Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- ريشه کن کردن فقر از جمله موارد تاکيد شده در «الگوي پايه اسلامي ايراني پيشرفت» است که براساس آن، فقر، فساد و تبعيض در کشور بايد ريشه‌کن شده و تکافل عمومي، تأمين اجتماعي جامع و فراگير و دسترسي آسان همگاني به نظام قضايي عادلانه تأمين شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در سياست هاي کلان کشور همواره تاکيد بر مقوله فقرزدايي شده است زيرا گسترش آن علاوه براينکه بيانگر بروز مشکلات جدي در عرصه اقتصادي است بلکه بستري براي ناهنجاري هاي اجتماعي مهيا مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گزارش امروز(دوشنبه) مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ايران دراين زمينه نشان مي دهد، خط فقر در ايران گسترده تر شده و افراد بيشتري را مشمول مي شود.
در اين گزارش منظور از فقر، فقر مطلق اعلام شده است. «فقر مطلق را مي توان ناتواني در کسب حداقل استاندارد زندگي تعريف کرد. در مطالعات مربوط به اين نوع فقر به موضوع تأمين حداقل نيازهاي اساسي پرداخته مي شود، بنابراين در برخي از کشورهاي پيشرفته حتي ممکن است فقير مطلق وجود نداشته باشد، اما در کشورهايي که دچار فقر مطلق اند، يعني بخشي از جامعه هنوز امکان دستيابي به حداقل هاي زندگي را ندارند.
طبق گزارش اين مرکز، در سال 1393 هر فردي که 500 هزار تومان در ماه درآمد داشت مشمول خط فقر قرار مي گرفت اما اين رقم در سال 1395 به ازاي هر نفر به 770 هزار تومان رسيده است.
«نتايج حاصل از محاسبه خط فقر در مناطق شهري در سال 1395 نشان مي‌دهد خوشه شامل شهرستان تهران با خط فقر سرانه معادل ماهيانه حدود 770 هزار تومان، داراي نرخ فقر حدود 12 درصد است.»
** خط فقر در شهرها
براساس اين گزارش، بالاترين خط فقر ماهيانه براي شهرستان تهران در سال 1395 براي يک خانوار چهار نفره 2 ميليون و76 هزار تومان محاسبه شده و براي تابستان امسال اين ميزان به حدود 2 ميليون و 728 هزار تومان برآورد شده است.
نکته قابل توجه آنکه خط فقر تهران فقط در تابستان 97 نسبت به بهار امسال حدود 300 هزار تومان براي يک خانوار چهار نفره افزايش داشته است.
برآورد خط فقر در تابستان 97 نشان از کاهش قابل توجه قدرت خريد خانوار دارد. درحالي که در بهترين حالت درآمدهاي خانوار در تابستان امسال نسبت به بهار، ثابت مانده است؛ خط فقر مطلق براي يک خانوار چهار نفره در شهرستان تهران، 300 هزار تومان افزايش يافته است. اين رقم براي فقرا رقم قابل ملاحظه اي است و لزوم توجه به سياست هاي حمايتي را مي رساند.
در اين زمينه بايد توجه داشت که هماهنگ و يکپارچه سازي سياست هاي حمايتي که توسط نهادهاي مختلف اتخاذ مي شود و همچنين هدفمندي اين سياست ها در شناسايي گروه هاي نيازمند از اهميت زيادي برخوردار است.
در اين گزارش، براساس خوشه‌اي بندي شهرهاي پرجمعيت کشور، خط فقر سرانه معادل ماهيانه حدود 500 هزار تومان و نرخ فقر حدود 14.5 درصد است. دو خوشه ديگر (شامل مناطق شهري ساير استان‌ها که براساس بُردار قيمت به دو گروه تقسيم شدند) با خط فقر سرانه معادل ماهيانه حدود 360 و 410 هزار تومان، داراي نرخ فقر حدود 15.4 درصد هستند.
نرخ فقر کل در مناطق شهري نيز 14.9 درصد برآورد شده است.
** خط فقر در روستاها
خط فقر در مناطق روستايي اختلاف معناداري با مناطق شهري دارد. بيشترين خط فقر براي مناطق روستايي تهران و البرز به دست آمده که براي تابستان امسال، يک ميليون و 578 هزار تومان برآورد شده است. خوشه شامل مناطق روستايي استان‌هاي تهران و البرز با خط فقر سرانه معادل ماهيانه حدود 430 هزار تومان و نرخ فقر حدود 14.5 درصد بيشترين فقرا را در خود جاي داده است.
بعد از آن مناطق روستايي زنجان، کرمانشاه، اصفهان، قم و قزوين(با اختلاف قابل توجه) 539 هزار تومان براي خانوار چهار نفره قرار دارند. نکته قابل توجه در خصوص مقايسه خط فقر روستايي و شهري آن است که در تابستان امسال خط فقر روستايي در همه خوشه ها نسبت به مدت مشابه پارسال، رشد بيشتري را نسبت به خط فقر شهري داشته است.
در نتايج حاصل از تعيين خط فقر در مناطق روستايي (گزارش مرکز پژوهش) نشان مي‌دهد که خوشه شامل استان‌هاي سيستان و بلوچستان، ايلام و کهگيلويه و بويراحمد با خط فقر سرانه معادل ماهيانه حدود 200 هزار تومان (کم‌ترين مقدار خط فقر در خوشه‌هاي روستايي)، نرخ فقري حدود 13.5 درصد دارند.
در مجموع، نرخ فقر کل در مناطق روستايي نيز 11.6 درصد برآورد شده است.
** رشد خط فقر
براساس اين گزارش، منظور از نرخ رشد خط فقر، رشد در سال هاي بعد نسبت به بازه زماني مشابه سال گذشته است که هزينه سبد خط فقر با استفاده از شاخص قيمتها به روزرساني شده است.
خط فقر در بهار امسال نسبت به بهار پارسال در مناطق مختلف کشور بين حدود 9 تا 11 درصد رشد داشته و اين رشد براي تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته به حدود بين 22 تا 25
درصد رسيده است.
با توجه به رشد قابل توجه شاخص قيمت مصرف کننده در تابستان 97 و همچنين ادامه رشد آن در پاييز، انتظار مي رود خط فقر در پايان امسال نسبت به سال 1395 افزايش قابل ملاحظه اي پيدا کند. مهمترين دلايل اين موضوع را مي توان در رشد بيشتر شاخص قيمت گروه هاي خوراکي نسبت به ساير گروه ها در سال 1397 دانست.
** سياست هاي اجرا شده در حمايت از فقر
نگاهي به خط فقر محاسبه شده در سال هاي مختلف نشان مي دهد که خط فقر در نقاط مختلف کشور تفاوت زيادي با يکديگر دارد؛ ازاين رو سياست هاي حمايتي از فقرا نيز بايد متناسب با شرايط هر
منطقه در نظر گرفته شود. اين سياست هاي حمايتي به خصوص در شرايط اخير از اهميت بسزايي برخوردار است.
براساس گزارش مرکز پژوهش ها، سياست هاي حمايتي به کار گرفته شده در اين زمينه بايد هدفمند باشند. اکنون سياست هاي حمايتي متعددي مطرح مي شود؛ براي نمونه در سبد حمايتي تعيين شده دولت، خانوارهايي که درآمدهاي ماهيانه آنها کمتر از سه ميليون تومان است مورد حمايت قرار گرفته اند. با توجه به متفاوت بودن و پراکندگي رقم خط فقر در کل کشور، تغيير شيوه حمايتي از اين قشر يک ضرورت است. به طور نمونه در شهرستان تهران خط فقر حدود 3.5 برابر خط فقر در نقاط روستايي استانها قرار دارد. اين موضوع نشان مي دهد که يک سياست حمايتي يکسان نبايد در کل مناطق کشور به اجرا گذاشته شود.
با توجه به پراکندگي قابل توجه خط فقر در نقاط مختلف کشور، دستمزدها نيز بايد در مناطق مختلف متفاوت باشد. به طوري که افزايش قابل توجه حداقل دستمزد در مناطقي که خط فقر پايين تري دارد ممکن است به علت تحميل هزينه اضافي به کارفرما، موجبات اخراج کارگران را فراهم کرده و فقر بيشتري را به همراه داشته باشد.
** راهکارهاي پيشنهادي
با توجه به شرايط اقتصادي اين روزها و افزايش قيمت ها، بدون ترديد سطح رفاه عمومي در جامعه کاهش يافته است. در اين باره سه تن از اعضاي شوراي عالي کار که نمايندگان بخش کارگري و کارفرمايي در شوراي عالي کار هستند در گفت وگو با ايرنا با تشريح برنامه هاي اجرا شده براي مقابله با فقرزدايي و ميزان موفقيت آنها، راهکارهايي براي مقابله با فقر ارائه کرده اند.
به گفته عضو شوراي عالي کار گفت: همه سياست هاي کلاني که در دو دهه اخير اتخاذ شده به توسعه فقر دامن زده است.
علي خدايي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا اظهارداشت: براي عبور از افزايش فقر بايد قدرت خريد مردم افزايش يافته و فرصت هاي شغلي بيشتري ايجاد شود.
«متاسفانه سياست هايي که در دو دهه اخير اتخاذ شده در راستاي توسعه فقر بوده نه مقابله با اين پديده منفي زيرا تنها راهکاري که اجرا شده اعانه دادن به مردم است.»
عضو شوراي عالي کار که از مخالفان توزيع سبدهاي حمايتي است، تصريح کرد: «هر زمان که مردم به دليل معضلات اقتصادي با کاهش قدرت خريد مواجه شده اند بلافاصله مسئولان از شيوه توزيع اعانه در قالب سبدهاي کالايي استفاده کرده اند در حالي که اين امر به زيان مردم و اقتصاد است.»
خدايي تصريح کرد: اشتغالزايي بهترين راهکار براي مقابله با فقرزدايي است و براي حمايت از فرصت هاي شغلي موجود و خلق مشاغل جديد بايد بازاري پررونق با مردمي که قدرت خريد کافي دارند، داشته باشيم و اين درحاليست که مسئولان ما فقط به سياست هاي توزيع اعانه باور داشته و آن را اجرايي مي کنند.
** با شعار نمي توان به جنگ فقر رفت
رييس اتحاديه کارگران قراردادي و پيماني نيز براين باور است که با شعار نمي توان به جنگ فقر رفت.
فتح الله بيات اظهارداشت: تاکنون صحبت هاي متعددي درباره ضرورت فقرزدايي از زبان مقام ها شنيده ايم اما براي تحقق آن اقدام موثري صورت نگرفته است.
وي افزود: براي مقابله با فقر بايد نسبت به ايجاد فرصت هاي شغلي جديد اقدام کرد اما براي اين امر نياز به جذب سرمايه هاي جديد داخلي و خارجي داريم.
رئيس اتحاديه کارگران قراردادي و پيماني با تاکيد بر ضرورت حفظ مشاغل موجود تصريح کرد: بايد از واحدهاي توليدي کشور که در شرايط فعلي به دليل نبود نقدينگي « نيم شيفت» کارمي کنند نيز حمايت هايي انجام شود تا بدين ترتيب افراد متوسط جامعه نيز به دليل از دست رفتن فرصت هاي شغلي به فقرا نپيوندند.
وي خاطرنشان ساخت: تا زماني که اقتصاد ما با رکود، تورم و تحريم مواجه است مشکلات جدي را تجربه خواهيم کرد.
بيات اظهارداشت: در چنين شرايطي براي جلوگيري از گسترش فقر لازم است تمهيدات جدي براي افزايش اشتغالزايي داشته باشيم.
** دولت و مجلس به کمک کارگران و کارفرمايان بيايند
يکي ديگر از اعضاي شوراي عالي کار نيز درباره ضرورت مقابله با فقر و راهکارهاي آن گفت: بهترين راهکار براي مقابله با فقر، ايجاد فرصت شغلي جديد و حفظ مشاغل موجود است اما اين اصل مهم براي فقرزدايي در کشور رعايت نمي شود.
اصغر آهني ها اظهارداشت: زماني که مشاغل جديد ايجاد شود به طور طبيعي با ايجاد ثروت و حل معضلات اقتصادي کشور مواجه هستيم.
وي افزود: براي اشتغالزايي بايد فضاي کسب و کار را با حذف قوانين مزاحم تسهيل کنيم که ضرورت دارد در اين عرصه دولت و مجلس اقدامات جدي انجام دهند.
آهني ها تصريح کرد: کارگران و کارفرمايان همراهي هاي لازم را براي حفظ مشاغل موجود را انجام داده اند و اکنون نوبت دولت است که با حذف آيين نامه هاي دست و پاگير به کمک کارگران و کارفرمايان بيايد.
اقتصام **9454** 2023
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۹۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سمیرا عبدالهی گفت: اختلالات رفتاری جزو شایعترین اختلالات همراه با بارداری هستند که در بین این اختلالات افسردگی شیوع بیشتری داشته به طوری که ممکن است در ۱۰ تا ۲۰ درصد از بارداری‌ها اتفاق بیفتد. زنانی که پیش از بارداری مبتلا به افسردگی بوده‌اند، احتمال بروز و عود علائم در آنها بعد از زایمان بیشتر است.

