Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:23:36 GMT

عملیات نجات آثار تاریخی سد پیغام کلیبر آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۰۲۷۲

عملیات نجات آثار تاریخی سد پیغام کلیبر آغاز شد

تبریز - ایرنا - مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: عملیات نجات بخشی آثار تاریخی در محدوده سد پیغام چایی کلیبر آغاز شد.

حسین اسماعیلی عتیق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: کاوش های باستان شناسی محدوده سد پیغام چایی شهرستان کلیبر با مجور رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به منظور نجات بخشی آثار در معرض خطر موجود آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی منطقه، قبل از شروع عملیات عمرانی در محدوده سد پیغام چای، این منطقه مورد بررسی عملیات باستان شناختی قرار گرفت که در این راستا تعدادی آثار در محدوده اجرای طرح، شناسایی و عملیات نجات بخشی بر روی این آثار آغاز شد.
اسماعیلی ادامه داد: این کاوش ها علاوه بر اجرای عملیات نجات بخشی آثار تاریخی شناسایی شده، برای شناخت زوایای پنهان تاریخی، فرهنگی و لایه های استقراری منطقه مذکور حائز اهمیت بوده و نتایج آن برای شناخت هرچه بهتر منطقه و مقایسه فرهنگی با سایر مناطق در ادوار مختلف تاریخی کمک خواهد کرد.
به گزارش ایرنا،شهرستان کلیبر با 47 هزار جمعیت و 3597 کیلومتر مربع مساحت در 170 کیلومتری مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است .
این شهرستان با برخورداری از منابع طبیعی همچون مراتع و جنگل های ارسباران،اماکن تاریخی بسیار زیاد و با ارزش همچون قلعه بابک، قلعه پیغام،قصر وینه، مقبره شاه قاسم کبیر و برخورداری از جاذبه های گردشگری متنوع، یکی از شهرهای دیدنی آذربایجان شرقی است.
6132/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي عمليات احيا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۰۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات جمع آوری فاضلاب سیاه اسطلخ رشت

اسدالله عباسی، استاندار گیلان صبح امروز (یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه) در همایش آغاز عملیات جمع آوری فاضلاب منطقه سیاه اسطلخ رشت گفت: حل مسئله آلودگی رودخانه‌های رشت و چالش زیست محیطی این استان پس از حضور رئیس جمهور و هیئت دولت در گیلان شکل رسمی به خود گرفت.

او از ساماندهی فاضلاب رشت با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان خبر داد و افزود: مرحله اول اجرای عملیات جمع آوری فاضلاب رشت در منطقه فخب پیگیری و انجام شد و اکنون هم این روند منطقه سیاه اسطلخ دنبال می‌شود.

استاندار با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۸ درصدی پروژه جمع آوری فاضلاب‌های شهری رشت تصریح کرد: با اقداماتی که در ۲ سال اخیر صورت گرفت منشاء آلودگی‌های رودخانه‌های رشت مسدود شد.

به گفته عباسی، ساماندهی بخشی از فاضلاب زندان لاکان، شهرک صنعتی و بیمارستان‌های رشت انجام شده و یا در حال انجام است.

او همچنین با بیان اینکه ۱۰۰ نقطه آلوده در رودخانه‌های رشت شناسایی شده است، گفت: ساماندهی پساب‌ها و فاضلاب‌های این شهر با بهره گیری از علم روز و دانش بنیان در حال انجام است و این رودخانه‌ها یک گام به احیا نزدیک‌تر شده اند.

استاندار گیلان افزود: ساماندهی شیرابه پسماند سراوان در مرحله عقد قرارداد قرار دارد.

عباسی تصریح کرد: لایروبی رودخانه‌های رشت پس از قطع آلودگی‌ها آغاز شد که حرکت مثبتی در پاکسازی محیط زیست تلقی می‌شود.

او همچنین از تغییر وضعیت فاضلاب و پساب‌های بیمارستانی رشت از قرمز به زرد و سبز خبر داد و گفت: حذف منشاء آلودگی‌ها به داخل رودخانه‌های رشت گام مؤثر در احیای این شریان‌های حیاتی است.

جمع آوری فاضلاب منطقه سیاه اسطلخ رشت با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد ریالی

علیرضا غیاثی، مدیرعامل آب و فاضلاب گیلان نیز به جزئیات پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب منطقه سیاه اسطلخ رشت اشاره کرد و گفت: لوله گذاری سایز ۲۰۰ این پروژه به طول ۸ هزار ۳۲۸ متر انجام می‌شود.

او با بیان اینکه تعداد انشعابات منطقه سیاه اسطلخ ۲ هزار و ۳۵۰ فقره است، افزود: بر اساس داده‌های آماری ۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • راه اندازی تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی در اصفهان
  • آغاز عملیات لایروبی رودخانه‌های رشت
  • نجات مرد ۳۸ ساله از ارتفاعات لیالستان
  • تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۴ برگزار می‌شود
  • آغاز هفته‌ فرهنگی اصفهان با شعار شهر زنده، شهر زندگی
  • آغاز داوری آثار ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند
  • آغاز عملیات جمع آوری فاضلاب سیاه اسطلخ رشت
  • آغاز عملیات جمع آوری فاضلاب منطقه سیاه اسطلخ رشت