعات فرهنگیان شهرستان مرودشت شد.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت و امنیت غذایی جامعه و اولویت موضوع در سازمان جهاد کشاورزی فارس، مقرر شد محصولاتی که شناسه محصول را دریافت کنند، اجازه صادرات به خارج از کشور و فروش در بازار داخلی را خواهند داشت.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: محصولات باغی شامل کیوی، انگور، سیب، پسته، انار، خرما و مرکبات و محصولات مزرعه‌ای و گلخانه‌ای شامل خیار، گوجه، فلفل دلمه ای، بادمجان و کرفس برای صادرات به خارج از کشور و محصولات بازار داخلی شامل گوجه و خیار گلخانه‌ای و مزرعه ای، پیاز، سیب زمینی، پرتقال و سیب، ملزم به دریافت کد شناسه محصول هستند.

امیریان تصریح کرد: تولید کنندگان محصولات برای ثبت نام و دریافت کد شناسه محصول برای صادرات، قبل از کاشت و بازار داخلی یک ماه قبل از برداشت، به دفاتر نظام مهندسی کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان در سمت خود ابقا شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • ضوابط تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد