Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح در استکهلم (Sipri)، روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که آمریکا در سال گذشته میلادی (2017) بزرگترین فروشنده سلاح در جهان بوده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی این موسسه از سال 2002 هر ساله با انتشار گزارشی در باره بازار فروش سلاح در جهان، میزان فروش سلاح و بزرگترین کشورهای صادرکننده سلاح را اعلام می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس آخرین گزارش موسسه تحقیقات بین المللی صلح در استکهلم سوئد که مربوط به فروش سلاح در سال 2017 می باشد، مبلغ کل فروش یکصد شرکت بزرگ تولید سلاح در جهان در سال گذشته، با 2.5 درصد افزایش به 398.2 میلیارد دلار افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، میزان فروش سلاح از سال 2002 تاکنون، بیش از 44 درصد افزایش یافته است.
42شرکت آمریکایی که در این لیست قرار دارند با 2 درصد افزایش در فروش سلاح در سال گذشته، 57 درصد کل فروش سلاح جهان به مبلغ 226.6 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند.
شرکت های روسی ساخت سلاح، سال گذشته و برای نخستین بار از سال 2002، بر شرکت های انگلیسی پیشی گرفتند. شرکت های روسی در کل 9.5 درصد کل فروش سلاح در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
شرکت های ساخت سلاح در روسیه سال گذشته با 8.5 درصد افزایش فروش توانستند 37.7 میلیارد دلار سلاح بفروشند.
در میان شرکت های روسی ساخت سلاح، شرکت 'Almaz-Antey ' با وجود تحریم های بین المللی، هر سال 17 درصد به فروش سلاح اش افزوده شده است و اکنون در لیست 10 فروشنده بزرگ سلاح در جهان قرار گرفته است.
شرکت های ساخت سلاح در انگلیس نیز هنوز از جمله کمپانی هایی هستند که بیشترین سلاح را به اروپای غربی می فروشند.
انگلیس سال گذشته با افزایش 2.3 درصدی در فروش سلاح، 35.7 میلیارد دلار سلاح فروخته است.
بر اساس این گزارش، بودجه نظامی و دفاعی آمریکا در سال 2017، با رشد 6 درصدی همراه بوده است.
این آمار در حالی حکایت از افزایش فروش سلاح از سوی آمریکا به کشورهای مختلف جهان را دارد که واشنگتن مدعی است به دنبال گسترش صلح می باشد.
رئیس جمهوری آمریکا نیز در دو سال گذشته بودجه نظامی این کشور را افزایش داده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این افزایش بودجه توجیه اقتصادی ندارد.به نظر آنان هدف از افزایش این بودجه، بالا بردن توان شرکت های تولید کننده سلاح این کشور است که از حامیان اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بودند.
آمریکا درآخرین قرارداد بزرگ خود، قراردادی به ارزش 110میلیارد دلار برای فروش سلاح به عربستان امضا کرد.این درحالی است که ائتلاف عربستان با حمله به کشور فقیر یمن، بیش از 16هزار نفر را کشته و میلیون ها آواره و بی خانمان برجای گذاشته است.
اروپام**9041**1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا فروش سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۰۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیک‌تاک در آمریکا دست به انتحار می‌زند

شرکت بایت دنس در صورت باقی نماندن هیچ گزینه حقوقی برای مبارزه با قانونی که این پلتفرم را در فروشگاه‌های برنامه آمریکا ممنوع می‌کند، ترجیح می‌دهد، سرویس ویدئویی خود را تعطیل کند تا این که آن را به یک شرکت آمریکایی واگذار کند.

به گزارش ایسنا، الگوریتم‌هایی که تیک‌تاک برای فعالیتهای خود به آن تکیه می‌کند، برای مجموع فعالیت‌های بایت دنس که مالک چینی تیک‌تاک است، اساسی به نظر می‌رسد و از این رو، منابع آگاه می‌گویند فروش این اپلیکیشن به یک شرکت آمریکایی به همراه الگوریتم آن، بسیار بعید است.

چهار منبع آگاه به رویترز گفتند: تیک‌تاک، سهم کمی از کل درآمد و کاربران فعال روزانه بایت دنس را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین شرکت مادر این اپلیکیشن ویدئویی، ترجیح می‌دهد در بدترین سناریو، این اپلیکیشن را در آمریکا تعطیل کنند تا اینکه آن را به یک خریدار بالقوه آمریکایی بفروشند.

این منابع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، گفتند: این تعطیلی، تاثیر محدودی بر کسب و کار بایت دنس خواهد داشت و در عین حال، این شرکت مجبور نخواهد بود الگوریتم اصلی خود را به شرکت دیگری بدهد.

فروش تیک تاک بدون فروش الگوریتم؟

بایت دنس اواخر روز پنج‌شنبه، در بیانیه‌ای که در پلتفرم رسانه‌ای توتیائو منتشر شد، در پاسخ به خبری که در وب سایت فناوری اینفورمیشن منتشر شده و مدعی شده بود بایت دنس سرگرم بررسی سناریوهایی برای فروش کسب و کار تیک‌تاک در آمریکا بدون الگوریتمی معروفش است، اعلام کرد برنامه‌ای برای فروش تیک‌تاک ندارد.

شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک روز چهارشنبه گفت: این شرکت شبکه اجتماعی انتظار دارد در مبارزه حقوقی علیه قانونی که توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امضا شده است و برنامه ویدئوی کوتاه محبوب ۱۷۰ میلیون آمریکایی را ممنوع می‌کند، پیروز شود.

لایحه برای فروش اجباری یا ممنوعیت تیک‌تاک روز سه شنبه با اکثریت قاطع توسط سنای آمریکا به تصویب رسید که به دلیل نگرانی گسترده قانونگذاران آمریکایی نسبت به احتمال دسترسی چین به داده‌های شهروندان آمریکایی یا استفاده از این اپلیکیشن، برای شنود آنها بود.

امضای بایدن، ضرب الاجل ۱۹ ژانویه را برای فروش تعیین کرده است که یک روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری او است اما اگر تشخیص دهد که بایت دنس در مذاکرات برای فروش تیک‌تاک در حال پیشرفت است، می‌تواند این مهلت را تا سه ماه دیگر تمدید کند.

بایت دنس عملکرد مالی یا جزئیات مالی هیچ یک از واحدهای خود را به طور عمومی فاش نمی‌کند. به گفته منابع آگاه، این شرکت همچنان بیشتر درآمد خود را در چین به دست می آورد که به طور عمده مربوط به اپلیکیشن دوقلوی تیک‌تاک به نام دوین (Douyin) است.

یک منبع آگاه گفت: آمریکا در حدود ۲۵ درصد از درآمد کلی تیک‌تاک در سال گذشته، سهم داشت.

بیش از نیمی از بانکداران سرمایه گذاری در مصاحبه با رویترز گفتند ارزیابی ارزش تیک‌تاک در مقایسه با رقیبانی مانند فیس بوک و اسنپ دشوار است زیرا داده‌های مالی تیک‌تاک، به راحتی قابل دسترس نیستند.

دو منبع از چهار منبع آگاه گفتند: درآمد بایت دنس در سال ۲۰۲۳، به حدود ۱۲۰ میلیارد دلار در مقایسه با ۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. کاربران فعال روزانه تیک‌تاک در آمریکا، تنها در حدود پنج درصد از تعامل جهانی کاربران با این اپلیکیشن، سهم دارند.

الگوریتم‌هایی که فروشی نیستند

سه منبع گفتند تیک‌تاک، الگوریتم‌های اصلی یکسانی را با برنامه‌های بومی بایت دنس مانند دوین دارد.

یکی از منابع آگاه گفت: الگوریتم‌های تیک‌تاک و دوین بهتر از رقبای بایت دنس مانند تنسنت و شیائوهونگ شو، دیده می‌شود.

به گفته این منابع، واگذاری تیک‌تاک با الگوریتم‌هایش غیرممکن است، زیرا مجوز مالکیت معنوی آن‌ها تحت نام بایت دنس در چین ثبت شده و بنابراین جدا کردن آن از شرکت مادر، دشوار است.

بعلاوه، جداسازی الگوریتم‌ها از دارایی‌های تیک‌تاک در آمریکا، یک روش بسیار پیچیده خواهد بود و بعید است که بایت دنس، این گزینه را در نظر بگیرد. این چهار منبع با اشاره به الگوریتم تیک‌تاک گفتند، بایت دنس همچنین با فروش «منبع محرمانه» خود که یکی از باارزشترین دارایی‌هایش به شمار می‌رود، به رقبا موافقت نمی‌کند.

دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰، به دنبال ممنوعیت تیک‌تاک و وی چت بود، اما دادگاه جلوی اجرای فرمانش را گرفت. از آن زمان این برنامه ویدیویی کوتاه، با ممنوعیتهای جزئی و تلاش برای ممنوعیت کامل در آمریکا و سایر کشورها مواجه شده است.

چین در زمان جلسه استماع کنگره آمریکا در مارس سال گذشته، اعلام کرد با واگذاری اجباری تیک‌تاک در آمریکا موافقت نخواهد کرد. سخنگوی وزارت بازرگانی چین در کنفرانس خبری در اواخر مارس ۲۰۲۳ گفت: چین قاطعانه با فروش اجباری تیک‌تاک، مخالفت خواهد کرد.

فروش یا واگذاری تیک‌تاک، شامل صادرات فناوری است و باید مراحل صدور مجوز اداری را مطابق با قوانین و مقررات چین طی کند. چین در سال ۲۰۲۰، قانون کنترل صادرات را معرفی کرد و متن نهایی تعریف «اقلام کنترل شده» را از پیش نویسهای قبلی گسترش داد.

طبق گزارش یک رسانه دولتی، این اصلاحیه تضمین می‌کند که صادرات الگوریتم‌ها، کدهای منبع و داده‌های مشابه، مشمول فرآیند تائید هستند. به گفته دو منبع آگاه، بدون احتساب الگوریتم‌ها، دارایی‌های اصلی تیک‌تاک، شامل داده‌های کاربر، عملیات و مدیریت محصول است.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری سابق آمریکا، علاقه خود را برای تشکیل یک گروه سرمایه گذار برای خرید تیک‌تاک ابراز کرده است.

با این حال، منابع آگاه به رویترز گفتند: پیدا کردن هر گونه خریدار برای دارایی‌های تیک‌تاک در آمریکا بدون الگوریتم‌ها، برای بایت دنس، دشوار خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تیک‌تاک در آمریکا دست به انتحار می‌زند
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد​
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد
  • جهش همزمان تولید و فروش شرکت نفت ایرانول در سال جدید
  • افزایش ۱۱.۷ درصد فروش پاکشوما در فروردین ۱۴۰۳
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی دستگیر شد
  • دستگیری فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • خرید آیفون در چین کاهش یافت