وی درباره علائم افسردگی گفت: احتمال عود افسردگی بعد از زایمان زیاد بوده و به خصوص در ۱۲ ماه بعد از زایمان ممکن است که اوج علائم افسردگی را داشته باشیم. شایعترین علامت‌های آن، اختلالات روحی و خلقی، کاهش اشتها، کاهش انگیزه و امید و اختلالات خواب است. در برخی مواقع ممکن است علائم شدید و به صورت افکار خودکشی و یا دگرکشی ظاهر شود.

وی در ادامه افزود: چنانچه هر کدام از این علائم به صورت طولانی مدت و مزمن در زنان باردار و شیرده وجود داشته باشد به عنوان اختلالات رفتاری یا مود شناخته شده و باید تحت نظر روانپزشک درمان شود.

دکتر عبدالهی در مورد عوارض داروها برای جنین اظهار کرد: برخی از این داروها ممکن است در بارداری برای جنین مشکلاتی ایجاد کند که با نظر پزشک متخصص تغییر داده می‌شوند، اما اغلب داروهایی که برای درمان اختلالات افسردگی تجویز می‌شود، برای جنین عارضه‌ای ندارند، اما باید از نظر تنظیم دوز تحت نظر پزشک تجویز شود.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: داروهایی که در درمان این اختلال در زنان استفاده می‌شوند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین هستند که وضعیت روحی و روانی را بهتر می‌کنند. در این بین دارویی به نام پاروکستین وجود دارد که ممکن است برای جنین عارضه ایجاد کرده و باعث اختلالات صرعی شود. بنابراین اگر زنان باردار تحت درمان با این دارو و نیز داروی لیتیوم هستند حتما باید تحت نظر روانپزشک دارو تغییر کند.

دکتر عبدالهی در ادامه بیان کرد: بعد از تشخیص و شروع ‌درمان، در طول بارداری مادر باید به صورت مرتب تحت نظر روانپزشک ویزیت شود و هر زمان که مادران باردار افکار خودکشی یا دگر کشی داشته باشند، باید به صورت اورژانسی بستری شده و تحت درمان‌های بیشتر قرار گیرد. حتی ممکن است لازم باشد که برای بیماران شوک هم در نظر گرفته شود.

اندوه بارداری با افسردگی متفاوت است

وی در خصوص اندوه بارداری گفت: موضوع مورد توجه در مورد اختلالات بارداری اندوه بارداری است که ممکن است در تشخیص افتراقی با افسردگی قرار گیرد. اندوه بارداری در روزهای ابتدایی بعد از زایمان تقریبا هفته اول زایمان بروز می‌کند و به دنبال آن مادر احساس غمگینی و عدم توانایی در نگهداری از فرزندش را دارد که در واقع با اختلالات جسمی همراه نیست و درمان آن هم اقدام حمایتی از طرف همسر و اطرافیان مادر است.

وی افزود: در حالی که شیوع افسردگی بعد از بارداری و تقریبا علائم آن از روز دهم یا دو هفته بعد از زایمان ظاهر می‌شود، نکته مهم این است که همراه علائم افسردگی ممکن است علائم توهم و یکسری اختلالات هذیان گویی وجود داشته باشد که نوع دیگری از اختلالات بارداری و رفتاری است و ممکن است بسیار خطرناک‌تر از علائم افسردگی بوده و به درمان بیشتری تحت نظر پزشک نیاز دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم همراهان و خانواده بیمار هستند که حتما باید حمایت لازم را برای مادر داشته باشند و به علائم بیمار توجه کنند، اگر علائم خطرناک بروز کند، حتما اورژانسی به پزشک مراجعه کنند و مصرف داروها، مشاوره‌های روانی و کاردرمانی به موقع انجام شود تا بیماری کنترل شود.

دیگر خبرها

  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • آخرین آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در تعطیلات نوروز اعلام شد
  • آمار سازمان پزشکی قانونی؛ نوروز امسال هزار و ۶۵ نفر در تصادفات جان باختند
  • در تعطیلات نوروزی یک هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جان باختند
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی ۲ سال
  • تلاش مناطق آزاد برای جذب گردشگر داخلی و غرب آسیا
  • دومین کاروان حمایتی کمک به سیل‌زدگان بلوچستان قرارگاه قدس توزیع شد
  • ۵۰ هزار و ۶۳۰ تولد در آذربایجان‌غربی ثبت شد